دلبستگی دوسوگرای مضطرب : یک مرور کلی

دلبستگی دوسوگرایانه مضطرب با بی اعتمادی به فردی که با او در رابطه نزدیک هستید مشخص می شود و با چالش های سلامت روانی مانند افسردگی و اعتماد به نفس پایین همراه است.

این سبک دلبستگی با تجربیات اولیه دوران کودکی مرتبط است که در آن مراقب شما در دسترس بودن عاطفی و پاسخگویی متناقض نسبت به شما نشان داده است.

 

1

دلبستگی دوسوگرای مضطرب و نظریه دلبستگی

در واقع دلبستگی دوسوگرای مضطرب از نظریه دلبستگی ناشی می شود، چارچوبی که برای اولین بار توسط روانپزشک جان بولبی مطرح شد. ایده پشت نظریه دلبستگی این است که کودکان با یک نیاز عمیق به دنیا می آیند که به طور ایمن به مراقبان خود وابسته شوند.

 
 
   

مری آینزورث روانشناس این نظریه را گسترش داد و سه سبک دلبستگی را ارائه کرد. محققین Main و Solomon سبک دلبستگی چهارمی را به فهرست اضافه کردند.

دلبستگی دوسوگرایانه مضطرب با بی اعتمادی به فردی که با او در رابطه نزدیک هستید مشخص می شود و با چالش های سلامت روانی مانند افسردگی و اعتماد به نفس پایین همراه است.

این سبک دلبستگی با تجربیات اولیه دوران کودکی مرتبط است که در آن مراقب شما در دسترس بودن عاطفی و پاسخگویی متناقض نسبت به شما نشان داده است.

 در دسترس نبودن احساسی به چه معناست؟

این چهار سبک دلبستگی عبارتند از:

  1. دلبستگی امن
  2. دلبستگی دوسوگرا
  3. دلبستگی اجتنابی
  4. دلبستگی نابسامان

تئوری دلبستگی فرض می‌کند که هر دلبستگی علاوه بر دلبستگی ایمن، می‌تواند تأثیرات مادام‌العمر داشته باشد. کودکانی که وابستگی ناایمن، از جمله دلبستگی دوسوگرای مضطرب را تجربه می‌کنند، ممکن است دچار مشکلات روان‌شناختی شوند و در ایجاد روابط امن و سالم در آینده دچار مشکل شوند.

علل دلبستگی دوسوگرای مضطرب

تجربیاتی که در اوایل دوران کودکی با والدین یا مراقبان خود دارید باعث دلبستگی دوسوگرایانه مضطرب می شود.

دلبستگی مضطرب زمانی حاصل می‌شود که مراقبین شما همیشه پاسخگو و در دسترس شما نباشند و منجر به احساس سردرگمی، بی‌اعتمادی، اضطراب و دوسوگرایی شود. افرادی که این گونه بزرگ شده اند ممکن است تمایل به نزدیکی به مراقبان خود داشته باشند و از آنها فاصله بگیرند.

سایر ویژگی های روابط اولیه دوران کودکی که با دلبستگی دوسوگرایانه مضطرب مشخص می شود عبارتند از:

  • مراقبانی که به نیازهای شما پاسخ ندادند
  • مراقبانی که از نظر عاطفی در دسترس نبودند
  • احساس می کنید که همیشه باید عشق را از مراقبان خود “به دست آورید”.
  • مراقبانی که به طور مداوم به شما پاسخ نمی‌دهند یا «سرد و گرم» بودند

ویژگی های دلبستگی دوسوگرای مضطرب

افرادی که در دوران رشد دلبستگی دوسوگرایانه مضطرب را تجربه کرده‌اند، اغلب در برقراری روابط صمیمانه با مشکل مواجه می‌شوند، و همچنین ممکن است چالش‌های سلامت روان مرتبط با دلبستگی‌های ناایمن خود را تجربه کنند.

بیایید نگاهی عمیق تر به چگونگی بروز این ویژگی ها بیندازیم.

دلبستگی دوسوگرای مضطرب چگونه بر روابط تأثیر می گذارد؟

به طور خلاصه، این گونه بزرگ شدن می تواند باعث شود که احساس کنید نمی توان به دیگران اعتماد کرد و ممکن است برای تعهد به یک رابطه مشکل داشته باشید.

تحقیقات نشان داده است که افرادی که با وابستگی های نسبتاً ایمن بزرگ شده اند، به احتمال زیاد در هنگام قرار ملاقات و در طول ازدواج در روابط شاد و متعهدانه قرار دارند. روابط آنها نیز کمتر مملو از درگیری است. علاوه بر این، روابط آنها بیشتر دوام می آورد و کمتر به طلاق منجر می شود

برخی از مطالعات همچنین پیوندهایی را بین دلبستگی دوسوگرایانه مضطرب و بی نظمی عاطفی و پرخاشگری روانی در روابط پیدا کرده اند. مطالعات دیگر اشاره کرده اند که افرادی که به طور مضطرب دلبسته هستند، احتمال بیشتری دارد که نارضایتی از رابطه را تجربه کنند.

یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که افرادی که دلبستگی مضطرب را تجربه می کنند، زمانی که نسبت به طرف مقابل خود احساس بی اعتمادی می کنند، بیشتر حسادت می کنند. آنها همچنین به احتمال زیاد چیزهای مهم دیگران را زیر نظر می گیرند و تمایل بیشتری برای نشان دادن رفتارهای توهین آمیز دارند.

چگونه دلبستگی دوسوگرایانه مضطرب بر سلامت روان تأثیر می گذارد

افرادی که دلبستگی دوسوگرای مضطرب را تجربه می کنند، در معرض خطر افزایش مشکلات سلامت روانی مانند افسردگی، عزت نفس پایین و اختلالات عاطفی هستند.

از سوی دیگر، تحقیقات نشان داده است که افراد وابسته ایمن ، کمتر احتمال دارد علائم افسردگی را تجربه کنند، بیشتر احتمال دارد اعتماد به نفس را تجربه کنند، و بهتر می توانند با رویدادهای استرس زا که در زندگی رخ می دهند، مقابله کنند.

یک مطالعه در سال 2014 ارتباط بین ناامنی دلبستگی و افزایش احتمال ایجاد یک تصویر منفی از بدن و علائم اختلال خوردن را نشان داد.

تحقیقات دیگر پیوندهایی را بین ناامنی های دلبستگی و شرایط مختلف سلامت روان پیدا کرده اند مانند:

  • افسردگی
  • اضطراب بالینی
  • اختلال وسواس فکری عملی
  • اختلال استرس پس از سانحه
  • اختلالات شخصیت (هیستریونیک و مرزی)
  • روان‌گسیختگی
  • افکار خودکشی

چگونه بر دلبستگی دوسوگرای مضطرب غلبه کنیم

اگر توسط مراقبت کننده ای بزرگ شده اید که دلبستگی ایمن و قابل اعتماد ارائه نکرده و در مورد حمایت عاطفی ناسازگار بوده است، شما تنها نیستید. اما باید این را هم بدانید که تأثیرات این گونه تربیت شدن بر سلامت روان قابل کنترل است.

اولین قدم برای غلبه بر دلبستگی دوسوگرایانه مضطرب، شناخت مشکل است. صرف مطالعه در مورد این پدیده و درخواست کمک فوق العاده است و به خودی خود می تواند درمانی باشد. پس از این، ایجاد یک نکته برای احاطه کردن خود با افراد حمایت کننده، در دسترس عاطفی، و منابع خوب دلبستگی ایمن می تواند برای شفای شما معجزه کند.

گفتار درمانی به عنوان راهی برای کار از طریق دلبستگی دوسوگرایانه مضطرب مورد مطالعه قرار گرفته است. به ویژه، انواع خاصی از درمان در مدیریت دلبستگی ناایمن مؤثر است.

درمان شناختی رفتاری (CBT)

در درمان شناختی رفتاری، شما بیشتر از افکار و احساسات خود و چگونگی تأثیر آنها بر سلامت روانی خود آگاه می شوید. مطالعات نشان داده اند که کوتاه مدت. CBT روشی مثبت برای پرداختن به دلبستگی ناایمن است و ممکن است به ویژه در افرادی که دلبستگی ناایمن همراه با اختلال هراس را تجربه می کنند مفید باشد.

درمان بین فردی

درمان بین فردی نوعی درمان است که بر روابط نزدیک شما و تأثیر آنها بر سلامت روان شما تمرکز دارد. این نوع درمان در درمان اختلالات دلبستگی دوسوگرای مضطرب نویدبخش است.

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که نوجوانان افسرده ای که اضطراب دلبستگی و اجتناب را تجربه کردند، پس از درمان با درمان بین فردی به مدت 16 هفته، علائم خود را به میزان قابل توجهی کاهش دادند.

گروه درمانی

گروه درمانی نوعی درمان است که توسط یک متخصص سلامت روان انجام می شود، که در آن شرکت کنندگان احساسات خود را به اشتراک می گذارند و با سایر اعضای گروه با چالش های بهداشت روان مشابه مبارزه می کنند.

یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که گروه درمانی می تواند برای افراد مبتلا به اضطراب دلبستگی مفید باشد. به طور خاص، این مطالعه افرادی را مورد بررسی قرار داد که درک نامطلوب از خود، مشکل در تنظیم عاطفی و روابط ناسالم با دیگران داشتند.

چگونه با دلبستگی دوسوگرا به شریکم کمک کنم؟

داشتن شریکی که با دلبستگی دوسوگرایانه مضطرب سروکار دارد می تواند چالش برانگیز باشد. مهم است که به یاد داشته باشید که این احتمالاً از زمانی که شریک زندگی شما کودک بود و زندگی خارج از کنترل او بود، ناشی می شد. گفته می شود، اگر شریک زندگی شما رفتار مضری از خود نشان می دهد یا در تعهد به رابطه شما با مشکل مواجه است، این چیزی نیست که شما به سادگی آن را تحمل کنید. این برای شما مفید نیست که اجازه دهید رفتارهای ناسالم از بین برود.

شما نمی توانید شریک زندگی خود را تغییر دهید، اما می توانید آنها را تشویق کنید تا رشد کنند و بالغ شوند. یکی از کارهایی که می توانید انجام دهید این است که در پاسخگویی خود به آنها ثابت باشید و به آنها نشان دهید که دلبستگی ایمن چگونه به نظر می رسد. اما شما به تنهایی نمی توانید این کار را انجام دهید. در نظر داشته باشید که شریک زندگی خود را به دنبال درمان تشویق کنید. می‌توانید تحقیقاتی را که نشان می‌دهد درمان راهی مؤثر برای مقابله با مسائل دلبستگی است، به آنها نشان دهید

اگر شما و شریک زندگیتان به مبارزه ادامه می دهید، ممکن است به مشاوره ازدواج فکر کنید. تحقیقات نشان داده است که زوج درمانی روشی موثر برای مدیریت مسائل دلبستگی است و می تواند به روابط ایمن تر و رضایت بخش تر منجر شود.

-