همانند آنچه قبلاً درباره بیمه شخص ثالث خودروهای سواری ذکر کرده‌ایم، بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه سنگین قراردادی بین مالک کامیون و شرکت بیمه‌گر است که طی آن شرکت بیمه با دریافت حق بیمه شخص ثالث بر اساس تعرفه‌های موجود، کامیون بیمه‌گذار را در مقابل حوادث مختلف رانندگی بیمه می‌کند. بیمه شخص ثالث یاد شده خسارت‌های جانی و مالی وارده به شخص ثالث در حوادث رانندگی را پرداخت می‌کند. البته همان‌طور که گفته شد میزان خسارت پرداختی به ‌طرف حادثه دیده در این بیمه بر اساس انتخاب پوشش‌های مختلف توسط بیمه‌گذار و همچنین سقف تعهدات شرکت بیمه متفاوت خواهد بود.

 

20

 

در این نوع بیمه‌نامه منظور از شخص ثالث افرادی است که در حادثه رانندگی متحمل خسارت مالی و جانی می‌شوند. فرد بیمه‌گذار و شرکت بیمه نیز شخص اول و دوم این قرارداد به شمار می‌روند. باید دقت داشت بیمه شخص ثالث برای تمامی وسایل نقلیه موتوری اعم از خودروهای سواری و سنگین اجباری است و مالکان خودروها باید نسبت به تهیه آن اقدام نمایند.

قیمت بیمه شخص ثالث کامیون

مهم‌ترین عامل در تعیین حق بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه نرخ دیه است که هر ساله شاهد افزایش رقم آن و افزایش حق بیمه هستیم. جدای از نرخ دیه، فاکتورهای دیگری نیز روی قیمت بیمه شخص ثالث کامیون تأثیر دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به نوع و مدل کامیون، سال ساخت و ظرفیت بار آن اشاره کرد. هرچقدر ظرفیت بارگیری کامیون بیشتر باشد حق بیمه آن نیز بیشتر خواهد بود. از طرف دیگر کامیون‌های قدیمی‌تر ریسک تصادف بالاتری دارند و به همین خاطر مالکان این وسایل نقلیه باید حق بیمه بیشتری پرداخت کنند.

همچنین نوع وسیله نقلیه و کاربری آن نقش مهمی در تعیین حق بیمه ایفا می‌کند. برای مثال ماشین‌آلات ساختمانی و راه‌سازی ۳۰ درصد حق بیمه بیشتری نسبت به ماشین‌آلات کشاورزی پرداخت می‌کنند. همچنین حق بیمه کامیون‌هایی که برای حمل مواد سوختی مایع و گازی بکار می‌روند ۲۵ درصد بیشتر است. نهایتاً باید دانست اگر کامیون برای حمل موارد منفجره استفاده شود حق بیمه آن ۵۰ درصد بیشتر خواهد شد. شایان ذکر است مبلغ دیه انسان در سال ۱۴۰۲ برابر با ۹۰۰ میلیون تومان است که در ماه‌های حرام به ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند. برای اطلاع از قیمت دقیق بیمه شخص ثالث وسیله نقلیه خود می‌توانید از طریق وب‌سایت‌های فعال در این زمینه اقدام کرده یا به‌صورت حضوری به نمایندگی‌های شرکت‌های بیمه در سراسر کشور مراجعه کنید.

پوشش‌های بیمه شخص ثالث کامیون

این بیمه‌نامه پوشش‌های گوناگونی را در بر می‌گیرد و مالکان خودروها علاوه بر پوشش‌های پایه می‌توانند گزینه‌های بیشتری را انتخاب کنند. بیمه‌نامه شخص ثالث کامیون خسارت‌های جانی وارد شده به اشخاص ثالث در حوادث رانندگی را پرداخت می‌کند. میزان خسارت پرداختی توسط شرکت بیمه بر اساس شدت جراحت و نرخ دیه مصوب در هر سال تعیین و پرداخت می‌شود. این بیمه‌نامه همچنین خسارت‌های مالی وارد شده به فرد ثالث در حوادث رانندگی را بر اساس سقف تعهد شرکت بیمه‌گر پرداخت می‌کند. البته مالکان وسایل نقلیه با پرداخت حق بیمه بیشتر می‌توانند سقف مالی بالاتری را برای بیمه خود تعیین کنند.

مدت اعتبار بیمه شخص ثالث کامیون

این بیمه‌نامه با توجه به درخواست مالک کامیون و همچنین شرایط و ضوابط شرکت‌های بیمه می‌تواند به‌صورت ۱ ماهه، ۳ ماهه، ۶ ماهه و ۱ ساله صادر گردد. با توجه به اینکه هزینه بیمه‌نامه شخص ثالث در صورت انتخاب بازه زمانی کوتاه‌تر بیشتر از بیمه‌نامه طولانی‌مدت است بنابراین توصیه می‌شود به جهت کاهش هزینه‌ها و همچنین عدم اعمال جریمه دیرکرد به خاطر فراموشی تمدید بیمه‌نامه از انواع طولانی‌مدت بیمه شخص ثالث کامیون استفاده شود. بر اساس تعرفه‌های سال ۱۴۰۲، میزان جریمه دیرکرد ناشی از عدم تمدید بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه سنگین از حدود ۱۰۰ هزار ریال در روز برای وسایل نقلیه بارکش تا ۱ تن شروع شده و به حدود ۲۶۰ هزار ریال در روز برای وسایل نقلیه بارکش بیشتر از ۲۰ تن می‌رسد.

-