انرژی درمانی یکی از روش‌های کمکی درمانی است که با استفاده از انرژی بدن و ارتباط با ذهن، بهبود و درمان مشکلات روحی و جسمی را تسهیل می‌کند. با توجه به اینکه افسردگی نیز یک مشکل روحی است، می‌توان از انرژی درمانی به عنوان یکی از روش‌های موثر در کاهش افسردگی بهره برد. تکنیک ریکی یکی از رایج ترین و کاربردی‌ترین تکنیک‌ها در این زمینه است.

 18

آیا انرژی درمانی برای افسردگی نتیجه‌بخش است؟ طبق مطالعات بیش از ۲۶۴ میلیون نفر در جهان از افسردگی رنج می‌برند و تعداد کل افراد مبتلا به افسردگی در سراسر جهان اخیراً بسیار افزایش‌یافته است. بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی که قادر به کنارآمدن با این مشکل نیستند، دست به خودکشی می‌زنند. این اختلال روانی یک بیماری همه‌گیر خاموش است که بسیار شایع‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. در این مقاله از دکترتو به بررسی فواید و کاربرد انرژی درمانی برای افسردگی می‌پردازیم.

 
 

انرژی درمانی برای افسردگی چیست؟

علائم افسردگی احساس باختن، غمگینی و ناامیدی در یک دوره زمانی طولانی است. این اختلال روانی، زندگی عادی را برای افراد بسیار دشوار می‌سازد. به‌طوری‌که آن‌ها نمی‌توانند به‌درستی اجتماعی شوند و در بیشتر مواقع خسته، سست و بی‌حال هستند. آن‌ها اغلب نسبت به آینده امیدی ندارند و نمی‌توانند از هیچ بخشی از زندگی خود لذت ببرند. همچنین در محل کار یا تحصیل خود مولد نیستند و در جبهه شخصی، علائمشان در مسیر روابط آن‌ها قرار می‌گیرد.

کاهش یا افزایش وزن قابل‌توجه، خواب زیاد یا خیلی کم، احساس بی‌ارزشی یا گناه بی‌مورد، اعتمادبه‌نفس پایین، مشکل در تصمیم‌گیری و مشکلات جنسی از علائم دیگر آن است؛ بنابراین همه این موارد روی زندگی شخصی و حرفه‌ای آن‌ها تأثیر می‌گذارد. انرژی درمانی، به طور فزاینده‌ای به‌عنوان یک گزینه درمانی مناسب برای کسانی که از افسردگی رنج می‌برند شناخته می‌شود. این متد، می‌تواند به همراه درمان‌های سنتی‌تر برای ایجاد یک برنامه درمانی مؤثر برای نیازهای هر فرد، به کار گرفته شود.

 

درمان افسردگی با انرژی درمانی

انرژی درمانی به دلیل رویکرد غیرتهاجمی و توانایی آن در ایجاد نتایج طبیعی و پایدار در حال محبوب‌شدن است. انرژی درمانی چیست؟ این درمان با استفاده از میدان انرژی و چاکراهای بدن برای شناسایی عدم تعادل، انسداد و سایر مسائلی که ممکن است منجر به افسردگی شوند یا به آن دامن بزنند، عمل می‌کند. در این باب پزشکان یا درمانگران متخصص پس از شناسایی علائم بیماری، برای بازگرداندن تعادل و هماهنگی – به‌منظور کمک به بهبودی افسردگی فرد – تلاش می‌کنند.

برای کسانی که با افسردگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، مادام اینکه درمان‌هایی مانند دارودرمانی، روان‌درمانی و تغییر سبک زندگی برایشان افاقه نکرد یا عوارض جانبی نامطلوبی در آن‌ها ایجاد کرد، انرژی درمانی می‌تواند راه حیاتی مفیدی برای درمان آن‌ها باشد.

نحوه عملکرد انرژی درمانی برای افسردگی

این متد با استفاده از تکنیک‌های لمس سبک و تنفس، تعادل را به چاکراهای بدن باز می‌گرداند. این امر، به تقویت آرامش جسمانی بدن کمک می‌کند که در نهایت می‌تواند منجر به آرامش عاطفی شود و اجازه می‌دهد تا احساس غم و ناامیدی از روح فرد آزاد شود. درمان‌گر معمولاً از طریق تماس ویدیویی و با انرژی دستان خود، روی بدن درمان‌جو کار می‌کند و در طول جلسه احساس آرامش کلی را برای او فراهم می‌کند.

درحالی‌که در مورد درمان افسردگی رویکرد یکسانی بین همه افراد وجود ندارد – به‌طوری‌که درمانی که برای یک فرد مؤثر است ممکن است برای بیمار دیگر مؤثر نباشد – گنجاندن انرژی درمانی در برنامه تراپی شما اغلب می‌تواند تسکین موردنیاز از علائم مرتبط با این بیماری را ارائه دهد، البته بدون اینکه هیچ‌گونه تاثیر نامطلوبی بر وضعیت سلامت روانی‌تان داشته باشد.

انرژی درمانی از راه دور هر سطحی از افسردگی را ۹۰ تا ۱۰۰ درصد کاهش می‌دهد. این فرایند، بدون ردخور و مقرون‌به‌صرفه است و برای هزاران بیمار دچار افسردگی معجزه کرده است.

ریکی درمانی برای درمان افسردگی

اغلب، درمان‌های پزشکی انواع اضطراب و افسردگی موفقیت کامل ندارند و ناچار افراد را ملزم به مصرف طولانی‌مدت دارو می‌کنند. ازاین‌رو، افراد بسیاری به دنبال درمان‌های دیگر هستند که ممکن است در این زمینه کمک‌کننده باشد. یکی از آن‌ها ریکی است (از تکنیک‌های انرژی درمانی). یک درمان ۲۵۰۰ ساله که به‌عنوان یک انرژی درمانی ارتعاشی یا ظریف توصیف می‌شود و معمولاً با لمس آرام

 

فواید انرژی درمانی برای افسردگی

انرژی درمانی از انرژی‌های طبیعی بدن برای ارتقای سلامت و تندرستی استفاده می‌کند. در نگاه اول، ممکن است چنین به نظر برسد که انرژی درمانی نمی‌تواند بر افسردگی تأثیر بگذارد. بااین‌حال، اگر تابه‌حال افسردگی را تجربه کرده‌اید، می‌دانید که یک جزء فیزیکی مشخص با آن در ارتباط است. در ادامه به بررسی ۲ فایده مهم انرژی درمانی برای افسردگی می‌پردازیم.

۱. بدون عوارض جانبی

اگر به دنبال گزینه‌های جایگزین برای درمان افسردگی خود هستید، فواید انرژی درمانی برای افسردگی را در نظر داشته باشید. تکنیک‌های انرژی درمانی بر شرایط سلامت روانی و جسمی فرد تأثیر مثبت گذاشته است، به‌طوری‌که به درمان علائم افسردگی و کنترل درد بدون عوارض جانبی که گاهی اوقات برخی از داروهای شیمیایی ایجاد می‌کنند کمک می‌کنند. اگر نگران مصرف دارو یا هزینه‌های مربوط به نسخه‌های خاص در طول زمان هستید، درمان یا طب جایگزین (انرژی درمانی) می‌تواند برای شما مفید باشد. البته اگر مصرف دارو برایتان ضروری باشد، می‌توانید از انرژی درمانی به‌صورت درمان مکمل بهره ببرید.

۲. انرژی درمانی به‌عنوان ابزاری موثر برای درمان

معنوی درمانی جامع یا کل‌نگر، بخشی از طیف وسیع خدمات انرژی است که به شما کمک می‌کند تا از انرژی طبیعی خود برای درمان خویش استفاده کنید. افرادی که به‌طورمرتب انرژی درمانی دریافت می‌کنند، اغلب چنین پیشرفت‌های سریعی را تجربه می‌کنند؛ یعنی آن‌ها به‌جای تکیه بر منابع خارجی، از توانایی‌های طبیعی جسم خود استفاده می‌کنند. این منبع انرژی را پروردگار در درون هر فردی تعبیه کرده است که ابزاری قدرتمند برای درمان افسردگی بدون دارو است. بسیاری از فرهنگ‌ها و سنت‌های مختلف هزاران سال است که از آن استفاده می‌کنند. انرژی درمانی به شکستن بلوک‌های عاطفی، معنوی و فیزیکی در بدن که باعث علائم افسردگی می‌شوند، کمک می‌کند.

 

به منظور انرژی درمانی برای افسردگی باید به چه کسی مراجعه کنیم؟

برای انرژی درمانی به منظور کاهش افسردگی، می‌توانید به یک تراپیست انرژی درمانی، یک متخصص روانشناسی یا یک متخصص طب سنتی مراجعه کنید. این افراد به طور حرفه‌ای در زمینه کاهش افسردگی و بهبود حالت روحی فعالیت می‌کنند و می‌توانند با استفاده از تکنیک‌های مختلف انرژی درمانی، شما را در بهبود حالت روحی و جسمی کمک کنند.

روش های درمانی مختلف مقابله با افسردگی بهتر است یا انرژی درمانی؟

سرعت و اثربخشی درمان‌های شناخته شده‌ای که برای افسردگی و همچنین سایر مشکلات سلامت روان وجود دارد به‌شدت بیماری هر فرد بستگی دارد. بااین‌حال، درمان افسردگی با استفاده از داروهای ضدافسردگی دارای عوارض جانبی پیش‌بینی‌نشده‌ای هستند. ازاین‌رو، اخیراً، درمان ریکی برای افسردگی بسیار رایج شده و ترجیح داده می‌شود.

هرچند که انرژی درمانی افسردگی از زمان‌های طولانی وجود داشته، اما بسیاری از مردم درحال‌حاضر از آن آگاه شده و شاهد نتایج عالی آن بوده‌اند. این واقعیت که شفای ریکی نیازی به حضور فیزیکی شما ندارد، کار را راحت‌تر کرده است و عوارض جانبی در پی ندارد؛ بنابراین، اگر به دنبال راه‌هایی برای مدیریت علائم افسردگی خود هستید، راه‌های طبیعی مانند انرژی درمانی را انتخاب کنید و ببینید که زندگی‌تان چگونه به مسیر عادی خود باز می‌گردد.

سوالات متداول شما

در ادامه به سوالات پرتکرار شما در مورد انرژی درمانی و درمان افسردگی پاسخ می‌دهیم.

آیا تکنیک ریکی برای افسردگی مفید است؟

طبق بررسی‌های سیستماتیک، انرژی درمانی با تکنیک ریکی به‌عنوان یک درمان مکمل برای روان‌درمانی افسردگی، استرس و اضطراب بکار گرفته می‌شود. البته ممکن است در طول جلسات، احساسی به نام «دست‌های فانتوم» را تجربه کنید که این احساس به‌گونه‌ای است که در آن دست‌های درمانگر را روی قسمتی از بدن خود همچون قفسه سینه‌تان احساس می‌کنید، این در حالی است که دستان او در واقع روی مکان دیگری از بدن شما مانند سرتان قرار دارد!

تکنیک ریکی از راه دور چگونه عمل می کند؟

این تکنیک بر اساس اصل فیزیک کوانتومی کار می‌کند. در طی آن، انرژی جهانی توسط تیم شفای ریکی به فرد ارسال می‌شود تا انسداد انرژی در «چاکراها» یا نقاط انرژی مختلف بدن او را برطرف کند که متعاقباً روند بهبود طبیعی بدن را افزایش می‌دهد. این متد برای همه کسانی که با استرس، اضطراب، افسردگی یا هرگونه مشکل سلامت روان دست‌وپنجه نرم می‌کنند مناسب است؛ بنابراین، صرف‌نظر از اینکه چه کسی هستید و اهل کجا هستید، به شما اطمینان می‌دهد که نتایج موردنظرتان را خواهید گرفت. انرژی درمانی برای استرس نیز کاربرد زیادی دارد.

منظور از چاکرا در انرژی درمانی افسردگی چیست؟

انرژی حیات و پراناها، در اطراف کالبد فیزیکی انسان وجود دارد که از طریق چاکراهای فعال انرژی می‌تواند به بدن وارد شود. ازاین‌رو در انرژی درمانی برای افسردگی این چاکراها باید توسط درمانگر باز شوند.

فواید انرژی درمانی و ریکی درمانی چیست؟

انرژی درمانی چیزی نیست جز تقویت روند طبیعی درمان؛ بنابراین، برخلاف داروهای ضدافسردگی، اثر آن آنی، دائمی و بدون هیچ‌گونه عوارض جانبی است.

آیا برای درمان علائم افسردگی می توان هر روز تحت انرژی درمانی ریکی قرار گرفت؟

خیر. شما همچون دارودرمانی باید مقدار مشخصی از این درمان را دریافت کنید. ریکی یک تمرین معنوی است و شما می‌توانید هر چند وقت یک‌بار، آن را دریافت کنید. معمولاً مراجعه‌کنندگان یک‌بار در ماه برای آرامش و مدیریت استرس و افسردگی خود به یک درمانگر متخصص مراجعه می‌کنند، درحالی‌که سایر درمان‌جویان هر سال به‌عنوان کادوی تولد خود یک جلسه ریکی را پذیرا می‌شوند.

در کنار انرژی درمانی، چه راه کارهای دیگری را برای مقابله با افسردگی توصیه می کنید؟

در تماس و رفت‌وآمد باشید و از زندگی کنار نکشید. فعال‌تر باشید و به‌نوعی ورزش کنید. با ترس‌های خود روبرو شوید و از روبروشدن با چیزهایی که برایتان دشوار است اجتناب نکنید. مصرف الکل خود را کم کنید. چراکه برای برخی افراد، الکل می تواند مشکل ساز شود و سعی کنید یک رژیم غذایی سالم داشته باشید.

 
 
 

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

انرژی درمانی برای افسردگی، یک درمان معنوی جامع است که شامل کار با یک درمانگر یا پزشک آموزش‌دیده در این زمینه است. انرژی درمانی می‌تواند به‌صورت حضوری یا مجازی انجام شود. اگر در نظر دارید این تکنیک را امتحان کنید، مهم است بدانید که این یک درمان مکمل است و جایگزین هیچ درمان پزشکی نمی‌شود؛ بنابراین بهتر است برای تشخیص بیماری خود با یک پزشک مشورت کنید و این اطلاعات را در اختیار آن‌ها قرار دهید تا لزوماً در انرژی درمانی به شما کمک کنند. اما لازم به ذکر است که روش‌های انرژی درمانی با برنامه‌های درمانی پزشکی تداخلی ندارد و استفاده از آن در کنار درمان‌های پزشکی تجویز شده بی‌خطر است.

اگر می‌خواهید در مورد انرژی درمانی و درمان افسردگی اطلاعات بیشتری داشته باشید، باید با روانشناس یا دکتر طب سنتی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر طب سنتی یا مشاوره تلفنی با روانشناس وجود دارد.

-