هفته مد مردانه میلان، یکی از مهم‌ترین رویدادهای مد مردانه در جهان، از جمعه، 12 ژانویه 2024 آغاز شد. این هفته مد که به مدت پنج روز ادامه دارد، میزبان نمایش‌های مد برند‌های برتر ایتالیایی و بین‌المللی خواهد بود. حدود ۶۰ نمایش در این هفته مد به صورت زنده و دیجیتالی نمایش داده می‌شود.

 

8

 

در ادامه برخی از این مجموعه‌ها را باهم بررسی می‌کنیم. 

برند Gucci

نویسنده: نسیم پویا نسب

هفته‌ی مد مردانه‌ی پاییز و زمستان ۲۰۲۴ میلان، با کالکشنی از برند گوچی GUCCI آغاز شد. ساباتو دِ سارنو Sabato De Sarno؛ مدیر خلاق این برند که سال ۲۰۲۳ به خانه‌ی مد گوچی پیوست، اولین مجموعه‌ی مردانه‌ی خود را برای این خانه‌ی مد ایتالیایی ارائه کرد.

 ساباتو به عنوان کریتیو دایرکتور، کالکشن خود را این‌گونه توصیف کرده است:

” روایتی از المان‌ها و آیتم‌های آشنا، غرورآمیز و مشترک که پوشیدن آن‌ها برای هیچ‌کس ممنوع نیست.”

در واقع کالکشن مردانه‌ی پاییز و زمستان ساباتو، بازتابی از رویکرد برنده و موفق او از مجموعه‌ی زنانه‌ی گوچی است که به سرپرستی خودش در ماه سپتامبر ارائه شد.

 ساباتو که در کالکشن زنانه‌ی گوچی از ارائه‌ی لباس‌های کانسپچوال فاصله گرفته و بیشتر به طراحی آیتم‌های کاربردی‌ پرداخته بود، بازخورد بسیار خوبی از آن گرفت. در نتیجه، این سبک از زیبایی‌شناسی را در کالکشن مردانه‌ی خود نیز پیاده کرد؛ طرح‌هایی ساده با تمرکز بر گوچی جدید، رنگ قرمز معروف گوچی و مونوگرام جدید.

نکته‌ی بارز این کالکشن وجود لوک‌ها و آیتم‌هایی مشترک با مجموعه‌ی زنانه‌ی گوچی بود که توجه بسیاری را به خود جلب کرد و از دید مخاطبان پنهان نماند.

حضور مدل‌هایی با چهره‌ی جدید و ناآشنا ( ۳۵ مدل از ۵۶ مدل)، نکته‌ی قابل توجه دیگری در این فشن‌شو بود.

سابتو دِ سارنو با این کالکشن سعی داشت تا سایه‌ی بزرگ تعاریف و کلیشه‌هایی را که دهه‌ها بر مد مردانه سنگینی می‌کرد، حذف کند. او لوک‌هایی ارائه کرد که در عین عادی بودن، قدرت و باوری عمیق و قوی در آن‌ها نهفته بود.

به عقیده‌ی بسیاری از منتقدان، کالکشن مردانه‌ی ساباتو باعث افتخار تمام مردانیست که خواهان تغییر دنیای مد مردانه هستند.

 
 
 

برند Fendi

کالکشن مردانه‌ی پاییز و زمستان۲۰۲۵ -۲۰۲۴ فندی در میلان، تلفیقی از لوک‌های مناسب زندگی شهری و مناطق ییلاقی بود. نمایش جذاب Fendi الهام‌گرفته از سبک و سیاق لباس‌های کمپینگ و مناسب فضای باز بود و با پالت رنگ‌های پاییزی، خودنمایی می‌کردند. رنگ‌هایی شامل سبز یشمی، خاکی، طوسی، آبی و قهوه‌ای که تداعی‌کننده‌ی زیبایی‌های جنگل و طبیعت بودند. از نکات قابل توجه در این کالکشن، استایل جوراب‌های پشمی با چکمه و کاپشن‌های شکار بود. گویا از نظر سیلویا، پاییز ۲۰۲۴ زمان مناسبی برای طبیعت‌گردی است.

 
 

از دیگر جذابیت‌های مجموعه‌ی فندی، کت‌های چرمی اورسایز و بوت‌های سنگین در کنار اسپیکرهای قابل حمل فندی بودند. فندی که به طراحی اکسسوری‌های منحصربه‌فرد و جذاب مشهور است، اسپیکرهای قابل جا‌به‌جایی طراحی کرده بود که در ابتدا شبیه کیف به نظر می‌رسیدند.

پیشنهاد جدید و متفاوتی که ‌Fendi برای آقایان داشت، شلوارک‌های برمودا بود که از دامن اسکاتلندی‌ها الهام گرفته شده بودند؛ 

اما تضاد جالبی که در این مجموعه به چشم می‌خورد، حضور لوک‌هایی با سیلوئت اداری و رسمی اما ساده و خوش‌دوخت بود که در کنار آیتم‌های مناسب فضای باز بسیار خارق‌العاده بودند.

فندی عاشق همکاری‌های غیرمنتظره و جذاب است. ماه گذشته همکاری با ‘پوکمون’ داشت و در این کالکشن هم با شرکت معماری جهانی و مشهورMAD  و مهندس “ما یانسونگ” همکاری کرده است. حاصل این همکاری، کیف‌های مشهور پیکابو و کفش‌های کتانی بسیار مدرن بوده است.

 در آخر، کیف‌های tote که چند فصلی است در کالکشن‌های زنانه ترند شده‌ و با استقبال زیادی هم رو‌به‌رو شده‌اند، گویا با کالکشن مردانه‌ی فندی پا به دنیای مد مردانه نیز گذاشته‌اند.

 
 
 

برند JW ANDERSON

اندرسون، یکشنبه شب اولین نمایش مردانه‌ی (تقریباً) بدون شلوار میلان را به صحنه برد. جوراب شلواری‌های مشکی و مردانه نه تنها زیر لباس‌ و جوراب‌ها‌، بلکه به صورت جداگانه بر تن مدل‌های مرد جلب توجه می‌کردند. ژاکت‌هایی با سنجاق‌های بزرگ، پارچه‌های طرح‌دار از صورت گربه‌، پیراهن‌ها و کت‌های اورسایز با آستین‌های بلند، کیف‌های دستی و گل‌های بزرگ روی یقه، همگی جزئی از مجموعه‌ی پاییزی مردانه JW Anderson بودند. تمامی این جزئیات نسبت به نمایش سال پیش این برند، ساده‌تر و مقبول‌تر به نظر می‌رسیدند.

ایده‌ی این کالکشن با ۵۲ لوک، به صورت کاملا تصادفی و بعد از دیدن چندین‌باره‌ی فیلم “Eyes Wide Shut” اثر Stanley Kubrick، به ذهن اندرسون رسید. جاناتان کشف کرد که Christiane Kubrick، همسر استنلی کوبریک فقید که اکنون 91 سال سن دارد، نقاش تمام آثار هنری فیلم‌های همسرش از جمله “چشمان کاملا بسته” و “پرتقال کوکی” بوده است. اندرسون مجموعه‌ی مردانه‌ی پاییز 2024 خود را “عجیب و اغواکننده” توصیف کرد و توضیح داد که چگونه آثار هنری کریستین کوبریک در فیلم “چشم‌های کاملا بسته” او را تحت تأثیر قرار داد و باعث شد تا از آن‌ها در طراحی پارچه‌‌ها‌ی کالکشن خود نیز استفاده کند. روی کارت دعوت جالب این مراسم هم نقاشی “کودک و کامپیوتر” اثر کریستین کوبریک، چاپ شده بود. این مجموعه پس از اتمام نمایش بی‌نظیرش، تحسین بسیاری از اهالی فشن را برانگیخت.

 
 
 
 
 
 

برند پرادا

 
 

روز یکشنبه ۱۴ ژانویه، مجموعه‌ی مردانه‌ی پاییز ۲۰۲۴ برند پرادا در هفته‌ی مد میلان به نمایش گذاشته شد.

 این فشن شوی مردانه‌ی پرادا با الهام از طبیعت فصل پاییز برگزار شد.

میوچا پرادا و رف سایمنز، طراحان پرادا، این مجموعه را ایده‌ای برگرفته از محیط زیست و طبیعت، نحوه‌ی جدا شدن انسان از آن و سپس بازگشت دوباره به آن دانستند .

لباس‌های این مجموعه‌ی پاییزه برای محیط‌های مختلف، برای یک تاجر تا فردی هنرمند طراحی شده است!

طراحی صحنه‌ی نمایش برای خانم پاردا از موضوعی الهام گرفته شده است که به گفته‌ی خودش او را به وحشت می‌اندازد؛ غیر قابل لمس بودن طبیعت از پشت شیشه‌ها!

انتخاب موسیقی دلهره‌آور نمایش نیز بیانگر این نگاه طراح مجموعه‌ی مردانه‌ی پرادا است.

زیر پای حاضران، چیزی شبیه به یک رودخانه در حال عبور از یک چمنزار بود. آب از زیر ورودی پله به بیرون پخش می‌شد، سپس به آرامی از بین سنگ‌های رودخانه عبور می‌کرد و همزمان برگ‌های پاییزی در مسیر آن قرار داشتند. با این حال فضای بالای شیشه شبیه به فضای عادی و نرمال زندگی صنعتی بود.

سایمونز در این‌باره گفت:

 بیشتر مردم از تصاویر طبیعت استفاده می‌کنند، اما در حقیقت ما در  محیطی شبیه به این فضای سنتی و ترکیبی به عنوان انسان نشسته‌ایم.

 درباره‌ی آیتم‌های این مجموعه می‌توان به کلاه‌های شنا، کلاه‌های کلاسیک بافت پرادا و عینک‌های محافظ اشاره کرد. پالتوهای بارانی، ژاکت‌های کره‌ای، کت‌های خاکستری با دکمه‌های طلایی، از دیگر آیتم‌های این مجموعه‌ی پرادا بودند. از نظر تنوع، لباس‌های ضدآب تا پالتوهای سبک با دکمه‌های طلایی درمجموعه‌ی جدید مردانه‌ی پرادا دیده می‌شود.

 
 

کمربندهای چرمی، کیف‌هایی که ترکیبی از چرم و پلاستیک بودند،  و مدل کفش‌هایی که سایمونز برای پیاده روی روزمره‌ی خود از آن  استفاده می‌کند، دیگر آیتم‌های مجموعه‌ی پاییز ۲۰۲۴ پرادا بودند.

آیا برند پرادا در نمایش ترکیب زندگی روزمره‌ی انسان و طبیعت در مجموعه‌ی مردانه‌ی پاییز ۲۰۲۴ موفق بوده است؟

 
 
 

Giorgio Armani

کالکشن مردانه‌ پاییز و زمستان برند جورجیو آرمانی با نام “The Look”، و با بک‌گراندی از تصویر چشم نظاره‌گر شخص جورجیو آرمانی برگزار شد. این کالکشن گواهی بر توانایی این طراح در تغییر و تکامل، در عین وفاداری به ارزش‌های اصلی برندش بود.

 جورجیو آرمانی در جدیدترین مجموعه‌ی مردانه‌ی خود با حفظ سادگی و ترکیب عناصر کلاسیک با الهاماتی از مدرنیته، لوک‌هایی متعادل و آیتم‌هایی شیک و خوش‌دوخت ارائه داده بود. سیلوئت‌های آزاد این کالکشن از جمله کت‌های گشاد، راحتی و آزادی را به نمایش می‌گذاشتند و با اکسسوری‌هایی چون شال، کلاه، دستکش، کیف و عینک کامل شده بودند.

در این مجموعه پترن‌های کلاسیک هندسی مانند چهارخانه و جناغی با رنگ‌های خنثی، نه تنها در قالب طرح پارچه بلکه در بافت پارچه نیز خودنمایی می‌کردند. از دیگر نکات مهم این کالکشن استفاده از پارچه‌ی پلنگی در برخی آیتم‌ها بود که توجهات را به خود جلب کرد؛ چرا که جورجیو آرمانی به ندرت از پترن‌های حیوانی در طرح‌هایش استفاده می‌کند. 

در میان 81 لوک ارائه شده، لباس‌های اسکی و کت میدی چرم با آستر خز پلنگی از جمله هایلایت‌های این مجموعه به شمار می‌رفتند و مورد توجه قرار گرفتند. 

به طور خلاصه می‌توان این کالکشن را تفسیری مدرن از زیبایی‌شناسی جاودانه‌ی جورجیو آرمانی با تمرکز بر سادگی دانست که لوک‌هایی کلاسیک با ته‌مایه‌ای از مدرنیته را به نمایش می‌گذاشت.

جورجیو آرمانی درباره‌ی این کالکشن و وفاداری‌اش به طرح‌های کلاسیک و ماندگار خود می‌گوید: «من فکر نمی‌کنم مد مردانه نیاز داشته باشد که در هر فصل متحول شود. باور دارم که لازم نیست یک تغییر فاحش صورت گیرد؛ بلکه راز آن در این است که کارهای معمول را به شیوه‌های غیرمعمول انجام دهیم.»

-