ایا یکبار انجام پروتز سینه برای تمام طول عمر کافی است؟ چه زمانی باید پروتز سینه خود را تعویض کنیم؟ چطور می توان طول عمر پروتز سینه را  افزایش داد؟

اگر از سایز سینه های خود ناراضی هستید و تصمیم به انجام پروتز سینه دارید یا در چند سال گذشته این عمل را انجام داده‌اید احتمالا هر یک از این پرسش ها دغدغه شما نیز هست. در این محتوا می خواهیم به طور دقیق بررسی کنیم که انجام پروتز سینه برای چه کسانی مناسب است و ایا این نوع ایمپلنت نیاز به تعویض دارد یا خیر!

 

3

 

پروتز سینه چیست؟

امروزه پروتز سینه یا همان ایمپلنت پستان را می توان یکی از محبوب ترین جراحی های زیبایی دانست که در میان بانوان طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است. از جمله دلایل این محبوبیت، موفقیت صد درصدی نتیجه این عمل و عوارض بسیار کم ان می باشد.

زنانی که به طور ژنتیکی از کوچک بودن سینه های خود رنج می برند و یا به دلیل ابتلا به نوع بدخیم سرطان پستان مجبور به جراحی ماستکتومی (برداشتن بافت سینه) شده‌اند کاندیدا های اصلی جراحی پروتز سینه هستند. در این روش از یک ایمپلنت خارجی که معمولا از جنس سیلیکون است برای بزرگ و حجیم کردن پستان استفاده می کنند.

این جراحی توانایی شیردهی را محفوظ نگه داشته و هیچ نقشی در ابتلا به سرطان سینه نخواهد داشت. در اخرین تکنولوژی به کار گرفته شده در جراحی پروتز سینه از پروتزهایی استفاده می شود که ماندگاری بسیار طولانی داشته و تنها در مواردی خاص که دچار آسیب شوند نیاز به تعویض پیدا می کنند.

عمل پروتز سینه چگونه انجام می شود؟

پروتز یا ایمپلنت ها بافت هایی خارجی هستند که درون بدن کار گذاشته شده و به خوبی با آن سازگاری پیدا می کنند. این پروتزها از موادی ساخته می شوند که هیچگونه ضرری برای بدن انسان نداشته و می توانند به خوبی جایگزین یک عضو یا بافت طبیعی باشند. قرار دادن این پروتزها از جمله پروتز سینه درون بدن حتما باید با عمل جراحی و از طریق یک متخصص جراح پلاستیک و زیبایی انجام شود.

سایز مناسب پروتز سینه چقدر است؟

واقعیت این است که تعریف هر فرد از زیبایی می تواند متفاوت باشد به همین دلیل نمی توان یک سایز مشخص را برای انتخاب پروتز به همه پیشنهاد نمود. علاوه بر این نظر تخصصی جراح پلاستیک در این زمینه اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا جراح سایز پروتز را متناسب با بافت پستان فرد انتخاب نموده و از عوارضی مانند افتادگی و شل شدگی پیشگیری می کند.

متناسب نبودن سایز پروتز سینه با سایز طبیعی بدن افراد و تاکید برای استفاده از پروتزهای بسیار بزرگ در شرایطی که بافت سینه فرد این گنجایش را ندارد می تواند عوارض سنگینی به همراه داشته باشد که مهم ترین ان ها عبارتند از:

  • افتادگی و شل شدگی سینه
  • ایجاد چین و چروک بر روی سینه
  • اتروفی و از بین رفتن نسج سینه به دلیل فشار زیاد

این باور که سینه هر چه بزرگ ‌تر باشد زیبا تر است همیشه درست نیست. جلسات مشاوره پیش از عمل بهترین موقعیتی است که شما می توانید با پزشک در خصوص تصمیم خود برای انجام جراحی پروتز سینه و سایز و فرم پروتز مشورت کنید.

پروتز سینه برای چه کسانی مناسب است؟

  • سایز کوچک پستان ها به طور ژنتیکی
  • فقدان یک یا دو پستان به طور مادرزادی
  • تغییر سایز و فرم سینه ها با افزایش سن
  • کوچک شدن و افتادگی سینه ها پس از شیردهی
  • عدم تقارن سایز سینه ها
  • تخلیه یک یا دو پستان به دلیل سرطان (جراحی ماستکتومی)

در صورتی که به دلیل هر یک از موارد فوق نسبت به زیبایی و تناسب اندام خود اعتماد به نفس نداشته و از اینکه تصویر خود را در اینه ببنید احساس خوبی ندارید کافیست یک وقت مشاوره از دکتر ایزد پناه گرفته و یکبار برای همیشه خود را از این احساسات منفی نجات دهید.

نتایج پروتز سینه

اگرچه عمل پروتز سینه به عنوان یک جراحی با ریسک بسیار پایین و نتیجه صد درصدی شناخته می شود اما همچنان عوامل مختلفی از جمله مهارت پزشک، کیفیت پروتز مورد استفاده، وضعیت سلامت جسمی فرد و رعایت مراقبت های بعد از جراحی می تواند نقش بسیار موثری در نتیجه و ماندگاری عمل پروتز سینه داشته باشد.

علاوه بر مهارت پزشک، عواملی همچون سن فرد، وضعیت کلی سلامت جسمی، سابقه جراحی های قبلی در سینه، سابقه ابتلا به بیماری های عفونی، تجربه سرطان، وضعیت پوست سینه ها، محل قرارگیری و شکل نوک پستان و فرم پیش از عمل سینه ها در کیفیت نتیجه نهایی عمل پروتز سینه نقش دارند.

ماندگاری پروتز سینه

کیفیت جنس و ساخت پروتزهای سینه به تکنولوژی به کار رفته در ان ها بستگی دارد. پروتزهای نسل پنجم را می توان پروتز هایی دائمی دانست که به راحتی دچار اسیب و پارگی نمی شوند. قبل از ورود این نسل از پروتزها به بازار، اکثر پزشکان عمر یک پروتز را حدود ده سال تخمین زده و به افراد توصیه می کردند که بعد از این مدت برای تعویض آن اقدام نمایند.

امروزه دیگر عمر یک پروتز سینه تا اندازه‌ای افزایش یافته است که می توان ان را مادام‌العمر دانست. با این اوصاف تنها در صورتی که به دلایلی همچون پس زدگی پروتز توسط بدن، ضربه و فشار شدید، تصادف، عفونت داخلی و … پروتز دچار اسیب شود نیاز به تعویض وجود دارد.

به یاد داشته باشید که همچنان سن و تغییرات اناتومی بدن نقش موثری در کیفیت فرم و حالت پروتز سینه ها دارد. با توجه به اینکه افزایش سن موجب کاهش خاصیت ارتجاعی پوست می شود احتمال افتادگی و شل شدگی سینه ها با بالا رفتن سن وجود دارد که این امر می تواند کمی در موقعیت و فرم پروتز تغییر ایجاد کند.

زمان تعویض پروتز

همانطور که پیشتر اشاره کردیم جدیدترین نسل پروتزهای سینه دیگر عمر کوتاهی نداشته و بعد از یک بازه حداکثر ده ساله نیاز به تعویض ندارند اما در برخی موارد مشکلاتی بروز می کند که فرد باید مجدد توسط پزشک متخصص چکاپ شده و در صورت نیاز پروتز را تعویض کند. این مشکلات عبارتند از:

  • نارضایتی از فرم سینه ها به دلیل افزایش سن و افتادگی پوست
  • افزایش یا کاهش وزن شدید و تغییر سایز
  • پارگی پروتز بر اثر ضربه و فشار شدید مانند تصادف
  • تشکیل کپسول فشارنده در سینه

نشانه های پارگی پروتز سینه برای تعویض

گفتیم که عدم رعایت مراقبت های پس از جراحی و فشار زیاد به پروتز می تواند موجب پارگی و تخلیه ان شود. این نشانه ها را به عنوان علائم پارگی پروتز به خاطر بسپارید:

  • احساس درد شدید در ناحیه پروتز سینه
  • تغییر شکل و فرم سینه
  • تورم و برامدگی در گوشه ای از پستان

جمع بندی

پروتز سینه یک جراحی کوتاه مدت، نسبتا سرپایی و با عوارض بسیار محدود است که این مشکل را به راحتی برطرف می کند. پیش از این، اجبار برای تعویض پروتز سینه بعد از یک بازه زمانی مشخص از جمله عواملی بود که تمایل بانوان برای انجام این عمل را کاهش می داد، اما امروز دیگر با ورود نسل پنجم پروتزهای سینه که به پروتزهای دائمی شهرت دارند می توان با خیالی اسوده زیبایی و تناسب اندام را یکبار برای همیشه به خود هدیه داد.

-