فریند نقل‌وانتقال خودرو، یکی از مراحل معمول در زندگی هر راننده را تشکیل می‌دهد. از سال 1400، دفاتر اسناد رسمی از فرایند نقل‌وانتقال خودرو حذف شده‌اند تا نوبت دهی تعویض پلاک تنها دغدغه خریداران باشد. چگونگی دریافت نوبت تعویض پلاک، مراجعه به سایت نوبت دهی تعویض پلاک خودرو و دریافت نوبت دهی اینترنتی تعویض پلاک خودرو، مواردی هستند که این روزها خریداران خودرو بایستی با آن‌ها آشنا باشند.

درحال‌حاضر فرایند نقل‌وانتقال خودرو تنها از طریق سامانه نوبت دهی تعویض پلاک انجام می‌پذیرد که در اختیار پلیس است. برای سهولت کار خریداران خودرو، فرایندهای فیزیکی حذف شده‌اند و به‌جای آن، نوبت‌دهی اینترنتی تعویض پلاک خودرو جایگزین شده است. بنابراین اکثر امور انتقال خودرو به‌صورت آنلاین انجام می‌گیرد. در این مطلب ، آموزش گام‌به‌گام نوبت دهی تعویض پلاک را خواهید خواند. پس اگر به‌تازگی خودرویی را خریداری کرده‌اید یا قصد خرید خودرو از بازار در آینده نزدیک را دارید، تا پایان متن با ما همراه باشید.

 

4

 

نکات پیش از خرید و فروش خودرو

پیش از آنکه وارد بحث دریافت نوبت تعویض پلاک شویم، لازم است تا نکاتی را پیرامون خرید یک خودرو از بازار ذکر کنیم. البته این نکات در قالب یک مقاله جداگانه شرح داده خواهند شد. بااین‌حال، در این بخش به‌صورت موردی، این نکات را برای شما بازگو می‌کنیم:

اول: هنگام خرید یک خودروی جدید از بازار، آن را از تمامی جهات کارشناسی کنید. کارشناسی رنگ بدنه کافی نیست، بلکه باید قسمت‌های فنی خودرو را نیز کارشناسی کنید.

دوم: زمانی که یک خودرو موردپسند شما قرار گرفت و آن را برای خرید انتخاب کردید، لازم است حتماً مبایعه‌نامه بنویسید. با انجام این کار، خودروی ذکرشده برای شما رزرو می‌شود و می‌توانید امور مربوط به کارشناسی را با خاطری آسوده انجام دهید.

سوم: مبایعه‌نامه را دقیق و درست بنویسید. تمام بندهای آن اعم از مشخصات خریدار و فروشنده یا نحوه پرداخت وجه را به‌طور دقیق ذکر کنید. اگر به امور نگارش آشنا نیستید، می‌توانید از نمونه‌های مبایعه‌نامه خودرو که در اینترنت در دسترس هستند، استفاده کنید. همچنین بهتر است مبایعه‌نامه را در دو نسخه بنویسید تا هم خریدار و هم فروشنده نسخه‌ای از آن را در دست داشته باشند.

چهارم: در مورد مراجعه به مراکز تعویض پلاک، با فروشنده توافق کنید. امروزه فروشندگان خودرو به خریداران وکالت‌نامه محضری تعویض پلاک می‌دهند تا بدون نیاز به حضور آن‌ها، امور نقل‌وانتقال خودرو انجام شود.

پنجم: پرداخت عوارض شهرداری، مالیات و همچنین خلافی خودرو بر عهده فروشنده است. بنابراین از او بخواهید تا تمامی این موارد را انجام دهد و گواهی پرداخت را در اختیار شما بگذارد.

ششم: خودرویی که خریداری کرده‌اید اما هنوز تعویض پلاک نشده است و حکم یک امانت را دارد؛ بنابراین از انجام تخلفات رانندگی که به نام پلاک فروشنده ثبت می‌شود، پرهیز کنید.

گام اول نوبت دهی تعویض پلاک، ثبت‌نام در سامانه سخا

با حذف دفاتر اسناد رسمی از فرایند نقل‌وانتقال خودرو، سامانه نوبت دهی تعویض پلاک نیز شکل دیگری به خود گرفته است. اکنون بایستی بخش اعظم ثبت اطلاعات را به‌صورت آنلاین انجام دهید. اگر مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد، فرایند فیزیکی تعویض پلاک کمتر از یک ساعت زمان خواهد برد.

نخستین گام برای دریافت نوبت تعویض پلاک، مراجعه به سامانه سخا و ثبت‌نام در آن است. این سامانه که پنجره واحد خدمات فراجا نام دارد، برای ارائه خدمات غیرحضوری طراحی شده است. بخش‌های مختلفی همچون گواهینامه، خلافی خودرو، تأیید هویت و غیره در این سامانه وجود دارند.

ثبت‌نام در سامانه سخا با استفاده از کد ملی صورت می‌گیرد. لازم است تا رمز عبوری را که برای ثبت‌نام در این سامانه تعیین کرده‌اید، به خاطر بسپارید. همچنین در فرایند ثبت‌نام سامانه سخا، باید شماره همراهی را که به نام خودتان است، وارد نمایید. کد تأییدیه ثبت‌نام را از طریق شماره همراه دریافت خواهید کرد. فایل راهنمای ثبت‌نام در سامانه سخا قرار داده شده است. همچنین می‌توانید از دفاتر خدماتی بخواهید تا این کار را برای شما انجام دهند.

مرحله دوم دریافت نوبت تعویض پلاک، تأیید آدرس

ورود به سایت نوبت دهی تعویض پلاک خودرو بدون آنکه آدرس شما تأیید شده باشد، بی‌فایده است. سامانه تعویض پلاک براساس کد ملی افراد کار می‌کند و هر فرد متقاضی تعویض پلاک، بایستی آدرسی را برای کد ملی خود ثبت کرده باشد.

برای ثبت آدرس جهت نوبت دهی اینترنتی تعویض پلاک خودرو، بایستی وارد بخش احراز هویت فردی و آدرس در سامانه سخا شوید. در این بخش روی احراز آدرس کلیک کنید. اگر پیش از این آدرسی را به نام خود ثبت کرده باشید و این آدرس موردتأیید پلیس باشد، نوشته‌ آدرس به رنگ سبز نمایش داده می‌شود. در غیر این صورت آدرس به‌صورت زردرنگ نمایش داده شده است که حاکی از نیازمندی آن به تأیید است.

فیلدهای مختلفی در این صفحه به نمایش درآمده‌اند تا متقاضی آدرس خود را در آن‌ها ثبت کند. پس از نگارش آدرس در فیلدهای موردنظر، این آدرس به‌صورت زردرنگ نمایش داده می‌شود. برای تأیید این آدرس، لازم است بر دکمه احراز آدرس از طریق پست کلیک کنید. در این مرحله شما وارد سامانه پست می‌شوید و اطلاعات آدرس خود را در آنجا ثبت می‌کنید. هزینه‌ای بابت احراز آدرس توسط پست از شما اخذ می‌شود و یک کد پنج‌رقمی نیز به شماره تلفن شما ارسال خواهد شد.

تأیید آدرس توسط پست، بین 24 الی 48 ساعت زمان می‌برد. البته شما می‌توانید از طریق تماس با مرکز پست شهرستان خود و ارائه کد پنج‌رقمی به آن‌ها، تأییدیه خود را سریع‌تر دریافت کنید. هنگامی که تأییدیه آدرس شما از سوی پست برای پلیس ارسال شود، این بخش در سامانه سخا به رنگ سبز در می‌آید. در این مرحله شما قادر به دریافت نوبت تعویض پلاک خواهید بود. همانند بخش ثبت‌نام، یک فایل راهنما نیز در این قسمت قرار داده شده است.

گام سوم، ثبت‌نام در سامانه نوبت دهی تعویض پلاک

پس از تأیید آدرس در سامانه سخا برای دریافت نوبت تعویض پلاک، بایستی در سامانه نوبت دهی تعویض پلاک نیز ثبت‌نام کنید. برای این کار به شماره تلفن همراهی نیاز دارید که به نام خودتان ثبت شده باشد. با کلیک بر این لینک، وارد سامانه تعویض پلاک خواهید شد.

پس از دریافت کد تأییدیه ورود، بایستی رمز عبوری را به این سامانه اختصاص دهید. همانند گذشته، این رمز نیز بسیار مهم است و باید آن را به خاطر داشته باشید. تنها اطلاعات لازم برای این سامانه، شماره تلفن و کد ملی شما است.

مرحله چهارم، دریافت نوبت تعویض پلاک

پس از ثبت‌نام در سایت سایت نوبت دهی تعویض پلاک خودرو، قادر به دریافت نوبت برای تعویض پلاک هستید. روی گزینه خانه کلیک کنید. از بین منوهای آبشاری وسط صفحه، استان و شهرستان خود را تعیین کنید. سپس خدمت موردنیاز، یعنی نقل‌وانتقال خودرو را انتخاب نمایید. درنهایت از بخش وسایل نقلیه، مشخص کنید که خواهان نقل‌وانتقال چه نوع خودرویی هستید. با کلیک بر گزینه جستجو، تمامی مراکز تعویض پلاک در شهرستان شما به نمایش در می‌آیند.

با کلیک بر گزینه دریافت نوبت از بین تمامی مراکز تعویض پلاک به‌نمایش‌درآمده، وارد صفحه مرتبط با آن مرکز می‌شوید. در این بخش نیز خدمات مختلفی به کاربر نمایش داده می‌شود که از بین آن‌ها باید نقل‌وانتقال خودرو را انتخاب کنید. آدرس و همچنین شماره تلفن این مرکز نیز در این بخش نمایش داده شده است.

هنگامی که روی یکی از خدمات همچون نقل‌وانتقال کلیک می‌کنید، روزهای هفته جهت دریافت نوبت تعویض پلاک نشان داده می‌شوند. دریافت نوبت از بین روزهایی که با رنگ سبز به نمایش درآمده‌اند، امکان‌پذیر است.

با کلیک بر هر روز، وارد بخش ساعت نوبت‌دهی می‌شوید. به‌طور معمول، مراکز تعویض پلاک از ساعت 8 صبح تا 14 بعد‌ازظهر آماده خدمت‌رسانی هستند. از بین ساعات موجود برای نوبت‌دهی می‌توانید یکی را انتخاب کنید.

پس از کلیک بر ساعت دلخواه، صفحه دیگری برای شما باز می‌شود. در این صفحه بایستی مشخصات اتومبیل خریداری‌شده به‌همراه شماره پلاک فعلی آن را وارد کنید. اگر آدرس شما در سامانه سخا تأیید شده باشد، رسید نوبت دهی تعویض پلاک به شما نمایش داده خواهد شد. در غیر این صورت با پیغام خطایی مواجه می‌شوید که از شما می‌خواهد آدرس خود را اصلاح کنید.

شرایط و مدارک لازم جهت نقل‌وانتقال وسیله نقلیه:

  • حضور خریدار و فروشنده یا نماینده قانونی آن‌ها (وکیل) به‌همراه وسیله نقلیه
  • اصل شناسنامه و کارت ملی خریدار و فروشنده
  • اصل سند مالکیت و کارت شناسایی وسیله نقلیه
  • گواهی مفاصا حساب تخلفات رانندگی وسیله نقلیه
  • بیمه شخص ثالث
  • معاینه فنی معتبر (خودروهای که 4 سال از سال ساخت آن‌ها سپری شده باشد)
  • مدرک احراز محل سکونت خریدار شامل: سند مالکیت یا اجاره‌نامه معتبر به نام خریدار، همسر، پدر یا مادر

گام پنجم، مراجعه به مراکز تعویض پلاک

پس از دریافت نوبت تعویض پلاک، بایستی در زمان مقررشده به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید. توجه داشته باشید که عدم حضور شما باعث ازبین‌رفتن نوبت شما خواهد شد. مدارک خود را به اپراتور تعویض پلاک بدهید تا صحت آن‌ها را بررسی کند. درصورت عدم وجود مشکل، اپراتور از شما می‌خواهد تا آدرس خود را روی قسمت خریدار در برگ سبز خودرو بنویسید. سپس برگه‌های بازرسی خودرو را به شما می‌دهد تا به افسر مربوطه مراجعه کنید.

افسر بررسی خودرو، اتومبیل شما را از جهات مختلف بازرسی می‌کند. حتی ممکن است صندلی‌های بخش عقب خودرو را باز کند تا بخش عقب شاسی را مورد بررسی قرار دهد. درصورت عدم وجود مشکلاتی همچون تعویض اتاق غیرقانونی، برگه بازدید خودرو توسط او مهر و امضا می‌شود. مرحله بعد فک پلاک قدیمی است که توسط اپراتورهای مراکز تعویض پلاک انجام خواهد شد.

پس از انجام مراحل قبل، پلاک جدید به شما تحویل داده می‌شود تا آن را روی اتومبیل خود نصب کنید. این کار را نیز اپراتور مرکز تعویض پلاک با ابزار مخصوص انجام می‌دهد. همچنین برگ سبز خودرو نیز توسط مراکز تعویض پلاک چاپ می‌شود و در اختیار شما قرار می‌گیرد. علاوه‌برآن، یک کارت خودروی موقت نیز به شما داده می‌شود. مراکز تعویض پلاک تنها هزینه صدور پلاک را از شما دریافت می‌کنند و سایر موارد همچون نصب و فک پلاک خودرو رایگان است.

جمع‌بندی نوبت دهی تعویض پلاک

یکی از موارد خواسته‌شده برای تعویض پلاک خودرو، گواهی تسویه تخلفات خودرو است که به نام خلافی خودرو شناخته می‌شود. دریافت این گواهی از دفاتر پلیس+ 10 امکان‌پذیر است. باید توجه داشته باشید که گواهی فوق تنها یک هفته اعتبار دارد و پس از منقضی‌شدن آن، بایستی نسبت به دریافت گواهی جدید اقدام نمایید.

خودروهایی که به‌صورت غیرقانونی تعویض اتاق شده‌اند، غیرقابل نقل‌وانتقال هستند. بنابراین هنگام خرید یک خودرو بایستی آن را به‌صورت دقیق کارشناسی کنید. همچنین اگر برش عرضی یا طولی بیش از 50 درصد در اتاق خودرو مشاهده شود، افسر اجازه تعویض پلاک این خودرو را نخواهد داد.

برخی مراکز تعویض پلاک، قاب پلاک را نیز به‌عنوان خدمتی اضافه در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند. بااین‌حال، اگر به ظاهر اتومبیل خود اهمیت می‌دهید، دو قاب پلاک را پیش از مراجعه به این مراکز تهیه کنید.

مراکز تعویض پلاک شهرهای بزرگ تمامی امور را به‌صورت متمرکز انجام می‌دهند. بااین‌حال، در شهرهای کوچک، بازدید خودرو و تعویض پلاک در دو نقطه متفاوت انجام می‌شود. بنابراین اگر قصد تعویض پلاک در دفتر یک شهر کوچک را دارید، آدرس اداره راهنمایی و رانندگی را نیز روی نقشه بیابید. اپراتور تعویض پلاک در شهرهای کوچک شما را برای بازرسی خودرو به اداره راهنمایی و رانندگی آن شهر ارجاع می‌دهد.

سامانه نوبت دهی تعویض پلاک یا سامانه سخا در پاره‌ای از اوقات دچار قطعی می‌شوند. در چنین مواقعی صبر پیشه کنید تا این دو سامانه برای شما باز شوند. به‌طور معمول قطعی‌های این سامانه بیش از 2 روز طول نمی‌کشد.

برخی دفاتر خدمات دولتی و کافی‌نت‌ها، امور مربوط به ثبت‌نام در سامانه تعویض پلاک یا سایت سخا را برای شما انجام می‌دهند. با‌این‌حال، اگر به رایانه تسلط دارید، می‌توانید این کار را در منزل نیز انجام دهید.

-