علت پیشگیری از بارداری در هر خانمی ‌به عوامل مختلفی از جمله سلامتی، تعداد فرزندان قبلی و شرایط زندگی و… بستگی دارد. از این رو روش‌های مطمئنی برای جلوگیری از بارداری ناخواسته وجود دارد.

پیشگیری از بارداری (جلوگیری از بارداری) با تداخل در روند طبیعی تخمک گذاری، لقاح و عدم لانه گزینی انجام می‌شود. روش‌های مختلفی از کنترل و پیشگیری بارداری وجود دارد که با درصدهای متفاوتی از اثربخشی عمل می‌کند.

همانطور که می‌دانید افراد بنابر دلایل مختلفی از روش پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنند. تنظیم خانواده، شرایط اقتصادی، آماده نبودن روحی زوجین، بیماری جسمی ‌مادر، جلوگیری از بارداری‌های پشت هم و… همه می‌توانند از جمله دلایلی باشند که افراد را ترغیب می‌کنند تا به وسیله اقداماتی از بارداری جلوگیری کنند.

14

پیشگیری از بارداری به چه معناست؟

اگر بخواهیم با بیانی ساده توضیح دهیم باید بگوییم که دستگاه تولید مثل هر زن بالغ ماهیانه فرآیندی را شروع می‌کند که می‌تواند به طور بالقوه منجر به بارداری شود. طبق این روال هر ماه یک تخمک از تخمدان‌ها آزاد شده و سپس بالغ می‌شود.

طی روزهای تخمک گذاری ماهیت مخاطی که از دهانه رحم ترشح می‌شود تغییر می‌کند و باعث جذب بیشتر اسپرم می‌شود. سپس جداره‌های رحم برای آماده شدن لانه‌گزینی جنین رشد می‌کنند و ضخیم‌تر می‌شوند.

درست این زمان خطرناک‌ترین موقعیت برای رابطه جنسی پرخطر است. زیرا اگر در این رابطه، پیشگیری از بارداری به روش صحیح و درست انجام نگیرد؛ احتمال بارداری بسیار زیاد است. هر زنی که می‌خواهد از بارداری جلوگیری کند؛ باید در این هنگام با دقت کامل از یکی از روش‌های جلوگیری از بارداری استفاده کند.

امروزه انواع مختلفی از روش‌های پیشگیری از بارداری وجود دارد که از زمان تخمک گذاری تا لقاح و لانه گزینی در مراحل مختلف عمل می‌کنند. اما لازم است بدانید هر روش، عوارض و خطرات خاص خود را در پی دارد.

 انواع روش‌های پیشگیری از بارداری

اگرچه انواع مختلفی از کنترل و پیشگیری از بارداری وجود دارد؛ اما می‌توان آنها را بر اساس نحوه عملکرد به چند گروه تقسیم کرد. این روش‌ها عبارتند از:

  • روش‌های هورمونی: در این روش‌ها از داروها (هورمون‌ها) برای جلوگیری از تخمک گذاری استفاده می‌شود. روش‌های هورمونی شامل قرص‌های جلوگیری از بارداری (داروهای ضد بارداری خوراکی)، تزریق، کاشت و نورپلنت است.
  • ابزارهای جلوگیری: این روش‌ها با جلوگیری از رسیدن اسپرم به تخمک و بارور شدن آن عمل می‌کنند. این ابزارها شامل کاندوم مردانه، کاندوم زنانه و کلاهک دهانه رحم است. جالب است بدانید در میان این اقلام، کاندوم تنها نوع کنترل بارداری است که از بیماری‌های مقاربتی از جمله ویروس نقص ایمنی (HIV) که باعث سندرم نقص ایمنی اکتسابی (ایدز) می‌شود نیز محافظت می‌کند.
  • فوم‌ها و اسپرم کش‌ها: این داروها اسپرم را در اثر تماس از بین می‌برند. بیشتر اسپرم کش‌ها حاوی نانوکسینیل 9 درصد هستند. اسپرم کش‌ها به اشکال مختلفی مانند ژل، کف، قرص و حتی  به شکل یک ورق شفاف وجود دارند. برای پیشگیری از بارداری لازم است تا این موارد در واژن قرار بگیرند. اسپرم کش‌ها وقتی که همزمان با ابزارهای جلوگیری استفاده شوند؛ بهترین نتیجه را می‌دهند.
  • دستگاه‌های داخل رحمی (IUD): این دستگاه‌ها در رحم قرار می‌گیرند و برای مدت زمان یک تا ده سال باقی می‌مانند و در طول این مدت نیاز است تا خانم‌ها توسط پزشک زنان ویزیت شوند تا از قرارگیری صحیح این ابزار در رحم اطمینان حاصل شود. این ابزار از کاشت تخمک بارور شده در جدار رحم جلوگیری می‌کند و ممکن است به موازات این عملکرد، عوارض جانبی دیگری نیز داشته باشد.
  • بستن لوله‌ها: این روش پزشکی نوعی پیشگیری از بارداری برای زنان است. هر لوله رحمی ‌یا بسته می‌شود یا می‌سوزد. از این رو اسپرم دیگر نمی‌تواند به تخمک برسد و تخمک نیز نمی‌تواند به رحم برسد.
  • وازکتومی: این روش پزشکی نوعی عقیم سازی مردانه است و باید دائمی ‌در نظر گرفته شود. در وازکتومی ‌لوله‌های ریزی که اسپرم را به درون مایع منتقل می‌کنند؛ بریده و قطع می‌شود بنابراین غیر قابل بازگشت است. 

آیا انواع روش‌های پیشگیری از بارداری مطمئن هستند؟

 متأسفانه باید بگوییم که تا کنون هیچ نوع روش کامل و صد درصدی برای پیشگیری از بارداری کشف نشده است. پرهیز از رابطه جنسی خطرناک و استفاده توام از ابزارهای جلوگیری از بارداری تا حدود بسیار زیادی می‌تواند از بارداری ناخواسته محافظت کند.

البته میزان شکست یا میزان وقوع بارداری در اکثر روش‌های پیشگیری از بارداری بسیار کم است. از سوی دیگر این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده از برخی از اشکال جلوگیری از بارداری دشوارتر یا ناخوشایندتر از سایر موارد است.

در هر حال گاهی شرایط و روابط جنسی به گونه‌ای است که مجبور می‌شوید برای اطمینان از بارداری خود به سراغ پزشک رفته و از او درخواست تست بارداری کنید.

در این شرایط انتخاب مرکز مراقبتی سپید گستر بهترین گزینه امین و رازدار شما برای آگاهی از شرایطتان است. این مجموعه با تیم پزشکی و پرستاری خود قادر است تمام معاینات شما را در محیطی که در آن احساس ایمنی بیشتری می‌کنید؛ انجام داده و همزمان در صورت نیاز به تست بارداری از شما نمونه‌گیری کرده و آزمایش بگیرد.

جواب آزمایش شما در مدت اندکی آماده شده و شما به سرعت در جریان وضعیت بارداری خود قرار می‌گیرید. حضور در کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها در شرایطی که افراد تحت فشار عصبی هستند؛ بسیار رنج آور و ناراحت‌کننده است. 

-