تقریبا یک هفته پیش شرکت سامسونگ از گوشی گلکسی نوت 7 خود رونمایی کرد و یکی از بی‎همتاترین قابلیت‎های این دستگاه داشتن اسکنر عنبیه‎ی چشم است. این اولین باری نیست که ما شاهد قابلیت‎های شناسایی چشم در یک گوشی هوشمند هستیم، ولی گفته می‎شود فناوری استفاده شده در گوشی جدید سامسونگ به مراتب بهتر از چیزی باشد که در گوشی‎های هوشمند لومیا 950 سامسونگ مشاهده شده است.

به همراه حسگر اثرانگشت، اسکنر عنبیه‎ی چشم گوشی نوت 7 یک لایه‎ی امنیتی شخصی به این دستگاه اضافه می‎کند. در عمل، این اسکنر احتمالا در راستای اهداف مشابهی با حسگر اثرانگشت به کار گرفته می‎شود. بنابراین، از آن برای تعیین هویت کاربر استفاده خواهد شد و کسب این اطمینان که شخص غیر صلاحیت داری از این دستگاه استفاده نخواهد کرد.

ما در این مقاله به بررسی اسکنر عنبیه‎ی چشم در گلکسی نوت 7 می‎اندازیم و نحوه‎ی عمل آن را بررسی می‎کنیم.

8

توصیف اسکنر عنبیه‎ی چشم گلکسی نوت 7 سامسونگ

به زبان ساده بهترین راه برای توصیف اسکنر عنبیه‎ی چشم در گلکسی نوت 7 این است که بگوییم ضرورتا این حسگر یک دوربین سفارشی با یک عملکرد بسیار خاص است.

این دوربین در کنار یک ال‎ای‎دی مادون سرخ کار می‎کند و برنامه‎ریزی آن به صورتی بوده است که الگوی عنبیه‎ی چشم شما را شناسایی کند. عملکرد دیگری جز این ندارد.

 

نحوه‎ی عمل اسکنر عنبیه‎ی چشم گلکسی نوت 7 سامسونگ

همان‎طور که قبلا اشاره شد، این اسکنر از یک سنسور مادون سرخ به منظور کشف الگوهای عنبیه‎ی چشم کاربر استفاده می‎کند. به سادگی گرفتن گوشی به سمت چشم شخصی که قبلا الگوی چشم او ثبت شده است، باعث باز شدن گوشی از حالت قفل می‎شود و عملکرد آن به صورت چشمگیری سریع است.

در گوشی Lumia 950 XL، دستگاهی که در بازار با داشتن این قابلیت به چشم می‎خورد، یک دوربین مادون سرخ به همراه یک دوربین ثانویه وجود دارد. سنسور مادون سرخ باعث روشن کردن چشم کاربر می‎شود تا دوربین دوم بتواند یک تصویر مناسب از آن گرفته و داده‎ها را ثبت کند، سپس آن را به اطلاعات رمزنگاری شده‎ای تبدیل می‎کند که روی دستگاه ذخیره می‎شود.

عملکرد چیزی که سامسونگ به کار گرفته نیز به همین شکل است. در پنل جلویی گوشی، یک ال‎ای‎دی IR (مادون سرخ) و یک دوربین عنبیه‎ی چشم اختصاصی دیده می‎شود. دوربین با داشتن یک فیلتر عکس ویژه طراحی شده و تصویر منعکس شده از عنبیه‎‏ها‎ی چشم توسط نور قرمز ال‎ای‎دی IR را دریافت و مورد شناسایی قرار می‎دهد.

 

دلیل انتخاب نور قرمز به گفته‎ی سامسونگ این بوده است که به دریافت بهترین طیف نوری اجازه می‎دهد. برخلاف تصاویر رنگی سنتی، که تحت تاثیر رنگ عنبیه‎ی چشم و نور محیطی قرار می‎گیرند، تصاویر مادون سرخ الگوهای واضحی نشان می‎دهد و انعکاس نوری زیادی در خود ندارند. وجود این خصوصیات به این معنا است که دوربین قادر به این است که داده‎های آشکار را ساده‎تر انتخاب کند.

نحوه‎ی عملکرد این سنسور به این صورت است که گوشی در سطح چشم در طول بازو بلند و به سمت چشم گرفته می‎شود تا دوربین گوشی داده‎های عنبیه‎ی چشم کاربر با ثبت کند. دوربین قادر به کشف این است که چه قسمتی از تصویر عنبیه‎ی چشم شما است، سپس سایر اطلاعات را پاک می‎کند، نظیر اطلاعات مربوط به پلک، حدقه و قسمت سفیدی چشم. این فرآیند در عرض چند ثانیه به طول می‎انجامد، برخلاف حسگر اثرانگشت که شما باید انگشت خود را بلند کنید و آن را چندین بار بر روی حسگر قرار دهید.

زمانی که عنبیه‎ی چشم ثبت شود، گوشی داده‎های مربوط به آن را به صورت یک کد رمزنگاری و ذخیره می‎کند. سپس، زمانی که کاربر سعی دارد به گوشی خود یا هرگونه محتوا یا اپلیکیشن رمزنگاری شده دسترسی داشته باشد، ال‎ای‎دی و دوربین همراه با هم تصویری از عنبیه‎ی چشم می‎گیرند، سپس فایل را استخراج و الگو را با کد ذخیره شده به منظور اجازه به دسترسی دادن، مقایسه می‎کنند. تمامی این کارها در کسری از ثانیه رخ می‎دهد.

اسکنر عنبیه‎ی چشم گلکسی نوت 7 سامسونگ: چه زمانی کار نمی‎کند

برپا سازی اسکنر عنبیه‎ی چشم کاملا ساده است، ولی باید از شرایطی که ممکن است در دید دوربین مادون سرخ تداخل ایجاد می‎کند، دوری کرد. به خصوص زمانی که شما تنها می‎توانید یک عنبیه‎ی چشم ثبت کنید.

این شرایط شامل زدن عینک یا لنزهای تماسی، داشتن چشم‎های باریک یا “پف کرده”، لرزاندن یا تکان دادن گوشی، پوشاندن اسکنر یا ال‎ای‎دی با یک محافظ صفحه‎ی نمایش یا داشتن آلودگی روی دوربین می‎شود. هم‎چنین باید حواستان باشد که عنبیه‎ی چشم خود را در شرایط نوری روشن ثبت کنید ولی سپس سعی در اسکن آن‎ها در شرایط نوری کم (یا برعکس)، و هم‎چنین زمانی که نور به داخل چشم‎ها یا عینک شما منعکس می‎شود، یا فقط زمانی داشته باشید که در محیط آفتابی یا شرایط نوری کم قرار دارید.

طبق تجربه‎ی ما، زمان اجتناب از شرایطی که به آن اشاره شد، این اسکنر واقعا خوب کار می‎کند. سرعت آن به سریعی سریع‎ترین حسگرهای اثرانگشتی است که در گوشی‎های هوشمند پرچم‎دار شرکت‎های مختلف دیده می‎شود. ولی خارج از شرایط ایده‎آل مذکور، واقعا می‎تواند عملکرد آن دردآور باشد.

به عبارت دیگر زمانی که در شرایطی قرار دارید که نور محیط زیاد است استفاده از حسگر اثرانگشت به منظور از حالت قفل خارج کردن دستگاه ساده‎تر و بی دردسرتر به شمار می‎رود. از آنجایی‎که خورشید مقدار زیادی پرتوهای مادون سرخ از خود منتشر می‎کند، بنابراین به سادگی می‎تواند این اسکنر را گمراه و گیج سازد.

 

اسکنر عنبیه‎ی چشم گلکسی نوت 7 سامسونگ: قابلیت‎های جالب

سامسونگ برای این‎که کمی سنسور خود را از یک قابلیت امنیتی یکنواخت خارج سازد یک سری “ماسک” در آن لحاظ کرده است که زمانی که گوشی را از حالت قفل خارج می‎کنید بر روی قفل صفحه‎ی نمایش ظاهر می‎شود. این ماسک‎ها بسیار متنوع هستند و فقط کافی است که چشم خود را با آن‎ها در یک ردیف قرار دهید و گوشی از حالت قفل خارج شود. استفاده از آن‎ها البته اختیاری است.

اسکنر عنبیه‎ی چشم گلکسی نوت 7 سامسونگ: چه کاری می‎تواند انجام دهد؟

همان‎طور که از نام آن برمی‎آید، این سنسور قرار است بیشتر از همه به منظور از قفل خارج کردن گوشی استفاده شود. گرچه با توجه به این‎که قابلیتی است که قرار است از آن بیشتر از همه استفاده شود، عملکردهای بیشتری هم دارد.

قسمتی از بخش‎ نرم‎افزاری جدید نوت 7 شامل توانایی افزودن اپلیکیشن‎ها و فایل‎ها به یک پوشه‎ی امن می‎شود که به دنبال تایید هویت تنها می‎توان به آن دسترسی داشت یا از طریق پسوورد، اسکن اثرانگشت یا همان‎طور که حدس می‎زنید عنبیه‎ی چشم.

هم‎چنین قابلیت  Samsung Passدیده می‎شود که به کاربران اجازه می‎دهد خیلی سریع و آسان در مرورگر از پیش نصب شده‎ی سامسونگ لاگین کنند. کاربران دیگر به وارد کردن پسورد و نام کاربری نیازی ندارند، فقط کافی است چشم‎های خود را اسکن کنند.

هم‎چنین از آن می‎توان برای صلاحیت‎دار کردن پرداخت‎های آنلاین با سرویس Samsung Pay یا استفاده از اپلیکیشن‎های بانکداری نظیر پی‎پال استفاده کرد. سامسونگ هم‎چنین در حال همکاری با چند شرکت مالی مهم در ایالات‎متحده است تا اسکنر عنبیه‎ی چشم را در اپلیکیشن‎های محبوب بانکداری ادغام کند.

-