تا به حال شده که هوس یک تجربه‌ی کوتاه ترسناک و هیجان انگیز کنید و با گشت و گذار میان عناوین موجود در فروشگاه پلتفرمتان یک اثر مناسب را پیدا کنید و به تجربه‌اش بپردازید، اما ناگاهان در میان مسیر با یکی از ترسناک‌ترین عناوین زندگیتان مواجه شوید؟ Bramble دقیقا چنین تجربه‌ای است. اگر به بازی‌های ترسناک و افسانه‌های نوردیک علاقه‌مند هستید، تا انتهای این بررسی همراه باشید.

 
36
 

به مانند هر قصه‌ی ترسناک کودکانه‌ای، Bramble نیز از یک کلبه‌ی قدیمی وسط جنگل آغاز می‌شود، جایی که خواهر و برادری به نام‌های لیلیمور و اولا زندگی می‌کنند. مدتی می‌شد که مادر خانواده قصه‌ی ترسناکی در رابطه با یک بچه‌ی شیطان و حرف گوش نکن تعریف کرده بود و برادر کوچک را حسابی می‌ترساند و داستان نیز، حال و هوایی مشابه با قصه‌ی ترسناک مادر خواهد داشت.

ماجرا از آن جایی شروع می‌شد که کودک قصه‌ی ما، به حرف مادرش گوش نمی‌کرد و تنهایی راهی جنگل می‌شد و ابتدا از زیبایی‌ای جنگل لذت می‌برد، اما طولی نمی‌کشید که هیولایی ترسناک او را پیدا می‌کرد و از اون روز به بعد دیگر هیچ کس خبری از بچه‌ پیدا نکرد…

 

حال فردای همان شب، لیلیمور و اولا طی اتفاقی راهی جنگل می‌شدند و در این بین اتفاقاتی می‌افتاد که آن‌ها را راهی یک سفر خطرناک به منطقه‌ای قرنطینه در وسط جنگل کرد. در واقع، لیلیمور به دست یک ترول اسیر می‌شد و حال شما باید در نقش اولا به دنبال برادر خود این ترول را تعقیب کنید.

شاید فکر کنید که داستان بازی چیزی بیش‌تر از یک داستان کودکانه‌ی قدیمی نیست و صرفا هانسل و گرترلی را در دنیایی جدید شاهد هستیم که ترول بدجنس را شکست می‌دهند و صحیح و سالم به خانه می‌رسند، اما سازندگان هم دقیقا من را با همین خیال گول زدند تا مانند اولا هرچه بیشتر از زیبایی‌های جنگل لذت می‌بردم، بیشتر و بیشتر به شیطان درون جنگل نزدیک می‌شدم.

بازی یک ترن هوایی از داستان‌های ترسناک است. ابتدا وارد یک تجربه‌ی پلتفرمر زیبا در جنگلی بی‌نظیر و اسرار آمیز می‌شوید و ناگهان سر از خانه‌ی یک ترول خون‌خوار در می‌آورید. فرار می‌کنید و کمی بعد خودتان را کنار یک جادوگر که برده‌ی شیطان است پیدا می‌کنید و شاید حتی سر از یک روستای زامبی‌زده در بیاورید و بعد از طلوع آفتاب، دوباره جنگل زیبا و به همین ترتیب پیش می‌رود تا راز کلی داستان را کشف کنید.

جالب است بدانید که هر بار که یک کتاب داستان پیدا کنید و آن را به خوبی مطالعه کنید، کم و بیش متوجه می‌شوید که چه چیزی در انتظاراتان خواهد بود و باید خودتان را برای یک شب سخت آماده کنید.

لحظات واقعا شکه‌کننده‌ای در بازی وجود دارد و شاید فکر کنید که با محیطی کیوت و بامزه طرف هستید، اما ناگهان انسانی را می‌بینید که خودکشی می‌کند و یا موجودی خون‌خوار که با ساطورش دل و روده‌ی یک موجود بخت برگشته را خارج می‌کند.

آنقدر بازی شوکه کننده است که به سختی باور می‌کنید که چگونه یک تجربه‌ی لذت‌بخش می‌تواند تبدیل به اثری مومور کننده و عجیب شود و از این رو کار سازندگان این اثر را تحسین می‌کنم.

پس تا به این جا، متوجه شدیم که بازی یک تجربه‌ی واقعا ترسناک و خونین است و نباید گول ظاهر ساده و دوست داشتنی کاورها و عکس‌های آن را بخوریم! اما آیا Bramble یک بازی خوب هم هست یا صرفا یک ترن‌هوایی تقریبا سه ساعته‌ی ترسناک است؟

در کل می‌توان گیم‌پلی این اثر را به حل یک سری پازل محیطی، مبارزه با اندک باس‌فایت‌ها و دشمنان و در نهایت پلتفرمینگ و سکوبازی خلاصه کرد. شاید اگر به کلیت کار نگاه کنیم، بازی شبیه به یک لیتل نایتمرز جنگلی با دوربین ثابت و سه‌بعدی خواهد بود.

در قسمت‌هایی از بازی یک سنگ نورانی پیدا می‌کنید که به شما کمک می‌کند اشباح را از خود دور کنید و یک سری گل خاردار را از بین ببرید. در بخشی دیگر باید از دست زامبی‌های گرسنه فرار کنید و بخشی پیش‌ می‌آید که باید به خانه‌ی جادوگر رفته و معجونی شیطانی برای باز کردن قفل در بپزید.

گیم‌پلی بازی در طول این 3 ساعت تکراری نمی‌شود و از این رو یک تجربه‌ی واقعا سرگرم‌کننده خواهد بود. شاید بتوان بزرگ‌ترین مشکل بازی را طراحی انیمیشن‌ها دانست که از آن جا که تیم کوچکی روی بازی کار کرده است، این امر قابل درک خواهد بود.

برای مثال هنگامی که از روی دریاچه به پایین سر می‌خورید و باید از میان سنگ‌ها جا‌خالی دهید، ضعف انیمیت و استخوان‌بندی کاراکترها بیش از پیش به چشم می‌خورد بعضا روی گیم‌پلی نیز تاثیر بدی می‌گذارد.

موسیقی و صداگذاری از دیگر بخش‌ای فوق‌العاده‌ی بازی به شمار می‌رود. مخصوصا هنگامی که خانم راوی شروع به صحبت در رابطه با داستان می‌کند و در این بین ناگهان اتفاقی عجیب افتاده و صدای راوی با موجودی شیطانی جا به جا می‌شود و لحظات واقعا ترسناکی را رقم می‌زند.

البته از آن جا که راوی کار خود را به خوبی انجام می‌دهد، ترجیح می‌دادم تا بخش‌های بیشتری از بازی را پوشش دهد تا بازیکن در طول بخش‌هایی از مسیر خسته نشود.

با وجود تمامی این موارد، Bramble یک تجربه‌ی واقعا عالی بوده و تجربه‌ی آن را به گیمرهایی که به تجربه‌های ترسناک یا آثاری چون Little Nightmares علاقه‌مند هستند توصیه می‌کنم.

-