در روزهای اخیر، ۲ مراسم از رویدادهای مهم، خبرساز و پرحاشیه در دنیای مد و فشن برگزار شده است:

The British Awards 2023

ELLE’s 2023 Women in Hollywood

در جریان این دو مراسم‌، فارغ از نتایج و دستاوردهای آن‌، حواشی جالبی هم اتفاق افتاده است که ما در این مطلب قصد داریم به آن بپردازیم. 

 

10

 

اشتباهی فاحش از بهترین طراح سال

اولین مراسم Fashion Awards 2023 بود که در رویال آلبرت هال لندن برگزار شد. در این رویداد Taylor Russell، هنرپیشه‌ی کانادایی، با لباسی از کالکشن بهار ۲۰۲۴  برند Loewe ظاهر شد؛ لوکی نمادین با بالاتنه‌‌ای چشم‌نواز و فوق‌العاده که در هفته‌ی مد پاریس، مدیر خلاق این برند؛ جاناتان اندرسون، از آن رونمایی کرد و مورد استقبال بسیاری از مخاطبان نیز قرار گرفت. این لوک با تغییراتی در پایین تنه‌ی لباس در مراسم Fashion Awards بر تن تیلور بود؛ تغییراتی نه چندان جذاب!

 متاسفانه این تغییرات به شکل مثبتی صورت نگرفته بود. درزهای کناری لباس، دوخت بسیار بد و بی‌کیفیتی داشت که از برند سطح بالایی مانند لووه بسیار دور از انتظار بود. این مشکل از دید مخاطبان و خبرگزاری‌ها پنهان نماند و در بسیاری از ویدیوهای شبکه‌های مجازی، کاملا مشهود بود. بسیاری از مخاطبان معتقد بودند به نظر می‌رسد دامن این لباس طی نیم ساعت برش خورده و دوخته شده است!

 

جالب است بدانید که جاناتان اندرسون؛ مدیر خلاقیت هنری لووه، در همین مراسم جایزه‌ بهترین طراح سال را نیز دریافت کرد.

به نظر شما مسئولیت این اتفاق یا اشتباه بیشتر از هر کسی متوجه چه شخصی است؟

طراحان برند

سلبریتی

یا استایلیست؟

در همین راستا ما در کمد سارک با دو نفر از استایلیست‌های برجسته در صنعت مد و فشن ایران گفت‌وگویی داشتیم تا ببینیم مشکل کار کجاست و چه کسی باید مسئولیت این خطاها را به عهده بگیرد.

خانم سحر موسوی، استایلیست و مدیر موسسه‌ی drstyle، درباره‌‌ی این لباس این‌طور به ما گفتند:

” این لباس به هر دلیلی دارای ایراد مشهودی است. قبل از هر چیز استایلیست تیلور راسل باید بر روند آماده‌سازی لباس، خروجی نهایی کار، تناسب لباس، اتو و … نظارت کامل داشته باشد؛ اما در نهایت و با وجود ایرادهای لباس، استایلیست باید با کنترل پزها و نحوه‌ی ایستادن تیلور جلوی دوربین‌ رسانه‌ها، وظیفه‌ی نظارتی خود را انجام می‌داد تا ایراد لباس کمتر نمایان شود. متأسفانه در این مورد هم دقت لازم صورت نگرفته است.”

 

خانم آناهیتا عبادی نیز که به عنوان استایلیست مشغول به فعالیت هستند، درباره‌ی این لباس توضیح دادند:

 
 

” پارچه‌ی ساتن جزو پارچه‌هایی است که به دلیل لغزندگی، دوخت بسیار حساسی دارد. انتخاب این پارچه  برای چنین مراسمی که نورپردازی‌های زیادی دارد و فلش دوربین‌ها هم اضافه می‌شود، دقت‌نظر بیشتری می‌طلبد. استایلیست می‌توانست با پیشنهاد پُزهای مناسب به سلبریتی، کمک به پوشاندن ایرادهای لباس کند؛ به عنوان مثال فرم انگشتان دست در این عکس نه تنها کمکی به سلبریتی نکرده، بلکه تأکید بیشتری هم به سمت ایراد لباس داشته است.”

 

بازآفرینی نه‌چندان دل‌چسب از والنتینو

حواشی مراسم Fashion Awards به همین جا ختم نشد.

حضور Anne Hathaway هم در این شب خالی از حاشیه نبود. Anne که با لباسی بازآفرینی شده از برند والنتینو در این مراسم ظاهر شد، در یک حرکت غیرمنتظره به فیلم‌بردارها و خبرنگاران حاضر در مراسم پشت کرد. اوبا این کار سعی داشت لباسش که گویی به تنش فیت نبود را درست کند. بعد از این کار در کمال خونسردی، لبخندی به حضار زد و سعی  بر حفظ  ظاهرش داشت.

 درباره‌ی این لباس و احساس ناراحتی که آن هات‌وی در آن داشت، نظر خانم عبادی خالی از لطف نیست:

” نمونه‌ی اصلی این لباس از کالکشن ۱۹۹۳ برند والنتینو بوده که با تغییراتی در بازی یقه و اندازه‌ی سرشانه بازآفرینی شده است. با توجه به فلت بودن قسمت سینه‌ی آنا و عرض کم سرشانه‌ی لباس و بازی زیاد یقه، این لباس گزینه‌ی مناسبی برای این سلبریتی نبوده است. علاوه‌ بر این موارد، نوارهای دوخته شده بر روی لباس نیز تأکید زیادی در قسمت یقه به وجود آوردند که با توجه به عدم راحتی مدل از ایستایی یقه، بیانگر عملکرد اشتباه استایلیست است. در ضمن برش افقی  پشت لباس که خیلی پایین‌تر از خط کمر است، باعث کوتاه نشان دادن قد آن هات‌وی شده است.”

“علاوه بر زیبایی ظاهر و لباس، مسئله‌ای که لازم است استایلیست‌ها به آن توجه کنند راحتی افراد در لباس است. در این لوک، استایلیست می‌توانست از فیکس‌کننده‌های لباس استفاده کند تا آن هات‌وی مجبور به کنترل کردن لباسش به صورت شخصی و جلوی چشم خبرنگارها نباشد. در اصل چیزی که ما می‌بینیم این است که یقه‌ی لباس خیلی هم پایین نیامده اما سنگین بودن آن، این حس را برای شخص پوشنده به‌ وجود می‌آورد که یقه به سمت پایین حرکت کرده است. این مسئله باعث می‌شود در طول مراسم و مادامی که شخص لباس را بر تن دارد، این حس برای او آزاردهنده باشد. در نتیجه تمرکز فرد را به سمت لباسش معطوف می‌کند و متأسفانه پشت این لبخند، یک حس آزاردهنده‌ای وجود دارد،؛ حس لباسی که هر لحظه ممکن است از تن بیفتد.”

 

فشن آیکان سال 2023 با لباسی که سایزش نبود

در مراسم جشن سالانه‌ی مجله‌ی ELLE که با موضوع بهترین و تأثیرگذارترین زنان هالیوود برگزار شد، حضور جنیفر نیز خبرساز شد. جنیفر لوپز با لباسی از برند آمریکایی Grace Ling در این مراسم شرکت کرده بود.‌

همان‌طور که می‌دانید جنیفر لوپز از فیزیک و اندام بسیار متناسبی برخوردار است؛ اما دامن این لباس در قسمت میان تنه و کمر به خوبی به تن جنیفر ننشسته بود. در این میان عده‌ای هم معتقد بودند که میکاپ او نیز مناسب نبوده و از جذابیت چهره‌ی لوپز کاسته شده بود.

مخاطبان این موارد هم ناشی از سهل‌انگاری استایلیست جنیفر می‌دانستند. ما درباره‌ی این لباس هم نظر خانم موسوی را جویا شدیم.

“در رابطه با این لباس جنیفر، این‌طور به نظر می‌رسد که سایز لباس مناسب‌ او نبوده است.  

دو حدس برای این ایراد وجود دارد:

۱.جنیفر به صورت مقطعی تغییر سایز داشته و سایزگیری مجدد برای او انجام نشده است.

۲. جنیفر برای این لباس، پرو نداشته است.

 چون حتی اگر قبول کنیم که در ناحیه‌ی شکم تغییر سایز داشته، استایلیست اومی‌توانست با درخواست تغییر بخش‌هایی از لباس، از جمله بالاتر بردن کمر لباس و آزادی بیشتر در سیلوئت دامن – سیلوئت A با شیب بسیار کم- کنترل بهتری روی ظاهر جنیفر لوپز داشته باشد.”

 
 

نمایش تصویری جذاب و بی عیب و نقص برای افراد مشهور، سرشناس، و  سلبریتی‌ها از وظایف اصلی و مهمی است که بر عهده‌ی استایلیست آن‌هاست. همان‌طور که از نامشان پیداست، این افراد باید مطمئن باشند که  در مراسم‌هایی خاص و مهم مانند فرش قرمزها، برنامه‌های تلویزیونی، حضور در فشن‌شوها و…، مشتری یا همان سلبریتی در بهترین حالت ممکن ظاهر شود.

خانم عابدی هم پیشنهادهایی برای استایلیست‌ها داشتند که به وسیله‌ی آن‌ها بتوانند ایرادهای اندامی را برطرف کنند:

“مهم‌ترين نكته‌ای كه در پرسونال استايلينگ بايد به آن توجه شود، فرم اندام است؛ به صورتی كه بتوانيم با استفاده از برش، پارچه  و… تناسب اندام و زيبايي بيشتری به وجود آوریم. در بعضی مواقع، نشان دادن فرم اصلي بدن و ایرادهای آن نشان از حركات اعتراضي و علاقه به فرم اصلي بدن است؛ اما در مورد اين لباس، ما اين نیت را از سمت جنيفر دریافت نمی‌کنیم. زيرا در تصاويری كه از زواياي ديگر دوربین‌ها وجود دارد، اين ايراد اندامی وجود ندارد و نشان می‌دهد كه فرد با آگاهی می‌تواند اين ايرادها را تا حدی كنترل كند. 

  فرم بالای دامن كه حالتی منحنی دارد و گوشه‌های تيزی كه در دو سمت آن است، باعث می‌شود ناخودآگاه چشم بيننده به سمت اين ايراد اندامي حركت كند. اگر به جای اين منحنی و تيزی، خطی صاف در قسمت خط كمر داشتيم، اين ايراد كمتر به چشم می‌آمد؛ زيرا متريالی كه در بالاتنه استفاده شده و سايه‌هايی مانند پستی و بلندی روی قسمت سينه داده و قرار دادن آن در كنار زوايای بالای دامن، باعث شده ما از نيم رخ فرم بدن را با نقص ببينيم.”

 

جمع‌بندی

قطعا نواقصی در اجرا و تولید لباس، انتخاب آن و استایل اشتباه با توجه به نوع اندام، یا حتی فیت نامناسب لباس و… از مواردی است که در دنیای انسان‌های معمولی اجتناب‌ناپذیر است؛ اما زمانی که صحبت از فرش‌ قرمزها، رویدادهای مهم و حضور افراد مشهور به میان می‌آید، نگاه و انتظارات متفاوتی وجود دارد. چراکه از مشهورترین استایلیست‌ها، خانه‌های مد معروف و سطح بالا با افتخارات جهانی، انتظار می‌رود که دقت و نکته‌بینی بیشتری در انتخاب‌هایشان داشته باشند.

-