افسردگی «با عملکرد بالا» چیست؟

در واقع افسردگی یک بیماری روانی است که از هر شش نفر یک نفر را در طول زندگی خود تحت تاثیر قرار می دهد.

این می تواند اشکال و صورتهای مختلفی داشته باشد و به طرق مختلف بر افراد تأثیر بگذارد.

20

افسردگی “با عملکرد بالا”.

ایمی داراموس (Aimee Daramus)، روانشناس، روانشناس بالینی دارای مجوز و نویسنده کتاب «درک اختلال دوقطبی»، می گوید:

 
 
   

افسردگی با عملکرد بالا یک اصطلاح عمومی است که گاهی برای توصیف تجربه علائم یک اختلال افسردگی استفاده می شود، اما از نظر ظاهری خوب به نظر می رسد.

افسردگی «با عملکرد بالا» اصطلاحی نیست که در «راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی    DSM-5-TR)، ابزاری که پزشکان برای تشخیص شرایط سلامت روان از آن استفاده می‌کنند) استفاده شود. در عوض، این یک اصطلاح محاوره ای است که در سال های اخیر برای توصیف علائم پنهان افسردگی که اغلب مورد توجه دیگران قرار نمی گیرد و به نظر نمی رسد عملکرد روزمره را مختل کند، محبوبیت پیدا کرده است.

“افسردگی با عملکرد بالا” یک بیماری شناخته شده نیست، اما در برخی موارد ممکن است یک تشخیص بالینی واقعی افسردگی باشد. ممکن است به نظر خوب برسید زیرا ممکن است بتوانید روز خود را ادامه دهید و سازنده باشید. دکتر داراموس می گوید، افراد دیگر ممکن است حتی متوجه نشوند که شما افسردگی را تجربه می کنید، مگر اینکه به آنها بگویید. با این حال، ممکن است حال شما خوب نباشد.

علیرغم استفاده روزافزون از این اصطلاح آنلاین، برخی از کارشناسان پیشنهاد می کنند که استفاده از آن می تواند مشکل ساز یا حتی مضر باشد.

در حالی که استفاده از این اصطلاح نشان می‌دهد که چگونه افسردگی اغلب می‌تواند یک بیماری نامرئی باشد، بدون اینکه ظاهرا قابل مشاهده باشد، علائم ناراحت‌ کننده ‌ای ایجاد می ‌کند. استفاده از آن ممکن است نقشی در تداوم انگ و برچسب در مورد بیماری روانی داشته باشد. ممکن است باعث شود برخی از افراد احساس کنند که حتی در حالی که با علائم جدی افسردگی دست و پنجه نرم می کنند، باید بتوانند در سطح بالایی کار کنند.

همچنین تأکید بر این نکته مهم است که توصیف آن به عنوان “عملکرد بالا” اغلب به نظر می رسد که علائم کمتر جدی یا کمتر شدید هستند. این ممکن است این احتمال را افزایش دهد که افراد علائم خود را نادیده بگیرند، احساس کنند دیگران آنها را جدی نخواهند گرفت، یا در جستجوی درمان کوتاهی کردند.

این مقاله علائم، علل و تشخیص آنچه که مردم اغلب از آن به عنوان افسردگی با عملکرد بالا یاد می کنند، و همچنین برخی از درمان ها و استراتژی های مقابله ای برای اختلال افسردگی مداوم را بررسی می کند که ممکن است مفید باشد.

علائم افسردگی با عملکرد بالا

  • داشتن یک احساس مداوم غمگینی یا پوچی
  • احساس ناامیدی یا بدبینی
  • احساس گناه یا بی ارزشی
  • احساس تحریک پذیری یا اضطراب
  • از دست دادن علاقه به همه چیز
  • کناره گیری از اطرافیان
  • احساس خستگی
  • صحبت کردن یا حرکت آهسته
  • مشکل در تمرکز، به خاطر سپردن یا تصمیم گیری
  • تجربه تغییرات و مشکلات خواب
  • تجربه تغییرات در اشتها و وزن
  • فکر کردن به مرگ، خود آزاری یا خودکشی
  • تجربه علائم فیزیکی مانند سردرد، گرفتگی عضلات، درد و مشکلات گوارشی که دلیل مشخصی ندارند و با درمان بهبود نمی یابند.

افسردگی با عملکرد بالا می تواند در هر شدتی رخ دهد، از خفیف تا شدید که فرد به خود آسیب بزند یا در معرض خطر خودکشی باشد. با این حال، آنها اغلب علائم خود را از افراد دیگر پنهان می کنند.

دکتر داراموس می گوید:

فردی که با شما زندگی می کند ممکن است متوجه خستگی، تحریک پذیری، انزوا، غمگینی و سایر علائم افسردگی شود. با این حال، در بسیاری از مواقع، مردم واقعاً نمی ‌توانند بگویند مگر اینکه بخواهید در مورد آن صحبت کنید.

علل افسردگی با عملکرد بالا

افسردگی معمولاً به دلیل ترکیبی از چندین عامل ایجاد می شود، مانند:

شیمی مغز :

عدم تعادل برخی انتقال دهنده های عصبی (مواد شیمیایی مغز) که خلق و خو را تنظیم می کنند، از جمله می تواند منجر به افسردگی شود.

ژنتیک :

افسردگی اغلب نقش ژنتیکی دارد و می تواند در خانواده ها ایجاد شود، بنابراین داشتن یکی از بستگان مبتلا به افسردگی می تواند احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش دهد.

رویدادهای زندگی :

رویدادهای ناراحت کننده یا استرس زا مانند پایان یک رابطه، از دست دادن شغل یا مرگ یکی از عزیزان می تواند باعث افسردگی شود.

تروما :

تجربه تروما یا شرایط استرس زا می تواند به ایجاد شرایط سلامت روانی مانند افسردگی، اضطراب و اختلال استرس پس از سانحه کمک کند.

شرایط پزشکی :

اگر به بیماری هایی مانند بیماری قلبی، دیابت، سرطان، بیماری پارکینسون یا درد مزمن مبتلا هستید، ممکن است همزمان به افسردگی مبتلا شوید. مهم است که علائم افسردگی را به پزشک خود گزارش دهید و به دنبال درمان آن باشید، زیرا افسردگی می تواند سایر شرایط سلامتی را بدتر کند.

دارو :

برخی داروها نیز ممکن است به عنوان یک عارضه جانبی باعث افسردگی شوند.

مواد :

الکل و داروهای تفریحی نیز می توانند باعث ایجاد یا تشدید افسردگی شوند.

شخصیت :

برخی از ویژگی های شخصیتی ممکن است شما را مستعد ابتلا به افسردگی کند.

تشخیص افسردگی با عملکرد بالا

دکتر داراموس می گوید، توجه به این نکته مهم است که افسردگی «با عملکرد بالا» به خودی خود یک تشخیص رسمی نیست. گاهی اوقات برای توصیف دیس تایمی استفاده می شود، اما می تواند با هر نوع اختلال افسردگی رخ دهد.

به گفته دکتر داراموس، انواع مختلفی از اختلالات افسردگی و مشخص کننده وجود دارد، از جمله :

اختلال افسردگی اساسی  (MDD) :

همچنین به عنوان افسردگی بالینی شناخته می شود، اختلال افسردگی اساسی نوعی افسردگی قابل توجه است که بیش از دو هفته ادامه می یابد.

اختلال افسردگی مداوم (PDD):

همچنین به عنوان دیس تایمی شناخته می شود، اختلال افسردگی مداوم برای بیش از دو سال با دوره هایی با علائم بیشتر و کمتر شدید ادامه می یابد.

اختلال عاطفی فصلی (SAD) :

قبلاً به عنوان اختلال افسردگی اساسی با الگوی فصلی شناخته می شد. این نوعی از افسردگی است که مردم اغلب در زمستان تجربه می کنند، زمانی که نور خورشید کمتر است. اختلال عاطفی فصلی در تابستان کاهش می یابد و در زمستان دوباره ظاهر می شود.

افسردگی پری ناتال: به عنوان اختلال افسردگی اساسی با شروع حوالی زایمان در DSM-5 شناخته می شود. این نوعی افسردگی است که ممکن است برخی از افراد باردار آن را تجربه کنند. این شامل افسردگی قبل از زایمان (افسردگی در دوران بارداری) و افسردگی پس از زایمان (افسردگی پس از بارداری) است.

اختلال نارسایی پیش از قاعدگی (PMDD) :

شکل شدید تری از اختلال پیش از قاعدگی (PMS) با علائم خلقی برجسته است که افراد معمولاً در روزهای منتهی به دوره قاعدگی خود آن را تجربه می کنند.

افسردگی دو قطبی :

افرادی که دارای اختلال دو قطبی هستند ممکن است بین دوره ‌های خلق و خوی بالا و پرانرژی، معروف به شیدایی، و دوره ‌های افسردگی شدید، متناوب باشند.

افسردگی روان ‌پریشی :

افرادی که افسردگی روان ‌پریشی (معروف به اختلال افسردگی اساسی با ویژگی ‌های روان ‌پریشی) دارند، علائم روان ‌پریشی مانند توهم (دیدن یا شنیدن چیزهایی که واقعی نیستند) و هذیان (باور کردن چیزهایی که واقعیت ندارند) را نیز تجربه می‌ کنند.

یک ارائه‌ دهنده مراقبت ‌های روانی می ‌تواند تعیین کند که آیا علائم شما با معیارهای تشخیصی این اختلالات افسردگی و سایر اختلالات روان ‌پزشکی فهرست ‌شده در «راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی»، راهنمای منتشر شده توسط انجمن روان‌ پزشکی آمریکا، مطابقت دارد یا خیر.

اگر علائم این اختلالات افسردگی را دارید، ممکن است همچنان در سطحی عمل کنید که انگار همه چیز خوب است، اما ممکن است اینطور نباشد. دکتر داراموس می ‌گوید:

 اگر بتوانید آن را پنهان کنید یا هنوز در زندگی عملکرد بسیار خوبی داشته باشید، ممکن است افسردگی «با عملکرد بالا» در نظر گرفته شود.

پنهان کردن این حقیقت که افسردگی دارید

به گفته دکتر داراموس، اینها دلایلی هستند که چرا ممکن است احساس کنید باید علائم افسردگی خود را از دیگران پنهان کنید:

  • شما ممکن است از یک خانواده یا فرهنگی آمده باشید که به مردم یاد می دهد در مورد بیماری روانی صحبت نکنند.

  • شما فکر می کنید که با قدرت دادن به تنهایی احساس بهتری خواهید داشت.

  • سعی می کنید از هر گونه تأثیری بر شغل و روابط خود جلوگیری کنید به امید اینکه افسردگی برطرف شود.

  • فردی هستید که از نشان دادن آسیب پذیری یا ضعف درک شده راحت نیستید.

  • فکر می کنید افسردگی چیزی است که باید از آن خجالت بکشید.

  • احساس می کنید که زندگی شما از هم می پاشد و اگر مردم متوجه افسردگی شوند شما را رها می کنند.

درمان افسردگی با عملکرد بالا

در حالی که ممکن است فردی که افسردگی دارد به عنوان «عملکرد بالا» توصیف شود، این بدان معنا نیست که او نیازی به درمان ندارد. مداوای افسردگی می تواند شامل موارد زیر باشد:

معالجه :

درمان شناختی رفتاری (CBT)، درمان رفتاری دیالکتیکی (DBT) و تکنیک های تمرکز حواس می تواند به شما کمک کند علاوه بر خود افسردگی، روی شرم یا ترس از افسردگی نیز کار کنید. درمان می تواند به شما کمک کند تا از تمایل به پنهان کردن افسردگی از همه یک قدم عقب نشینی کنید. یک درمانگر در محدوده زندگی کاری، خانوادگی، پیشینه فرهنگی یا سایر عواملی که بر شما تأثیر می گذارد تا افسردگی خود را پنهان کنید، با شما کار می کند.

دارو :

داروهای ضد افسردگی احتمالاً برای افسردگی متوسط ​​تا شدید تجویز می شود. این داروها با بهبود تعادل انتقال دهنده های عصبی در مغز عمل می کنند. انواع مختلفی از داروهای ضد افسردگی وجود دارد، بنابراین ممکن است مدتی طول بکشد تا شما بهترین دارو را پیدا کنید.

گروه‌ های حمایتی :

اگر راحت نیستید با دیگران در زندگی خود در مورد آن صحبت کنید، گروه‌ های حمایتی می ‌توانند در فراهم کردن فضایی امن برای شما مفید باشند تا در مورد افسردگی خود با افرادی که تجربه ‌های مشابهی دارند، صحبت کنید.

سخن نهایی از سایکو درمان

گاهی اوقات در مورد افراد به سختی می توان باور کرد که فردی که عملکرد بالایی دارد ممکن است افسردگی داشته باشد. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که افسردگی می‌تواند بر هر کسی تأثیر بگذارد، حتی آنها که ثروتمند، مشهور یا موفق هستند، یا کسانی که به نظر می‌رسد در شرایط نسبتاً ایده‌آلی زندگی می‌کنند.

افسردگی نه یک نقص شخصیتی است و نه یک ضعف، و چیزی نیست که بتوان از آن خجالت کشید. دکتر داراموس می‌گوید:

در واقع، برخی از افراد مبتلا به افسردگی با عملکرد بالا تصمیم می ‌گیرند در مورد آن بسیار باز باشند و از افراد مبتلا به افسردگی حمایت کنند.

اگر افسردگی را تجربه می کنید، مهم است که برای آن کمک بگیرید تا بتوانید احساس بهتری داشته باشید. افسردگی یکی از قابل درمان ترین شرایط سلامت روان است و درمان احتمال موفقیت بسیار بالایی دارد.

درمان همچنین می‌تواند با دشواری در پذیرش اینکه افسردگی دارید یا احساس نیاز به پنهان کردن این واقعیت که افسردگی دارید از دیگران مفید باشد.

-