اگر به افراد اعتماد نکنید به چه معناست

اگر تا به حال فکر کرده اید، “من به افراد اعتماد ندارم“، احتمال زیادی وجود دارد که با مسائل مربوط به اعتماد دست و پنجه نرم کنید. گاهی اوقات ممکن است افراد از این عبارت برای نشان دادن عدم اعتماد به افرادی استفاده کنند که به خوبی نمی شناسند، اما در موارد دیگر، ممکن است نشان دهنده مشکل جدی تری در مورد اعتماد به کسی باشد.

احساس اینکه نمی‌توانید به کسی اعتماد کنید، می‌تواند هدایت روابط بین فردی را چالش‌برانگیز کند. در حالی که ممکن است بخواهید روابط عمیق و نزدیکی با افراد دیگر ایجاد کنید، ممکن است خودتان را از اعتماد کامل حتی به نزدیک‌ترین افراد بازدارید.

این مقاله به این موضوع می پردازد که وقتی به دیگران اعتماد ندارید به چه معناست، چه چیزی باعث چنین مشکلاتی می شود و چه کاری می توانید انجام دهید تا روابط قابل اعتماد بیشتری ایجاد کنید.

3

معنی عدم اعتماد به افراد

وقتی به کسی اعتماد می کنید، به این معنی است که معتقدید او قابل اعتماد، و صادق است. مقدار معینی از اعتماد برای روابط ضروری است. اما اعتماد کردن به افراد دیگر همیشه آسان نیست و هر چه این رابطه نزدیک ‌تر باشد و هر چه بیشتر خودتان را آشکار کنید، سخت ‌تر می‌شود.

اعتماد فقط شامل این نیست که دیگران قابل اعتماد هستند. همچنین به این معنی است که خود را آسیب پذیر کنید و باور کنید که دیگران انتظارات شما را برآورده می کنند و با نیت خوب عمل می کنند. این می تواند یک درخواست بزرگ باشد و همه آماده یا مایل به پذیرش خطر آسیب پذیر شدن خود نیستند.

عدم اعتماد عمومی می تواند در عدم اعتماد به افراد نقش داشته باشد. اعتماد عمومی شامل توانایی شما برای اعتماد به سایر اعضای جامعه است.

این نوع اعتماد نقش مهمی در عملکرد اجتماعی و ایجاد حس اجتماعی ایفا می کند. تحقیقات نشان داده است که فواید مثبتی همچون سلامتی و شادی از ارزیابی بهتر خود را دارد .

  • چقدر به خود اعتماد دارید؟
  • آیا اغلب قصد و نیت افراد را زیر سوال می برید؟
  • آیا شما اغلب بدترین را در مورد افراد تصور می کنید؟
  • آیا تصور می کنید که دیگران شما را ناامید می کنند؟
  • آیا برای جلوگیری از ناامیدی از دیگران فاصله می گیرید؟
  • آیا برای کمک خواستن از دیگران مشکل دارید؟

اگر پاسخ شما به بسیاری یا بیشتر این سوالات مثبت است، ممکن است در اعتماد به افراد مشکل داشته باشید.

دلایل عدم اعتماد به افراد

تحقیقات نشان می دهد که عدم اعتماد اغلب ناشی از تجربیات اجتماعی است

  به عنوان مثال، روابط با اعضای خانواده و همسالان به شما فرصت اعتماد و وابستگی به افراد نزدیکتان را می دهد.

وقتی آن افراد قابل اعتماد نیستند، یا تجربه ای دارید که اعتماد شما به طور مکرر شکسته می شود، ممکن است در نهایت احساس کنید که افراد اطراف شما اساسا غیرقابل اعتماد هستند.

بر اساس دیدگاه یادگیری اجتماعی، افراد به طور مستمر درجه اعتماد اجتماعی خود را بر اساس تجربیات و تعاملات خود تنظیم می کنند. علاوه بر تجربیات اولیه یادگیری شما در دوران کودکی، رویدادهای زندگی شما همچنان بر میزان اعتماد شما به دیگران تأثیر می گذارد.

تجربیات اوایل دوران کودکی

اعتماد در اولین روزهای زندگی شکل می گیرد، زیرا نوزادان متوجه می شوند که آیا می توانند به والدین خود و مراقبت دیگران اعتماد کنند یا خیر. اریک اریکسون روانکاو این مرحله از زندگی را مرحله اعتماد در مقابل بی اعتمادی نامید و معتقد بود که این مرحله نقشی اساسی در تعیین مسیر رشد آینده دارد.

افرادی که با اعضای خانواده و دوستان حامی و قابل اعتماد بزرگ می شوند ممکن است در بزرگسالی نسبت به افرادی که روابط سالمی در زندگی خود ندارند به دیگران اعتماد کنند.

افراد مهم در زندگی شما می توانند بر سطح اعتماد در طول زندگی شما تأثیر بگذارند. اگر به افراد اطراف خود اعتماد کنید، به احتمال زیاد اعتماد متقابل اعتماد خواهد کرد و شما به آنها نزدیکتر خواهید شد. با این حال، اگر اعتماد شکسته شود، ممکن است در آینده کمتر اعتماد کنید.

قلدری یا طرد شدن

در طول زندگی، تجربیات بین فردی و اجتماعی شما بر اعتمادی که به دیگران دارید تأثیر می گذارد. قلدری یا طرد اجتماعی هر دو می توانند به مشکلات اعتماد در کودکی کمک کنند. اگر اطرافیانتان مکرراً به شما صدمه می زنند، ممکن است اعتماد کردن به افراد بزرگسال به دلیل ترس از اینکه دوباره آسیب نبینید دشوار باشد.

تجربیات منفی در رابطه

روابط عاشقانه ناسالم نیز می تواند اعتماد به افراد را سخت کند. به عنوان مثال، یک شریک عاطفی آزاردهنده ممکن است اعتماد به دیگران را در آینده برای شما دشوار کند، زیرا می ترسید به شما صدمه بزنند یا از شما سوء استفاده کنند.

تروما یا PTSD

شرایط سلامت روان یا رویدادهای آسیب زا نیز می تواند به مسائل مربوط به اعتماد کمک کند زیرا بر نحوه دید شما و روابطتان با دیگران تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، مسائل مربوط به اعتماد ممکن است به عنوان یک علامت اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) ظاهر شود.

شخصیت

برخی از ویژگی های شخصیتی ممکن است به عدم اعتماد عمومی به دیگران کمک کند. به عنوان مثال، افرادی که تمایل دارند به ویژگی معروف به روان رنجوری امتیاز بالاتری بدهند، ممکن است کمتر به دیگران اعتماد کنند.

تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که مشخصه‌ای که به عنوان منبع کنترل شناخته می‌شود، می‌تواند در اعتماد به افراد نقش داشته باشد. منبع کنترل، باور شما در مورد میزان کنترل شما بر رویدادهایی است که در زندگی‌تان رخ می‌دهد.

افراد با منبع کنترل پایین (یا خارجی) معتقدند آنچه برای آنها اتفاق می افتد تا حد زیادی خارج از کنترل آنها است. کسانی که منبع کنترل بالایی (یا درونی) دارند، معمولاً معتقدند که سرنوشت آنها تا حد زیادی در دستان آنهاست.

در یک مطالعه، افرادی که دارای یک منبع کنترل داخلی قوی بودند، کمتر از توصیه‌های انسان و فناوری هوش مصنوعی پیروی می‌کردند.

خلاصه

عدم اعتماد به افراد می تواند به عوامل متعددی مرتبط باشد.

  • تجربیات اولیه دوران کودکی،
  • تجربیات اجتماعی،
  • روابط بزرگسالان،
  • عوامل شخصیت

وقتی اعتماد شکسته می شود، اغلب ایمان آوردن به افراد در آینده سخت تر می شود. با این حال، مسائل مربوط به اعتماد نیز می تواند در درازمدت به شما آسیب برساند، زیرا مانع از برقراری ارتباط با دیگران یا دریافت پشتیبانی در صورت نیاز شما می شود.

عدم اعتماد به افراد می تواند بر روابط دوستانه و عاشقانه شما تأثیر بگذارد، بنابراین اگر اعتماد برای شما مشکل است، در مورد این مشکلات با یک درمانگر صحبت کنید. یک متخصص سلامت روان می تواند با آموزش به شما کمک کند که چگونه به دیگران اعتماد کنید و با آنها روابط سالم برقرار کنید.

عدم توانایی اعتماد به دیگران فقط بر رفتار شما تأثیر نمی گذارد. همچنین می تواند بر نحوه پاسخ دیگران به شما تأثیر منفی بگذارد.

تحقیقات نشان داده است که دیگران وقتی بدانند که شما به آنها اعتماد ندارید، بیشتر با منفی پاسخ می دهند. در یک مطالعه، افرادی که می‌دانستند دیگران به آن‌ها اعتماد ندارند، احساسات منفی بیشتری احساس می‌کنند، نظرات کمتری نسبت به کسانی داشتند که به آنها اعتماد نمی‌کردند و کمتر دوست داشتند با کسانی که نمی‌توانستند به آنها اعتماد کنند، به شیوه‌های نوع دوستانه رفتار کنند.

این همچنین می تواند بر چگونگی تمایل افراد برای عمل در موقعیت های اجتماعی تأثیر بگذارد. وقتی به افراد اعتماد ندارید، ممکن است کمتر با آنها ارتباط برقرار کنید. پیامد این اغلب فرصت‌های اجتماعی کمتر، روابط کمتر، حمایت اجتماعی کمتر و در نهایت شانس کمتر برای دیگران برای جلب اعتماد شما است.

وقتی به افراد اعتماد ندارید، برای ایجاد روابط با دیگران مشکل بیشتری خواهید داشت. و هنگامی که دیگران احساس می کنند که شما به آنها اعتماد ندارید، معمولاً بیشتر به شما پاسخ منفی می دهند.

چگونه دوباره اعتماد به افراد را شروع کنیم

حتی اگر اعتماد کردن به افراد برایتان سخت است، برخی از استراتژی‌ها ممکن است به شما کمک کنند تا یاد بگیرید چگونه روابط بهتری ایجاد کنید و در موقعیت‌های مختلف اعتماد بیشتری پیدا کنید.

از کارهای کوچک شروع کنید

به دنبال راه های کوچک برای اعتماد به افراد باشید. اعتماد همیشه یک درجه است. ممکن است به برخی از افراد در مورد برخی چیزها اعتماد کنید اما به برخی دیگر اعتماد نکنید.

یک راه خوب برای اعتماد بیشتر این است که به خودتان فشار بیاورید تا در مدت زمان  کم به دیگران اعتماد کنید تا موقعی که بتوانید به چیزی مهم تر اعتماد کنید. هنگامی که شخصی ثابت کرد که می تواند اعتماد شما را در مورد چیزهای کوچک جلب کند، ممکن است با آنها راحت تر باشید.

مثبت بمانید

سعی کنید نسبت به دیگران خوش بین باشید. با این باور شروع کنید که افراد خوبی وجود دارند. نزدیک شدن به موقعیت های اجتماعی با ذهنی باز و ذهنیت خوش بینانه ممکن است به شما کمک کند که به طور کلی نسبت به افراد احساس بی اعتمادی کمتری داشته باشید.

با دقت اعتماد کنید

اگر خیلی راحت اعتماد کنید، ممکن است با ناامیدی روبرو شوید. بنابراین با یادگیری اعتماد به افراد در حدی که شرایط به آن نیاز دارد شروع کنید.

در بسیاری از موارد، این ممکن است مستلزم یک اعتماد سطحی تر بر اساس مجموعه ای از انتظارات مورد توافق طرفین باشد. شما به مکانیک خود اعتماد دارید که ماشین شما را تعمیر کند، و آنها به شما اعتماد دارند که برای کاری که انجام داده اند به آنها پول بدهید. در موارد دیگر، ممکن است متوجه شوید که برخی از افراد ثابت کرده اند که قابل اعتماد، صادق و شایسته اعتماد شما هستند.

استفاده از احتیاط و تغییر سطح اعتماد بسته به نزدیکی رابطه، تمرین خوبی است.

با یک درمانگر صحبت کنید

اگر عدم اعتماد شما به افراد بر توانایی شما برای عملکرد طبیعی تأثیر می گذارد یا باعث ناراحتی می شود، باید با یک متخصص بهداشت روان صحبت کنید. چندین رویکرد درمانی مختلف می تواند به شما کمک کند تا روی افکار منفی اساسی که ممکن است بر توانایی شما در اعتماد کردن تأثیر بگذارد، کار کنید.

یک درمانگر همچنین می‌تواند به شما در تمرین موقعیت‌های اجتماعی و ایجاد مهارت‌های مقابله‌ای جدید کمک کند که ممکن است در یادگیری نحوه اعتماد به افراد مفید باشد. همچنین، رابطه درمانی با درمانگر شما نیز می تواند فرصتی عالی برای یادگیری و تمرین اعتماد به فرد دیگر باشد.

خلاصه

یادگیری اعتماد دوباره به افراد ممکن است کمی طول بکشد. کم شروع کنید، ذهنیت خوش بینانه خود را حفظ کنید، و صحبت با یک متخصص سلامت روان همه راهبردهایی هستند که می توانند مفید باشند.

سخن نهایی از سایکو درمان

احساس اینکه به افراد اعتماد ندارید می تواند به توانایی شما در ایجاد روابط، دریافت کمک در زمان نیاز و مشارکت کامل در جامعه آسیب برساند. در حالی که طبیعی است که سطح اعتماد شما بسته به تجربیات اجتماعی شما متفاوت باشد، کمبود قابل توجه اعتماد ممکن است نشانه مشکل جدی تری باشد.

اگر مسائل مربوط به اعتماد باعث ایجاد مشکل در زندگی شما می شود، با یک درمانگر در مورد برداشتن گام هایی برای شروع اعتماد بیشتر به افراد صحبت کنید. بازسازی اعتماد شما به افراد ممکن است زمان ببرد. همچنین به درجه خاصی از آسیب پذیری نیاز دارد. اما یادگیری اعتماد می‌تواند برقراری ارتباط با دیگران، ایجاد روابط قوی و ایجاد یک سیستم حمایت اجتماعی قوی را آسان‌تر کند.

-