افسردگی یکی از انواع بیماری‌های روانی است که قابلیت شیوع‌پذیری و سرایت به سایر افراد را دارد. در واقع همانطور که انرژی مثبت یا منفی افرادی که با آن‌ها ارتباط می‌گیرید بر روی شما اثر می‌گذارد، خلق‌وخوی افراد افسرده نیز منتقل می‌شود. به ‌همین علت بهتر است افراد افسرده را در میان خانواده و دوستان خود شناسایی کرده و در جهت بهبود احوالات روحی آن‌ها قدم بردارید تا خود شما نیز از اثرات منفی این بیماری روانی در امان باشید. در ادامه این مقاله به چگونگی انتشار این بیماری، علائم و راهکارهای درمان آن می‌پردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

11

آیا افسردگی به دیگران نیز سرایت میکند؟

افسردگی یا دپرشن (depression) یک بیماری روحی نهفته است به این معنا که الزاما فرد افسرده چهره‌ای ناراحت و غمگین ندارد؛ بلکه ممکن است خنده‌رو باشد ولی از درون دارای خلق‌وخوی منفی و افکار پریشان است.

طبق تحقیقات، این بیماری روانی با رفتارهایی همچون سیگار کشیدن و خودکشی نیز می‌تواند گسترش بیابد. این مسئله به ‌این معنا است که اگر فردی در میان نزدیکان شما دچار این بیماری باشد، احتمال بروز آن در شما بیشتر خواهد بود.

در اصل دپرشن طبق یک پدیده شبکه‌ای و نظریه سرایت اجتماعی در سایر افراد پدیدار می‌شود. در پاسخ به این پرسش که احساس دپرشن دقیقا چگونه سرایت می‌کند؟ می‌توان گفت به ‌هنگام برقراری هرگونه برخورد مانند خوردن یک وعده غذایی با فرد افسرده، شما نیز در معرض ابتلا قرار خواهید گرفت.

 
 
   

از راه‌های انتقال افسردگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مقایسه اجتماعی

ممکن است به هنگام ارتباط­ گرفتن با دوستان خود یا دنبال ­کردن برخی افراد در شبکه‌های اجتماعی خود را با دیگران مقایسه کرده و از آن‌ها الگو بگیرید. در صورتی که نزدیکان شما دارای افکار منفی ‌گرایانه و افسردگی باشند، شما نیز به طور ناخواسته از آن‌ها الگوبرداری کرده و به سلامت روان خود آسیب می‌زنید.

تفسیر احساسی

از دیگر علل شیوع و گسترش دپرشن می‌توان به تعبیر منفی احساسات اشاره کرد. در واقع احساسات و عواطف دوستان­ تان نسبت به یک مسئله خاص یا دریافت یک پیام در شبکه‌های اجتماعی یا غیره به عنوان داده‌های اطلاعاتی به مغز شما فرستاده می‌شود.

در صورتی که برداشت شما منفی‌تر از حقیقت امر باشد ممکن است با اثرگذاری غیرمستقیم بر روی احوالات شما باعث ایجاد دپرشن شود.

همدلی با مردم

همدلی یکی از ویژگی‌های مثبت هر انسانی تلقی می‌شود که با به­کار بردن آن می‌توانید دوستان و اطرافیان خود را بهتر درک کنید. در صورتی که صفت همدلی بیش از حد مورد استفاده قرار بگیرد، یا اینکه دائما برای درک بهتر دوستان با شرایط روحی منفی سعی در قرار دادن خود به جای آن‌ها باشید؛ شما نیز متاثر و افسرده خواهید شد.

بروز افسردگی در چه افرادی محتمل‌تر است؟

امروزه افراد زیادی در سراسر جهان دچار این بیماری روانی هستند که علت آن در افراد مبتلا متفاوت است. از عوامل موثر در بروز افسردگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سوء استفاده جنسی

آسیب و سوء استفاده جنسی، خصوصا در دوران کودکی با افزایش خطر بیماری ‌های روانی همچون دپرشن همراه خواهد بود. طبق برخی تحقیقات کودک ‌آزاری می‌تواند منجر به تغییر در ساختارهای اتصالی مغز شود. علاوه بر آن کودکی که مورد تجاوز قرار می‌گیرد سطح بالایی از استرس را تجربه کرده، از این رو عملکرد سیستم عصبی هورمونی او تغییر می‌کند.

همچنین تجربه تجاوز و آسیب در 3 سال ابتدایی زندگی ممکن است با تغییر DNA کودک همراه باشد.

فقر

کسب درآمد و پول یکی از استرس‌های رایج در میان بالغین است؛ از این­رو افرادی که در فقر و تنگ‌دستی زندگی کرده‌اند به احتمال دو برابر بیشتر از افراد با شرایط مالی خوب دچار دپرشن می‌شوند.

عوامل زیست محیطی

محیط زندگی نیز بر روی خلق‌وخو و احساسات افراد اثر می‌گذارد؛ برخی از افراد به‌ دنبال زمستان‌های طولانی یا هوای ابری ممکن است دچار افسردگی فصلی شوند. آلودگی هوا به ‌ویژه قرارگیری در معرض سرب می‌تواند با تضعیف سلامت روان و تشدید پرخاشگری همراه باشد.

استفاده از مواد مخدر و الکل

برخی از افراد مبتلا به بیماری‌های روانی ممکن است به مصرف مود مخدر و مشروبات الکلی رو بیاورند که به‌‌دنبال آن دچار تشدید احوالات منفی خواهند شد.

چطور بفهمیم نزدیکانمان درگیر افسردگی هستند؟

این بیماری هنگامی یک اختلال روانی محسوب می‌شود که حداقل 5 علامت آن به مدت 2 هفته بروز پیدا کند؛ از علائم افسردگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اصلی‌ترین علامت این بیماری احساس ناراحتی و پوچی در افراد است.
  • کاهش آستانه صبر و تحمل و کج‌خلقی نیز با احساس دپرشن مرتبط است.
  • افراد افسرده نسبت به انجام فعالیت‌های ورزشی و جنسی بی‌میل هستند.
  • سطح انرژی این افراد پایین است و انجام تمامی کارها را طاقت‌فرسا تلقی می‌کنند.
  • اختلال در خواب مانند کاهش یا افزایش ساعت خواب از دیگر نشانه‌های این بیماری است.
  • فرد افسرده دچار اختلال در اشتها شده و ممکن است دچار کاهش یا افزایش وزن شود.
  • این افراد در اغلب مواقع مضطرب، پرخاشگر و بی‌قرار هستند و همواره احساس بی‌ارزشی می‌کنند.
  • اختلال در تمرکز، حافظه و تصمیم‌گیری نیز از نشانه‌های دپرشن شدید است.

درمان افسردگی چیست؟

افسرده بودن یکی از اختلالات روانی شایع و در عین حال حساس و آسیب‌زننده است که می‌تواند سطح عملکرد روزمره افراد را مختل کند.

در صورتی که به‌ صورت طولانی‌مدت متوجه بروز علائم این بیماری در خود شده‌اید بهتر است در اسرع وقت زیر نظر بهترین دکتر افسردگی در تهران یا سایر شهرستان‌ها تحت درمان قرار بگیرید. به‌­کار بردن برخی از رفتارها و فعالیت‌ها می‌تواند به بهبود علائم این بیماری کمک کند؛ این موارد عبارتند از:

  • پر جنب‌وجوش بودن و سرگرم­کردن خود با فعالیت‌های مفید و لذت‌بخش
  • ورزش­کردن و رعایت رژیم غذایی مناسب
  • نوشتن احساسات و افکار منفی بر روی یک کاغذ
  • تنظیم ساعت خواب
  • مطالعه­کردن
  • دوری از فعالیت‌ها و کارهای استرس‌زا

افسردگی یک بیماری روانی نهفته است که طبق نظریه سرایت اجتماعی قابلیت انتقال به سایر افراد را دارد. از راه‌های انتقال این بیماری می‌توان به مقایسه‌کردن و الگوبرداری از دیگران، تفسیر منفی احساسات و همدلی بیش از حد با افراد افسرده اشاره کرد.

در صورت مشاهده علائم این بیماری مانند احساس ناراحتی، کاهش آستانه صبر و تحمل، اختلال در خواب و اشتها، اضطراب، پرخاشگری و اختلال در تمرکز و حافظه باید به دکتر افسردگی مراجعه کرد.

-