نکته ای که همواره برای بسیاری از مادران مطرح است این است که آیا استفاده از رنگ مو در دوران بارداری یا شیردهی بی خطر است؟ مواد شیمیایی موجود در رنگ موهای دائمی و نیمه دائمی چندان سمی نیستند. اکثر تحقیقات، اگرچه محدود هستند، اما نشان می‌دهند که رنگ کردن مو در دوران بارداری بی‌خطر است.

1

البته برخی از مطالعات نشان داده اند که دوزهای بسیار بالای مواد شیمیایی موجود در رنگ مو، ممکن است باعث آسیب شود. با این حال، این دوزها در مقایسه با مقدار بسیار کمی از مواد شیمیایی که ممکن است هنگام رنگ کردن موهای خود در معرض آن قرار بگیرید، بسیار زیاد است.

 

استفاده از رنگ مو در دوران بارداری

ممکن است تصمیم بگیرید برای رنگ کردن موهای خود تا 12 هفته اول بارداری صبر کنید. این زمانی است که خطر آسیب مواد شیمیایی به کودک بسیار کمتر است. اگر خودتان موهایتان را رنگ می کنید، می توانید از دستکش استفاده کرده و رنگ را برای حداقل زمان روی موهای خود بگذارید. همچنین در یک اتاق با تهویه مناسب کار کنید و پس از استفاده از رنگ، پوست سر خود را بشویید.

برای رنگ کردن مو در دوران بارداری لازم است اشاره کنیم که روشن کردن موها، هنگامی که رنگ را فقط روی تارهای مو قرار می دهید، خطر را کاهش می دهد. مواد شیمیایی مورد استفاده، فقط توسط موهای شما جذب می شود و و توسط پوست سر یا جریان خون جذبی صورت نخواهد گرفت. ضمن آنکه رنگ های گیاهی خالص نیمه دائمی، مانند حنا، جایگزین مطمئنی هستند.

به یاد داشته باشید که بارداری می تواند بر وضعیت طبیعی موهای شما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، موهای شما ممکن است واکنش متفاوتی نسبت به رنگ‌آمیزی نشان ‌دهند. یا آن که کم و بیش جاذب، وز یا غیر قابل پیش بینی می شود. همیشه ایده خوبی است که ابتدا با استفاده از رنگ مو یا محصولی که قصد استفاده از آن را دارید، یک تست انجام دهید. 

 

رنگ کردن مو در دوران بارداری و شیردهی

در حالی که اطلاعات در مورد درمان های مو در دوران شیردهی محدود است، تصور می شود که رنگ کردن مو در دوران بارداری بدون خطر بوده و در دوران شیردهی خوب باشد. مقدار بسیار کمی از مواد شیمیایی مورد استفاده در رنگ مو، وارد جریان خون شما می شود، بنابراین بسیار بعید است که مقدار قابل توجهی از آن از طریق شیر مادر منتقل شود.

بارداری و شیردهی زمان بسیار مهمی برای آگاهی از خطرات بالقوه سلامتی است. بسیاری از محصولات زیبایی و مراقبتی، حاوی مواد شیمیایی هستند که می توانند برای کودک شما مضر باشند و رنگ مو نیز از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین، خوب است بدانید که چه چیزی ایمن است تا بتوانید امن ترین محیط ممکن را برای رشد کودک خود ایجاد کنید.

محلول‌های زیادی در طیف گسترده‌ای وجود دارند که حاوی مواد شیمیایی هستند و این درست است که اگر سطح تماس شما بسیار بالا باشد، بسیاری از این مواد شیمیایی اثرات منفی بر سلامتی خواهند داشت. رنگ کردن موها در دوران بارداری و شیردهی بی خطر است. تقریباً هیچ کس آنقدر با مواد شیمیایی رنگ مو در تماس نیست که عواقب منفی برای سلامتی داشته باشد.

-