احتمالاً با ویژگی‌های  تیپ شخصیتی A (سرسخت، جاه‌طلب، کمال‌گرا) آشنا هستید، اما ممکن است با همتای آن یعنی تیپ B آشنایی نداشته باشید.

افراد با  تیپ شخصیتی B اغلب به عنوان افرادی راحت، آرام و بسیار انعطاف پذیر توصیف می شوند. تیپ شخصیتی B اساساً برعکس تیپ A است. افراد با تیپ شخصیتی A دقیق هستند، در حالی که افراد تیپ B تمایل دارند رویکردی بسیار معمولی و بی دغدغه را در پیش بگیرند.

14

تیپ شخصیتی A در مقابل تیپ شخصیتی B

نظریه های مختلفی در مورد شخصیت وجود دارد. برخی از محبوب‌ترین تلاش‌ها برای دسته‌بندی شخصیت‌ها بر اساس ویژگی‌های مشترک به چند تیپ گسترده است. نظریه Big 5 و نشانگر نوع Myers-Briggs دو نمونه شناخته شده هستند.

 
 
   

مفهوم تیپ های شخصیتی A و B برای اولین بار در دهه 1950 توسط متخصصین قلب و عروق روزنمن و فریدمن معرفی شد که علاقه مند به این بودند که چگونه شخصیت یک فرد ممکن است به عنوان یک پیش بینی کننده برای بیماری قلبی در آینده عمل کند.

همانطور که محققان به بررسی این پیوند ادامه دادند، آنها اشاره کردند که به نظر می رسد خوشه های خاصی از ویژگی های شخصیتی با بیماری های جسمی خاصی ارتباط دارند.

افرادی که دارای ویژگی های شخصیتی نوع A مانند پرخاشگری و رقابت پذیری هستند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به فشار خون بالا، بیماری قلبی و عوارض قلبی مرتبط با آن هستند. از طرف دیگر، افراد با شخصیت نوع B، کمتر دچار مشکلات قلبی بودند. روزنمن و فریدمن به این نتیجه رسیدند که صفات نوع A می تواند در ایجاد مشکلات قلبی نقش داشته باشد.

ویژگی های تیپ شخصیتی B

بنابراین دقیقاً چه چیزی این نوع شخصیت را متمایز می کند؟ تیپ شخصیتی B فاقد رفتارهایی است که معمولاً در تیپ A دیده می شود. مهم است که به یاد داشته باشید که این دو نوع به عنوان یک پیوستار عمل می کنند، با افراد معمولاً بیشتر به یک نوع نسبت به دیگری متمایل می شوند. تیپ شخصیتی B با مجموعه ای از ویژگی ها مشخص می شود که عبارتند از:

  • انعطاف پذیری
  • سطح استرس پایین
  • نگرش آرام
  • سازگاری با تغییر
  • طبیعت یکنواخت
  • نگرش آرام
  • تمایل به به تعویق انداختن کارها
  • صبر
  • خلاقیت

مهم است که به یاد داشته باشید که همه افراد تمایل دارند تا حدی ویژگی های فوق را گاهی اوقات تجربه کنند. با این حال، افراد با تیپ شخصیتی B، این ویژگی های شخصیتی را اغلب از خود نشان می دهند.

همچنین باید بدانید که شناسایی تیپ شخصیتی شما تلاشی برای تشخیص سلامت روان نیست. با این حال، برخی از الگوهای صفات و رفتارها با سلامت جسمانی مرتبط هستند.

دانستن نوع خود می تواند به شما در درک بهتر تمایلات خود از جمله نقاط قوت و ضعف بالقوه کمک کند.

آیا شما تیپ شخصیتی B هستید؟

تیپ شخصیتی B اغلب با توجه به حذف صفات تیپ A ارزیابی می شود. افرادی که از نظر خصوصیات و رفتارهای معمولی تیپ شخصیتی A هستند، اغلب به عنوان تیپ B در نظر گرفته می شوند.

یکی از پرکاربردترین معیارهای رفتار نوع A، بررسی فعالیت جنکینز (JAS) است. سوالات مربوط به ارزیابی بر سه حوزه اصلی تمرکز دارد که در آنها می توان تفاوت بین رفتارهای نوع A و نوع B را به وضوح مشاهده کرد: مشارکت شغلی، رقابت پذیری و بی حوصلگی. مناطق نسبت به انواع A.

سوالاتی که باید در نظر بگیرید

  • اگر می‌پرسید که آیا ممکن است تیپ شخصیتی B داشته باشید، می‌توانید سوالات زیر را از خود بپرسید:
  • آیا در سفر لذت می برید و از وقت گذاشتن برای تکمیل یک کار لذت می برید؟
  • آیا تمایل دارید که یک فرد بسیار راحت باشید؟
  • آیا هنگام بازی کردن، فقط روی سرگرمی تمرکز می کنید؟
  • آیا اغلب برای انجام کارها تا آخرین لحظه منتظر می مانید؟
  • آیا هنگام خوردن یک وعده غذایی، آهسته غذا می خورید و هر لقمه ای را می چشید؟
  • آیا معمولاً وظایف را یکی یکی انجام می دهید؟
  • آیا زمانی که از محل کار دور هستید می توانید آرامش داشته باشید؟
  • آیا در حفظ سطوح پایین استرس خوب هستید؟
  • آیا بیشتر روی لذت بردن از یک فعالیت تمرکز می کنید یا روی اتمام کار؟

تاثیرات داشتن تیپ شخصیتی B

راه های مختلفی وجود دارد که شخصیت شما ممکن است بر زندگی شما تأثیر بگذارد، از جمله سلامتی و روابط شما. شخصیت شما ممکن است بر زندگی شما به دو صورت مثبت و منفی تأثیر بگذارد.

سلامتی

بنابراین اگر بیشتر از تیپ شخصیتی B دارید، چه نوع چالش های سلامتی را باید در نظر بگیرید؟ یکی از مزیت های این نوع شخصیت این است که افراد دارای این دسته از ویژگی ها کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی و فشار خون بالا هستند.

آنها همچنین ممکن است به دلیل سطح استرس پایین تر و مهارت های مدیریت استرس بهتر، ایمنی بهتری داشته باشند.

در حالی که افراد با تیپ شخصیتی B کمتر مستعد ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب هستند، این لزوما به این معنی نیست که داشتن این دسته از ویژگی های شخصیتی یک اثر محافظتی خودکار ایجاد می کند.

یکی از مسائلی که افراد دارای تیپ شخصیتی B ممکن است با آن مواجه شوند، تمایل به اتخاذ نگرش بیش از حد آرام نسبت به سلامتی خود است. از آنجایی که آنها اغلب می توانند بسیار آرام باشند، ممکن است در حفظ رفتارهای سالم یا ادامه معاینات منظم بهداشتی کوشا نباشند.

برخی پیشنهاد کرده‌اند که از آنجایی که رفتارهای نوع A بیشتر با مشکلات قلبی مرتبط است، ممکن است کمک به افراد برای اتخاذ رویکرد نوع B بیشتر مفید باشد. با این حال، انجام این کار می تواند منجر به نتایج منفی نیز شود.

اگر یک کارمند جاه طلب و با انگیزه از نمایش آن رفتارهای کلیشه ای نوع A دست بردارد، می تواند منجر به کاهش بهره وری، کاهش عملکرد شغلی و حتی از دست دادن درآمد شود. این اثرات می تواند با افزایش سطح استرس بر سلامت تأثیر منفی بگذارد.

روابط

افراد با شخصیت B تمایل دارند در روابط خود با دیگران گرم، حمایتگر و صبور باشند. آنها شنوندگان عالی هستند و معمولاً در کنار آمدن با دیگران بسیار خوب هستند. نوع B اجازه نمی دهد مشکلات جزئی به آنها برسد، و آنها در حفظ سطح سر حتی در سخت ترین زمان ها خوب هستند.

این تمایل به قناعت می تواند برای تیپ شخصیتی B هم موهبت و هم لعنت باشد. از آنجایی که شما بسیار سازگار و راحت هستید، ممکن است گاهی اوقات رفتار یا موقعیت های ناعادلانه را بپذیرید. به جای اینکه وقتی کسی با شما ناعادلانه رفتار می کند صحبت کنید، ممکن است تمایل داشته باشید که بدون ایجاد آشفتگی آن را رها کنید.

به عنوان یک نوع B، مهم است که یاد بگیرید در موقعیت هایی که دیگران سعی می کنند از طبیعت سازگار شما استفاده کنند، از خود دفاع کنید.

مزایای حرفه ای

داشتن تیپ شخصیتی B می تواند مزایایی در مدرسه و محل کار داشته باشد. برخی از مزایا عبارتند از:

پیشرفت تحصیلی

از آنجایی که نوع As تمایل زیادی به هدف‌محور و موفقیت‌محور دارد، ممکن است فکر کنید که آنها به احتمال زیاد در رشته‌های پزشکی یا حقوقی به دنبال مدارج چالش برانگیز هستند. یک مطالعه نشان داد که در یک نمونه گیری از 500 دانشجوی پزشکی، تنها حدود 10٪ از شرکت کنندگان دارای شخصیت نوع A بودند در حالی که اکثریت (تقریبا 90٪) دارای تیپ B.1 بودند.

چنین نتایجی نشان می دهد که در حالی که تیپ B ها شخصیت آرام تری دارند، تأثیر منفی بر پتانسیل تحصیلی یا دستاوردهای آنها ندارد.

مهارت های مدیریت استرس

یکی از مزیت های اصلی این تیپ شخصیتی توانایی مقابله با استرس و فشار است. حتی زمانی که با استرس زیادی مواجه می‌شوند، تیپ B معمولاً می‌توانند چشم‌اندازی خوش‌بینانه و خوش‌بینانه داشته باشند. این می تواند در مدرسه و بعداً با ورود افراد با این تیپ شخصیتی به نیروی کار مفید باشد.

انعطاف پذیری

نوع B در سازگاری با تغییرات نیز عالی است. در مواردی که افراد با شخصیت A تمایل بیشتری به سفت و سخت بودن دارند، تیپ B ها انعطاف پذیر هستند و قادر به مقابله با موقعیت های متغیر یا مبهم هستند.

معایب حرفه ای

برخی از چالش هایی که یک نوع B ممکن است در دانشگاه ها و محل کار با آن مواجه شود عبارتند از:

ادراکات

از آنجایی که افراد با این تیپ شخصیتی آرام‌تر هستند، گاهی اوقات می‌توان آنها را تنبل یا بی‌تفاوت تلقی کرد. این می تواند برای برخی از افراد با این تیپ شخصیتی ایجاد یک تاثیر خوب و در عین حال حفظ تصویر راحت خود را دشوار کند. نوع B ممکن است نیاز به تلاش بیشتری داشته باشد تا تصویری از حرفه ای بودن سخت کوش در محل کار ارائه دهد.

اهمال کاری

تمایل به تعویق انداختن کار یکی از چالش‌هایی است که دانش‌آموزان نوع B ممکن است نیاز به غلبه بر آن داشته باشند. ایجاد یک برنامه مطالعه و تکالیف خوب که پیشرفت ثابت به سمت یک هدف را تضمین کند، می‌تواند یک رویکرد مفید باشد.

مدرسه و محل کار می توانند ضرب الاجل هایی را تعیین کنند، بنابراین یافتن راهی برای مدیریت زمان و انجام کارها در صورت نیاز می تواند موفقیت تحصیلی و حرفه ای را تضمین کند.

چگونه با شخصیت نوع B خود کنار بیایید

همه تیپ های B یکسان نیستند، اما چند کار وجود دارد که می توانید برای مدیریت جنبه هایی از شخصیت خود که مشخصه این تیپ هستند، انجام دهید.

از زمان خود به خوبی استفاده کنید

داشتن یک نگرش آرام نسبت به زندگی می تواند برای مدیریت استرس بیشتر مواقع مفید باشد، به جز زمانی که شروع می کنید به همه چیز اجازه می دهید تا جایی پیش برود که احساس می کنید همیشه در حال تقلا برای جبران هستید. ایجاد یک برنامه ساختارمندتر می‌تواند به شما کمک کند تا در انجام وظایف خود بمانید و کارها را انجام دهید، و به شما این امکان را می‌دهد که بدون مسابقه لحظه آخری برای رسیدن به ضرب‌الاجل‌ها از روند لذت ببرید.

کارها را به تعویق نیندازید

از آنجایی که افراد با این تیپ شخصیتی تمایل زیادی به آرامش دارند، شناخته شده است که آنها را تا آخرین لحظه به تعویق می اندازند. این می تواند منجر به از دست دادن ضرب الاجل ها یا عجله در آخرین لحظه برای تکمیل پروژه ها در زمان مقرر شود. اجتناب از این تمایل می تواند به شما کمک کند در مسیر خود بمانید و از دست دادن ضرب الاجل های مهم جلوگیری کنید.

بگذارید دیگران نقاط قوت شما را ببینند

یکی از مشکلاتی که تیپ B ها اغلب با آن مواجه می شوند این است که دیگران گاهی اوقات آنها را تنبل یا ناکارآمد می بینند، در حالی که آنها واقعاً آرام و پیوسته به سمت یک هدف کار می کنند.

برای اطمینان از اینکه رئیس و همکارانتان کار سخت شما را همانگونه که هست می بینند، ممکن است لازم باشد سعی کنید تایپ As را جایی در میانه ببینید. ممکن است شبیه مدیریت خرد باشد، اما به‌روزرسانی‌های منظم در مورد پیشرفتتان نشان می‌دهد که ضرب‌الاجل‌ها را به موقع انجام می‌دهید.

اهداف تعیین کنید

تیپ B ها معمولاً گشاده اندیش هستند – آنها دوست ندارند برنامه های سختی را تنظیم کنند یا حتی اهداف محدودی ایجاد کنند. آنها بیشتر راضی هستند که به عقب برگردند و ببینند سفر آنها را به کجا می برد. با این حال، این می تواند گاهی اوقات موفقیت آنها را محدود کند، بنابراین ایجاد اهداف خاص تر می تواند مفید باشد

اهداف شما ممکن است کلی‌تر و بلندمدت‌تر از آنچه یک تیپ A می‌خواهد به آن دست یابد، باشد، اما آنها می‌توانند به شخصیت تیپ B شما چیزی برای تلاش برای رسیدن به آن بدهند.

تعامل با شخصیت تیپ B

حتی اگر شما یک شخصیت تیپ B نیستید، احتمال اینکه تعداد کمی از افراد با این نوع شخصیت را بشناسید بسیار زیاد است. اگر شما بیشتر از نوع A هستید، ممکن است گاهی اوقات رویکرد نوع B به زندگی کمی ناامید کننده باشد. این می تواند به ویژه برای مدیران نوع A که با کارمندان نوع B کار می کنند صادق باشد.

رویکرد شما به کار احتمالاً کمی متفاوت است – سفت و سخت تر و متمرکزتر – در حالی که کارمندان نوع B شما سبکی آرام تر و به ظاهر آشفته تر برای انجام کارها دارند. این گاهی اوقات منجر به برچسب اشتباه تیپ B به عنوان تنبل می شود، در حالی که حقیقت این است که آنها معمولاً به دلیل کاری که انجام می دهند به رسمیت شناخته نمی شوند.

در اینجا مواردی وجود دارد که هنگام تعامل با شخصیت B باید به خاطر بسپارید:

آنها برنامه ای دارند، اما احتمالاً در سرشان است. تیپ A دوست دارد برنامه‌های دقیق و فهرست کارهای انجام دهد، اما نوع B به احتمال زیاد یادداشت‌های ذهنی از کارهایی که باید انجام دهند داشته باشند. با این حال، فقط به این دلیل که آنها آن را یادداشت نکرده اند، به این معنی نیست که آنها در مسیر درست نیستند.

  • آنها به خوبی در گروه کار می کنند. تیپ B ها اغلب در جلسات طوفان فکری گروهی که می توانند ایده های خود را از سر خود به اشتراک بگذارند، خوب عمل می کنند. افراد با این تیپ شخصیتی از به اشتراک گذاشتن موفقیت با دیگران خوشحال هستند. این فرآیند به اندازه نتیجه اهمیت دارد، بنابراین آنها معمولا از خلاق بودن و بررسی گزینه های خود لذت می برند. همکاری راهی برای نوآوری و کار با سایر افراد همفکر ارائه می دهد.
  • آنها دوست ندارند عجله داشته باشند. نوع B بر روی اطمینان از در نظر گرفتن تک تک لحظات و اطمینان از حداکثر کارایی متمرکز نیستند. آنها به زمان و مکان نیاز دارند تا روی پروژه ها با سرعت خودشان کار کنند.
  • هر فردی متفاوت است. افرادی که دارای تیپ شخصیتی B هستند ممکن است ویژگی های مشترکی داشته باشند، اما بهترین گزینه این است که به هر فرد توجه کنید تا نیازها و شخصیت منحصر به فرد آنها را درک کنید.

انتقادات

برخی از محققان احساس می کنند که این نظریه شخصیت قدیمی است و به اندازه کافی ظریف نیست، در عوض نشان می دهد که تیپ های شخصیتی باید به عنوان گروهی از ویژگی ها در نظر گرفته شوند.

دیگران فرض کرده اند که تحقیقات پشت این نظریه ذاتاً توسط حامیان آن مغرضانه بوده و بنابراین ناقص بوده است.

سخن نهایی از سایکو درمان

مهم است که به یاد داشته باشید که رویکرد نوع A/B تنها یکی از راه‌های تفکر درباره شخصیت است. این رویکرد همچنین یک روش نسبتاً گسترده و نادقیق برای طبقه‌بندی تیپ‌های شخصیتی است. سایر نظریه‌های شخصیت معمولاً شخصیت را به ابعاد گسترده‌تری تقسیم می‌کنند که شامل ویژگی‌هایی مانند وظیفه‌شناسی، روان رنجوری و گشودگی است.

-