شاید در اطراف خود دیده اید که میگویند فلانی پسر است یا فلانی پسر دارد اما مانند دختران رفتار میکند و لباس میپوشد یا برعکس. همه این افراد به ملال جنسیتی یا اختلال هویت جنسی مبتلا نیستند. اما میتوان آن ها را مورد بررسی قرار داد و باید دید که میتوان به آن ها این اختلال را نسبت داد یا خیر. در ادامه به این مسئله میپردازیم و بیان میکنیم که این اختلال و ترنس چیست.

5

ملال جنسیتی یا اختلال هویت جنسی چیست؟

ملال جنسیتی یا اختلال هویت جنسی به این معنا میباشد که فرد میان جنسیت بیولوژیکی یا بدنی خویش با هویت جنسی اش هیچگونه ارتباطی نمیبیند. به شکل ساده تر اگر بخواهیم توضیح دهیم به صورت مثال فرد از نظر بدنی مرد است ولی معتقد است که هویت جنسی او زن می باشد یا برعکس. در اصطلاح عامیانه به این افراد ترنس نیز میگویند.

ترنس در واقع از واژه ترنسکشوال (Transsexual) گرفته شده است که به معنای تراجنسی می باشد. همانطور که گفتیم این افراد سنخیتی میان جسم و هویت جنسیشان نمیبنند. این امر در رفتار و گفتار آن ها نیز نمود پیدا میکند. متاسفانه همین مسئله در کل جهان به خصوص در کشور ما برای آن ها بسیار مشکل ساز میشود.

ناهمخوانی قابل ملاحظه بین جنسیت ابراز شده و ویژگی های جنسی اولیه و یا ثانویه(در ادامه این ویژگی ها را ذکر میکنیم)

  • میل شدید به اینکه از ویژگی های جنسی خود رهایی پیدا کنند یا در نوجوانانی که سن و سال کمتری دارند سعی میکنند از رشد این ویژگی ها جلوگیری کنند
  • میل شدید به ویژگی های جنسی جنسیت مقابل
  • میل شدید به تجربه جنسیت دیگر
  • علاقه شدید به اینکه مانند جنسیت مقابل با او رفتار شود و او را آنگونه بپذیرند
  • اعتقاد راسخ به این مسئله که او احساساتی مانند جنسیت مقابل دارد
  • حداقل دو مورد از موارد بالا باید در زمان شش ماه قابل ملاحظه باشد و برای فرد در امور روزمره اختلال ایجاد کرده باشد. همچنین فرد باید پریشانی قابل ملاحظه ای را تجربه کند.

ویژگی های جنسی اولیه و ثانویه چیست؟

همه افراد دارای ویژگی های جنسی مخصوص به جنسیت خود هستند. این ویژگی ها به دو دسته تقسیم میشوند که دسته دوم در زمان بلوغ نمایان میشود. اما ویژگی های جنسی اولیه از همان اول با فرد همراه هستند فقط در زمان بلوغ به رسش و رشد می رسند.

ویژگی های جنسی اولیه

این ویژگی ها در واقع همان اندام های ضروری برای تولید مثل میباشند. در آقایان شامل بیضه ها، کیسه های منی، آلت تناسلی، کیسه بیضه ها و غده پروستات میباشد. در خانم ها نیز شامل تخمدان ها، لوله های فالوپ،رحم و مهبل می باشد.

ویژگی های جنسی ثانویه

این ویژگی ها همانطور که گفته شد با شروع بلوغ در افراد خود را نمایان میکنند. این ویژگی ها شامل تغییر صدا و بافت پوست، رشد ماهیچه ها، رشد موهای زهار، صورت و زیر بغل و دیگر نقاط بدن.

مشکلاتی که یک ترنس تجربه میکند چیست؟

افرادی که به ملال جنسیتی دچار هستند مشکلات بسیار زیادی را در تعاملات اجتماعی پیدا میکنند. در اکثر جوامع رفتار درستی با این افراد صورت نمیگیرد. اکثر این افراد همیشه در کانون توجه قرار دارند و متاسفانه درک نمیشوند. همین مسئله باعث میشود که آن ها مورد تمسخر قرار بگیرند. در ادامه برخی دیگر از مشکلاتی که این افراد ممکن است با آن دست و پنجه نرم کنند را ذکر میکنیم.

 
 
  • احساس عزت نفس پایین که میتواند به خاطر سرکوب هایی باشد که از محیط دریافت کرده است
  • گوشه گیری و انزوای اجتماعی
  • افسردگی یا اضطراب بالا
  • تصمیم های تکانشی و ریسک کردن های غیر ضروری
  • از خودشان ممکن است غافل شوند و به خود رسیدگی نکنند

در واقع همانطور که گفتیم ملال جنسیتی یا اختلال هویت جنسی میتواند یک ترنس را به راه های بسیار سخت و خطرناکی بکشد. افسردگی به تنهایی میتواند یک عامل بسیار عذاب دهنده باشد. فرض کنید بقیه مشکلات را نیز باید به دوش بکشند.

درمان اختلال هویت جنسی یا ملال جنسیتی چیست؟

 
 

شاید از خود بپرسید که راه های درمان یک ترنس چیست؟ ملال جنسیتی اختلالی است که درمان ندارد. بهترین راه این است که به فرد کمک کنیم آنگونه که واقعا هست و آنگونه که میخواهد زندگی کند. این افراد بیشتر از هرچیزی به درک شدن احتیاج دارند. آنها هم مانند همۀ انسان ها از ترحم بیزارند، از اینکه به آن ها نگاه های عجیب و غریب بشود بیزارند. دوست دارند که دیگران آن ها را بپذیرند و دست مایه تمسخر دیگران نشوند.

این افراد بهتر است تحت نظر یک روانشناس قرار بگیرند. روانشناس میتواند به آن ها کمک کند که بر مشکلاتشان غلبه کنند. آن ها میتوانند از عمل جراحی تغییر جنسیت و هورمون درمانی استفاده کنند. در کنار این دو همانطور که گفتیم حتما باید تحت نظر یک روانشناس باشند.

نتیجه گیری

در این مقاله توضیح دادیم که اختلال افراد ترنس چیست. همانطور که گفتیم این اختلال ملال جنسیتی نام دارد و به آن اختلال هویت جنسی نیز گفته میشود. این افراد نیاز دارند که درک شوند. از ترحم بیزار هستند. از تمسخر بیزار هستند. آن ها نیز بخشی از جامعه هستند و فقط متفاوت هستند. به امید آن روز که این افراد نیز بتوانند با آرامش در جامعه زندگی و فعالیت کنند.

-