نحوه تاثیر تیپ شخصیتی بر سلامت

آیا تیپ شخصیتی شما ممکن است به شما آسیب برساند یا اینکه شخصیت شما در واقع به شما کمک می کند تا زندگی طولانی تری داشته باشید؟ شخصیت ما نقش مهمی در تعیین رفتارها و عادات ما دارد، بنابراین تعجبی ندارد که تیپ شخصیتی با سلامتی شما ارتباط داشته باشد. همه چیز از دفعات مراجعه به پزشک گرفته تا نحوه برخورد با استرس به شخصیت شما مرتبط است.

فیلسوفان، پزشکان و محققان مدت‌ها تلاش کرده‌اند که بین شخصیت و سلامت جسمانی ارتباط پیدا کنند. در زمان یونانیان باستان، بقراط و جالینوس پیشنهاد کردند که چهار نوع شوخ طبعی (یا تیپ شخصیتی) وجود دارد و هر کدام با استعداد ابتلا به برخی بیماری‌های جسمی یا روانی مرتبط هستند.

علاقه به این موضوع تا به امروز ادامه دارد و تحقیقات نشان داده است که ویژگی های شخصیتی می توانند پیش بینی کننده های مهم سلامتی باشند. محققان دریافته‌اند که ویژگی‌های شخصیتی نشان‌داده‌شده در دوران کودکی با سلامتی بعدی مرتبط است و با سایر شاخص‌های کلیدی سلامت از جمله طول عمر کلی مرتبط است.

 
 
   

بنابراین چگونه سلامتی شما تحت تأثیر شخصیت شما قرار می گیرد؟ نگاهی دقیق تر به چند تیپ شخصیتی رایج بیندازید تا متوجه شوید که ممکن است پیامدهای سلامتی چه باشد.

8

نوع A

شخصیت کلاسیک نوع / تیپ شخصیتی A اغلب به عنوان فردی سخت گیر، کنترل کننده و کمال گرا شناخته می شود. افرادی که ویژگی های این تیپ شخصیتی را نشان می دهند تمایل بیشتری به رقابت، بی حوصلگی، تنش، قاطعیت و حتی پرخاشگری دارند.

افراد دارای تیپ شخصیتی A اغلب به عنوان معتاد به کار سخت گیر در نظر گرفته می شوند که برای پیشرفت دست به هر کاری می زنند. آنها اغلب احساس نیاز به تسلط دارند. چه در محل کار و چه در تعاملات شخصی، و ممکن است احساس ارزشمندی و خودپنداره خود را از دستاوردهای درک شده خود بگیرند.

مطالعات قدیمی‌تر نشان می‌دهد که بین تیپ شخصیتی نوع A و بیماری قلبی ارتباط وجود دارد، اما تحقیقات بعدی این یافته‌ها را با عدم تایید این پیوند پیچیده‌تر کرده است.

تحقیقات اولیه ای که بیش از 40 سال پیش انجام شد، نشان داد که شخصیت های تیپ A در معرض 7 برابر افزایش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر هستند. اما مطالعات جدیدتر نشان می دهد که عامل اصلی افزایش خطر بیماری قلبی احتمالاً مربوط به خشم و خصومت است. بنابراین اگر دارای شخصیت نوع A هستید، برای کاهش خطرات سلامتی خود چه کاری می توانید انجام دهید؟

به حداقل رساندن پیامدهای بالقوه سلامتی تیپ کلی شخصیت

درک کنید که چه چیزی را می توانید تغییر دهید.

حتی اگر تیپ شخصیتی با افزایش نگرانی‌های سلامتی مرتبط باشد، برخی معتقدند که ممکن است بیماران کمی وجود داشته باشند. و پزشکان می‌توانند برای کاهش این خطرات درمان انجام دهند. با این حال، برخی از کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که تغییر شخصیت ممکن است و حتی اگر لزوماً شخصیت خود را تغییر ندهید، اقداماتی وجود دارد که بیماران می‌توانند برای به حداقل رساندن پیامدهای بالقوه سلامتی تیپ کلی شخصیت خود انجام دهند.

روی ویژگی های منفی تمرکز کنید.

اگر تمایل به داشتن برخی از ویژگی های منفی تیپ شخصیتی A، مانند تمایل به استرس، خصومت و انزوای اجتماعی دارید. کارهایی را که می توانید انجام دهید تا شانس ابتلا به فشار خون و سایر مشکلات سلامتی خود را کاهش دهید، بررسی کنید.

مقابله و مدیریت استرس را تمرین کنید.

تکنیک های موثر مدیریت استرس می تواند به شما کمک کند تا یاد بگیرید چگونه بهتر با استرس زندگی روزمره کنار بیایید. یادگیری نحوه مدیریت احساسات خشم و خصومت نیز می تواند کمک کننده باشد. و جستجوی راه‌هایی برای بهبود ارتباطات اجتماعی می‌تواند به بهبود رفاه شما هم در حال و هم در آینده کمک کند.

این تیپ شخصیتی از زمانی که برای اولین بار در دهه 1950 توصیف شد موضوع مورد توجه بوده است. و تحقیقات آن را با تعدادی از پیامدهای منفی سلامت مرتبط دانسته است.

برخی از مطالعات ارتباط بین تیپ شخصیتی نوع A و فشار خون بالا، افزایش استرس شغلی و انزوای اجتماعی را نشان داده اند .

آرامش بیشتر

افراد با شخصیت آرام که اغلب به عنوان تیپ شخصیتی B شناخته می شوند، نسبت به همتایان تیپ A خود بسیار آرام تر و راحت تر هستند. برخلاف تیپ Aها، نوع Bها معمولاً استرس کمتری دارند و رقابت کمتری دارند.

این افراد بیشتر بر انجام وظایف برای لذت بردن از انجام آن تمرکز دارند تا اینکه بر اساس نیاز به دستیابی، پیروزی یا تسلط برانگیخته شوند. این بدان معنا نیست که نوع B برای موفقیت ارزش قائل نیست. آنها به طور پیوسته برای رسیدن به اهداف خود کار می کنند. اما همچنین از این روند لذت می برند و در صورت عدم پیروزی، استرس کمتری را تجربه می کنند.

افراد با تیپ شخصیتی B نیز ممکن است بیشتر جذب مشاغل و سرگرمی هایی شوند که آرام تر و خلاقیت محور هستند. مانند تبدیل شدن به یک هنرمند، نویسنده، بازیگر یا درمانگر. هنوز پیامدهای سلامتی مرتبط با تیپ شخصیتی B وجود دارد. اگر نوع B هستید:

رفتارهای سالم را حفظ کنید.

آرام بودن ممکن است به معنای اتخاذ رویکردی غیرقابل قبول برای سلامتی شما باشد. آرام بودن می تواند عالی باشد، اما عادت های سالم خود را رها نکنید.

روی نکات مثبت تمرکز کنید.

برای نوع B، اخبار بیشتر خوب است. اگر شما این تیپ شخصیتی را دارید، احتمالاً خطر ابتلا به مسائل بهداشتی مرتبط با اضطراب در شما کمتر است. شما تمایل دارید از زندگی لذت ببرید، در مقابله با استرس بسیار خوب هستید و احتمالاً کیفیت زندگی خوبی دارید. همه این عوامل ممکن است به این معنی باشد که کمتر احتمال دارد پیامدهای منفی سلامتی را تجربه کنید که با استرس، عصبانیت و اضطراب مرتبط است.

افراد راضی کننده

افرادی که دارای تیپ شخصیتی “میل به خشنودی” هستند، سازگار، و منفعل هستند. این تیپ شخصیتی می تواند جنبه های مثبت و منفی سلامتی خود را داشته باشد. از یک طرف، آنها مشتاق رضایت طبیعت هستند به این معنی که احتمال بیشتری دارد که دستورات پزشک خود را دنبال کنند.

به دلیل ماهیت منفعل، افراد خشنود ممکن است در مواجهه با یک رویداد منفی سلامتی احساس ناامیدی یا درماندگی کنند.

بر نیازهای خود تمرکز کنید.

مردم خشنود گاهی اوقات رفاه خود را در آخر قرار می دهند. با وجدان بودن نسبت به دیگران می تواند یک ویژگی مثبت باشد، اما حتماً برای سلامتی خود نیز وقت بگذارید.

نقش فعالی در سلامتی خود داشته باشید.

به راحتی می توان فکر کرد که سلامتی شما از دست شما خارج شده است، اما در نظر گرفتن یک مرکز کنترل داخلی بیشتر ممکن است به شما کمک کند که کنترل بیشتری بر سلامت فعلی و آینده خود داشته باشید. به جای تمرکز بر تأثیرات خارجی که بر سلامت شما تأثیر می گذارد، به چیزهایی توجه کنید که می توانید از طریق اعمال خود تغییر دهید.

نگران ها

اگر تمایل به داشتن شخصیت روان رنجور دارید، ممکن است به احساس از دست دادن، ناامیدی و سایر استرس ها با احساسات منفی پاسخ دهید. تجربه واکنش‌های احساسی شدید به چالش‌های نسبتاً جزئی زندگی امری رایج است. محققان دریافته اند که این ویژگی می تواند پیش بینی کننده انواع اختلالات جسمی و روانی از جمله طول عمر کلی باشد.

یک بررسی تحقیقاتی نشان داد کسانی که در روان رنجورخویی بالاتر و سایر ویژگی‌های شخصیتی پنجگانه بزرگ (برونگرایی، موافق بودن، باز بودن، وظیفه‌شناسی) پایین‌تر بودند، به‌ویژه آنهایی که وظیفه‌شناسی پایین‌تری داشتند، نسبت به همسالان کمتر روان‌رنجور خود سالم‌تر بودند. افرادی که در روان رنجورخویی شدید هستند ممکن است بیشتر به مشکلات سلامت جسمانی مانند بیماری های قلبی عروقی، سندرم روده تحریک پذیر و آسم مبتلا شوند.

آنها همچنین ممکن است کمتر به دنبال کمک در هنگام مشکل باشند، در عوض احساس می کنند که نمی خواهند برای دیگران بار یا ناراحتی ایجاد کنند. هنگامی که با یک تشخیص مواجه می شوند، ممکن است به سادگی دست به کار شوند و تصور کنند که هیچ کاری که انجام می دهند تفاوت زیادی ایجاد نمی کند. بنابراین اگر تمایل دارید مردم را خشنود کنید، برای محافظت از سلامت خود چه کاری می توانید انجام دهید؟

روان رنجوری با اختلال اضطراب فراگیر، افسردگی، اختلال هراس، اختلال شخصیت ضد اجتماعی و مصرف مواد همراه است.

آیا استراتژی هایی وجود دارد که می توانید برای کمک به به حداقل رساندن خطرات احتمالی شخصیت روان رنجور برای سلامتی دنبال کنید؟

  • از راهکارهای پیشگیرانه استفاده کنید.

نگران بودن می تواند خطراتی برای سلامتی داشته باشد، اما نکته مثبت درک بهتر شخصیت این است که می توانید اقداماتی را برای انجام مراقبت های پیشگیرانه انجام دهید.

  • نگرانی خود را کنترل کنید.

نگرانی بیش از حد می تواند ناراحت کننده باشد، بنابراین یافتن راه هایی برای کنترل افکار و جایگزینی احساسات منفی با احساسات مثبت مهم است. استراتژی هایی مانند حواس پرتی، صحبت با یک دوست و تکنیک های آرام سازی همگی می توانند مفید باشند اگر متوجه شوید که بر احساسات روان رنجور غلبه کرده اید.

پریشانها / تیپ شخصیتی D

در ادامه مقاله تاثیر تیپ شخصیتی بر سلامت به شخصیت نوع D می پردازیم .  تیپ شخصیتی D برای اولین بار در سال 1996 معرفی شد. و با ویژگی های “پریشانی” مانند مستعد بودن بیشتر به احساسات منفی و عدم ابراز وجود مشخص می شود. استرس، افسردگی، اضطراب، عصبانیت و تنهایی نیز با تیپ شخصیتی D مرتبط هستند. همچنین می تواند عواقب جدی برای سلامتی داشته باشد.

پیامدهای تیپ شخصیتی D

بنابراین پیامدهای احتمالی سلامتی داشتن تیپ شخصیتی D چیست؟

  1. یک مطالعه نشان داد که افراد دارای شخصیت نوع D در مقایسه با سایر تیپ های شخصیتی در معرض خطر مرگ چهار برابری قرار دارند.
  2. طبق مطالعه دیگری که در مجله Circulation: Cardiovascular Quality and Outcomes منتشر شده است، افراد با این تیپ شخصیتی سه برابر بیشتر در معرض خطر مشکلات قلبی از جمله نارسایی قلبی هستند.
  3. تقریباً 20٪ از بزرگسالان آمریکایی دارای شخصیت تیپ D هستند، که تخمین زده می شود 50٪ از بیماران مبتلا به مشکلات قلبی ویژگی های این تیپ شخصیتی پریشان را نشان می دهند.

بنابراین برای کمک به کاهش خطرات بالقوه سلامتی ناشی از شخصیت نوع D چه کاری باید انجام دهید؟

با پزشک خود صحبت کنید.

برخی از کارشناسان امیدوارند که غربالگری بیماران قلبی برای این ویژگی ها به پزشکان اجازه دهد تا افراد در معرض خطر را با رفتار و مشاوره شناختی مرتبط کنند.

تکنیک های خوب مدیریت استرس را تمرین کنید.

رویکردهای خودیاری مانند تمرین تکنیک‌های خوب مدیریت استرس و چارچوب‌بندی مجدد رویدادها برای تمرکز بر احساسات مثبت‌تر نیز ممکن است مفید باشند.

درونگراها

یک مطالعه نشان داد که افرادی که تمایل به برون‌گرا، وظیفه‌شناسی و توافق بیشتر دارند نیز سالم‌تر هستند. این تا حدی به دلیل این واقعیت است که افرادی که سطوح بالاتری از این ویژگی‌ها را نشان می‌دهند نیز تمایل بیشتری به ارتباط موثرتری با پزشکان خود داشته باشند.

مطالعه‌ای در سال 2009 نشان داد که حمایت اجتماعی با پیامدهای سلامت جسمانی از جمله رفتارهای سالم‌تر، مهارت‌های مقابله بهتر و رعایت روال‌های پزشکی مرتبط است.

هم سلامت جسمی و هم روانی پس اگر برون گرا نیستید چه کاری می توانید انجام دهید؟

حمایت اجتماعی ایجاد کنید.

حتی اگر تمایل دارید شخصیت درونگراتری داشته باشید، جستجوی حمایت اجتماعی قوی یکی از راه‌های کمک به کاهش خطرات بالقوه سلامت مرتبط با تیپ شخصیتی شماست. فقدان حمایت اجتماعی با انواع بیماری ها از جمله کاهش ایمنی و افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط است.

همه به چه معناست : تاثیر تیپ شخصیتی بر سلامت

در حالی که تحقیقات نشان می دهد که تیپ شخصیتی به وضوح در سلامت و تندرستی نقش دارد، برخی از بیماری ها بیشتر تحت تأثیر ویژگی های روانشناختی قرار می گیرند. به عنوان مثال، بیماری قلبی بیشتر از سرطان با تیپ شخصیتی مرتبط است.

پس چرا شخصیت بر سلامتی تأثیر می گذارد؟ چرا برخی از صفات اینقدر با بیماری های خاص مرتبط هستند؟ پاسخ ها واضح نیستند، اما یک توضیح بالقوه این است که شخصیت بر رفتار و انتخاب سبک زندگی تأثیر می گذارد.

افرادی که وظیفه شناسی بیشتری دارند ممکن است انتخاب های سالم تری داشته باشند در حالی که افرادی که در روان رنجورخویی بالا هستند ممکن است کمتر به دنبال کمک پزشکی باشند یا سیستم های حمایت اجتماعی ضعیف تری داشته باشند.

فقط به این دلیل که شما تمایل به داشتن تیپ شخصیتی خاصی دارید، شما را محکوم به ابتلا به بیماری های خاص نمی کند.

مانند بسیاری از چیزها، خطر فردی شما برای ایجاد یک مشکل سلامتی می تواند به عوامل مختلفی فراتر از شخصیت شما بستگی داشته باشد، از جمله ژنتیک، محیط، سبک زندگی و رفتارها.

درک شخصیت شما ممکن است راهی عالی برای کمک به تعیین نوع انتخاب یا تغییرات سلامتی باشد که باید روی آن تمرکز کنید. با آگاهی از خطرات بالقوه ای که ممکن است با آن مواجه شوید، می توانید با متخصص مراقبت های بهداشتی خود برای ارائه برنامه ای برای به حداقل رساندن خطرات همکاری کنید.

سخن نهایی از سایکو درمان

تحقیقات به وضوح ارتباط بین شخصیت و سلامت را نشان می دهد. اگر فکر می کنید که شخصیت، وضعیت روانی یا رفتارهای شما باعث بیماری یا بدتر شدن علائم فعلی شما می شود، با پزشک خود صحبت کنید تا در مورد درمان های احتمالی که ممکن است شامل روان درمانی، دارو درمانی یا خودمراقبتی باشد، راهنمایی کند.

-