بسیاری از لوازم آرایشی حاوی مواد شیمیایی بسیار سنگینی هستند که باعث بسته شدن منافذ پوست و ابتلا به بیماری‌های پوستی می‌شنود. استفاده مداوم از لوازم آرایشی می‌تواند عوارض جانبی متعددی روی چشم و پوست داشته باشد و بر سلامت و شادابی پوست شما تاثیرگذار باشند.

 

24

 

8 عارضه جانبی استفاده مدام از لوازم آرایشی

اگر شما هم جزء افرادی هستید که دوست دارید همیشه آرایش داشته باشید، باید بدانید که این مواد شیمیایی چه تاثیری روی سلامت پوست شما خواهند گذاشت:

1) بسته شدن منافذ پوست

اگر عادت به داشتن آرایش دارید و مواد آرایشی مدت زمان طولانی روی پوست شما باقی می‌ماند، این احتمال وجود دارد که منافذ پوست‌تان مسدود شوند. وقتی منافذ پوست بسته شوند، پوست امکان تنفس نخواهد داشت و شما مستعد ابتلا به آکنه، برآمدگی‌ و سایر مشکلات پوستی خواهید شد.

2) پیری زودرس

یکی دیگر از اصلی‌ترین عوارض لوازم آرایشی برای پوست، پیری زودرس است. علائم پیری زودرس پوست بروز چین و چروک، به وجود آمدن خطوط ریز در اطراف چشم و خط خنده و لکه‌های قهوه‌ای رنگ روی گونه‌ها است.

3) چرب یا خشک شدن بیش از حد پوست

چنانچه از لوازم آرایشی مختص جنس پوست‌تان استفاده کنید، ممکن است پوست‌ شما خیلی خشک و یا خیلی چرب‌تر از قبل شود و مشکلات بسیاری را برای‌تان به وجود بیاورد.

4) ترک خوردن پوست

 

ترک‌های پوستی ممکن است به خاطر مشکلات هورمونی، مصرف برخی داروهای خاص، رژیم‌های غذایی نامناسب و… به وجود بیاید. ولی استفاده از لوازم آرایشی هم می‌تواند به تشدید این علائم کمک کند.

5) مواجه شدن با واکنش‌های آلرژیک

مواد آرایشی نامرغوب حاوی مقادیر بسیار زیادی از مواد شیمیایی مضر مانند پارابن و SLES هستند که می‌توانند باعث واکنش‌های آلرژیک پوستی شوند.

6) تغییر رنگ پوست صورت

یکی دیگر از عوارض لوازم آرایش روی پوست، تغییر روند کلاژن‌سازی آن است. وقتی که این اتفاق برای پوست به وجود بیاید، منجر به تغییر در رنگ آن خواهد شد.

7) بروز عفونت‌های چشمی

از آنجایی که پوست ناحیه اطراف چشم و پلک بسیار نازک و حساس هستند، استفاده مداوم از لوازم آرایشی می‌تواند بروز عفونت‌های چشمی را تشدید کند.

8) سرطان‌های پوستی

بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته، رابطه بسیار نزدیکی بین محصولات آرایشی و سرطان‌های پوستی وجود دارد. دلیل اصلی هم مواد شیمیایی استفاده شده در لوازم آرایشی مثل فرمالدئید، قطران زغال سنگ، آرسنیک، سیلیس و کروم است!

استفاده از لوازم آرایش چه عوارضی برای چشم‌ها دارد؟

 

1) انسداد غدد میبومین

وظیفه اصلی غدد میبومین آزاد کردن یک ماده روغنی است که لایه اشک چشم را می‌سازد. وقتی از لوازم آرایش نامرغوب برای چشم استفاده شود، این غدد مسدود خواهد شد و از ورود اجزای روغنی اشک به لایه اشک چشم جلوگیری خواهد کرد. با خشکی چشم دچار تحریک بیشتر، قرمزی، تاری دید و پارگی‌های احتمالی قرنیه خواهد شد.

 2) عفونت‌های باکتریایی چشم

لوازم آرایشی مثل ریمل یا خط چشم پس از باز شدن می‌تواند خانه امنی برای انواع میکروب‌ها و باکتری‌ها باشد. به هیچ عنوان این محصولات را بیشتر از 3 ماه استفاده نکنید و همین‌طور آنها را با دیگران به اشتراک نگذارید. در غیر این صورت اگر به این دلیل دچار اختلال در چشم‌های خود شدید حتما به متخصص چشم مراجعه کنید یا از طریق امکان مشاوره آنلاین با دکتر چشم در ارتباط باشید و از دکتر راهنمایی کسب کنید.

3) خطرات استفاده از لنزهای چشم رنگی

ذرات آرایشی در قسمت پشتی لنز تجمع پیدا می‌کنند و منجر به تحریک و حتی عفونت‌های چشمی خواهد شد.

4) ریزش مژه‌ها

ریزش مژه می‌تواند به خاطر التهاب پلک‌ها و یا به دلیل عوارض ناشی از لیفت مژه و یا اکستنشن مژه باشد.  

5) خراشیدگی قرنیه چشم

این آسیب زمانی اتفاق می‌افتد که ریمل، خط چشم و یا مداد چشم به صورت ناگهانی به چشم اصابت کند و در نهایت منجر به آسیب دائمی به بینایی شود.

خطرات آرایش مداوم

تا به اینجای این مطلب متوجه شدید که عوارض لوازم آرایشی برای چشم و پوست چقدر زیاد است. ما هرگز به شما این پیشنهاد را نمی‌دهیم که هیچ‌وقت نباید آرایش کنید. آرایش بکنید ولی هم از لوازم مرغوب استفاده کنید و هم نکاتی مهم در مورد آن را بدانید.

شاید از خودتان بپرسید که چه زمان‌های نباید آرایش کرد؟ در ادامه به این نکات اشاره خواهیم کرد:

 

1) در هنگام ورزش کردن

در هنگام ورزش کردن به دلیل تعرق، منافذ چربی و غدد پوست باز می‌شود. در صورت استفاده از لوازم آرایشی مثل کرم پودر و… این منافذ بسته خواهد شد و پوست امکان تنفس را پیدا نمی‌کند. در نتیجه ممکن است باعث آسیب‌های پوستی مثل چین و چروک، خطوط ریز، آکنه، جوش‌های سرسیاه، تحریک و… شوید.

2) وقتی که تاریخ مصرف لوازم آرایش به پایان می‌رسد

خیلی زیاد به برچسب تاریخ تولید و تاریخ انقضای لوازم آرایشی‌تان دقت کنید. محصولاتی که تاریخ انقضا آنها تمام شده است به هیچ وجه برای پوست مناسب نخواهند بود و در واقع باعث آسیب‌های بیشتری به پوست خواهند شد. از همه مهمتر موادی که تاریخ انقضای آنها پایان یافته، حاوی باکتری‌های خطرناکی هستند که می‌توانند باعث عفونت‌های پوستی شوند.

چگونه از عوارض لوازم آرایشی و آرایش کردن جلوگیری کنیم؟

با رعایت همین چند نکته ساده می‌توانید به راحتی از عوارض آرایش کردن‌های مداوم جلوگیری کنید:

1) محصولات درجه یک خریداری کنید

هر کسی جنس پوست مخصوص به خودش را دارد. بنابراین هرگز نمی‌توانید فقط به این خاطر که دوست‌تان از یک برند خاص استفاده می‌کند، شما هم استفاده کنید!

نوع پوست خود را بشناسید و محصولاتی را خریداری که مناسب جنس پوست‌تان باشد و هیچ واکنش آلرژیکی ایجاد نکند. برچسب محصول را بررسی کنید تا مطمئن شوید که به هیچ کدام از ترکیبات آلرژی نداشته باشید. اگر هم مطمئن نبود، قبل از خرید از تستر استفاده کنید.

2) استفاده مداوم از کرم‌های مرطوب کننده

این موضوع اصلا درست نیست که اگر پوست چرب دارید، نیازی به استفاده از کرم مرطوب کننده ندارید. اصلا این‌طور نیست!

استفاده از کرم‌های مرطوب کننده به شما برای حفاظت بیشتر از پوست کمک می‌کند و شما را از مشکلات پوستی مانند خشکی، قرمزی و حتی پوسته‌پوسته شدن نجات می‌دهد.

3) استفاده همیشگی و مداوم از کرم‌های ضدآفتاب

نور خورشید موجب آسیب‌های جدی به پوست و پیری زودرس می‌شود. در مقاله‌های قبلی از درمانکده بارها به این موضوع اشاره کرده بودیم. پس به‌خاطر داشته باشید که استفاده از ضد آفتاب قبل از استفاده هر لوازم آرایشی بسیار اهمیت دارد. اگر هم با کرم‌های ضد آفتاب رابطه خیلی خوبی ندارید، حتما از کرم‌های مرطوب کننده و کرم پودرهایی استفاده کنید که حاوی مقادیر کافی از مواد محافظت در برابر آفتاب باشند.

4) تمیز نگه داشتن براش‌ها و اسفنج‌ها قبل و بعد از استفاده:

پس از اتمام آرایش، تمیز کردن براش‌ها و اسفنج‌ها و بیتوتی بلندرها بسیار اهمیت دارد. سعی کنید که حداقل هفته‌ای یک‌بار آنها را بشویید. چرا که باکتری‌های مضر، سلول‌های مرده پوست و عرق روی این محصولات باقی می‌ماند و بسیار برای پوست مضر هستند.

5) پاک کردن آرایش قبل از خواب

به هیچ عنوان با آرایش شب‌ها نخوابید و حتما شستن آرایش قبل از رفتن به رختخواب را فراموش نکنید.

6) لوازم آرایشی‌تان را با دیگران به اشتراک نگذارید

به اشتراک گذاشتن لوازم آرایش شخصی با دیگران می‌تواند باعث گسترش باکتری شود و مشکلات بسیاری را به وجود بیاورد.

جمع‌بندی

در این مقاله ما خیلی کامل در مورد عوارض لوازم آرایشی برای چشم و پوست گفتیم. اگر شما هم جزء افرادی هستید که دوست دارید به صورت روزانه از لوازم آرایشی استفاده کنید، تمامی نکاتی که گفته شد را در نظر داشته باشید و فراموش نکنید که پوست‌تان خیلی بیشتر از افراد دیگر مستعد نگهداری و مراقبت‌های بیشتر است. همیشه از لوازم آرایشی درجه یک و مرغوب استفاده کنید و هرگز با چشم و صورت آرایش‌کرده شب‌ها نخوابید.

-