همانطور که انتظار می‌رفت، تویوتا دقایقی قبل از نسل پنجم پریوس ۲۰۲۳ در اروپا رونمایی کرد. تویوتا پریوس ۲۰۲۳ معرفی شده در بازار اروپا از نوع پلاگین هیبریدی بوده و گفته می‌شود در روزهای پیش‌رو مدل هیبریدی این خودرو نیز برای رقابت با سایر مدل‌های این سگمنت به مشتریان و علاقه مندان بازارهای غیر اروپایی معرفی خواهد شد.

14

  • در بازار اروپا، تویوتا پریوس ۲۰۲۳ تنها به صورت پلاگین هیبریدی در دسترس خواهد بود. این خودرو از یک پیشرانه‌ ۲ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی و یک موتور برقی بهره می‌برد که به طور کلی می‌تواند ۲۲۰ اسب بخار قدرت تولید و به چرخ‌ها منتقل کند. نسل جدید تویوتا پریوس پلاگین هیبریدی افزایش قدرت ۹۹ اسب بخاری را نسبت به نسل قبلی که مجهز به یک پیشرانه‌ ۱.۸ لیتری در کنار یک موتور برقی بوده، تجربه می‌کند. نسل قبلی این خودرو با کمک این پیشرانه قادر به تولید ۱۲۱ اسب بخار قدرت است.

تویوتا پریوس پلاگین هیبریدی ۲۰۲۳ از یک پک باتری ۱۳.۶ کیلووات ساعتی بهره می‌برد، این در حالی است که نسل قبلی پریوس پلاگین هیبریدی دارای باتری ۸.۸ کیلووات ساعتی بود. تویوتا این پک باتری را زیر صندلی‌های عقب این خودرو تعبیه کرده است. این گروه خودروساز ژاپنی همچنین اعلام کرده که پریوس پلاگین هیبریدی ۲۰۲۳ در حالت تمام برقی می‌تواند حدود ۵۰ درصد مسافت بیشتری را در مقایسه با نسل فعلی خود طی کند که این موضوع، رویکرد پیشرفته‌تری در مهندسی تویوتا به شمار می‌رود.

اگرچه تویوتا اطلاعیه رسمی را در این رابطه منتشر نکرده، اما با توجه به اینکه نسل قبلی پریوس پلاگین هیبریدی در حالت تمام برقی ۶۳ کیلومتر را طی می‌کرد، این مدل جدید با یک بار شارژ کامل باتری و در حالت تمام برقی احتمالاً می‌تواند مسافتی در حدود ۹۴ کیلومتر را پیمایش کند.

مشتریان و علاقه مندان این خودروی جدید تویوتا می‌توانند در صورت تمایل تویوتا پریوس پلاگین هیبریدی را با سقف سولار سفارش دهند. این مدل سقف قادر است باتری این خودرو را در روزهای آفتابی و حتی در حال حرکت نیز شارژ کند. البته هنوز این گروه خودروساز ژاپنی اعلام نکرده که بهره‌گیری از این سقف تا چه حد می تواند مسافت قابل پیمایش این خودرو را افزایش دهد.

نمای ظاهری تویوتا پریوس ۲۰۲۳ پلاگین هیبریدی اگرچه شباهت‌هایی با سایر محصولات این شرکت دارد، اما از تغییرات بسیار قابل توجهی نسبت به طراحی نسل قبلی خود بهره می‌برد. در طراحی جدید این خودرو، تویوتا پیک سقف را به بخش عقبی منتقل کرده و این اقدام ،استایلی کوپه مانند برای نسل جدید پریوس ۲۰۲۳ به همراه آورده است. محصول جدید تویوتا ۵۰ میلی‌متر ارتفاع کمتری نسبت به نسل قبلی داشته و فاصله بین دو محور آن نیز ۵۰ میلی‌متر افزایش یافته است.

همچنین باید اشاره کنیم که طول نهایی این خودرو در مقایسه با نسل قبلی ۴۶ میلی‌متر کمتر اعلام شده و شاهد افزایش حدود ۲۲ میلی‌متری عرض این خودرو نیز هستیم. تویوتا پریوس ۲۰۲۳ پلاگین هیبریدی طراحی کمانی شکل خطوط بدنه و سقفی منحنی شکل دارد. این طراحی به بهبود آیرودینامیک این خودرو و کاهش ضریب درگ یا همان ضریب مقاومت هوا کمک شایانی خواهد کرد و همچنین در مصرف سوخت این خودرو نیز تأثیر مثبتی خواهد گذاشت.

چراغ‌های جلوی این خودرو نیز از سبک طراحی چراغ‌های جلوی تویوتا کراون اسپرت که کراس اوور کامپکت بازار ژاپن بوده بهره می‌برد و علاوه بر آن، این سبک طراحی در چراغ‌های محصولات دیگری از این شرکت نظیر سدان برقی تویوتا bZ3 نیز مورد استفاده قرار گرفته است. طراحی درون کابین تویوتا پریوس ۲۰۲۳ پلاگین هیبریدی برگرفته از سبک طراحی جزیره‌ای شکل بوده که سه بخش قسمت‌های پیرامونی، ماژول راننده و نمایشگرهای شناور را شامل می‌شود.

بد نیست اشاره کنیم که از این سبک طراحی در کابین کراس اوور برقی bZ4X تویوتا نیز استفاده شده است. در این سبک طراحی، نمایشگرها به صورت ایستاده از داشبورد بیرون زده‌اند و به صورت یکپارچه درون داشبورد قرار نمی‌گیرند. این طراحی در بیشتر خودروهای مدرن امروزی به چشم می‌خورد. کابین این خودرو از مواد اولیه بسیار باکیفیتی تولید شده‌اند و نورپردازی داخلی نیز به جذابیت‌های آن اضافه می‌کند.

نمایشگر مالتی مدیا که به صورت ایستاده از داشبورد بیرون زده، دقیقا در وسط آن جای خوش کرده است. تنها کلید فیزیکی این صفحه‌نمایش در گوشه پایین سمت راست آن تعبیه شده و دو دریچه باریک سیستم تهویه مطبوع، کلیدهای مربوط به کنترل تهویه را از این نمایشگر جدا کرده است. در این بخش کلیدهای کنترل دمای صندلی‌ها و تنظیم دمای کابین نیز به چشم می‌خورد.

-