علت بیماری قارچ پوستی در اثر موارد مختلفی مثل مصرف مواد غذایی حساسیت زا، داروهای عوارض دار و دیگر موارد مشابه بروز می‌دهد. عارضه پوستی که غالبا با خارش و سوزش همراه است و بر پوست قسمت‌های مختلف بدن مثل کشاله ران، دست، پا ، صورت و... مشاهده می‌شود. گاها شرایط آب و هوایی و محیط زندگی نیز می‌تواند علت بیماری قارچ پوستی باشد. این عارضه که اثر مستقیم بر پوست دارد می‌تواند روی پوست سر و مو هم تاثیر گذاشته و گاهی اوقات با ایجاد ریزش قسمتی از مو همراه است. علت بیماری قارچ پوستی در هر فردی می‌تواند خاص و متفاوت باشد.

1

 

دانستن علت بیماری قارچ پوستی در هر فردی به برطرف کردن و درمان قارچ پوستی کمک می‌کند. در بیشتر مواقع درمان‌های گیاهی برای رفع قارچ پوستی در نظر گرفته می‌شود، که بهتر است برای رفع انواع بیماری قارچ پوستی تحت نظر یک پزشک متخصص باشید. درمان قارچ پوستی حلقوی، درمان قارچ پوستی کشاله ران و همین طور درمان قارچ موی سر متفاوت از هم صورت می‌گیرد.

 

علت بیماری قارچ پوستی

بیماری قارچ پوستی در دو نوع بیماری تینئا و بیماری کاندیدیازیس تینئا شناخته شده و عوارض مختلفی را برای فرد مبتلا به همراه دارد. علت بیماری قارچ پوستی در علم پزشکی رشد قارچ میکروسکوپی بنام درماتوفیت است. سه نوع گسترده از این قارچ با نام‌های تریکوفیتون ها ، میکروسپوروم ها و اپیدرموفیتون ها وجود داشته که با اثر بر روی پوست باعث بوجود آمدن عوارض مختلف پوستی در انسان می‌شود. اما در حالت کلی علت بیماری قارچ پوستی می‌تواند موارد زیر باشد که در هر فردی متفاوت است:

  • مصرف آنتی بیوتیک‌ها گاها منجر به بروز قارچ پوستی می‌شوند.
  • مصرف استروئیدها بنا به دلایل مختلف
  • از عوارض و علائم بیماری دیابت می‌توان به قارچ پوستی اشاره داشت.
  • افزایش وزن و سیستم ایمنی ضعیف
  • داشتن پوست مرطوب و سابقه‌ی قبلی ابتلا به قارچ پوستی
  • عدم خشک کردن بدن پس از تعریق یا دوش گرفتن
  • پوشش نامناسب و استفاده از لباس‌های جنس پلاستیک

 

با انجام اقدامات پیشگیرانه در هر کدام از موارد بیان شده می‌توانید تا حد زیادی مانع ابتلا به بیماری قارچ پوستی یا تشدید این بیماری شوید.

درمان بیماری قارچ پوستی

درمان قارچ پوستی تا حد زیادی به یافتن علت بیماری قارچ پوستی بستگی دارد. زیرا نحوه درمان در انواع مختلف این بیماری متفاوت است. برای داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه برخی از عفونت‌های شایع قارچ پوستی را معرفی می‌کنیم.

• تینآ کورپوریس یا همان عفونت قارچی بدن
• تینآ کاپیتیس یا عارضه قارچ پوست سر
• تینآ پدیس یا عفونت قارچی پا
• تینآ کروریس یا عفونت قارچی ناحیه ی میانی پا
• تینآ اونگوئیوم یا عفونت قارچی ناخن

2

برای درمان هر کدام از این نوع قارچ‌های پوستی نکات مراقبتی زیر را جدی بگیرید:

  • استفاده از کرم‌ها و پودرهای موضعی با عنوان ضد قارچ پوستی جهت قرار گرفتن بر روی قارچ پوست
  • مصرف قرص با تجویز پزشک در صورتی که لکه این قارچ‌ها روی پوست سر و ناخن و صورت شما باقی مانده باشد.
  • اسپری مخصوص برای درمان قارچ پا را استفاده کنید.
  • اگر پوست سر دچار عفونت قارچی شده است، از شامپوی ضدقارچ مفید استفاده کنید.

علت بیماری قارچ پوستی در هر کدام از اندام‌های بدن در موارد ممکن است متفاوت باشد. در این میان یک سری عفونت قارچی مثل قارچ حلقوی پوستی و قارچ کشاله ران نیز وجود دارد که در ادامه به بررسی یک سری نکات در خصوص درمان این نوع قارچ‌های پوستی می‌پردازیم.

درمان قارچ حلقوی پوستی

علت بیماری قارچ پوستی در بعضی مواقع بروز قارچ حلقوی بر روی پوست است. اولین نشانه ی قارچ حلقوی پوستی جوشهای روی پوست به صورت دایره ای و لبه برآمده است. از علل مختلف بروز این عارضه پوستی، تعریق زیاد، زندگی در محیط‌هایی با آب و هوای گرم و مرطوب، استفاده از لباس‌های تنگ، پوشیدن لباس افراد مبتلا به این عارضه و سیستم ایمنی ضعیف بدن است.

 

نکاتی برای پیشگیری و درمان قارچ حلقوی پوست

تا جایی که می‌توانید از افراد مبتلا به این عارضه دوری کرده و از پوشیدن لباس این افراد جدا خودداری کنید. در صورتی که حیوانات خانگی دارید مرتب آنها را چکاب کنید. برای درمان قارچ حلقوی پوستی بهترین پیشنهاد مراجعه به پزشک است اما در کنار آن استفاده از خاصیت بعضی گیاهان مثل سیر و همین طور روغن‌های گیاهی مثل اسطوخودوس در بهبود این نوع عارضه موثر است.

درمان قارچ پوستی کشاله ران

تینه آکروریس نام پزشکی قارچ پوستی کشاله ران است که به آن “خارش کشاله” نیز می گویند. یکی از شایع‌ترین عفونت‌های قارچی پوست است و که به شکل عفونت خارشی پوست رو و مجاور کشاله ران ایجاد می‌شود. علت بیماری قارچ پوستی در این حالت آلاینده‌های موجود در حوله آلوده، تماس با لوازم فرد مبتلا به قارچ پوستی کشاله ران، پوشیدن لباس‌های تنگ و تعریق زیاد و... است.

 

نکاتی برای پیشگیری و درمان قارچ پوستی کشاله ران

مصرف روزانه دو بار داروهای ضد قارچ این عارضه پوستی را از بین می‌برد. در صورت عدم مشاهده بهبود در بیماری قارچ پوستی کشاله ران بهتر است از داروهای آنتی بیوتیک ضد قارچی گریسئوفولوین به مدت دو تا سه هفته استفاده شود. تمامی این موارد باید تحت نظارت پزشک صورت گیرد.برای پیشگیری و بهبود قارچ کشاله ران خشک کردن کامل نواحی مربوطه پس از هر بار استحمام, پوشیدن لباس های گشاد نخی و استفاده از پودر بچه یک یا دو را انجام دهید.

درمان گیاهی قارچ موی سر

قارچ پوست سر نوعی بیماری عفونی است که اگر به موقع تشخیص و برای درمان آن اقدام نشود، ممکن است منجر به طاسی فرد شود. این بیماری واگیردار بوده و ممکن از فرد ناقل به دیگران منتقل شود. شایع ترین علت بیماری قارچ پوستی در این حالت استفاده از شانه، برس، حوله و لباس فرد مبتلا و تماس با حیوانات آلوده است.

از نشانه‌های بیماری قارچ پوستی می‌توان به خارش پوست سر، شکنندگی موها، احساس درد در پوست سر، تب خفیف و تورم غدد لنفاوی اشاره کرد. استفاده از راهکار‌ها و درمان گیاهی برای قارچ موی سر در کنار مصرف داروهای ضد قارچ، شامپو برای درمان قارچ پوست و موارد مشابه بهتر است با تجویز پزشک صورت گیرد.

 

آیا قارچ پوستی واگیر دارد

از موارد مهم در علت بیماری قارچ پوستی، که در انواع این بیماری نیز مشاهده می‌شود، انتقال از افراد بیمار است. این مورد نشان‌ دهنده‌ی واگیر دار بودن این بیماری است. تنها تفاوتی که می‌تواند در انواع بیماری قارچ پوستی وجود داشته باشد، شدت این واگیری که در بعضی کم و در بعضی دیگر زیاد است.

 

در پاسخ به سوال اینکه آیا قارچ پوستی خطرناک است، نمی‌توان پاسخ قاطعی داد. نوع قارچی پوستی و وضعیت فردی که به این عارضه مبتلا است در این مساله تاثیر گذار است. در نهایت با رعایت نکات بهداشتی و مراقبتی پوست از ابتلا به قارچ پوستی پیشگیری لازم را انجام داده و همواره در نگهداری از پوست جدی باشید. 

-