چندی است که عبارت استانداردهای ۸۵ گانه صنعت خودرو ذهن خریداران را درگیر کرده است. اگرچه رعایت استانداردهای تولید هر محصول به ویژه خودرو امری ضروری و حیاتی است اما خودروسازان به بهانه اعمال این استانداردها قیمت محصولات خود را شدیداً افزایش داده‌اند که این امر موجبات نارضایتی خریداران را فراهم کرده است. جدای از این بحث، زمانی که لیست استانداردهای ۸۵ گانه صنعت خودرو را نگاه کنید به مواردی همانند دی لایت یا چراغ رانندگی در روز و همچنین پوزیشن لامپ برخواهید خورد. پیش از این مقاله آموزشی جداگانه‌ای برای دی لایت یا چراغ‌های روز روشن در پدال کار کرده‌ایم و حالا می‌خواهیم پوزیشن لامپ را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم.

 

12

 

پوزیشن لامپ چیست و چه مزایایی دارد؟

این ویژگی که روشن بودن دائمی چراغ‌های عقب نیز نام دارد به تازگی در خودروهای داخلی بکار رفته و جزو الزامات سازمان استاندارد است. پوزیشن لامپ عملی مشابه دی لایت را برای چراغ‌های عقب انجام می‌دهد به این معنی که در طول روز، چراغ‌های عقب خودرو به محض استارت زدن روشن خواهند شد تا خودرو بیشتر در معرض دید سایر کاربران جاده قرار گیرد و احتمال تصادفات کمتر شود.

همان‌طور که قبلاً درباره دی لایت گفته‌ایم، وجود چراغ‌هایی با روشنایی حتی در طول روز باعث کاهش میزان تصادفات خواهد شد و یافته‌های مؤسسات ایمنی نیز مؤید این نکته است. در بسیاری از کشورها نصب دی لایت در خودروهای تولیدی الزامی است و خودروهای داخلی نیز چنین تکنولوژی‌ای را به همراه دارند. البته پوزیشن لامپ در مقایسه با دی لایت کمتر فراگیر شده هرچند وجود آن باعث افزایش ایمنی خواهد شد. در واقع این ویژگی مکمل دی لایت است و باعث دید بهتر جلو و عقب خودرو می‌شود. در خودرویی که به پوزیشن لامپ یا ویژگی روشن بودن دائمی چراغ‌های عقب مجهز باشد به محض استارت زدن چراغ‌های عقب روشن خواهد شد.

از جمله مزایای این تکنولوژی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش ایمنی و کاهش احتمال تصادفات

استفاده از دی لایت و پوزیشن لامپ باعث می‌شود رانندگان دیگر حتی در طول روز خودروها را بهتر تشخیص دهند و این امر باعث جلب‌توجه آن‌ها و کاهش احتمال تصادفات خواهد شد.

  • یادآوری به راننده برای خاموش کردن خودرو

یکی دیگر از مزایای پوزیشن لامپ این است که اگر راننده هنگام توقف برای انجام اموراتی همچون خرید و… خاموش کردن خودرو را فراموش کند، روشن ماندن پوزیشن لامپ به او چنین نکته‌ای را یادآوری خواهد کرد.

  • روشن کردن چراغ‌های اصلی

معمولاً به دلیل وجود دی لایت و روشن بودن دائمی پشت آمپرها گاها رانندگان فراموش می‌کنند در زمان غروب چراغ‌های خودرو را روشن کنند، به همین خاطر وجود ویژگی موردبحث باعث خواهد شد خودرو قابل‌رؤیت باشد.

-