آیا تابه‌حال به برجستگی‌های ریز و سفید رنگی که دقیقاً در زیر سطح پوست ایجاد می‌شوند برخورده‌اید؟ شاید این دانه‌های ریز را روی پوست نوزادان دیده باشد. برخی از مردم آن ها را به‌عنوان لکه‌های شیر یا دانه‌های روغنی می‌شناسند اما نام واقعی آن ها میلیا است. میلیا ممکن است در بزرگسالان هم ایجاد شود. هرچند میلیا بیماری نگران‌کننده‌ای نیست و باعث زخم یا حساسیت پوست شما نمی‌شود بسیاری از افراد که با میلیا آشنا می‌شوند به دلیل ظاهر ناخوشایند آن به دنبال راه‌های جلوگیری و درمان آن هستند. خوشبختانه میلیا به‌مرورزمان خودبه‌خود از بین می‌رود اما اگر برای درمان عجله دارید، راهکارهای درمانی زیادی برای درمان میلیا وجود دارد.

هر آن چه باید درباره بیماری میلیا زیر چشم بدانید، در این مقاله آمده است. توجه داشته باشید که میلیا بیماری خطرناکی نیست و مشکلات جدی برایتان به وجود نخواهد آورد. با این دیدگاه بیشتر از قبل از خواندن این مقاله لذت خواهید برد.

 

12

 

میلیا زیر چشم چیست؟

میلیا زیر چشم به‌صورت برجستگی‌های ریزی در زیرپوست ظاهر می‌شود که معمولاً سفید، مایل به زرد یا رنگ پوست است. این نوع میلیا، نوعی جوش نیست، گرچه بسیاری از افراد در ابتدا میلیا را با لکه‌های پوستی یا جوش اشتباه می‌گیرند. میلیا می‌تواند در مناطق دیگر بدن هم ظاهر شوند، اما در بزرگسالان بیشتر در اطراف چشم، گونه، پیشانی و دستگاه تناسلی دیده ایجاد می‌شود.

برخلاف جوش‌های سفید که حاوی چرک هستند، میلیا نشانه مسدود شدن منافذ پوست نیست. هنگامی که میلیا زیرِ چشم بسیار به چشم نزدیک باشد، بهتر است برای ازبین‌بردن و درمان آن ممکن است برای جلوگیری از آسیب به چشم به پزشک مراجعه کنید. اما بااین‌حال روش‌های درمان میلیا زیر چشم متعدد هستند و می‌توانید متناسب با بودجه و شدت میلیا از آن ها استفاده کنید.

علت ایجاد میلیا زیر چشم چیست؟

میلیا در واقع مجموعه‌های کوچکی از کراتین به‌دام‌افتاده است. کراتین همان چیزی است که قدرت سلول‌های پوست، ناخن‌ها و موها را تأمین می‌کند. ازآنجاکه این سلول‌های پوستی از بین می‌روند و در داخل منافذ می‌ریزند، ممکن است کراتین جمع شده و در منافذ محبوس شود و کمی کیست یا میلیا ایجاد کند.

 

درمان‌های خانگی میلیا زیر چشم

به‌طورکلی، هیچ درمانی برای بیماری میلیا لازم نیست. میلیا زیر چشم در طول زمان خودبه‌خود درمان خواهد شد اما اگر میلیا زیر چشم شما را آزار می‌دهد، روش‌های خانگی و ساده برای درمان میلیا وجود دارد که می‌توانید آن ها را امتحان کنید:

  1. پاک‌سازی پوست

برای درمان میلیا زیر چشم، راحت‌ترین روش این است که هر روز، صورت خود را با یک صابون ملایم و بدون پارابن بشویید. هر صابونی که ملایم نباشد، صورت شما را بیش از حد خشک کرده و چربی‌های مفید پوستتان را از بین می‌برد. بعد از شستشوی صورت خود با حوله به‌صورت ضربه‌ای خشک کنید تا دچار پارگی پوست نشوید. شستشو با آب ولرم یا استفاده از حوله گرم می‌تواند شما را از شر سلول‌های مرده پوست خلاص کند. و به تخلیه کراتین به‌دام‌افتاده و درمان میلیا زیر چشم کمک کند.

  1. بخور صورت

با استفاده از بخور گرم، می‌توانید میلیا زیر چشم خود را درمان کنید. بخار منافذ پوست شما را به‌آرامی باز می‌کند و کراتین جمع شده زیرپوستتان را تخلیه می‌کند.

  1. ماسک عسل و گلاب

اگر به دنبال یک ماسک طبیعی برای درمان میلیا زیر چشم هستید، ماسک عسل و گلاب راه‌حل مناسبی است. به دلیل خواص ضدمیکروبی عسل می‌تواند به کاهش التهاب‌های زیرپوست که منجر به بیماری میلیا زیرِ چشم می‌شود کمک کند.

  1. لایه‌برداری پوست

لایه‌برداری ملایم پوست می‌تواند باعث تخلیه و حذف کراتین اضافی پوست و درمان میلیا زیر چشم باشد. برخی از لایه‌بردارهای مؤثر در درمان میلیا، اسید سالیسیلیک، اسیدسیتریک و اسید گلیکولیک هستند. این مواد را می‌توانید در شوینده‌های پوست، تونرها و سرم‌های مراقبت از پوست پیدا کنید.

لایه‌برداری بیش از حد پوست می‌تواند باعث تحریک پوست شود، بنابراین این کار را هر روز انجام ندهید. با استفاده از یک پاک‌کننده لایه بردار هفته‌ای یک‌بار شروع کنید تا به‌مرورزمان باعث بهبود میلیا زیر چشم شود.

اگر قبلاً از لایه‌بردارهای صورت به‌عنوان بخشی از برنامه‌های مراقبت از پوست خود استفاده کرده‌اید، ادامه این کار احتمالاً بی‌خطر است. اما اگر تابه‌حال از لایه‌بردارهای شیمیایی پوست استفاده نکرده‌اید، بهتر است برای درمان میلیا زیر چشم روش دیگری را پیش بگیرید.

  1. پوشاندن میلیا با آرایش

ممکن است بخواهید برجستگی‌های میلیا را با زیرسازی یا کانسیلر بپوشانید. اگر ترجیح می‌دهید از آرایش استفاده کنید، محصولی را انتخاب کنید که ضد آلرژی باشد و منافذ پوست شما را مسدود نکند.

پوشاندن میلیا با لایه‌ای سنگین از آرایش باعث می‌شود که پوست روند طبیعی ریزش سلول‌های پوستی را طی نکند. منافذ مسدود شده می‌توانند کراتین را زیرپوست شما محبوس کنند. یک آرایش سبک و مبتنی بر پودر در زیر چشم شما ممکن است بهترین روش برای کمتر دیده‌شدن میلیا باشد.

روش‌های پزشکی درمان میلیا زیر چشم

یک متخصص پوست با استفاده از یکی از روش‌های زیر ممکن است میلیا را از بین ببرد:

  1. تخلیه میلیا زیرِ چشم

در این روش متخصص پوست با استفاده از یک سوزن کوچک یا چاقوی جراحی، بخشی از پوست روی کیست و میلیا را از بین می‌برد. بازکردن منافذ پوست با این روش باعث تخلیه کراتین اضافی پوستتان می‌شود. پس از درمان باید روش‌های جلوگیری از میلیا زیر چشم را از سر بگیرید.

  1. کرایوتراپی (سرمادرمانی)

در بعضی موارد، سرمادرمانی می‌تواند یک روش درمانی ارزشمند باشد. در کرایوتراپی از نیتروژن مایع برای یخ‌زدگی و ازبین‌بردن شپش استفاده می‌شود. سرمادرمانی با استفاده از نیتروژن مایع درون کیست‌های میلیا را منجمد کرده و آنها را از بین می‌برد. کرایوتراپی متداول‌ترین روش برای خلاص شدن از شر بیماری میلیا زیر چسم است.

بااین‌حال، ازآنجاکه پوست زیر چشم حساس است، این ممکن است بهترین گزینه برای بیماری میلیا در این منطقه نباشد. ممکن است دردناک باشد و باعث ایجاد زخم یا تغییر رنگ‌دانه شود.

  1. لیزردرمانی

در طی لیزر درمانی مانند لیزر لیپولیز که از روشهای درمانی جدید است، یک متخصص پوست با استفاده از یک لیزر کوچک روی خود میلیا تمرکز کرده و منافذ را باز می‌کند. این روش هزینه بیشتری نسبت به سایر روش‌ها دارد اما ایمن‌تر خواهد بود.

درمان میلیا زیر چشم چقدر طول می‌کشد؟

میلیا در کودکان تمایل دارد ظرف چند هفته برطرف شود. بسته به علت زمینه‌ای، بهبود میلیا در بزرگسالان ممکن است تا چند ماه طول بکشد. اگر از درمان‌های خانگی برای ازبین‌بردن میلیا زیر چشم استفاده می‌کنید معمولاً بیشتر از حد تصورتان زمان می‌برد. اگر برای درمان عجله دارید روش‌های پزشکی مانند تخلیه میلیا و لیزردرمانی گزینه‌های مناسبی هستند.

جلوگیری از میلیا زیر چشم

تجربه یک‌بار میلیا زیرِ چشم شاید به دلیل روتین اشتباه پوستی یا محصولات نامرغوب طبیعی باشد اما اگر مرتباً دچار بیماری میلیا می‌شوید باید به فکر تغییرات بیشتری در روتین مراقبت از پوست خود باشید. برای جلوگیری از ایجاد میلیا نکات زیر را رعایت کنید:

  1. به طور مرتب پوست خود را تمیز، لایه‌برداری و مرطوب کنید

لایه‌برداری بیش از حد می‌تواند پوست شما را تحریک کند. درحالی‌که لایه‌برداری ملایم زیر چشم پوست شما را ترغیب می‌کند تا سلول‌های جدید به سطح پوست بیایند و کراتین محبوس شده را تخلیه کنند. اگر مستعد بیماری میلیا هستید صابون‌ها و شوینده‌های بدون روغن بهترین انتخاب شما هستند.

  1. از سرم‌های سبک استفاده کنید

خرید یک سرم و اضافه‌کردن آن به روتین مراقبت از پوست شبانه خود که حاوی ویتامین E یا ویتامین A موضعی است را برای جلوگیری از ایجاد میلیا در نظر بگیرید. با افزایش سن، بدن شما به طور طبیعی برخی از توانایی‌های خود را در لایه‌برداری از خشکی پوست از دست می‌دهد. سرم‌ها می‌توانند رطوبت را در پوست محبوس کرده و سلول‌های پوستی را برای ترمیم مجدد تحریک کنند.

  1. مکمل‌های خوراکی مصرف کنید

اطمینان حاصل کنید که به‌اندازه کافی ویتامین‌هایی که به پوست شما درخششی سالم می‌دهند، مصرف می‌کنید. اگر نگران هستید که از طریق رژیم غذایی خود ویتامین کافی دریافت نمی‌کنید، مکمل‌های خوراکی وجود دارد که می‌توانید استفاده کنید:

  • ویتامین E
  • ویتامین B-3 (نیاسین)
  • ویتامین‌های B کمپلکس

مهم است که قبل از استفاده از مکمل‌ها با پزشک خود صحبت کنید. برخی از آن ها ممکن است با داروهایی که در حال حاضر استفاده می‌کنید تداخل ایجاد کنند.

-