روش‌های مختلفی برای لیفت غبغب و کاهش چربی انباشته شده در زیر چانه وجود دارد که به دو گروه اصلی تقسیم می‌شوند:

رفع غبغب بدون جراحی رفع غبغب با جراحی
هایفوتراپی
تزریق اسید دئوکسی کولیک
لیفت با نخ
استفاده از لیرز
لیپوساکشن
لیفت صورت
لیفت گردن

1. روش های رفع غبغب بدون جراحی

افرادی که اضافه وزن دارند، حتما باید با پیروی از رژیم غذایی سالم و ورزش منظم وزن خود را کاهش دهند. علاوه بر این، روش‌های دیگری هم وجود دارد که همه افراد، چه چاق و چه لاغر، می‌توانند از آن‌ها برای لیفت غبغب استفاده کنند. انواع روش رفع غبغب که بدون جراحی باعث از بین رفتن آن می‌شوند شامل موارد زیر هستند:

هایفوتراپی (HIFU)

در هایفوتراپی که یک روش غیرتهاجمی است، از امواج اولتراسوند برای تحریک کلاژن‌سازی و از بین بردن سلول‌های چربی استفاده می‌شود. از بین بردن غبغب با هایفو در مقایسه با جراحی به هزینه کمتری نیاز دارد. به‌علاوه، این روش عوارض خاصی ندارد و فقط ممکن است در بعضی از افراد به طور موقت باعث قرمزی و تورم پوست شود.

تزریق اسید دئوکسی کولیک (کیبلا)

در این روش، اسید دئوکسی کولیک (ماده‌ای که در کیسه صفرا یافت می‌‎شود و قادر است چربی‌های رژیم غذایی را هضم کند) به پوست زیر چانه تزریق می‌شود. معمولا برای کسب نتیجه مطلوب باید چند بار این ماده را تزریق کنید. از عوارض رایج این روش می‌توان به درد، تورم، کبودی، قرمزی و بی‌حسی اشاره کرد که در عرض یک تا 2 هفته کاهش می‌یابند. عوارض شدید که باید به پزشک اطلاع داده شوند عبارتند از: ضعف عضلات صورت، مشکل در بلع یا آسیب‌دیدگی عصب فک.

 

4

 

 

لیفت با نخ

در این روش، پزشک نخ مخصوص را زیر پوست قرار می‌دهد و از آن برای بالا کشیدن پوست استفاده می‌کند. نخ‌ ظاهر سفت‌تری به ناحیه مورد نظر می‌دهد و تولید کلاژن را تحریک می‌کند. ایجاد برجستگی یا فرورفتگی روی پوست، قرمزی پوست و عفونت از عوارض لیفت غبغب با نخ هستند.

لیزر

لیفت غبغب با لیزر با استفاده از دستگاه‌های مختلف مثل اندولیفت انجام می‌شود. در اندولیفت، یک فیبر بسیار نازک که ضخامت آن به اندازه تار مو است به زیر پوست فرستاده می‌شود تا با ایجاد حرارت هم کلاژن‌سازی را تحریک کند و هم باعث تجزیه چربی‌ها شود. معمولا استفاده از لیزر برای از بین بردن غبغب بی‌خطر است و عوارض خاصی ندارد.

 

2. لیفت غبغب با جراحی

جراحی گزینه دیگری است که برای رفع غبغب استفاده می‌شود. سه نوع جراحی متداول برای این کار عبارتند از:

  • لیپوساکشن: لیپوساکشن روش رایجی است که در طی آن چربی از زیر پوست برداشته می‌شود. این کار به کمک یک لوله کوچک انجام می‌شود که از طریق برش ایجاد شده روی پوست وارد بافت می‌شود. لیپوساکشن یک جراحی ساده است که فقط به بی‌حسی موضعی نیاز دارد.
  • لیفت صورت: معمولا بیمار برای لیفت صورت باید تحت بیهوشی عمومی قرار بگیرد. با این حال، گاهی اوقات می‌توان این کار را با بی‌حسی موضعی انجام داد. در این روش، پزشک چربی اطراف چانه و گردن را برمی‌دارد و افتادگی پوست را برطرف می‌کند.
  • لیفت گردن: برای لیفت گردن روش‌های مختلفی وجود دارد. یکی از روش‌های لیفت گردن «سرویکوپلاستی» (cervicoplasty) است که با هدف برداشتن پوست اضافی اطراف گردن و چانه انجام می‌شود. روش دیگر، «پلاتیسماپلاستی» (platysmaplasty) نام دارد که هدف از انجام آن سفت کردن عضلات گردن است.
 

گاهی اوقات، برای لیفت غبغب به بیش از یک روش نیاز است. برای مثال، ممکن است برای از بین بردن کامل آن به لیپوساکشن و لیفت صورت یا گردن نیاز داشته باشید. بعضی از پزشکان هم به منظور درمان قطعی غبغب لیفت صورت و گردن را با هم انجام می‌دهند تا نتیجه بهتری کسب شود. با این حال، این کار غالبا به احساس سفتی در گردن منجر می‌شود که می‌تواند چند ماه ادامه داشته باشد.

 

بعد از جراحی تقریبا 10 تا 14 روز طول می‌کشد که بهبود پیدا کنید. از عوارض لیفت غبغب به روش جراحی می‌توان از کبودی و تورم نام برد.

سوالات متداول

چرا با اینکه لاغر هستم غبغب دارم؟

علاوه بر چاقی، افزایش سن، ژنتیک و پوسچر نامناسب بدن هم در ایجاد غبغب نقش دارند. با افزایش سن، پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و دچار افتادگی می‌شود. در افرادی که در خانواده خود سابقه غبغب دارند، احتمال بروز این مشکل بیشتر است. پوسچر یا وضعیت بدنی نامناسب هم باعث ضعیف شدن عضلات گردن و چانه می‌شود که این امر به مرور زمان غبغب را ایجاد می‌کند.

روش‌های طبیعی رفع غبغب کدامند؟

منظور از روش طبیعی این است که بدون مداخله پزشکی چربی زیر چانه را کاهش دهید. این راه‌کارها عبارتند از: رژیم غذایی، ورزش، تمرینات ورزشی مخصوص فک و یوگا. درمان‌های طبیعی بلافاصله باعث لیفت غبغب نمی‌شوند و مدتی طول می‌کشد که اثربخشی آن‌ها مشخص شود.

مزایای رفع غبغب بدون جراحی چیست؟

روش‌های کم تهاجمی مانند تزریق کیبلا یا استفاده از نخ در مقایسه با جراحی دوره نقاهت کوتاه‌تری دارند، کم هزینه‌تر هستند و عوارض کمتری ایجاد می‌کنند.

روش جلوگیری از ایجاد غبغب چیست؟

در بسیاری از موارد، چاقی باعث شکل‌گیری غبغب می‌شود. برای پیش‌گیری از چاقی باید کالری دریافتی خود را کاهش دهید، از یک رژیم غذایی غنی از میوه و سبزی پیروی کنید و ورزش منظم را به برنامه روزمره خود بیفزایید.

کلام پایانی درباره روش‌های لیفت غبغب

بهترین راه برای خلاص شدن از شر چربی‌های اضافی در نقاط مختلف بدن، داشتن رژیم غذایی سالم و ورزش منظم است. در صورتی که علیرغم لاغر بودن غبغب دارید یا می‌خواهید سریع‌تر غبغب خود را از بین ببرید، می‌توانید از روش‌های پزشکی استفاده کنید.

اگر نمی‌دانید کدام روش لیفت غبغب برای شما مناسب‌تر است، توصیه می‌کنیم از پزشکان درمانکده کمک بگیرید. جراحی غبغب توسط جراح پلاستیک و زیبایی و روش‌های غیرجراحی توسط متخصص پوست و مو انجام می‌شوند. به یاد داشته باشید که برای رفع غبغب باید صبور باشید، مگر اینکه از جراحی برای از بین بردن آن استفاده کنید. روش‌هایی که بدون جراحی انجام می‌شوند نمی‌توانند یک‌ شبه غبغب شما را کاهش دهند.

-