تیپ شخصیتی A چیست؟

شاید شنیده باشید که مردم می گویند “تیپ شخصیتی A” هستند. از زمانی که محققان در دهه 1950 با مایر فریدمن و ری روزنمن متخصصان قلب و عروق شروع به مطالعه شخصیت نوع A کردند، این یک اصطلاح خانگی شد.

7

ویژگی های شخصیتی نوع A

ویژگی های مرتبط با شخصیت تیپ A عبارتند از:

 
 
   
  • دستاورد محور
  • رقابتی
  • عجول
  • کم صبر

اکثر مردم اکنون می دانند که ویژگی های شخصیتی نوع A ارتباطی با رقابتی بودن و وسواس کاری دارند و می توانند خطر مشکلات سلامتی را افزایش دهند. اما همیشه دقیقاً مشخص نیست که چه ویژگی هایی رفتاری تیپ شخصیتی نوع A را تشکیل می دهند یا دقیقاً چگونه این ویژگی ها بر سلامت و تندرستی تأثیر می گذارد.

درک معنای واقعی داشتن یک شخصیت تیپ A می تواند متحول کننده باشد. این می تواند به شما در مدیریت استرس کمک کند و همچنین به شما کمک کند افرادی را که ممکن است نوع A هستند شناسایی کرده و بدانید که چگونه با آنها برخورد کنید .

شخصیت های تیپ A، تیپ B و تیپ D

ویژگی‌های شخصیتی نوع A، از جمله رقابت‌پذیری، فوریت زمانی، و تمایل به اعتیاد به کار را می‌توا ن به‌ویژه توسط افراد تیپ A) برای موفقیت شغلی مفید دانست. در مقابل، شخصیت‌های تیپ B تمایل کمتری به رقابت‌پذیری دارند و بیشتر بر روی لذت بردن  تمرکز می‌کنند.

این بدان معنا نیست که تیپ B ها دوست ندارند چیزی را به دست بیاورند. آن‌ها ممکن است سخت کار کنند و به موفقیت‌های خود افتخار کنند، اما اگر در مرحله اول قرار نگیرند یا به بیشترین دستاوردها نرسند، دچار استرس نمی شوند، چیزی که باعث ایجاد استرس قابل توجه در نوع A می‌شود. نوع B نیز ذاتاً خلاق تر و صبورتر هستند. خوشبختانه، برخی از این خصایل آرام را می توان آموخت و توسعه داد.

افراد با شخصیت نوع C معمولا منفعل تر هستند. آنها ممکن است نیازهای دیگران را مقدم بر نیازهای خود قرار دهند و هر گونه هیجان منفی را سرکوب کنند. تیپ (D “پریشان” است) با احساسات منفی مانند نگرانی و تلاش برای مهار این احساسات و در عین حال اجتناب از تعامل اجتماعی مشخص می شود.

هر تیپ شخصیتی می تواند چالش های منحصر به فردی را تجربه کند که ممکن است باعث استرس شود و به طور بالقوه تأثیر منفی بر سلامتی داشته باشد. خوشبختانه راه های موثری برای مقابله با ویژگی هایی مانند منفی گرایی، نگرانی بیش از حد و بازداری وجود دارد.

ویژگی های رفتار نوع A

در حالی که اصطلاح “نوع A” اغلب مطرح می شود، همیشه به طور کامل مشخص نیست که چه ویژگی های خاصی شخصیت نوع A را تشکیل می دهد، حتی در بین متخصصان. برای برخی افراد، این اصطلاح برای افراد بی ادب و بی حوصله به کار می رود. برخی دیگر افراد معتاد به کار را نوع A می دانند. بسیاری رقابت پذیری را ویژگی اصلی آن می دانند.

تست شخصیت نوع A

طبق تحقیقات، موارد زیر ویژگی های بارز الگوی رفتاری نوع A (TABP) است:

اضطرار زمان و بی حوصلگی

اضطرار و بی حوصلگی زمانی، همانطور که گاهی توسط افرادی نشان داده می شود که، هنگام انتظار در صف ناامید می شوند، اغلب صحبت های دیگران را قطع می کنند، با سرعتی سریع راه می روند یا صحبت می کنند، و همیشه به طرز دردناکی از زمان و مقدار کمی که باید صرف کنند، آگاه هستند.

خصومت یا پرخاشگری شناور آزاد

خصومت یا پرخاشگری شناور آزاد یک ویژگی اضافی TABP است. این ممکن است به صورت بی حوصلگی، بی ادبی، به راحتی ناراحت شدن به خاطر چیزهای کوچک، یا “فیوزکوتاه” نشان داده شود.

رقابت پذیری

افراد دارای رفتار نوع A احساس می کنند که نیاز به پیروزی در همه چیز، از کار گرفته تا روابط، دارند، حتی اگر این فعالیت ها ذاتاً رقابتی نباشند.

جهت گیری موفقیت آمیز قوی

افراد تیپ A تمایل دارند احساس ارزشمندی خود را از آنچه به دست می آورند دریافت کنند.

نیاز به سلطه

بسیاری از افراد تیپ A سعی می کنند در تعاملات تجاری و شخصی تسلط نشان دهند و به خواسته ها و نیازهای دیگران به نفع خود بی توجهی کنند.

مشخصه های فیزیکی

سال‌ها رفتار و استرس نوع A می‌تواند باعث ایجاد ویژگی‌ها و تغییرات فیزیکی شود، از جمله:

تنش صورت (لب های سفت، فک فشرده و غیره)
دندان قروچه
حلقه های سیاه زیر چشم
تعریق صورت (روی پیشانی یا لب بالایی)

چگونه موقعیت ها بر رفتارهای نوع A تأثیر می گذارند

در حالی که بسیاری از ویژگی های شخصیتی مانند برون گرایی ذاتی هستند، اکثر محققان بر این باورند که ویژگی های شخصیت تیپ A بیشتر واکنشی به عوامل محیطی یا تمایل به رفتارهای خاص است و تحت تأثیر موقعیت ها از جمله فرهنگ و ساختار شغلی است.

به عنوان مثال، بسیاری از مشاغل، مطالبات سنگینی را برای انجام کارها ایجاد می کنند، و این امر باعث می شود که کارگران بسیار نگران انجام سریع کارها برای اتمام آن باشند. به همین ترتیب، برخی از محل‌های کار مجازات‌های سنگینی را برای اشتباهات تعیین می‌کنند، بنابراین کارایی و موفقیت بسیار مهم است. مشاغل دیگر فقط استرس بیشتری ایجاد می کنند و باعث می شوند افراد صبورتر، دچار استرس بیشتر و مستعد رفتارهای نوع A شوند.

آیا شخصیت های تیپ A اضطراب دارند؟

افرادی که دارای ویژگی های تیپ A هستند ممکن است سطوح اضطراب بالاتری نسبت به سایر تیپ های شخصیتی داشته باشند، مخصوصاً زمانی که تحت فشار هستند. آنها ممکن است استرس شغلی بیشتری را تجربه کنند، زیرا فشار بیشتری برای دستیابی به آنها وارد می کنند اما از کار خود رضایت کمتری دارند.

برخی از افراد تمایل طبیعی به اغراق در مشکلات دارند. این تمایل را می توان با استرس محیطی افزایش داد یا با تلاش آگاهانه و تغییر سبک زندگی کاهش داد.

چالش های سلامت بالقوه رفتار نوع A

ویژگی های خاصی در ارتباط با شخصیت های تیپ A وجود دارد که می تواند بر سلامت و سبک زندگی تأثیر بگذارد. شخصیت های تیپ A ممکن است چالش هایی داشته باشند از جمله:

  • فشار خون بالا: اگرچه رابطه بین تیپ های شخصیتی و فشار خون بالا پیچیده است، اما ارتباطی بین فشار خون بالا و آسیب پذیری در برابر استرس که افراد دارای شخصیت نوع A تجربه می کنند وجود دارد.
  • بیماری قلبی: برخی تحقیقات نشان می دهد که TABP (به ویژه عصبانیت و خصومت) ممکن است خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را افزایش دهد.
  • استرس شغلی: افراد نوع A اغلب مشاغل پر استرس و سختی دارند (و گاهی اوقات شغل ها رفتار نوع A را ایجاد می کنند)، که می تواند منجر به مشکلات سلامتی مرتبط با استرس شود.
  • انزوای اجتماعی: افراد مبتلا به TABP ممکن است دیگران را از خود دور کنند، یا زمان زیادی را صرف کار کنند و تمرکز بسیار کمی روی روابط داشته باشند، و آنها را در معرض خطر انزوای اجتماعی و افزایش استرس ناشی از آن قرار دهند.

نمونه شخصیت نوع A

فردی با تیپ شخصیتی A ممکن است بسیار موفق باشد و به موفقیت های زیادی در زندگی دست یابد. آنها همچنین ممکن است سازماندهی شده و کارآمد باشند، چه در زندگی شخصی و چه در زندگی حرفه ای. با این حال، هنگامی که اوضاع آشفته می شود، ممکن است راحت تر تحت استرس قرار گیرند. آنها ممکن است موفقیت بیش از حد را بر مراقبت از خود ترجیح دهند.

تیپ A شخصیت زدایی شده است

تحقیقات دانشگاه تورنتو منتشر شده در مجله شخصیت و روانشناسی اجتماعی نشان می دهد که طبقه بندی شخصیت افراد به تیپ A، B، C یا D یک عمل منسوخ شده است.

به‌جای در نظر گرفتن شخصیت‌ها به‌عنوان «تیپ‌های» مجزا، محققان پیشنهاد می‌کنند که بهتر است آن‌ها را به‌عنوان گروه‌هایی از ویژگی‌هایی که افراد دارند در نظر بگیریم.

ممکن است مفید باشد که شخصیت ها را از ویژگی های ظریف در نظر بگیریم، نه اینکه افراد را در یک تیپ شخصیتی خاص قرار دهیم. این به ترسیم تصویر دقیق تری از نقاط قوت و ضعف ویژگی های جداگانه کمک می کند، نه اینکه هر یک از تیپ های شخصیتی را به عنوان “خوب” یا “بد” در نظر بگیرید.

به عنوان مثال، اینکه بگوییم شخصیت های تیپ A در معرض خطر بیشتری برای مشکلات سلامتی هستند، دقیق نیست. این در واقع ویژگی‌های خاص مرتبط با شخصیت‌های تیپ A-مانند بی صبری- است که می‌تواند منجر به سطوح استرس بالاتر شود و به نوبه خود، فرد را در معرض خطر بیشتر مشکلات سلامتی قرار دهد.

از سوی دیگر، شخصیت‌های تیپ A دارای ویژگی‌های فراوانی هستند که سلامتی را ارتقا می‌دهند – مانند موفقیت‌محور بودن – که می‌تواند منجر به سطوح بالاتری از موفقیت و شادی شود.

چگونه با ویژگی های نوع A کنار بیاییم

هیچ مشکلی در شناسایی با TABP وجود ندارد. در واقع، داشتن یک شخصیت تیپ A مزایای زیادی دارد. با این حال، اگر متوجه شدید که مستعد استرس بیش از حد، تحت فشار قرار گرفتن و فرسودگی جنبه های خاصی از شخصیت خود هستید. نکات زیر می تواند به شما کمک کند رویکرد جدیدی را به دست آورید که به سلامت کلی شما کمک می کند.

زندگی کاری خود را تغییر دهید

برخی از عوامل را در زندگی کاری خود تغییر دهید تا شغل شما کمتر استرس زا و سخت تر شود و پاداش بیشتری داشته باشد. به عنوان مثال، می‌توانید تلاش کنید تا از معنایی که به کار خود می‌دهید لذت ببرید، نه تمرکز بر نتایج. اگر شغل شما به اندازه کافی استرس زا بوده است که بر سلامتی شما تأثیر می گذارد. با رئیس خود در مورد انتظارات صحبت کنید تا مطمئن شوید که امکان برآورده کردن آنها با سطح کاری معقول وجود دارد.

تغییر الگوهای فکری

اگر چه نیاز به تمرین دارد، اما می توانید الگوهای تفکر خود را به الگوهای مثبت تر تغییر دهید. این به شما کمک می کند تا به خود و اطرافیان تان اعتماد کنید و می تواند تمایلات نوع A را کاهش دهد. برای مثال، زمانی که احساس می‌کنید در حال ارتکاب اشتباه هستید، یا احساس ناکافی بودن می‌کنید. بیشتر روی کاری که به خوبی انجام می‌دهید تمرکز کنید. وقتی متوجه شدید که از خودگویی منفی استفاده می کنید، بر روی صحبت کردن با خودتان به همان صورتی تمرکز کنید که با یک دوست خوب صحبت می کنید.

تلاش برای تغییر رفتار تا به عادت تبدیل شود

گاهی اوقات می توانید به شیوه خود وارد عادت های جدید شوید. حتی اگر همیشه احساس آرامش و آسایش نداشته باشید. اگر آگاهانه انتخاب کنید که سعی کنید سرعت خود را کم کنید و با مردم صبورتر باشید، به احتمال زیاد آن رفتار بیشتر به یک عادت تبدیل می‌شود و راحت‌تر به سراغ شما می‌آید.

این به معنای آن نیست که کاملاً از آگاهی نسبت به احساسات خود جدا شوید یا آنها را در بطری نگه دارید تا در نهایت منفجر شوید. در عوض، روی ایجاد تغییرات در رفتار خود در ارتباط با استراتژی‌های هیجان‌محور تمرکز کنید و باید پیشرفت کنید.

یک مجله راه اندازی کنید

تمرین داشتن یک ژورنال فواید ثابت شده زیادی برای سطح استرس و سلامت کلی شما دارد. همچنین می تواند در نرم کردن ویژگی های نوع A مفید باشد، به خصوص اگر به درستی انجام شود. برای استفاده از مجله خود به عنوان ابزار تغییر:

تعداد دفعاتی که در یک روز کنترل اعصاب خود را از دست می دهید، با مردم بی ادبانه رفتار می کنید یا احساس ناامیدی می کنید، یادداشت کنید. آگاهی بیشتر از تمایلات خود و آنچه باعث واکنش می شود می تواند گامی ارزشمند در تغییر الگوهای شما باشد.

در مورد احساسات خود بنویسید. این به شما کمک می کند آنها را پردازش کنید و مقداری از شدت را از آنها می گیرد، به طوری که مصرف کمتری دارند.

در مورد راه حل ها بنویسید حل مشکلات روی کاغذ (به جای وسواس در ذهنتان درباره آنها) می تواند به شما کمک کند کمتر تحت تأثیر آنها قرار بگیرید. همچنین می توانید از طریق دفترچه یادداشت خود به گذشته نگاه کنید تا ایده های قدیمی را که ممکن است به حل مشکلات جدید کمک کند را به خاطر بسپارید.

با ترس های خود روبرو شوید

این ممکن است احمقانه به نظر برسد، اما یک راه خوب برای کنار گذاشتن تمایلات نوع A این است که مقدار بیشتری از آنچه شما را ناامید می کند به خودتان بدهید تا به خودتان نشان دهید که آنقدرها هم بد نیست. به عنوان مثال، برخی از درمانگران توصیه می کنند که صف های طولانی را در فروشگاه مواد غذایی انتخاب کنید. تا به خود نشان دهید که می توانید از ناامیدی انتظار جان سالم به در ببرید. یا فقط تهدید به انتظار کشیدن در یک صف طولانی‌تر ممکن است به شما کمک کند در یک صف کوتاه‌تر صبورتر باشید.

آن را به یک بازی تبدیل کنید

وقتی در ترافیک گیر کرده اید ناامید هستید، از آن یک بازی بسازید و بشمارید که چه چیزی شما را ناامید می کند. همین کار را می توان برای زندگی به طور کلی انجام داد. اگر ببینید که چقدر چیزهای ناامید کننده را می توانید با بازیگوشی بیان کنید، تقریباً مشتاقانه منتظر خصلت های افراد خواهید بود.

یک نفسی بگیر

دفعه بعد که می خواهید فریاد بزنید، چرا آن نفس عمیق را نکشید و در عوض آن را بیرون ندهید؟ وقتی احساس می کنید در شرف انفجار هستید، چند نفس عمیق و آهسته می تواند معجزه کند! تمرینات تنفسی یک تسکین دهنده استرس هستند که می توانید در هر مکانی از آن استفاده کنید.

حیوانات خانگی خود را دوست داشته باشید

حیوانات خانگی مزایای زیادی برای مدیریت استرس و سلامتی دارند و می توانند به شما کمک کنند تا آرامش بیشتری را که نیاز دارید فراهم کنند

  پیاده روی با سگ می تواند آرامش بخش و اجتماعی باشد، شما را به طبیعت (یا حداقل خارج از دفتر) برساند. و همچنین ورزش (یکی دیگر از کاهش دهنده های استرس) را فراهم کند.

مراقبت از یک حیوان و دریافت عشق بی قید و شرط آن می تواند شما را با بهترین بخش های انسانیت خود در ارتباط قرار دهد. حتی تماشای ماهی های آکواریومی می تواند تاثیر قابل اندازه گیری بر فشار خون داشته باشد.

در فضای باز کار کنید

بیرون رفتن در زیر نور آفتاب، زیباسازی حیاط خانه و تماس مجدد با طبیعت از مزایای باغبانی است. همه اینها باعث کاهش استرس فوق العاده می شود. این ابزار رام کردن تنش می تواند استرس کلی را کاهش دهد. و به شما یاد دهد که کمی بیشتر راحت باشید و تمایلات نوع A شما را نرم کند.

سخن نهایی از سایکو درمان

در حالی که ممکن است تصمیم بگیرید برخی از ویژگی های تیپ A خود را اصلاح کنید. به یاد داشته باشید که هیچ تیپ شخصیتی خوب یا بدی وجود ندارد. اگر به دنبال نرم کردن برخی از ویژگی های نوع A خود هستید. ممکن است به این معنی باشد که به دنبال کاهش استرس و لذت بردن بیشتر از سفر خود هستید. شما هنوز هم می توانید به اهداف خود برسید.

اگر در کنار آمدن با تمایلات نوع A دیگران مشکل دارید، قاطعیت و تکنیک های حل تعارض سالم را تمرین کنید.

-