پنجشنبه ‌شب نمایش بی‌نظیر برند Maison Margiela در آخرین شوی هفته‌ی مد کوتور ۲۰۲۴ پاریس برگزار شد و این هفته با بزرگی و شکوه فراوان در زیر بارش شدید باران به پایان رسید. John Galliano، مدیر خلاق این برند، یک شاهکار تئاتری ارائه کرد که فشن، هنر و درام را به هم پیوند می‌داد. همه چیز در این نمایش، بی‌نظیر و در عین حال ترسناک بود: از مکان برگزاری که یک بارِ زیرزمینیِ نمور و خوفناک در زیر پل Pont Alexandre III بود تا  لباس‌ها، مدل موها، آرایش‌های غلیظ و روغنی و حتی طرز راه رفتن مدل‌ها که یادآور عروسک‌های کوکی تسخیر شده بود. محل برگزاری از بشقاب‌های شکسته، لیوان‌های کثیف و نوشیدنی‌های مصرف شده پر شده بود و به طور نمادین ساعت ۳ صبح را به تصویر می‌کشید. دعوتنامه‌ی این نمایش یک بلیط مترو بود و مهمانان سرشناسی مانند کیم کارداشیان و کایلی جنر نیز در ردیف اول این شو نشسته بودند.

 

3

 

منبع الهام

تئاتر، روابط عاشقانه و افسانه‌های تاریخی همواره منبع الهام گالیانو بوده‌اند؛ این‌ بار نیز او سراغ هنرمند و عکاس مجارستانی، Brassaï، رفته بود و از پرتره‌های وی در دهه‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ که کلوپ‌های زیرزمینی شبانه و زیر پوستیِ خیابان‌های پاریس را به نمایش می‌گذاشت، الهام گرفته بود. “براسای” هنرمند برجسته‌ای بود که از سال ۱۹۳۶ تا ۱۹۶۳ برای مجله‌ی Harper’s Bazaar کار می‌کرد. علاقه به شبگردی در خیابان‌های پاریس، او را به دنیای عکاسی خیابانی کشاند و بیشتر از همه برای او زندگی شبانه‌ی پاریس (شامل فاحشه‌ها، رُفتگران و بزهکاران) جلب توجه می‌کرد. Henry Miller، نویسنده‌ی آمریکایی، در جایی براسای را چشم پاریس نامیده بود. عکس‌های این هنرمند از پاریسِ دهه‌ی ۳۰ غیرقانونی و کثیف جلوه می‌کرد و همین جان گالیانو را مجذوب کرده بود.

تمرکز این مجموعه روی چه چیزهایی بود؟

نمایش Maison Margiela سفری به قلب زندگی شبانه در پاریس بود. در این دنیای ساختگی سیاه و سینمایی، لباس‌های گالیانو گواهی بر مهارت و بینش بی‌نظیر او داشتند؛ هر قطعه از «اغواگری» صحبت می‌کرد و بر آناتومی بدن انسان با تمرکز روی کمر باریک و پایین‌تنه‌ی برجسته تأکید می‌کرد. موها و آرایش مدل‌ها در برخی از موارد به وضوح از تصاویر شبانه‌ی براسای الهام گرفته شده بودند. گالیانو از ماه ژوئیه‌ی سال ۲۰۲۲ کار روی این کالکشن را آغاز کرد. استفاده‌ی مبتکرانه از مدل موهای شلخته، بانداژهای کثیف دور زانوی مدل‌ها، کبودی‌های روی بدن، لباس‌زیرهایی با موهای زائد نمادین، آرایش‌های براق و عروسکی، صورت‌های نگران، راه رفتن با ترس و بازی با نورپردازی در مکانی طراحی شده و خوفناک؛ همه روایتی از ترکیب فشن و درام بودند که سیلوئت‌هایی غیرقابل پیش‌بینی ارائه می‌دادند. صحنه‌های زیرزمینیِ گالیانو حتی یادآور آن بود که صنعت مد تا چه حد در زندان و حصار گرفتار شده است.

 
 

جزئیات بی‌نظیر

این مجموعه، در حالی که تاریک و اغواگرانه بود، جشنی از هنر و خلاقیت نیز بود: برش‌های خاص، تکنیک‌های پارچه‌سازی‌ بی‌نظیر، کرست‌های ویکتوریایی بسیار تنگ، لگن‌های برجسته، کفش‌هایی مانند سُم حیوانات و پارچه‌های بسیار شفاف، بدن‌نما و آبرنگی شکوه و زیبایی خاصی به این مجموعه بخشیده بودند. این مجموعه نشان‌دهنده‌ی عاشقان ممنوعه، رقصنده‌ها، فاحشه‌ها، کارگران، سربازان فراری از جنگ و گانگسترهایی بو که در ساحل رودخانه‌ی سن سرگردانند و با نگرانی به سمت کلوپ شبانه‌ی زیرزمینی حرکت می‌کنند. برخی مدل‌ها از کت‌های اورسایز به عنوان سپر محافظتی استفاده می‌کردند و مطمئن نبودند به دیگران اعتماد کنند یا خیر؛ آن‌ها با چشمانی نگران راه می‌رفتند و محیط اطراف را طوری بررسی ‌می‌کردند که گویی خطر در نزدیکی آن‌ها بود. در حالی که دیگر مدل‌ها طوری با اعتماد به نفس راه می‌رفتند که یادآور خلافکاران شب در پاریس بودند.

راز آرایش براق

آرایش “پوست شیشه‌ای” مجموعه‌ی Maison Margiela Artisanal 2024, به یکی از داغ‌ترین موضوعات مربوط به هفته‌ی مد اوت‌کوتور پاریس تبدیل شد. خالق و میکاپ آرتیست این آرایش، Pat McGrath انگلیسی ۵۳ ساله بود که همراه تیمش صورت مدل‌ها را این‌چنین زیبا و حیرت‌انگیز درست کرده بود. رژ گونه‌ی زیاد، ابروهای بسیار نازک و قابل توجه‌ترین مورد: پایه‌ی پوست براق! همه‌ی این موارد، ظاهر مدل‌ها را مانند عروسک پرسلانی کرده‌ بود. در فضای مجازی علاوه بر خود آرایش، ویدیوهایی که در آن مدل‌ها میکاپ صورت خود را کَنده و آن را از صورت خود جدا می‌کنند نیز بسیار پربازدید شد. برند آرایشی Pat McGrath Labs در یک اعلامیه‌ی مطبوعاتی عنوان کرد که محصولات مورد استفاده برای به دست آوردن پوست شیشه‌ای، محلول آبرسان دو فازی Divine Skin: Rose 001-The Essence و کرم پودر Sublime Perfection Foundation برند Pat McGrath Labs هستند. در کنار محصولات نام‌برده‌شده، تیم آرایش برای به دست آوردن روکش براق شبیه به موم، یک لایه از “لعاب بسیار براق” را به وسیله یک ایربراش روی پوست مدل‌ها اسپری کردند. بسیاری معتقدند که این Liquid Glass (پارافین مایع) از برند Kyrolan است، به همین خاطر مدل‌ها می‌توانستند به راحتی آن را از پوستشان جدا کنند.

 
 

تکنیک‌‌ های متنوع و نوآورانه‌ گالیانو

 این مجموعه چندین تکنیک جدید توسعه یافته توسط جان گالیانو را معرفی کرد. تکنیک‌های گالیانو از پارچه‌سازی تا برش، به طور مداوم در حال تکامل و بهبود است و با روش‌های نوآورانه‌ای که برای کالکشن‌های اوت کوتور خود ارائه می‌دهد تحسین همگان را  بر می‌انگیزد. در ادامه به برخی از تکنیک‌های جدید پارچه‌سازی مجموعه‌ی بهار ۲۰۲۴ Margiela اشاره می‌کنیم:

تکنیک Seamlace

یک تکنیک جدید به معنای لباس‌هایی است که به طور کامل از تکه‌های توری یا پارچه‌های دیگری ساخته شده‌اند، به طوری که نتیجه کاملاً یک فرم بدون درز است. تکنیک بی‌درز یک فرآیند است که با استفاده از حرارت یا امواج فراصوتی، پارچه‌ها را به هم چسبانده و اتصالی قوی و انعطاف‌پذیر ایجاد می‌کند. این تکنیک نیاز به روش‌های دوخت سنتی را از بین می‌برد و منجر به ساخت پوشاکی می‌شود که در آنها راحتی، زیبایی و مقاومت بیشتری وجود دارد.

تکنیک Milletrage

تکنیک جدیدی است که خطای دید ایجاد می‌کند و لباس‌های سبک وزن را طوری نشان می‌دهد که گویی وزن سنگینی دارند. این لباس‌ها از چند لایه‌ پارچه‌‌ی سبک مانند ارگانزا یا کرپ درست شده‌اند که پرینت‌هایی وهم انگیز از تکستچر پارچه‌های سنگین و قدیمی دارند، گویی از همان جنس هستند.

تکنیک Retrograding

این تکنیک نماینده انواع تزئینات، اپلیکه و گلدوزی است که از پایین لباس شروع شده و هرچه به سمت بالا می‌روند، کمتر و کمتر می‌شوند. نام رتروگارد از یک پدیده آسمانی گرفته شده است: حرکت ظاهری ماه به معنای بازگشت انرژی‌ ما به سمت درونمان است و خودآگاهی عمیقی را به همراه دارد.

 
 

تکنیک Emotional cutting

شکل جدیدی از برش است که لباس را با حرکات بدن و  حالت‌های رفتاری ما هماهنگ می‌کند: کتی که برای دوری از خیس شدن ناشی از باران روی سر کشیده شده بود، یقه‌ای بالا آمده که صورت را می‌پوشاند و شلواری که گویی برای فرار از یک گودال آب بالا زده شده بود.

تکنیک Aquarelling

این یک عبارت جدید است و همان شیوه‌ای که یک نقاش با آبرنگ کار می‌کند، پارچه‌های  تول یا موسلین رنگ می‌شوند و احساس پارچه‌ای را می‌دهد که در آب خیس شده است و به پوست می‌چسبد.

تکنیک Rétrécirage

یک تکنیک جدید و پیشرفته در برش است که در آن حجم لباس‌های سنگین کمتر می‌شود و سیلوئتی آناتومیک و عشوه‌آمیز به خود می‌گیرد. کلمه‌ی Rétrécirage برگرفته از اصطلاح فرانسوی است که برای کوچک کردن  کت‌های توید یا شلوار و دامن استفاده می شود.

تکنیک Caisetting

تکنیکی است که در آن پارچه‌های ظریفی مانند ارگانزا، ابریشم و تور به نحوی برآمده و شیاردار می‌شوند تا شبیه مقوای موجدار شوند.

تکنیک Bias cutting

این تکنیک برش پارچه، باعث انعطاف طبیعی پارچه در برش‌های “مورب” می‌شود و بین پارچه و بدن هماهنگی و پویایی ایجاد می‌کند.

مجموعه‌ای به یاد ماندنی

از نظر منتقدان این مجموعه به یکی از بهترین مجموعه‌های گالیانو تبدیل شد و معتقدند که این نمایش به چند دلیل در ذهن‌ها ماندگار خواهند شد؛ ابتدا، به خاطر این‌که گالیانو در خلق این کالکشن جسارت و خلاقیت بی‌نظیری به کار برده بود، چرا که او استاد کشف زیبایی از نقص و ناهنجاری است و این همواره وجه تمایز مد گالیانو بوده است. ثانیا، او با صدای خاص خود و با قدرت و مهارت مختص به خودش این کالکشن را ارائه داده بود، به طوری که این مجموعه بیشتر از مارژیلا، معرف دیدگاه جان گالیانو بود. در نهایت می‌توان گفت کالکشن Artisanal میسون مارژیلا تمام مجموعه‌های کوتور بهار ۲۰۲۴ را پشت سر خود گذاشت زیرا اکنون، زمان انجام کارهای هیجان‌انگیز وسرگرم‌کننده است تا مردم قدرت پشت لباس‌ها را با علاقه دنبال و کشف کنند.

-