چند روز بیشتر به پایان سال ۲۰۲۳ میلادی باقی نمانده است. بسیاری از افراد با نزدیک شدن به سال جدید، مروری بر عملکرد سال گذشته‌ی خودشان دارند.

ما در مجله‌ نیز در یک سال گذشته در کنار شما بوده‌ایم و سعی کرده‌ایم بهترین و به‌روزترین اخبار دنیای مد را در کوتاه‌ترین زمان ممکن در اختیار شما خوانندگان عزیز قرار دهیم. در این‌جا نیز قصد داریم مروری کوتاه و گذرا داشته باشیم به آن‌چه در یک سال گذشته‌ی دنیای مد اتفاق افتاده است. 

 

9

 

جهنمی‌ ترین کالکشن هفته‌ مد پاریس

هفته‌ی مد اوت کوتور بهار و تابستان ۲۰۲۳ پاریس با کالکشنی از برند اسکیاپرلی که شامل ۳۲ لوک بود آغاز شد. دنیل رزبری با الهام از کمدی الهی دانته (دوزخ دانته) و لباس‌هایی با سردیس حیوانات درنده، مرز بین فانتزی و واقعیت را درهم شکست و بمب خبری ایجاد کرد.

در این کالکشن ۳ لباس با سر پلنگ، شیر و گرگ طراحی شده بود که در نگاه اول به نظر می‌رسید تاکسیدرمی شده‌اند و در ابتدا  خشم حامیان حیوانات نیز بسیار برانگیخته شد؛ اما با پخش ویدئویی از نحوه‌ی ساخت این سردیس‌ها، مشخص شد که رزبری از تکنیک توهم بصری استفاده کرده که امضای این خانه‌ی مد فرانسوی نیز هست.

 

از دیگر لحظات قابل توجه این فشن‌شو، حضور کایلی جنر به عنوان مهمان بود که لباسی با سر شیر بر تن داشت. این لباس کاملا شبیه به یکی از لوک‌های این مجموعه بود  که این موضوع اتفاقی نادر در سطح شوی اوت کوتور است. تصاویر او در شبکه‌های اجتماعی بسیار وایرال شد.

پرسروصداترین فشن‌ شوی اوت کوتور پاریس

نمایش بهار و تابستان ۲۰۲۳ ژان پل گوتیه که حیدر آکرمن به عنوان طراح مهمان در این مجموعه حضور داشت، از پرسروصداترین فشن‌شوهای ژانویه‌ی گذشته بود. این نمایش که ترکیب ظریفی از سبک گوتیه و استعداد حیدر بود، با آهنگی از شروین حاجی‌پور به اجرا درآمد و هیجان‌انگیزتر شد.

 
 

اما حواشی این فشن‌شو به همین موارد ختم نشد، بلکه برای اولین بار حضور تیموتی شالامی و کایلی جنر در کنار هم نیز در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی سروصدای زیادی به پا کرد.

 

پرگل‌ترین اجرای ریحانا

غیرممکن است صحبت از لحظات تأثیرگذار و به‌یادماندنی دنیای مد باشد و صحبتی از ریحانا به میان نیاید.

 
 

پس از ۵ سال وقفه بین دو نیمه‌ی بازی مسابقات سوپر بول، ریحانا  با لباس‌هایی از Alaia و Loewe برای اجرا به صحنه آمد.  پس از آن‌که ریحانا به  روی صحنه آمد، مشخص شد برای دومین بار باردار است. امکان ندارد هیچ  سلبریتی‌ای غیراز ریحانا، این‌گونه خبر بارداریش را اعلام کند.

 

پرنقل‌ و انتقال‌ ترین سال فشن

شاید بتوان به جرئت گفت، سال ۲۰۲۳ سرشار از تغییر و جا‌به‌جایی در سِمت کریتیو دایرکتورها بوده است.

ساباتو د سارنو مدیر خلاق گوچی شد؛ پیتر هاوکینگز به جای تام فورد به برند تام فورد آمد و پیتر دو سکان هدایت هلموت لانگ را به دست گرفت.

 

اما هیچ‌کدام از این مدیران خلاق به پای تصاحب ۴۲.۶ میلیون دلاری فارل ویلیامز به عنوان مدیر خلاق لویی ویتان نمی‌رسد. فارل ویژگی‌ها و سبک خاص خودش را حفظ کرده و با ایده‌های عجیب و غریب ویرجیل ابلوه – که جانشین او در لویی‌ویتان شده است- ترکیب کرد. او دنیای مد را با کیف زرد رنگ ” speedy” مجذوب کرد که بنا بر گزارش‌ها، این کیف یک میلیون دلار ارزش دارد.

 

سال ۲۰۲۳؛ سال کوتاه‌ ترین شلوارک‌ های دنیای مد 

اگر بخواهیم به یکی  دیگر از “ترین‌های” سال ۲۰۲۳ اشاره کنیم، می‌توانیم این سال را یکی از بدون شلوارترین‌ها در هفته‌های مد بنامیم.

هر اتفاقی مانند حضور مدل‌ها بدون شلوار در فشن‌شوها اتفاقی کاملا عادی است، اما اگر این روند در بین مردم عادی و استریت استایل‌ها راه پیدا کند، کاملا عجیب است. جالب است بدانید حضور شلوارک‌های بسیار کوتاه در هفته‌های مد ۲۰۲۳ بسیار چشمگیر بوده است و پیش‌بینی می‌شود به یکی از ترندهای اصلی سال آینده تبدیل شوند.

 
 

طلایی‌ترین دوران لاگرفلد در مت‌ گالا ۲۰۲۳

در این مرور گذرا از سال ۲۰۲۳، نوبتی هم باشد نوبت به  بررسی مراسم مت گالا رسیده است. همان‌طور که می‌دانید مراسم مت گالا به صحنه‌ای برای نمایش لباس‌های مهم و تاریخی تبدیل شده است. سال ۲۰۲۲ کیم کارداشیان با لباسی از مرلین مونرو آمده بود که بسیار هم جنجالی و خبرساز شد.

 
 

تِم مراسم مت گالای ۲۰۲۳، آرشیوی از برند شنل و ادای احترام به دوران طلایی کارل لاگرفلد فقید بود. مارگو رابی، نیکول کیدمن، دوآ لیپا و پنه‌لوپه کروز مجریان این مراسم بودند که هر کدام از آن‌ها لباسی از دوران حضور کارل در شنل به تن داشتند.

 

پرفروش‌ ترین تور جهانی

در تابستان ۲۰۲۳، بیانسه تور جهانی رنسانس که یکی از پرفروش‌ترین کنسرت‌ها است را آغاز کرد. به غیر از اجراهای حیرت‌انگیز و جذاب بیانسه، لباس‌های او نیز توجه‌های زیادی را به خودش جلب کرده است.

این سوپراستار مشهور، طی برگزاری تور جهانی آلبومش، لباس‌هایی از مشهورترین خانه‌های مد را برگزیده است. تا جایی‌که به عقیده‌ی بسیاری، صحنه‌های اجرای بیانسه تبدیل به یک ران‌وی شده است. آلبوم رنسانس بیانسه آن‌چنان تأثیرگذار بوده که منبع الهام کالکشن کوتور خانه‌ی مد Balmain قرار گرفته است.

 

غم‌ انگیزترین خداحافظی دنیای مد

نمایش بهار و تابستان 2024 سارا برتون برای خانه‌ی مد الکساندر مک‌کوئین در هفته‌ی مد پاریس، آخرین نمایش او برای این خانه‌ی لوکس بریتانیایی بود.  زمانی که سارا برتون در سال 2010 مسئولیت برند الکساندر مک کوئین فقید را بر عهده گرفت، سکان این خانه‌ی مد به شخصی سپرده شد که خود مک کوئین بیشتر ازهر کس دیگری به او اعتماد داشت؛ اما بسیاری از منتقدان معتقدند که برتون در طول 13 سال ریاستش، بدون این‌که به میراث معلمش احترام بگذارد، برند او را رهبری کرده است.

 
 

سارا آخرین مجموعه‌ی خود را تقدیم به لی الکساندر مک کوئین کرد و در حالی‌که اشک در چشمان همه‌ی حضار جمع شده بود، از این برند خداحافظی کرد.

 

حضور افسانه‌ ای‌ ترین مدل‌ های دهه‌ ۹۰ در سال ۲۰۲۳

از اواخر دهه‌ی ۸۰ میلادی، حضور مدل‌هایی مانند نائومی کمپبل، لیندا، کریستی و سیندی کرافورد در نمایش‌های فشن را می‌توان به عنوان قدرتی ماندگار در صنعت مد عنوان کرد. تا جایی‌که بسیاری معتقدند هر حرکت این مدل‌های افسانه‌ای، صنعت مد را متحول کرده است.

در سال‌های اخیر، سوپرمدل‌های دهه‌ی ۹۰ بار دیگر مورد توجه برندها و کمپین‌های تبلیغاتی مد قرار گرفته‌اند. تصویر این سوپرمدل‌ها روی کاور ماه سپتامبر مجله‌ی ووگ، بار دیگر مانند سال ۱۹۹۰، دنیای مد را تغییر داد.

-