افکار منفی می توانند استرس بیشتری را در زندگی ما ایجاد کنند. نه تنها «تأثیر منفی» یا بدخلق بودن می‌تواند تجربه ما را به گونه‌ای رنگ‌آمیز کند که بسیاری از چیزهایی که تجربه می‌کنیم استرس‌زا تر و حتی طاقت‌فرسا به نظر برسند، بلکه خلق بد ما می‌تواند مسری باشد و حتی باعث شود دیگران با ما رفتار کنند. روشی کمتر دوستانه، که منفی گرایی را در ما و تقریباً همه کسانی که با آنها روبرو می شویم، تا حدی تداوم می بخشد.

گرفتار شدن در عادت منفی اندیشی آسان است و تغییر این فرآیندهای فکری یک هدف در شناخت درمانی است.

بسیاری از مردم این را ابزاری مفید در استراتژی مدیریت استرس خود می دانند.

مشخص شده است که شناخت درمانی در درمان بسیاری از مسائل مانند اختلالات اضطرابی، افسردگی و حتی استرس شدید موثر است. شناخت درمانی (یا ترکیبی از درمان شناختی و رفتاری) می تواند یک روش درمانی بسیار موثر باشد.

 
 
 9

ایده پشت شناخت درمانی

شناخت درمانی برای استرس بر این فرض استوار است که فقط رویدادهای زندگی ما نیستند که باعث استرس ما می شوند، بلکه نحوه تفکر ما در مورد آنها است.

برای مثال ممکن است دو نفر در ترافیک گرفتار شوند. یک نفر می تواند این موقعیت را به عنوان فرصتی برای گوش دادن به موسیقی یا غرق  شدن در فکر و آرامش (یا باقی ماندن) ببیند. شخص دیگری ممکن است بر زمان تلف شده یا احساس به دام افتادن تمرکز کند و مضطرب شود.

صدها مثال وجود دارد که نشان می دهد چگونه افکار ما و صحبت های منفی ما به تجربیات ما رنگ می بخشد. اینها می تواند منجر به واکنش استرسی تحریک شده یا رفتار آرام شود.

تقریباً همه الگوهای فکری که تأثیر منفی بر تجربیات ما می‌گذارند را می‌توان در یکی از 10 تحریف شناختی رایج دسته‌بندی کرد. درمانگران با استفاده از رویکرد شناختی با مراجعان کار می‌کنند تا این الگوهای فکری منفی را که معمولاً عادت دارند، تشخیص دهند و تغییر دهند. همچنین می توانید روی برخی از آنها در خانه کار کنید.

استفاده از شناخت درمانی برای کاهش استرس

بسیاری از مردم رویکرد شناختی را به طرز شگفت انگیزی مفید و بسیار سریعتر از سایر رویکردهای درمانی یافته اند.

طول یا تعداد جلسات شناخت درمانی استانداردی برای درمان استرس لازم نیست. این بستگی به نیازهای شما دارد. پس از چند جلسه، برخی از افراد بهبودی را مشاهده می کنند. افراد دیگر ممکن است قبل از اینکه احساس بهتری کنند به ماه ها درمان نیاز دارند.

این به طور قابل‌توجهی سریع‌تر از نرخ سال‌ها درمان روان‌کاوی است، چیزی که بسیاری از مردم هنوز وقتی به «کوچک رفتن» فکر می‌کنند، به آن فکر می‌کنند.

پشتیبانی از اثربخشی این رویکرد از تحقیقات بر روی سبک های توضیحی خوش بینانه و بدبینانه حاصل می شود.

همچنین با نتایج مثبتی که از درمان شناختی برای استرس، یا ترکیبی از درمان شناختی و رفتاری به دست می آید، آشکار می شود.

شناخت درمانی نیز با تمرین ذهن آگاهی ترکیب شده است. این درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی (MBCT) را ایجاد کرد که تأثیرات امیدوارکننده ای را نیز نشان داده است.

امتحان کردن

هنگام مصاحبه با درمانگران بالقوه، در مورد تجربه آنها در مورد این رویکرد بپرسید. همچنین می توانید فردی را که در مداخلات شناختی درمانی تخصص دارد جستجو کنید.

اگر در این مرحله علاقه ای به دیدن یک درمانگر ندارید اما می خواهید از برخی تکنیک های شناختی برای کاهش سطح استرس خود استفاده کنید، می توانید از خانه شروع کنید. کتاب‌ها، دوره‌های آنلاین و منابع زیادی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند الگوهای فکری خود را تغییر دهید.

سخن نهایی از سایکو درمان

اگر مطمئن نیستید که آیا به درمان شناختی نیاز دارید، ممکن است با مشورت با پزشک خود شروع کنید. علائم خود را توضیح دهید و بپرسید که آیا پزشکتان فکر می کند ارجاع به یک درمانگر ممکن است مفید باشد یا خیر. جستجوی کمک می تواند کمی ترسناک باشد، اما ممکن است یکی از بهترین انتخاب هایی باشد که تا به حال انجام داده اید.

-