شاید برایتان جالب باشد که بدانید چه بیماری های روانی عجیبی وجود دارند و تا چه اندازه میتوانند ترسناک باشند، در این مقاله به ده مورد از بیماری های روانی عجیب و علائم آن ها اشاره میکنیم، امیدواریم از خواندن این مقاله لذت ببرید.

17

بیماری های روانی عجیب و علائم آن ها

1.سندرم استکهلم

اولین مورد از بیماری های روانی عجیب را اینگونه شروع میکنیم. اگر سریال خانه کاغذی یا سرقت پول که یکی از سریال های محبوب چند سال اخیر بود را دیده باشید، در این سریال شخصیتی وجود داشت که با گروگان گیر ها همکاری میکرد و بعد از همراهی و کمک به گروه سارقان، یکی از اعضای گروه پیشنهاد داد که نام او را استکهلم بگزارند.

 
 

در واقع این چنین بیماری با این علائم در دنیای واقعی وجود دارد، که یکی از بیماری های روانی عجیب است، در این شرایط ممکن است بین بیمار و سارقان روابط احساسی قدرتمندی ایجاد شود. این بیماری اولین بار در سال 1973 پس از یک گروگان گیری و سرقت از یکی از بانک های سوییس شناسایی و نام گزاری شد.

ویژگی های این بیماری را میتوان اینگونه برشمرد:

  1. احساس مثبت قربانی به گروگان گیر یا زندان بان
  2. احساسات منفی قربانی نسبت به خانواده و دیگر افرادی که سعی در نجات او و قربانیان دارند.
  3. از دلایل و رفتارهای گروگان گیر ها پشتیبانی و حمایت میکند
  4. نسبت به زندان بان رفتار های حمایتی بروز میدهد

2.انسفالیت لتارژیک | بیماری های روانی عجیب

یکی دیگر از بیماری های روانی عجیب و خطرناک انسفالیت لتارژیک است، این بیماری طبق گفته پزشکان توسط نوعی ویروس که ماهیت آن ناشناخته است ایجاد میشود، در واقع این ویروس باعث میشود که مغز فرد متورم شود و برای او مشکلات متعددی ایجاد کند.

از جمله علائمی که برای این بیماری ذکر شده است میتوان به: تب، سردرد، گلو درد، ضعف، لرز و امکان به خواب رفتن در هر زمان و مکان اشاره کرد. این بیماری نخستین بار در سال 1915 کشف شد، طبق برخی گفته ها گویا هیتلر نیز به این بیماری مبتلا بوده است که البته جای شک و شبهه بسیاری برای آن وجود دارد، پس ما این مطلب را تایید یا رد نمیکنیم.

3.سندرم آلیس در سرزمین عجایب

 
 

احتمالا داستان آلیس در سرزمین عجایب را خوانده یا شنیده اید، در این داستان جثه آلیس تغییر میکرد. سندرم آلیس در سرزمین عجایب نیز دقیقا از همین داستان نام خود را گرفته است، همچنین به آن سندرم تاد نیز میگویند. از علائم آن میتوان به شنیده شدن صدا ها بیشتر یا کمتر از میزان واقعی آن ها یا حتی دیدن اشیا بزرگ تر یا کوچک تر از اندازه اصلی آن ها است. این اختلال حتی برای درک خود فرد از خویشتن نیز مشکلاتی را ایجاد میکند، نکته ای که حائز اهمیت است این است که این بیماری بسیار نادر است و تعداد خیلی کمی از افراد دنیا به آن مبتلا هستند.

جان تاد در سال 1955، با توجه به شواهدی که از مراجع خود میدید این نام را برای این بیماری روانی عجیب برگزید.

برخی از علائم این سندرم:

فرد بیمار خطوط صاف را موج دار میبیند

چیز هایی که در حالت سکون هستند به نظر میرسد که حرکت میکنند

اشیاء سه بعدی صاف ادراک میشوند

رنگ اشیا عوض میشود یا به طرفی دیگر سرازیر میشوند.

رنگ ها را بیش از حد روشن ادراک میکنند

برای درمان این بیماری از داروهای پیشگیری از میگرن و داروهای ضد افسردگی نیز استفاده کرده اند که نتایج نسبتا مثبتی را به همراه داشته است.

4.سندرم دست بیگانه

این سندرم که به سندرم دکتر استرنجلاو(فیلمی به کارگردانی استنلی کوبریک) نیز معروف است یک اختلال عصبی است که در یک یا هر دو دست بیمار بدون اینکه از اراده وی اطاعت کنند به صورت خودسرانه عمل میکنند و شخص بیمار کنترل دستانش را به طور کامل از دست میدهد.

ظهور این بیماری اغلب پس از صرع شدید، سکته مغزی، تومور مغزی و یا پسایند جراحی مغز رخ بدهد.

متاسفانه تا به حال هیچ درمان دارویی برای این بیماری کشف نشده است و تنها راه هایی که میتواند تا میزانی در کنترل این بیماری موثر باشند به شرح زیر است:

  1. دست بیگانه را به کاری مشغول کردن مانند نگه داشتن چیزی
  2. کنترل دست بیگانه با قرار دادن آن بین دو پا
  3. از دست دادن تمرکز و کمبود اعتماد به نفس از جمله مواردی است که در تشدید این بیماری موثر است پس اگر روش های روان درمانی را در زمینه افزایش تمرکز و اعتماد به نفس به فرد مبتلا ارائه کنیم ممکن است در کنترل بیماری وی موثر واقع شود.

5.بوانتروپی

 
 

ممکن است نمونه این بیماری را در فیلم گاو اثر داریوش مهرجویی دیده باشید، مش حسن که شخصیت اصلی این فیلم است پس از مرگ گاوش خیال میکند که گاو شده است، رفتارهای یک گاو را عیناً انجام میدهد. این بیماری دقیقا به همین مسئله اشاره دارد که فرد بیمار فکر میکند گاو است و رفتارهای او مانند یک گاو میشود.

این اختلال در اکثر مواقع پس از افسردگی اساسی رخ میدهد، همچنین درکتاب چهار مقاله نیز حکایتی نقل شده است که شاهزاده ای با چنین اختلالات به ابن سینا مراجعه میکند و از او درمان میطلبد. منشا اصلی این بیماری را کشف نکرده اند، نمونه دیگری از این بیماری در کتاب انجیل ذکر شده است، که در آن به مسخ شدن پادشاه بخت النصر اشاره کرده است و رفتار های اورا مثل گاو تشبیه کرده است.

برای درمان این بیماری از داروهایی که برای درمان افسردگی اساسی مورد تجویز قرار میگیرد، استفاده میشود.

ادامه بررسی بیماری های روانی عجیب و علائم آن ها

6.نشانگان کاپگراس

این بیماری در سال 1923 نام گزاری شده و نشانه اصلی آن این هذیان است که فرد بیمار گمان میکند اطرافیانش با افرادی که همانند آن ها هستند(مشابهان وانمود کننده) جایگزین شده اند و قصد دارند که به وی آسیب برسانند از این رو این افکار پارانوئید و بد بینانه فرد بیمار را رنج میدهد، همچنین بر پایه این افکار ممکن است برای دیگران خطرناک باشد و به دیگران نیز آسیب برساند.

7.اسکیزوفرنی

به این بیماری در مقاله ای دیگر به صورت مفصل می پردازیم، حدود سه سال پیش وقتی به یک مرکز مراقبت از بیماران روانی رفته بودم، با یک مورد از بیماران اسکیزوفرن روبه رو شدم که وقتی از او درباره علائمش پرسیدیم به توهمات و هذیان های مختلف اشاره میکرد، اتفاق هایی را تعریف میکرد که درمانگر وی اشاره میکرد که اصلا این اتفاقات در واقعیت نیافتاده است، همچنین یکی دیگر از علائم مشخص بیماران اسکیزوفرن سالاد کلمات است این بدان معنی است که این افراد کلماتی را استفاده میکنند که به تنهایی معنا دارند ولی درکنار یک دیگر معنای خاصی پیدا نمیکنند.

این بیماری مبنای ارثی قوی دارد و طیف وسیعی دارد که تنها به این نشانه هایی که در بالا گفتیم محدود نمیشود.

 

8.توهم کوتارد | بیماری های روانی عجیب

کوتارد نام یک بیماری نادر است که در سال 1882 توسط ژول کوتارد نام گزاری شد، این بیماری به نشانگان مرده متحرک نیز معروف است. در این بیماری فرد بیمار باور دارد که مرده است یا وجود خارجی ندارد و بدنش در حال تجزیه و متعفن شدن است، این اختلال ممکن است در اثر افسردگی شدید بوجود بیاید گرچه علت دقیق آن همچنان نامشخص است. تحقیقات نشان داده است که این اختلال بیشتر در زنان نمایان میشود.

خیلی جالب است که فرد بیمار عمیقا باور دارد که نامیراست و برای ادامه زندگی به غذا و موارد اساسی نیازی ندارد. برای درمان این بیماری از شوک درمانی استفاده میکنند که به صورت کلی در دنیای امروزی توصیه نمیشود زیرا مشکلات و عوارض جانبی بسیاری را برای فرد بیمار بوجود میاورد.

9.سندرم دیوژن | بیماری های روانی عجیب

این سندرم یک اختلال شناختی است که در سال 1966 کلارک ان مکیکار نام این بیماری را از دیوژن سینوپی برگرفته است، دیوژن از فیلسوفان یونان باستان بوده است. از جمله علائم این بیماری به شلختگی بسیار زیاد، احتکار ناخواسته و خودغفلتی است، بیشتر افراد مسن دچار این بیماری میشوند. از جمله ویژگی های ظاهری این افراد این است که اصلا به ظاهر خود اهمیتی نمیدهند. همچنین این افراد به اقلامی که جمع میکنند وابستگی عاطفی پیدا میکنند و رها کردن آن ها برایشان سخت میشود.

این بیماری با اسکیزوفرنی، اختلال وسواس اجباری، افسردگی و زوال عقل و اعتیاد به ویژه اعتیاد به الکل ارتباط دارد . متاسفانه در حال حاضر این بیماری درمان قطعی ندارد.

10.اختلال تجزیه هویت | بیماری های روانی عجیب

 
 

اکثر مردم این اختلال را به عنوان اختلال چند شخصیتی میشناسند، در واقع یکی از بیماری هایی است که نمونه های آن را اکثر در فیلم ها مشاهده کرده ایم، در این بیماری فرد ممکن است دو-سه شخصیت داشته باشد (گاهی بیشتر)البته تنها کمتر از یک درصد از افرادی که اختلال تجزیه هویت رنج میبرند اینگونه هستند. سوییچ کردن بین شخصیت ها بدون هیچگونه برنامه ریزی اتفاق میوفتد، فرد بیمار گاهی ممکن است چندین سال را با یک شخصیت سر کند و ناگهان به شخصیت دیگر سوییچ کند، با استفاده از روانکاوی و هیپنوتیزم میشود این بیماری را درمان کرد البته اگر فرد به بیماری های دیگری مبتلا نشده باشد، همچنین در زمانی که فرد به خود و اطرافیان زیانی وارد کند دارو های آرامش بخش میتوانند موثر واقع شوند.

-