عنبر یا به فارسی شاه‌بوی، ماده‌ای مومی است که از نهنگ عنبر به دست می‌آید. در گذشته بیشتر در عطرسازی به کار می‌رفت. عنبر در دستگاه گوارش نهنگ عنبر ساخته می‌شود و از راه مخرج یا دهان این جانور دفع می‌شود. قطعه‌های عنبر دفع شده روی آب دریا یا در ساحل به دست می‌آید.
 

تصویری که مشاهده می‌کنید یک قطعه از «استفراغ نهنگ» است که در ساحل دریا و توسط یک سگ کشف شده و صاحب آن بابتش بسیار خوشحال است! علت خوشحالی‌ هم این است که پیدا کردن استفراغ نهنگ می‌تواند شما را به پول نستبا زیادی برساند. برای مثال هر کیلو از این ماده حدود ۴۰ هزار دلار قیمت دارد.

anbar3

anbar

نهنگ‌های عنبر در صورت مشکلات گوارشی یک نوع ماده مومی بالا می‌آورند که گاهی اوقات برخی قطعات آن به ساحل می‌رسد که به آن «عنبر» می‌گویند. از این ماده در تولید عطر (بله درست خوانده‌اید عطر!)، طعم‌دهنده‌های غذا، طب سنتی و برخی موارد دیگر استفاده می‌شود.

این ماده در طب سنتی هم برای مشکلاتی مانند سردرد و صرع استفاده می‌شود. البته من اطلاعاتی بابت موثر بودنش ندارم.

شکار نهنگ‌ عنبر ممنوع است و به همین خاطر این ماده معمولا از طریق جستجو در برخی سواحل دنیا به‌دست می‌آید. این عنبر پیدا شده هم توسط یک ماهیگیر هنگام پیاده‌روی در ساحلی در اسکاتلند پیدا شده است. جالب است بدانید یک قطعه بزرگ دیگر هم چند ماه قبل در جزایر قناری پیدا شد که حدود نیم میلیون دلار به فروش رفت!

-