ناخن ها باعث زیبایی دستان شما هستند. سفت بودن و رشد مناسب ناخن ها خبر از سلامتی آنها دارد. اما شکننده بودن آنها میتواند به واسطه مشکلی در سیستم بدن شما باشد. این موضوع می‌تواند ناشی از فقر آهن و یا ویتامین های مورد نیاز بدن باشد. در اینصورت شما باید به تغذیه خود توجه کنید. در صورتیکه این موضوع ادامه دار شد باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. ما در این مقاله دستورالعمل  بسیار ساده ای را جهت سفت کردن ناخن به شما پیشنهاد می‌دهیم.

 

21

 

علت شکنندگی و شل شدن ناخن‌ها چیست؟

فرآیند سفت کردن ناخن یک فرآیند پیچیده نیست. ممکن است ایده پنهان کردن ناخن پوسته پوسته و شکننده زیر ژل مانیکور وسوسه کننده به نظر برسد. این در حالی است که برخی اختلالات ناخن به سادگی قابل درمان است. امروزه به واسطه تغییرات جزئی در سبک زندگی خود قادر خواهید بود به ناخن‌های سفت و محکم دست یابید.

در وهله نخست، ضروری است بدانیم نشانه های ناخن های سالم چیست و چه عواملی باعث تضعیف و شکنندگی ناخن‌ می‌شود. بنا به گفته متخصصان پوست و مو، ناخن متشکل از لایه‌های کراتین می‌باشد. کراتین به عنوان پروتئین ساختاری در پوست و مو نیز یافت می‌شود. در اثر افزایش سن، سلول‌های بدن آنچنان سریع قادر به تولید کراتین نخواهند بود. این معضل باعث تضعیف و شکنندگی ناخن می‌شود.

به منظور سفت کردن ناخن‌ها، ذکر این نکته ضروری است که تولید کندتر کراتین باعث خشکی و کدر شدن ناخن نیز می‌شود. در ادامه قصد داریم به راهکارهای خانگی سفت کردن ناخن‌ها بپردازیم.

مروری بر راهکارهای خانگی سفت کردن ناخن

رعایت راهکارهای سفت کردن ناخن برای داشتن ناخن‌های محکم و زیبا ضرورت دارد.

ممکن است فکر کنید که داشتن ناخن‌های صاف، بلند و کشیده به معنای داشتن ناخن‌های سفت و محکم می‌باشد. به طور کلی، این تصور کاملاً غلط است. تقویت و رشد سریع ناخن‌ها مقوله‌ای متفاوت از سفت کردن ناخن‌ها شمرده می‌شود. برای آشنایی با روش های بلند کردن ناخن به مقاله بلند کردن ناخن در چند روز مراجعه کنید. راهکارهای خانگی سفت کردن ناخن بشرح ذیل است.

آبرسانی روزانه به دست‌ها و کوتیکول ناخن را فراموش نکنید!

(روغن)

به طور کلی، سفت کردن ناخن امری است که به علت استعمال اسیدهای چرب، ریزمغذی‌ها و ویتامین‌ها صورت می‌گیرد. ناخن‌ها به راحتی قادرند از مواد مغذی روغن کوتیکول ناخن تغذیه کنند. بدین ترتیب، هرگونه ترک و شکافی در ناخن پر می‌شود.

آبرسانی روزانه به دست‌ها و پوست اطراف ناخن و کوتیکول از آسیب دیدگی بیشتر به بستر ناخن پیشگیری می‌کند. به همین علت، مهم نیست ناخن‌ها سالم یا بیمار باشند. مراقبت از کوتیکول ناخن ایده‌ای هوشمندانه تلقی می‌شود.

به خاطر داشته باشید که پوست فرسوده اطراف ناخن و کوتیکول خشک و مرده باعث آسیب دیدگی بستر ناخن می‌شود. در صورت عدم درمان، این اختلالات به عفونت ناخن نیز منجر می‌گردد. بنابراین، ضروری است به طور روزانه از روغن کوتیکول ناخن استعمال نمائید.

شما میتوانید روزانه ۳ مرتبه از روغن کوتیکول ناخن بهره ببرید.

برای سفت کردن ناخن‌ها بیوتین و یا مکمل کلاژن ساز مصرف کنید

بر اساس مطالعات، مصرف ۲۴ هفته مکمل کلاژن ساز به سفت کردن ناخن و همچنین، افزایش رشد و بهبود ظاهر آن می‌انجامد. در این راستا، مصرف مکمل بیوتین باعث افزایش ۲۵ درصدی ضخامت بستر ناخن و در نتیجه سفت شدن ناخن‌ها می‌شود.

به طور اساسی، ناخن‌ها از نوعی پروتئین تحت عنوان “کراتین” تشکیل شده است. بنابراین، حفظ سلامت ناخن‌ها در گروی مصرف مقادیر بالایی از ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌باشد. در این راستا، رعایت رژیم غذایی سالم از اهمیت بالایی برخوردار است. تامین بهترین ویتامین برای ناخن ها یک امر ضروری در حوزه زیبایی و سلامت پوست و ناخن به شمار می‌آید. علاوه بر این، مصرف برخی انواع مکمل شما را به هدفِ داشتن ناخن‌های محکم و زیبا نزدیک‌تر می‌کند.

بیشتر بدانید: برای داشتن ناخن های سالم چه بخوریم

برای سفت کردن ناخن‌ها، ضروری است بدانید که بیوتین و کلاژن بعنوان آمینو اسیدهای کراتین ساز به شمار می‌روند. بدین ترتیب، مصرف این آمینو اسیدها نقش موثری در داشتن ناخن‌های محکم و زیبا خواهد داشت.

از سوهان ناخن نرم استفاده کنید

به منظور سفت کردن ناخن، خوب است که از سوهان ناخن نرم استفاده نمائید. به خاطر داشته باشید که سوهان کشیدن حرفه‌ای به معنای استفاده از سوهان ناخن زبر نیست. شما از طریق سوهان ناخن نرم قادر به صاف کردن لبه ناخن‌ خواهید بود.

دانه‌های زبر سوهان احتمال پارگی بستر ناخن را افزایش خواهد داد. این پارگی به سادگی به شکافتن لبه ناخن و ریش ریش شدن پوست اطراف آن منجر می‌گردد. بنابراین، ضرورت دارد که ناخن‌ها را به آرامی با ضربات بلند و سریع و در یک جهت سوهان بکشید. حرکات رفت و برگشتی سوهان باعث شکستن و خرد شدن ناخن‌ می‌شود.

علیرغم آنکه سوهان متشکل از مواد میکروفیبری است، ولیکن، سوهان کشی با این ابزار نیازمند دقت و توجه می‌باشد.

از لاک پاک کن حاوی استون استفاده نکنید

سفت کردن ناخن با استعمال طولانی مدت لاک پاک کن حاوی استون میسر نیست. استعمال لاک پاک کن حاوی استون به راحتی باعث خشک شدن ناخن‌ها می‌شود. بنابراین، استفاده از استون برای ناخن ضعیف و شکننده قدغن است.

استون به مرور باعث پوسته پوسته شدن و شکافتگی ناخن می‌شود. ایجاد سفیدک و لکه روی ناخن از نخستین آثار ناخوشایند استعمال لاک پاک کن حاوی استون می‌باشد. در این راستا، سعی نمائید از لاک پاک کن عاری از استون استفاده کنید.

به منظور سفت کردن ناخن‌ها، از لاک پاک کن حاوی روغن‌های ضروری استفاده نمائید. این محلول به راحتی لاک را از روی سطح ناخن پاک خواهد کرد. در حالی که مضراتی هم برای ناخن و کوتیکول ندارد.

از بیس کت و تاپ کت برای سفت کردن ناخن غافل نشوید!

استعمال محلول‌های بیس کت و تاپ کت برای سفت کردن ناخن‌ها راهکاری عاقلانه است. در صورتیکه ناخن‌ از استحکام چندانی برخوردار نیست، لاک پایه و لایه محافظ به محکم شدن ناخن کمک موثری خواهد کرد. این محلول‌ها قادرند از ناخن در برابر برخی مشکلات اعم از دهیدراتاسیون و شکنندگی محافظت نمایند.

به طور کلی، بیس کت به عنوان لاک پایه باعث غذا رسانی و حفاظت از بستر ناخن می‌شود. علاوه بر این، لاک پایه به دلیل دارا بودن مواد مغذی به سفت شدن ناخن‌ها کمک موثری می‌کند. در مقابل، تاپ کت از پوسته شدن و ترک خوردن ناخن پیشگیری می‌نماید.

از کاشت ناخن اجتناب نمائید

به طور کلی، استعمال مواد کاشت ناخن اعم از اکریلیک، پودر و ژل باعث عدم سفت کردن ناخن می‌شود. این مواد شیمیایی به بستر ناخن آسیب می‌رساند. علاوه بر این، فرآیند کاشت ناخن ممکن است به بستر ناخن صدمه رسانده و سرانجام، به عفونت ناخن منجر گردد. لذا در صورتیکه ناخن های شما سست است از کاشت ناخن اجتناب نمائید.

در صورتیکه دارای ناخن کاشته شده هستید، مواد را تا حد امکان از بستر ناخن جدا نکنید. این امر باعث پوسته پوسته شدن و بعلاوه، نازک شدن سطح ناخن می‌شود.

-