وقتی در 1985 جس کگل، سردبیر مجله‌ی people در جلسه‌ای دورهمی، مل گیبسن را جذاب‌ترین مرد زنده خطاب کرد، حتی فکرش را هم نمی‌کرد که این عنوان به سنتی سالانه تبدیل شده و تا امروز یعنی سی و هشت سال بعد، پابرجا بماند. عنوانی که به یکی از چالشی‌ترین عناوین سال تبدیل شده و مردان مرتبط با صنعت فشن را درگیر خود می‌کند؛ اما «جذاب‌ترین مرد زنده» چگونه انتخاب می‌شود و معیارهای انتخاب او چیست؟

 

7

 

یک عنوان، چند منبع

عنوان «جذاب‌ترین مرد زنده» یکی از جنجالی‌ترین عنوان‌های صنعت فشن و هنر است که امروزه، توسط مجلات و سایت‌های متنوعی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. این عنوان هر سال به یک مرد مطرح در دنیای هنر، فشن، ورزش یا سیاست منسوب می‌شود که به جهت تنوع مجلات و منابع معرفی این عنوان، گاهی چند چهره به این نام، نام‌گذاری می‌شوند. people magazie، Tc calendar و مجله‌ی time بخشی از منابعی هستند که این عنوان را نام‌گذاری می‌کنند. 

 

مل گیبسن، اولین مرد جذاب زنده

در نگاه اول به تاریخ فشن، واژه‌هایی هم‌چون جذابیت و زیبایی در انحصار توصیف زنان و زنانگی به کار می‌روند؛ اما این نگاه با رسمی شدن عنوان «جذاب‌ترین مرد زنده» در 1985، منسوخ شد و به طور رسمی مردان را زیر سایه‌ی این توصیفات جا داد. این عنوان اولین بار توسط People magazine مطرح شد؛ زمانی که جس کگل سردبیر وقت مجله، مل گیبسن را که برای بازی در سه فیلم ابتدایی «مدمکس» ( از 1979 تا 1985)، «سال زندگی خطرناک» 1982، و باونتی 1984 به شهرت و محبوبیت فراوان رسیده بود، جذاب‌ترین مرد زنده خطاب کرد و همین نام‌گذاری ساده، به روی جلد مجله رسید. البته که خود گیبسن با این عنوان و محبوبیت همراه نبود و معتقد بود که همه چیز زیادی سریع اتفاق افتاده است. این عنوان از همین جا به رسمی سالانه تبدیل شد تا هر سال یک مرد بازیگر، سیاست‌مدار، هنرمند و غیره به این نام شناخته شود. 

 

پاتریک دمپسی، مرد جذاب 2023

2023، سال انتخاب پاتریک دمپسی، بازیگر سریال معروف gray’s anatomy بود. او با دریافت این لقب گفت که از این به رسمیت شناخته شدن بسیار راضی است که منجر به کم شدن منیت او می‌شود. در عین حال اعلام کرد که قصد دارد از این پلتفرم و فرصت برای کاری مثبت استفاده کند. از چهره‌ی دمپسی به عنوان جذاب‌ترین مرد زنده‌ سال در برنامه‌ی جیمی کیمل رونمایی شد که البته پیش از این رونمایی، با استفاده از هوش مصنوعی و هولوگرام، هویت دمپسی مخفی شده و کیمل با او مصاحبه کرد. این اتفاق باعث شد تا تماشاچیان حدس‌های متفاوتی برای این عنوان داشته باشند. در میان این گمانه‌زنی‌ها، نام تیموتی شالامی، هری استایلز و تراویس کلسی نیز شنیده شد که البته تیموتی شالامی از این عنوان بی‌بهره نمانده است. 

 

Tc calendar و لیست صد چهره‌ی برتر سال

در کنار لقبی که people magazine عنوان می‌کند، Tc calendar از 1990 هرساله فهرستی از صد چهره‌ی زیبای جهان که براساس نظرسنجی و رأی‌گیری جهانی است، منتشر می‌کند. نامزدهای این لیست توسط مخاطبان وارد نظرسنجی می‌شوند و به همین دلیل افراد متنوعی در این رأی‌گیری حضور دارند. تیموتی شالامی در ششمین سال حضور در این لیست، امسال به عنوان اولین نفر و هنری کاویل در یازدهمین سال حضور، دومین نفر این لیست صدنفره در سال 2023 هستند. 

 
 

این لیست که در ابتدا به عنوان یک پروژه‌ی کوچک شروع شد، در طول سی سال گذشته به یکی از پربازدیدترین پدیده‌های اینترنتی سالانه تبدیل شده است.  لیونل مسی  در رتبه‌ی 83، شوکرو اوزیلدیز در رتبه‌ی 74، کریس ایونز در رتبه‌ی 61، تام هالند در رتبه‌ی 57، میشل مورونه در رتبه‌ی 40، جان یامان در رتبه‌ی 37،  هری استایلز در رتبه‌ی 31، دامیانو دیوید خواننده‌ی گروه منزاسکین در رتبه‌ی 25، جانگکوک در رتبه‌ی 16 و امیر مقاره، خواننده‌ی ماکان‌بند در رتبه‌ی 93 این لیست قرار دارند. 

 

تیموتی شالامی، جذاب حاضر در هر لیست

تیموتی شالامی که با عنوان «زیباترین چهره‌ی 2023» از جانب Tc calendar انتخاب شده است، اولین مردی است که به تنهایی روی جلد مجله‌ی vogue انگلیس ظاهر شده است. این جوان 27 ساله که در اولین برخورد همه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، در معاشرتی ساده با سردبیر مجله ووگ انگلیس، به چهره‌ی برتر این نشریه در سال 2022 تبدیل شد. او که به نوعی پا جای پای بازیگرانی چون جیمز دین، ریور فینکس و دیوید کسیدی گذاشته، الگوی خود را لئوناردو دیکاپریو می‌داند و برای بازیگری با شعار او کار می‌کند، یعنی: « نه به مواد سنگین و فیلم‌های ابرقهرمانی.»

 
 
 

لیستی بی پایان

در لیست مردان جذاب زنده که توسط مجله‌ی people در 38 سال گذشته منتشر شده، اسامی جالب توجه زیادی به چشم می‌خورند؛ تام کروز (1990)، دنزل واشنگتن (1996)، جود لا (2004)، متیو مک کانهی (2005) و رایان رینولدز (2010) تنها بخشی از اسامی این لیست هستند. در این بین، سه نام وجود دارند که دوبار تکرار شده‌اند؛ برد پیت، جورج کلونی و جانی دپ. 

 
 

قاتلین خونسرد جذاب

برد پیت که یک بار این عنوان را در 1995 و بار بعدی در 2000 بدست آورد، اولین شخصی است که دوبار با این نام شناخته می‌شود و معتقد است که هیچ‌وقت این عنوان را قبول نداشته و چنین نامی بیش از هر چیز او را مضطرب می‌کند. رفیق صمیمی او جرج کلونی نیز، یک بار در 1997 و بار بعدی در 2006 به این عنوان نامیده شد. او اما بر خلاف برد، از یدک کشیدن این عنوان لذت می‌برد. جانی دپ که سومین نفری است که دوبار موفق به دریافت این عنوان شده، یکبار در 2003 و بار بعد در 2009، شاید کسی است که سعی داشته با بهر‌ه‌برداری از این عنوان فعالیت‌های خیریه داشته باشد. people magazine در توصیف جانی دپ نوشته: «پادشاهی خونسرد با گونه‌هایی کشنده». 

 
 
 

پیرترین مرد جذاب زنده

شان کانری در زمان دریافت عنوان جذاب‌ترین مرد زنده‌ سال، یعنی در سال 1989، 57 ساله بود. او که با دریافت این لقب متعجب شده بود، معتقد بود که دریافت این لقب انتهای مسیر پیشرفت اوست. اما این‌طور نبود و همان سال با بازی در فیلم «خانه‌ی روسی» توجه زیادی به خود جلب کرد. 

 

پر کردن جای خالی با کیانو ریوز

People هیچ‌کس را در سال 1994 به عنوان مرد جذاب سال معرفی نکرد؛ به همین دلیل، سردبیر مجله جس کگل، در سال 2015 این جای خالی را با کیانو ریوز پر کرد. او در این سال با بازی در فیلم سرعت، در نقش مأمور پلیسی که باید اتوبوسی حامل بمب را متوقف می‌کرد، در کنار ساندرا بالاک درخشید و به محبوبیت بالایی رسید. 

 

دیوید بکهام، مردی که خود را زشت می‌داند!

وقتی در 2015 دیوید بکهام عنوان مرد جذاب سال را از آن خود کرد، در مصاحبه با people ابراز کرد که هیچ‌گاه خود را جذاب و خوش استایل نمی‌دانسته و همیشه سعی داشته تا تنها ظاهری موجه داشته باشد. او هم‌چنین گفت که همیشه امیدوار بوده همسرش این نظر را راجع به او داشته باشد؛ زیرا تنها نظر مورد اهمیت برای او، نظر شخص ویکتوریا بکهام است. 

 

نحوه انتخاب جذاب‌ترین مرد زنده

قبل از معرفی رسمی «جذاب‌ترین مرد زنده‌ سال»، مجله‌ی people، یک نظرسنجی‌ برای خوانندگان در نظر گرفت که در دو دسته بررسی می‌شد؛ جذاب‌ترین ستاره‌ی تلویزیون و جذاب‌ترین پدربزرگ سال. اما این مجله است که مرد سال را انتخاب می‌کند نه خوانندگان. این مجله ماه‌ها را صرف بحث و گفتگو می‌کند تا مرد مورد نظر را انتخاب کند. علاوه بر این، با تعدادی از گروه‌های مطالعات میدانی مشورت می‌کنند تا معیارهای مردم در انتخاب جذاب‌ترین مرد را پیدا کنند. 

 

وقتی جان لجند در 2019 به این عنوان دست یافت، دن ویکفرد سردبیر وقت مجله در گفتگویی با CNN در مورد روند انتخاب گفت: «معیارها و روش‌های متفاوتی برای نزدیک شدن به انتخاب مرد جذاب سال وجود دارد؛ اما مهم‌تر از هر چیز این است که فکر کنیم در زمان حال چه چیزی برای مردم جذاب است.» با همین معیارها بود که مایکل بی.جردن با فعالیت‌های متعدد در جنبش Black lives matter در سال 2020، به عنوان جذاب‌ترین مرد زنده‌ی سال انتخاب شد.  

 

مردان روی جلد مجلات 

با این حال باید عنوان کرد که حضور مردان روی جلد مجلات فشن، اتفاقی نسبتا جدید است. اگر people magazine را که به عنوان مجله‌ی هنری شناخته می‌شود کنار بگذاریم، تاکنون تعداد محدودی از مردان بوده‌اند که توانسته‌اند روی جلد مجلات فشن حضور پیدا کنند. هرچند که این مردان عموما با همراهی یک زن در عکس حضور داشتند. ریچارد گئر که اولین نام این لیست است با حضور سندی کرفرد، جورج کلونی به عنوان دومین نفر با همراهی گیزل باندچن و لبران جیمز به عنوان نفر سوم مجددا با همراهی گیزل باندچن بر کاور مجله‌ی vogue قرار دارند؛ اما در دسامبر 2020، هری استایلز با ظاهری کاملا متفاوت روی جلد مجله‌ی vogue درخشید. 

 

این نکته نیز قابل ذکر است که امروزه همه‌ی مجلات فشن، لاینی مختص مردان دارند که در هر کشور به بررسی فشن مردان می‌پردازد. هم‌چون Elle مردان که در کشورهای شرقی طرفداران بسیار دارد. 

 

جذاب‌ترین زوج زنده‌ی سال

وقتی در 1993، مجله‌ی People  تصمیم گرفت که به جای جذاب‌ترین مرد زنده‌ سال، جذاب‌ترین زوج زنده‌ی سال را نام ببرد، ووگ نیز همین مسیر را پیش گرفت و برای اولین بار چهره‌ی یک مرد به همراه دوست دخترش را روی جلد قرار داد. ریچارد گئر که در سال 1993 با سوپرمدل معروف سیندی کرافرد در ارتباط بود، اولین مردی لقب گرفت که بر روی جلد مجله ووگ آمریکا قرار گرفته و به جای لقب مرد جذاب سال، این دو نفر عنوان زوج جذاب سال را دریافت کردند. 

 

دیگر عناوین برتر سال 

عنوان «جذاب‌ترین مرد زنده سال» یکی از جنجالی‌ترین عناوین سال است؛ اما پیش از آن، دیگر مجلات نیز با عناوین این‌چنینی توجه مخاطب را به خود جلب کرده‌اند. مجله‌ی times اولین نشریه‌ای است که در سال 1927 عنوان «فرد برتر سال» را به چارلز لیندبرگ داد. چارلز لیندبرگ، اولین شخصی بود که پرواز انفرادی بدون توقف از اقیانوس اطلس را از 20 تا 21 می 1927 انجام داد. این عنوان نیز تا کنون به افرادی زیادی هم‌چون باراک اوباما، گرتا تانبرگ، ایلان ماسک، جو بایدن، پاپ فرنسیس و غیره تعلق گرفته است؛ اما جذاب‌ترین عناوین این لیست متعلق به تیم‌هاست، مثل تیم «برهم‌زنندگان سکوت» که به افرادی که جنبش ‌me too را راه انداخته‌اند اشاره دارد، یا «جنگندگان ابولا» که نامی است برای تیم‌های بهداشتی و پزشکی که در زمان ویروس ابولا فعالیت کرده‌اند. 

 
 

عنوان برتر سال، جایگاهی برای خدمت

شاید مهم‌ترین تأثیر عنوان «جذاب‌ترین مرد زنده سال» را باید در صنعت مد و فشن بررسی کرد؛ اما از آن‌جا که چنین القابی، افراد دور از فشن را نیز درگیر می‌کند باید این نکته را در نظر گرفت که این عنوان چه فوایدی به همراه داشته و چه تأثیراتی بر افکار عمومی می‌گذارد. هرچند که برد پیت و جورج کلونی، در کسب عنوان «جذاب‌ترین مرد زنده سال»، این جایگاه را شوخی گرفته و برای خود مهم ندانند، اما افرادی چون جانی دپ، ادریس البا یا مایکل بی جردن سعی کرده‌اند تا با داشتن فرصت کسب این عنوان، فعالیت‌های داوطلبانه و خیریه‌ی زیادی انجام داده و از این موقعیت به نحو احسن استفاده کنند؛ فرصتی که سالانه در اختیار یک نفر قرار دارد و کمتر پیش می‌آید که دوبار به سراغ یک فرد برود. 

-