ظهور «دلتاکرون»: شناسایی سویه‌های دورگه کروناویروس حاوی ژن‌های دلتا و اُمیکرن

پژوهشگران می‌گویند سویه‌هایی از کروناویروس را که دارای ترکیبی از ژن‌های دلتا و اُمیکرون هستند و می‌توان آنها را «دلتاکرون» نامید، شناسایی کرده‌اند.

 4654150

به نقل از رویترز گزارش موارد عفونت با این سویه‌های دوررگه کروناویروس در ۱۷ بیمار در اروپا و آمریکا پیش از داوری همتا در سایت medRxiv منتشر شده‌اند.

 فیلیپ کولسون از مرکز بیماری‌های عفونی مدیترانه IHU در مارسی فرانسه و نویسنده اصلی یکی از این گزارش‌ها می‌گوید از آنجایی که تا به حال شمار معدودی از موارد عفونت با این سویه جدید کرونا شناسایی شده‌اند، هنوز خیلی زود است که درباره واگیرتر بودن این سویه یا شدیدتر بودن بیماری ناشی آن نتیجه‌گیری کرد.

او همکارانش سه بیمار در فرانسه دچار عفونت با یک سویه کروناویروس را توصیف کرده‌اند که ترکیبی از پروتئین شاخکی یا «اسپایک» سویه اُمیکرون و «بدنه» سویه دلتا است.

 دو مورد دیگر جداگانه از عفونت با سویه جدید «دلتاکرون» نیز بوسیله شرکت پژوهشی ژنتیک Helix در آمریکا شنایی شده‌اند. سایر گروه‌های پژوهشی در اروپا نیز از ماه ژانویه تاکنون تا به حال ۱۲ مورد از عفونت‌های با ویروس‌های دارای شاخک اًمیکرون و بدنه دلتا را گزارش کرده‌اند.

این سویه‌های دورگه کروناویروس نتیجه «بازترکیبی ژنتیکی» هستند که در موارد عفونت همزمان یک سلول میزبان بوسیله دو سویه متفاوت ویروس است.

 

کولسون می‌گوید: «گردش همزمان دو یا چند سویه کروناویروس به طور همزمان در مناطق جغرافیایی واحد در طول پاندمی کرونا رخ داده است. این وضعیت امکان بازترکیبی میان دو سویه ویروس را فراهم کرده است. به گفته کولسون، تیم او یک آزمایش PCR را طراحی کرده‌اند که «می‌تواند به سرعت نمونه‌های مثبت از لحاظ وجود این سویه جدید کروناویروس را شناسایی کند.

 

 

 

-