مصرف داروهای ضد افسردگی 

ایده مصرف دارو برای درمان بیماری‌های روانپزشکی مانند افسردگی در مقایسه با سایر زمینه‌های پزشکی بحث‌های زیادی را برانگیخته است. بسیاری از مردم در مورد خوب یا بد بودن داروهای ضد افسردگی در پلتفرم های مختلف رسانه ای صحبت می کنند و نظرات قوی در هر دو طرف بحث دارند، اما تعداد کمی از آنها بی طرف هستند.

برخی احساس می کنند که عوارض جانبی بیش از حد زیادی وجود دارد یا اثری ندارد یا اینکه دیگران در صورت مصرف داروهای ضد افسردگی در مورد آنها قضاوت خواهند کرد. دیگران می ترسند که به آنها معتاد شوند یا شخصیت خود را تغییر دهند.

انتخاب مصرف یا عدم مصرف داروهای ضد افسردگی در واقع انتخاب بسیار بزرگی است. پس آیا داروهای ضد افسردگی ارزشش را دارند؟ انجام تحقیقات خود و داشتن یک یا چند بحث معنادار با پزشک خود بهترین مکان برای شروع است.

تصمیم گیری بر اساس داده های واقعی به جای شایعات یا نمایش داروهای ضد افسردگی در رسانه ها همیشه ایده خوبی است.

در زیر برخی از مزایا و معایب مصرف داروهای ضدافسردگی بر اساس سالها تحقیق بالینی و درک آنچه بیماران در هنگام اتخاذ این تصمیم شخصی به آن امیدوارند و نگران آن هستند، آورده شده است.

4

آیا داروهای ضد افسردگی ارزش آن را دارند؟

اگر به مصرف داروهای ضدافسردگی فکر می کنید و نمی دانید که آیا آنها برای شما مناسب هستند یا خیر، باید ایده ای در مورد برخی از مزایا و معایب مصرف داروهای ضد افسردگی داشته باشید. در نهایت، بهترین گزینه این است که با پزشک خود برای تعیین درمان ها و داروهای مناسب برای شما کار کنید.

مزایا

  • انگیزه بهبود یافته برای اعمال تغییرات در سبک زندگی
  • بی خطر
  • تاثير گذار

معایب

اثرات جانبی

شروع تاخیری (ممکن است برای دیدن نتایج زمان ببرد)

برخی از داروهای ضد افسردگی ممکن است موثر نباشند

مزایای داروهای ضد افسردگی

در زیر برخی از فواید رایج مصرف داروهای ضد افسردگی آورده شده است.

انگیزه ایجاد تغییرات در سبک زندگی

بسیاری از تغییرات سبک زندگی می تواند به مدیریت علائم افسردگی کمک کند. چیزهایی مانند ورزش، سرگرمی‌ها و رژیم غذایی متعادل برای مقابله با بیماری‌های روانی مفید هستند.

نکته مهم این است که یک فرد افسرده همیشه نمی تواند انگیزه کافی برای شروع این تغییرات سبک زندگی داشته باشد. داروهای ضدافسردگی می توانند شروعی دوامدار برای اجرای شیوه زندگی سالم تری داشته باشند.

اگر فردی از گزینه خود برای مصرف دارو استفاده کند، در حالت ایده آل، این بخشی از یک رویکرد جامع به سلامتی او خواهد بود که شامل مراقبت از خود و توجه به سلامت جسمانی است. یکی جایگزین دیگری نمی شود

داروهای ضد افسردگی بی خطر هستند

ثابت شده است که داروهای ضد افسردگی بی خطر هستند. کلمه ایمن ممکن است مبهم باشد، اما برای داروهای ضد افسردگی، این به موارد زیر اشاره دارد: 1

چقدر دارو در مصرف بیش از حد بی خطر است

شدت عوارض جانبی در دوز درمانی (تجویز شده).

اینکه آیا داروی ضد افسردگی تداخلات خطرناکی با سایر داروها یا مواد دارد یا خیر

مطالعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد داروهای ضدافسردگی حتی می‌توانند برای برخی از جمعیت‌های آسیب‌پذیر مانند زنان باردار،  گیرندگان پیوند عضو،  کسانی که تومورهای فعال دارند و کسانی که اخیراً سکته کرده‌اند، بی‌خطر باشند.

داروهای ضد افسردگی موثر هستند

هر زمان که یک دارو از نظر اثربخشی آزمایش می شود، در برابر دارونما آزمایش می شود. دارونما هیچ ماده فعالی ندارد اما ممکن است اثر داشته باشد زیرا برخی از بیماران به پیشنهاد درمان پاسخ می دهند. هر گونه فواید دارو باید از “اثر دارونما” فراتر رود تا موثر اعلام شود.

ثابت شده است که داروهای ضد افسردگی در تسکین علائم افسردگی و کوتاه کردن طول دوره افسردگی از دارونما موثرتر هستند.

از آنجایی که این دسته از داروها بیش از 40 سال است که مورد استفاده قرار گرفته است، اطلاعات زیادی در مورد نحوه تأثیر آنها بر بدن وجود دارد. از دهه 1980، چندین مطالعه در مقیاس بزرگ این داروها را با دارونما و با یکدیگر مقایسه کرده اند، زیرا داروهای جدید به بازار می آیند. با این حال، اطلاعات بسیار کمی در مورد سلسله مراتب اثربخشی در میان داروهای ضد افسردگی در دسترس است.

این واقعیت که داروهای ضد افسردگی موثر هستند، یک مزیت مهم است. افسردگی یک وضعیت وحشتناک است که با علائمی مانند اختلالات خواب، ناامیدی، مشکل در تمرکز، بی حالی و افکار خودکشی همراه است.

یک دوره افسردگی می تواند روابط نزدیک را تضعیف کند، زندگی را مختل کند و احتمال رفتارهای پرخطر و انتخاب های ضعیف را افزایش دهد. می تواند عملکرد روانی اجتماعی را به شدت محدود کند و کیفیت زندگی شما را کاهش دهد.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، افسردگی اساسی سومین علت بار بیماری در سراسر جهان است. آنها پیش بینی می کنند که این بیماری تا سال 2030.6 رتبه اول را خواهد داشت

به یاد داشته باشید که معایب مصرف یک داروی ضد افسردگی باید با معایب باقی ماندن در افسردگی سنجیده شود. اگر فقط کاستی های مصرف دارو را با عدم مصرف دارو مقایسه کنیم، دیدگاهی مغرضانه و ناقص دریافت می کنیم.

هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه آیا داروهای ضد افسردگی برای شما مناسب هستند، مهم است که درکی از مضرات احتمالی مصرف آنها نیز داشته باشید.

معایب داروهای ضد افسردگی

اثرات جانبی

اگرچه داروهای ضد افسردگی بی خطر هستند، اما عاری از عوارض جانبی نیستند. یک دارو می تواند ایمن در نظر گرفته شود حتی اگر عوارض جانبی داشته باشد اگر عوارض جانبی تهدید کننده زندگی نباشد و/یا با قطع دارو از بین برود. این تا حد زیادی در مورد داروهای ضد افسردگی صادق است.

برخی از عوارض جانبی رایج داروهای ضد افسردگی عبارتند از:

خستگی

ناراحتی معده

کاهش میل جنسی

بسیاری از افراد اصلاً عوارض جانبی ندارند یا با تطبیق بدن با دارو، عوارض جانبی از بین می روند. یک گفتگوی باز مداوم با تجویز کننده در مورد تجربه شما ضروری است، بنابراین مطمئن شوید که نگرانی های شما از ابتدا شنیده می شود.

شروع با تاخیر

داروهای ضد افسردگی فوراً کار نمی کنند. البته بستگی به دارو و فرد دارد، اما فواید آن می تواند چند روز پس از مصرف اولین دوز شما شروع شود.

بیشتر آنها در عرض دو تا چهار هفته فوایدی را تجربه خواهند کرد. آزمایش یک داروی ضد افسردگی از نظر فنی به عنوان یک شکست در نظر گرفته نمی شود، مگر اینکه بعد از شش هفته با دوز درمانی، هیچ بهبودی احساس نکنید.

برخی از داروها با دوز پایین معرفی می شوند تا به بدن شما اجازه تنظیم کنند و سپس آن دوز به آرامی به سمت بالا تیتر می شود. شما و پزشکتان می توانید در مورد اینکه آیا انتظار مزایایی قبل از رسیدن به آن دوز، واقع بینانه است یا خیر صحبت کنید.

انگ

ما سعی می کنیم هنگام تصمیم گیری های مهم زندگی، تحت تأثیر انگ قرار نگیریم. با این حال، باید با خود در مورد پتانسیل انگ و ننگ قابل توجهی که با مصرف داروهای ضد افسردگی مرتبط است و اینکه چگونه ممکن است بر رفتار آنها تأثیر بگذارد، صادق باشد.

برخی از افراد ممکن است در مورد مصرف دارو آنقدر دوگانگی داشته باشند که دوزهای مصرفی خود را از داروهای ضدافسردگی نادیده بگیرند یا به سایر ارائه دهندگانی که ممکن است به یک سابقه سلامت کامل نیاز داشته باشند، فاش نکنند.

شما همچنین می خواهید با ایده مصرف داروها به اندازه کافی راحت باشید تا بتوانید تقریباً شش ماه به آن متعهد شوید، زیرا این توصیه معمول است.

بررسی دقیق عوارض جانبی داروهای ضدافسردگی تنها با سنجیدن این عوارض جانبی در برابر تأثیر افسردگی بر زندگی شما می تواند به طور مؤثر انجام شود.

برخی از افرادی که عوارض جانبی دارند به این نتیجه می رسند که مزایایی که از دارو دریافت می کنند ارزش آن را دارد. بنابراین، آنها حاضرند در ازای زندگی بدون افسردگی، چیزهایی مانند خشکی دهان را تحمل کنند و مطمئن شوند که آب زیادی در دست دارند.

برخی از داروهای ضد افسردگی ممکن است برای شما مفید نباشند

گاهی اوقات، یک دارو یا بی اثر است یا به اثر مطلوب کامل منجر نمی شود. در این مورد، شما و پزشکتان می توانید روی برنامه ای کار کنید که ممکن است یک داروی جدید، یا در برخی موارد، یک داروی اضافی باشد.

در حال حاضر، هیچ راه عالی برای پیش بینی اینکه کدام دارو ممکن است برای یک فرد معین فقط با یک مصاحبه استاندارد کار کند، وجود ندارد.

با این حال، به نظر می رسد که یک جزء ژنتیکی برای پاسخ ضد افسردگی وجود دارد. برخی از شرکت ها آزمایش ژنتیکی را ارائه می دهند که ممکن است در تعیین بهترین انتخاب برای شما مفید باشد.

پزشک شما همچنین ممکن است در مورد سایر بستگان دارای سابقه افسردگی و اینکه چه داروهایی برای کمک به تجویز او مؤثر بوده است، سؤال کند.

ما واقعا نمی دانیم که چرا داروهای ضد افسردگی کار می کنند

در حالی که معمولاً توسط بسیاری از مردم این باور وجود دارد که افسردگی ناشی از شیمی مغز است، محققان و پزشکان اکنون می‌دانند که اینطور نیست. این نظریه برای سال‌ها رو به افول بوده است، اما یک مطالعه در سال 2022 نشان داد که دلیلی وجود ندارد که باور کنیم افسردگی ناشی از عدم تعادل شیمیایی در مغز است.

با این حال، این بدان معنا نیست که داروهای ضد افسردگی کمکی نمی کنند. در عوض، به این معنی است که ما دقیقاً نمی‌دانیم چرا داروهای ضد افسردگی علائم افسردگی را تسکین می‌دهند.

افسردگی پیچیده است و می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. به همین دلیل، هیچ درمان واحدی برای همه کار نمی کند.

مصرف یک داروی ضد افسردگی ممکن است علائم شما را بهبود بخشد، اما لزوماً عوامل زمینه‌ای مؤثر در افسردگی شما را تغییر نمی‌دهد. به همین دلیل، ترکیب دارو با روان درمانی، تغییر سبک زندگی، مدیریت استرس و سایر تاکتیک ها ممکن است بهترین تسکین را ارائه دهد.

سخن نهایی از سایکو درمان

تعهد به مصرف یک داروی ضد افسردگی یک تصمیم مهم است. اگرچه منابع بسیار خوبی در اینترنت برای انجام تحقیقات مستقل وجود دارد، اما مطمئن شوید که گزینه های خود را از یک متخصص پزشکی بشنوید.

شما می‌توانید از پزشک خود خلاصه‌ای از گزینه‌های درمانی را که ممکن است برای شما مناسب باشد، بدون انجام تعهد دریافت کنید، بنابراین از اطلاع‌رسانی نترسید.

-