پارچه سازی چیست و چه کاربردی دارد؟

می توان بیان نمود که پارچه سازی یک هنر می باشد که در آن از انواع الیاف های مصنوعی و طبیعی استفاده می شود تا یک پارچه با بافت خاص تولید شود. شما می توانید از این هنر در تهیه انواع پارچه های پنبه ای، ابریشمی و … استفاده نمایید. بهتر است که بدانید این هنر با نساجی عجین شده است و لازم است تا علاقه مندان به این رشته با ساختار پارچه ها و تار و پود آنان آشنا باشند. پارچه سازی از چند مرحله تشکیل شده است که به قرار زیر می باشند:

12

–        تهیه الیاف:

در اولین مرحله از آموزش پارچه سازی، نحوه تهیه پارچه و الیاف آن بیان می گردد. به طور مثال در این بخش به کاربران توضیح داده می شود که پارچه های پلی استری از پلیمرهای مصنوعی تهیه می گردند و این موارد در تهیه پارچه های مدرن بسیار مورد استفاده هستند.

تمیز نمودن الیاف ها:

یک هنرجو پس از آنکه نحوه تهیه الیاف را آموخت، نیاز است تا با روش های تمیز نمودن آن آشنا شود. می توان بیان کرد که این قسمت یکی از مهمترین بخش های پارچه سازی محسوب می شود.

–        شانه زدن الیاف:

در این بخش از آموزش پارچه سازی لازم است تا تکنیک های کاردینگ یا کوتاه کردن الیاف های بلند بیان شود. به صورت کلی باید در نظر داشته باشید که الیاف ها بسیار پیچیده و تودرتو می باشند که در این مرحله باید به صورت رشته های مرتب و موازی در کنار یکدیگر قرار گیرند.

–        تاباندن:

در پارچه سازی منظور از تاباندن به هم پیچیدن الیاف های رشته ای است که عموما به وسیله دستگاه انجام می شود. الیاف هایی که در این مرحله تولید می شوند دارای استحکام زیادی می باشند.

–        تکسچرایزینگ در پارچه سازی:

در آموزش پارچه سازی به این مرحله توجه ویژه ای می شود زیرا در این قسمت انواع پارچه ها تولید می شوند. در واقع الیاف های مصنوعی به صورت حلقه ای، زیگزاگی و …تغییر می یابند و در تهیه پارچه ها مورد استفاده قرار می گیرند.

–        پیچیدن نخ:

در این مرحله یاد داده می شود که چگونه نخ ها را روی بوبین قرار دهیم تا برای بافت آماده شوند.

–        چله کشی:

در آموزش پارچه سازی نحوه قرار داده نخ ها روی نورد را چله کشی می گویند.

–        آهار زنی در پارچه سازی:

در این مرحله تلاش می شود تا با کمک موادی چون آکریلیک اسید و نشاسته، مقاومت نخ افزایش یابد. این بخش بسیار مهم می باشد زیرا موجب می گردد تا در زمان تهیه پارچه، نخ ها پاره نشوند.

مواردی که در بالا بیان شدند، مهمترین بخش های آموزش پارچه سازی می باشند اما باید بیان نمود که فرآیند پارچه سازی شامل مراحل دیگری چون پرزسوزی، بافت، سفید کردن، آهار گیری و … می شود.

پارچه سازی چیست؟ در پارچه سازی چه مهارت هایی آموزش داده می شوند؟

حال که متوجه شدید، پارچه سازی چیست؟ باید این موضوع را نیز در نظر داشته باشید، افرادی که در دوره های آموزش پارچه سازی شرکت می نمایند، مهارت های زیر را فرا خواهند گرفت:

  • آموزش تکنیک های مربوطه و شناخت ابزار
  • مهارت های دوخت و دوز
  • انجام سوزن دوزی
  • و ….

به صورت کلی در پارچه سازی شما می آموزید که چگونه انواع الیاف و نخ ها را در کنار هم قرار دهید تا یک پارچه جدید با ویژگی های منحصر بفرد تولید گردد.

در پارچه سازی از چه روش هایی استفاده می شود؟

برای پارچه سازی می توان از روش های متفاوتی بهره برد. برخی از رایج ترین روش ها به قرار زیر می باشند:

  • کچه دوزی: در این روش از الیاف کچه و ابزار هایی چون کاموا، نمد، سوزن و فرچه استفاده می شود.
  • زنگار: از تکنیک زنگ زدگی می توان برای رنگ آمیزی پارچه بهره برد. البته این تکنیک در آخرین مرحله از پروسه پارچه سازی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • مخمل دوزی: در این تکنیک از نخ های مخملی برای تهیه پارچه استفاده می شود. کار کردن با دستگاه پانچ نیز در این بخش آموزش داده می شود.

جمع بندی:

پارچه سازی یک هنر قدیمی می باشد که از چندی قبل با نام صنعت نساجی در بین عموم رواج یافت. آنچه که مسلم است، این موضوع می باشد که با رشد دنیای مد و توجه ویژه به آن، پارچه ها نیز بسیار مورد توجه طراحان و علاقه مندان به مد قرار گرفته اند.

-