پارچه پوپلین، پارچه‌ی تابستانی

پوپلین پارچه‌ای ماندگار، نرم و لطیف است که بافت یک‌دست و ساده اصطلاحا تافته، دارد. در اصل پوپلین به پارچه‌ای با بافت محکم و متراکم اشاره دارد. الیاف مورد استفاده در این نوع پارچه اکثرا پنبه هستند اما الیاف آن می‌تواند از ابریشم یا پشم هم باشد. این پارچه برای دوخت شومیز و پیراهن بسیار محبوب و مناسب است. برای شناخت سایر پارچه‌های مناسب برای دوخت بلوز و شومیز مطلب هفت پارچه مناسب برای دوخت بلوز و شومیز را از دست ندهید.

 

29

معرفی و شناخت پارچه پوپلین

پوپلین انواع مختلفی دارد مانند پوپلین پنبه‌ای، پوپلین ابریشمی، پوپلین پلی‌استر، پوپلین لیکرا کشی. پوپلین پنبه‌ای محبوب‌ترین در این دسته پارچه است. پوپلین وزن‌های مختلفی دارد، از پارچه نازک و سبک گرفته تا پارچه با وزن بالا و ضخیم، در واقع تنوع این پارچه بسیار بالا است. پوپلین کشی ترکیبی از پنبه نرم و لطیف با مقدار کمی اسپندکس (spandex) است و این ترکیب باعث می‌شود پارچه وزن و کشش مناسبی پیدا کند. این ترکیب پارچه به دلیل نوع بافت تافته لمس نرم و صاف دارد و برای دوخت شومیز و بلوز بسیار مناسب است. پارچه ماهوت بسیار به پوپلین شبیه است و گاها با هم اشتباه می‌شود. هر دو این پارچه‌ها برای دوخت شومیز مناسب هستند و خنک هستند.

پارچه پوپلین برای چه لباسی مناسب است

پارچه پوپلین جزو پارچه‌های نازک و سبک دسته‌بندی می‌شود. در واقع به دلیل نازکی پارچه،بهتر است برای دوخت پیراهن از آستر استفاده شود. شومیز دوخته شده با این پارچه برای زیر کت به خصوص در فصل تابستان بسیار عالی است. این پارچه برای هر دو موقعیت رسمی و غیر رسمی مناسب است. البته این پارچه برای استایل کژوال و غیر رسمی انتخاب بهتری به حساب می‌آید. پوپلین در دسته پارچه‌ با ماندگاری بالا قرار می‌گیرد و به خوبی رنگ می‌گیرد و در طرح و چاپ‌های زیبا و متنوع در دسترس است. این پارچه به دلیل قابلیت تنفسی که دارد برای دوخت لباس ورزشی نیز به کار می‌رود. این قابلیت تنفس باعث می‌شود لباس مناسبی برای تابستان و روزهای گرم باشد. ویژگی دیگر پوپلین با ضخامت و وزن بیشتر این است که در مقابل آب مقاوم است. این ویژگی در کنار فاکتور دوام آن را برای استفاده در اثاثیه و لوازم داخلی منزل مثل کاور رخت خواب، رومیزی و سایر اکسسوری‌های خانه مناسب می‌کند.

 
 

پارچه پوپلین خنک و سبک اما بسیار چروک پذیر

مشکل پارچه پوپلین نازک این است که به راحتی چروک می‌شود اگر پوپلین ضخیمی را انتخاب کنید چین و چروک آن چندان واضح نخواهد بود. اما اتوکشی پوپلین بسیار آسان است و به راحتی اتو می‌شود. نکته مهم در هنگام خرید این پارچه این است که صاف و بدون چروک بودن از ویژگی‌های پوپلین نیست پس اگر دنبال لباسی بدون چروک و صاف هستید پوپلین انتخاب مناسبی نیست.
امروز الیاف مصنوعی و انسان ساز را با الیاف طبیعی مخلوط می‌شود تا پارچه ترکیبی با کیفیت بهتری را تولید کنند و خواص الیاف را با هم ادقام کنند. در همین راستا الیاف پنبه پوپلین را با پلی‌استر ترکیب می‌کنند و نتیجه آن افزایش چندین برابری مقاومت پارچه در برابر چروک پذیری است، بهتر رنگ می‌پذیرد و همچنین پوشانندگی آن هم تا حد قابل توجهی افزایش می‌یابد.

اگر دنبال لباسی بدون چروک و صاف هستید پوپلین انتخاب مناسبی نیست

پارچه پوپلین انتخابی درست برای خیاطان آماتور

پوپلین پارچه ساده و آسانی برای دوخت است و احتیاج به مهارت زیادی ندارد. اگر برای خرید پارچه تجربه کافی ندارید مطلب راهنمای خرید پارچه، را از دست ندهید. پس اگر در زمینه خیاطی آماتور هستید و گام‌های اول را در زمینه دوخت برمی‌دارید این پارچه برای شما بسیار مناسب است و قیمت بالایی ندار نیز ندارد، پس اگر در طراحی الگو و یا در برش و دوخت لباس اشتباه کردید متحمل ضرر زیادی نخواهید شد.

طول عمر بالا این پارچه باعث می‌شود این پارچه برای دوخت لباس فرم و لباس کار یک پارچه محبوب باشد. دوخت و گلدوزی بر روی این پارچه به دلیل بافت مناسب آن عالی است و بسیار زیبا می‌شود. اما اگر به دنبال پارچه پرکار و یا رسمی‌ هستید پارچه پوپلین انتخاب مناسبی نیست. ریزش این پارچه آنچنان زیاد نیست و به عنوان پارچه‌ای خشک شناخته می‌شود.

زمانی که با یک پارچه پنبه‌ای با بافت جناغی مقایسه می‌شود پوپلین ریزش بیشتری دارد

این پارچه برای دوخت لباس‌ به نسبت محکم و صاف مناسب است. اما زمانی که با یک پارچه پنبه‌ای با بافت جناغی مقایسه می‌شود پوپلین ریزش بیشتری دارد. پوپلین پنبه‌ای به طور گسترده‌ای در دوخت لحافت استفاده می‌شود چرا که بسیار متنوع و با دوام است. همچنین به عنوان آستر و یا حتی در تولید وسایل منزل و دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود.

 
 

شست‌وشو و نکات مراقبتی پارچه پوپلین

نگهداری از پارچه پوپلین بسیار ساده است و نکات زیادی را نباید رعایت کنید. این پارچه را با ماشین لباس‌شویی به راحتی بشویید. دمای بالا در شست‌وشو به لباس و پارچه آسیبی نمی‌زند. به راحتی نیز اتو می‌شود. در واقع تمام نکات کلی و عمومی که در شست‌وشو لباس رعایت می‌کنید برای حفظ این پارچه کافی است و جز پارچه با نگهداری سخت به حساب نمی‌آید.

-