روش هایی برای افزایش انگیزه در ورزش وجود دارد با آن ها آشنا خواهیم شد. اول باید معنی انگیزش را بدانیم، که یکی از تعاریف انگیزش این گونه است: حس های درونی که در فرد ایجاد می شود و عوامل خارجی که در رفتار فرد تاثیر گذاشته و او را ترغیب به انجام کاری می کند.

در اصل با ایجاد انگیزش در فرد، او به سوی فعالیتی خاص حرکت می کند و در آن موفقیت های زیادی کسب می کند. این فعالیت ها می توانند اجتماعی یا روانی و یا حتی جسمانی باشد.
انگیزش عاملی است که فرد را در زندگی هدفمند می کند و به کار های او جهت می دهد. به فرد نیرو و قدرت می بخشد و او را در انجام فعالیت ها هدایت می کند و زندگی فرد را هدفدار می سازد. هیچ یک از ما در زندگی بدون انگیزه نمی باشیم و همواره به دنبال کسب موفقیت هستیم، عوامل مختلفی باعث ایجاد انگیزه در فرد می شود که به آن ها اشاره خواهیم کرد.

 

21

 

انگیزش داخلی و خارجی
انگیزش می تواند به دو صورت داخلی و خارجی باشد. انگیزش داخلی یعنی یک نوع حس برانگیختگی در درون ورزشکار ایجاد می شود که او را برای رسیدن به موفقیت و رشد و شکوفایی ترغیب می کند.

در انگیزش درونی فرد می تواند به رفتار های خود جهت بدهد، یعنی خود سازمانی داشته باشد، در زندگی همواره هدف مشخصی را انتخاب کند و با ایجاد انگیزه برای رسیدن به موفقیت تلاش کند. آن دسته از افرادی که انگیزه درونی دارند غرور و شایسته بودن برایشان ملاک است.
برخی از ورزشکاران با توجه به پاداش و تشویق اقدام به انجام کاری می کنند که این افراد جزء آن دسته از انسان هایی هستند که انگیزش بیرونی یا خارجی دارند. به وجود آمدن انگیزه از فردی به فرد دیگر متفاوت است، بر این اساس فرد انگیزه دهنده که همان مربی یا معلم می باشد باید حالات و روحیات شاگردان خود را بشناسد و متناسب با احوالات آنان باعث افزایش انگیزه در فرد شود.

تفاوت انگیزه با انگیزش
انگیزش با انگیزه تفاوت دارد، به این معنا که در انگیزش عاملی به فرد نیرو می بخشد و با توجه به هدفی که دارد او به سوی آن هدف سوق می دهد، هدایت می کند و بر رفتار فرد اثر می گذارد. انگیزش یک نوع تمایلی است برای به انجام رساندن فعالیتی که انتخاب کرده اید.

اما در مقابل، انگیزه به معنای نیاز داشتن یا خواستن چیزی است که باعث ایجاد انگیزش در فرد می شود و او را برای رسیدن به چیزی که می خواهد سوق می دهد.انگیزه یک علت برای رفتاری خاص محسوب می شود. انگیزش یک عامل کلی است که بر رفتار فرد جهت می دهد.

نقش انگیزش در ورزش
همه ی ما می دانیم که انگیزش تاثیر زیادی بر فعالیت و ورزش کردن دارد. در روانشناختی ورزش یکی از موضوعات مورد بحث انگیزش است که بسیار مهم است. زیرا داشتن انگیزش است که باعث می شود، فرد به ورزشی روی آورد و همچنان برای رسیدن یه هدف خود تلاش کند.

انگیزش داشتن باعث می شود فرد با توجه به هدفی که دارد در رشته ورزشی خود پیشرفت کند و به پیروزی های زیادی دست پیدا کند. برای فهم بهتر آن بهتر است تعریفی ارائه دهیم و بدانیم که انگیزش همان، حس های درونی و عوامل بیرونی است که بر رفتار فرد تاثیر می گذارد و به آن جهت می دهد.

برای بالا بردن انگیزش ورزش کاران در اولین قدم باید آن ها را درک کنیم و از نیاز هایی که دارند مطلع شویم و برای رسیدن آن ها به کمال کمکشان کنیم تا به هدفی که دارند برسند، این یک راه برای افزایش انگیزه می باشد.
گاهی ممکن است فرد ورزشکاری که همواره به پیروزی دست یافته، با یک شکست احساس ناتوانی بکند و انگیزه خود را ازدست دهد. بنابراین داشتن انگیزش در همه ی کار ها از اهمیت بالایی برخوردار است و شرکت کردن یا نکردن و حتی ادامه فعالیت را آن تایین می کند. انواع روش هایی برای افزایش انگیزه در ورزش وجود دارد که به آن ها اشاره می کنیم.

تاثیر پاداش بر انگیزه ورزشکاران
یکی از روش هایی برای افزایش انگیزه در ورزش گرفتن پاداش می باشد. در ورزش علت های مختلفی وجود دارد که فرد به آن دلیل شروع به فعالیت می کند که منشا آن ها انگیزه و حس های داخلی و خارجی می باشد.

کسانی که انگیزش درونی دارند ورزش را برای حفظ سلامتی خود و همچنین برای لذت بردن از آن انتخاب می کنند. اما در مقابل افرادی هستند که برای رسیدن به پاداش و جایزه ورزش می کنند که این افراد انگیزه بیرونی دارند.
این ورزشکاران با بدست آوردن پیروزی پاداش هایی نظیر پول و طلا بدست می آورند که اگر در راه درست استفاده شود خوب است. اما زمانی وجود دارد که ورزشکار که در رده ی بالایی قرار می گیرد و با بدست آوردن پاداش های فراوان انگیزه های درونی او کاسته می شود که یکی از عیب های پاداش بیرونی است. ما دو نوع انگیزه داریم که شامل بیرونی و درونی می باشد که در زیر بیان شده است.

اگر تنها انگیزه‌های بیرونی در ورزش ملاک باشند: اگر هدف ورزشکار از ورزش کردن فقط پاداش باشد و به انگیزه درونی هیچ اهمیتی ندهد، در صورت نبود پاداش ممکن است فعالیت خود را کاهش دهد. تلاش و علاقه خود را نسبت به ورزش از دست می دهد.

اگر انگیزه های درونی در اولویت باشند: این گونه افراد به دلیل علاقه و عشقی که نسبت به ورزش دارند، حتی اگر با شکست مواجه شدند، دست از تلاش خود بر نمی دارند و از کار خود لذت می برند. چه پاداش باشد و چه نباشد همواره به کار خود ادامه می دهند.

پاداش‌های بیرونی تقویت کننده‌ یا تضعیف کننده‌: به دلیل عوامل خاصی پاداش هایی که منشا بیرونی دارند، ممکن است باعث کاهش انگیزه داخلی شود. این دلایل عبارت است از:

پاداش های خارجی هدف و رفتار و شخصیت فرد را تحت پوشش خود قرار می دهد. (من زمانی بازی میکنم که جایزه بگیرم)
پاداش های خارجی انگیزه منفی در فرد به وجود می آورد. (جایزه ای میخواهم را هرگز نمی توانم بدست آورم)
پاداش های خارجی تلاش ورزشکار سازگار نباشد. (پاداش پیروزی در المپیک یک سکه باشد)
پاداش بیرونی برای کاری باشد که در واقع پاداش درونی داشته باشد.
روش های افزایش انگیزه برای ورزش کردن
ورزش کردن برای سلامتی و حفظ تناسب اندام اهمیت دارد. بسیاری از ما انگیزه کافی برای ورزش را نداریم و هر بار این امر را به روز دیگر می سپاریم. اولین قدم برای ورزش ایجاد انگیزه می باشد. اگر ما در کارمان انگیزه داشته باشیم، بهترین نتیجه را دریافت می کنیم که روش هایی برای افزایش انگیزه در ورزش وجود دارد که به آن ها اشاره می کنیم.

برای انجام کارها هدفدار باشید: هدف داشتن در زندگی بسیار مهم است و یکی از عوامل ایجاد انگیزه می باشد. اگر هدف شما رسیدن به اندام دلخواه می باشد، به خصوص وقتی ورزش را به تازگی شروع کردید، رسیدن به این هدف ممکن است کمی مشکل باشد.

شما نباید اراده خود را از دست بدهید و با چند هفته ورزش انتظار داشته باشید به هدف خود برسید. برای ورزش کردن برنامه ریزی کنید و با ایجاد انگیزه برای رسیدن به خواسته خود تلاش کنید.
برنامه ریزی داشته باشید: یک برنامه ورزشی برای خود تهیه کنید که آن را می توانید از سایت ها و کتاب های تناسب اندام بدست آورید. برنامه ورزشی که تهیه کردید را بروزرسانی کنید، یعنی می توانید سرعت دویدن یا تعداد فعالیت های ورشی خود را افزایش بدهید. روز ها و ساعت های بیش تری را به ورزش کردن اختصاص دهید. داشتن برنامه مناسب انگیزه شما را افزایش داده و پیشرفت می کنید.

تمرکز روی خود و کار خود داشته باشید: از مقایسه کردن خود با دیگران پرهیز کنید چون همیشه افرادی هستند که از شما ورزشکار تر و بهتر هستند. تمرکز را روی خود بگذارید و همواره برای رسیدن به هدفتان تلاش کنید. که این مستلزم انگیزش می باشد. هر کسی موقعیت خود را دارد، پس اجازه ندهید با مقایسه و حسادت از هدفی که دارید، دور شوید.
واقعیت را بپذیرید: به دلیل مشغله ی فراوان ممکن است نتوانید طبق برنامه پیش بروید و چند روز از ورزش کردن دور شوید. این موضوع را بپذیرید و با هر اشتباه کوچکی سریع تسلیم نشوید. اجازه ندهید چیزی مانع رسیدن شما به موفقیت باشد. در این صورت هم می توانید آرامش خاطر داشته باشید و هم به موفقیت های زیادی دست پیدا کنید.

روش های ساده ای برای ورزش می توان انتخاب کرد: اگر بعد از یک روز پر کار نتوانستید به باشگاه بروید و خسته هستید با استفاده از فیلم های ورزشی در خانه نیز می توان ساعتی از وقت خود را به ورزش اختصاص بدهید. می توانید صبح کمی زودتر بیدار شوید و قبل از رفتن به محل کار اندک زمانی ورزش کنید.

با افراد دلسوز و حمایتگر معاشرت کنید: تشویق کردن یکی از عواملی است که باعث ایجاد انگیزه در شما می شود. همواره با افرادی معاشرت کنید که شماره حمایت می کنند و برای رسیدن به هدفتان شما را تشویق کرده و کمکتان می کنند. دوستانتان باید حمایتتان کنند نه این که از شما انتقاد کنند. اگر مورد انتقاد قرار گرفتید، می توانید به او بگوبیید نیازی به انتقاد شما ندارم. آن ها باید به شما قوت قلب بدهند و موجب پیشرفت شما باشند.

ورزش را برای خود به فعالیتی لذت بخش تبدیل کنید: وقتی می بینید انگیزه ای برای ورزش کردن ندارید، و هنوز فعالیتی برای تحرک و ورزش انتخاب نکرده اید، فعالیت هایی که بیش تر از آن ها لذت می برید را انتخاب کنید که روش هایی برای افزایش انگیزه در ورزش می باشد.

ورزش کردن به این معنا نیست که حتما برای دستیابی به نتیجه ی مثبت به باشگاه بروید، شما می توانید هر جا که دوست دارید ورزش کنید،مانند پیاده روی کردن.

اندکی استراحت کنید: در هنگام انجام فعالیت ورزشی می توانید زمانی را به استراحت بگذرانید. اگر می بینید نمی توانید ادامه دهید می توانید برنامه ورزشی خود را به ساعت های گوناگون در یک روز تقسیم بندی کنید.
گذشته را یاد نکنید: اگر در گذشته به ورزش علاقه نداشته اید و هرگز به سمت آن نرفته اید و فکر می کنید که دیگر نمی توانید ورزش کنید، این یک تفکر غلط است، گذشته را دور بریزید و از امروز با انرژی فراوان شروع کنید، تا سلامتی خود را حفظ کنید.

برای ورزش کردن انگیزه می خواهید؟
1. به تغذیه خود اهمیت دهید: شاید تصور کنید که تغذیه ارتباطی با ایجاد انگیزه ندارد اما همه ی این عوامل با هم مرتبط هستند. اگر شما تغذیه مناسبی داشته باشید و نزد بهترین دکتر تغذیه برای برنامه غذایی مراجعه کنید بهترین راه را انتخاب خواهید کرد، احساس بهتری خواهید داشت و سلامتی خود را حفظ می کنید و به دلیل ارزش قائل شدن برای سلامتی خود کم کم به ورزش روی می آورید. روش هایی برای افزایش انگیزه در ورزش

تغذیه سالم یعنی در وعده های غذایی خود از انواع مواد مغذی و املاح استفاده کنید و صبحانه را از وعده غذایی حذف نکنید. خوردن صبحانه یکی از عوامل مهم برای دریافت انرژی است که در هنگام ورزش کردن دچار خستگی سریع و ضعف و سرگیجه نمی شوید. خوردن صبحانه علاوه بر حفظ سلامتی باعث رسیدن شما به اندامی ایده آل می شود.

2. انتخاب لباس های ورزشی مناسب و جدید: برای ایجاد انگیزه در ورزش کردن می توانید خرید کنید، یک ست ورزشی جدید برای خود بخرید، اما آن را استفاده کنید نه اینکه بخواهید در کشو یا کمد خود بگذارید و هرگز به طرف آن نروید. لباس و لوازم ورزشی خود را همواره در معرض دید قرار دهید، مثلا روی میز بگذارید تا آنقدر آن را ببینید تا اقدام به شروع ورزش کنید.

3. به جای نشستن بیشتر به فعالیت بپردازید: حتی اگر شاغل نیستید و مدام در خانه هستید، به جای نشستن در مقابل تلویزیون شروع به انجام فعالیت کنید. می توانید با تمیز کردن خانه یا ورزش کردن شروع کنید.

کم تحرکی باعث ایجاد تنبلی و خستگی بدن می شود و حتی در مواقع خاص منجر به افسردگی می شود. شروع به ورزش کردن کنید، که به مرور انگیزه در شما ایجاد می شود که حتی ممکن است به باشگاه ورزشی بروید.

4. سعی کنید به باشگاه بروید: اگر حوصله رفتن به باشگاه را ندارید، زیاد به این موضوع فکر نکنید و خود را به سمت باشگاه بکشانید، به خود بگویید که اگر محیط آنجا را دوست نداشتم و خسته شدم سریع باز می گردم. البته اگر در محیط پر انرژی باشگاه قرار بگیرید، مطمئنا دوست ندارید که سریع به خانه باز گردید. انرژی فراوانی کسب می کنید و متوجه می شوید که ورزش کردن آن چنان مشکل نیست که نتوانید انجام دهید.

5. برنامه های خود را ثبت کنید: بهتر است وقتی تصمیم گرفتیم در یک روز کاری را انجام دهیم برای این که دچار فراموشی نشویم، یا اراده خود را از دست ندهیم از دیگران کمک بگیریم. مثلا تصمیم گرفتیم در روز شنبه به باشگاه برویم ولی وقتش که می رسد، به کار دیگری مشغول می شویم. برای این که کاری که می خواهید را انجام دهید، بهتر است که با خانواده و یا دوستان خود درمیان بگذارید یا حتی می توانید آن را در دفتر خود بنویسید.

6. مطالب، داستان و خبر های موفق را مطالعه کنید: با خواندن مطالب موفق دیگران ممکن است در شما حس حسادت به وجود آید و به دنبال آن انگیزه ای در شما ایجاد شود که به دنبال هدف خاصی بروید، با خواندن این داستان ها ممکن است به خود بگویید من نیز می توانم فعال باشم و موفقیت های زیادی کسب کنم، پس همواره داستان و مجله های افراد موفق را بخوانید تا با ایجاد انگیزه تلاش کرده و به خواسته خود برسید.

هیچوقت دست از تلاش بر ندارید و انگیزه خود را از دست ندهید و این جمله (بعد از هر شکست پیروزی است) را باور داشته باشید. و بدانید که آن کسی که با تلاش قهرمان شده فقط یک انسان عادی مانند شما می باشد و شما نیز با پشتکار می توانید همانند او در هر مرحله از زندگی خود موفقیت های زیادی کسب کنید.

7.تا جایی که می توانید از تکنولوژی دور باشید: در جهان امروزی که همه به تکنولوژی و فضای مجازی روی آورده اند، جدایی و ترک آن ممکن است مشکل باشد. به جای اینکه مدام سرمان در موبایل باشد، بهتر است ساعاتی آن را خاموش کرده و قسمتی از زمان خود را به ورزش کردن اختصاص دهیم .

مطمئن باشید با خاموش کردن دستگاه خود برای ساعتی اتفاق خاصی نمی افتد و اگر زمان اندکی را به ورزش اختصاص دهید، سلامتی خود را حفظ کرده و انگیزه تان در زندگی افزایش می یابد. اجازه این که دوری از تکنولوژی شما را کلافه کند را ندهید و می توانید حتی پیاده روی کنید.

8. با افراد موفق و شاد و پرانرژی وقت بگذرانید: بسیاری از افراد هستند که منتظر شکست و ناراحتی شما می باشند. به آن ها فرصت خوشحالی ندهید و با دوستان با انگیزه و شاد معاشرت کنید.

افرادی که شکست شما را می خواهند از خود دور کنید که دوستی با آن ها ارزشی ندارد و موجب ناامیدی و عدم موفقیت شما می شوند. اکثرا بیشتر افراد به دنبال اندامی ایده آل هستند. با این افراد یک گروه تشکیل داده و به ورزش بپردازید.

9.برای کاهش وزن پاداش بگیرید: بهتر است از دوست و آشنایان خود کمک بگیرید. اگر فکر می کنید با پول یا پاداش انگیزه برای کاهش وزن پیدا می کنید، از کسی بخواهید تا این کار را برای شما انجام دهدمثلا از( همسر) در خواست کنید تا شما را در این امر کمک کند.

ارتباط انگیزش با نیاز های ورزشکاران
نیاز به جنبندگی و تحرک: خداوند در وجود هرکسی بنا به شخصیتی که دارد و متناسب با ویژگی های آن فرد هیجاناتی در وی قرار داده است. او برای شکوفایی خود نیاز دارد که همواره به تلاش و جنب و جوش بپردازد. اگر فرد از این ویژگی خدادادی بهره مند شود، به آرامش می رسد. اما اگر در زندگی تلاشی نکند و بی تحرک باشد منجر به خستگی و حتی افسردگی می شود.

ورزش کردن بهترین راه برای این کار می باشد که فرد بعد از آن حس خوبی دریافت می کند. البته محیطی که در آن ورزش می کنیم باید سراسر شور و هیجان باشد تا انرژی کسب کنیم تا مشتاق به ادامه فعالیت باشیم.نیاز به پیوندجویی و تعلق: عده ای از افراد فقط برای این که عضو گروه خاصی باشند، شروع به ورزش می نمایند. برای این گونه از افراد در درجه اول تعلق به آن دسته یا گروه مهم می باشد و بازی کردن ممکن است در درجه دوم باشد.

رسیدن به شهرت و معروفیت برای آنان چندان مهم نیست و فقط به گروهی که می خواهند ملحق شوند برایشان کافی است. مربیان و معلمان با هویت سازی گروهی برای این گونه از افراد می توانند خواسته آن ها را اجرا کنند و آن ها را به تلاش و فعالیت تیمی تشویق نمایند.

نیاز به ارزشمند بودن: بسیاری از افراد برای این که استعداد و ارزش های خود را به نمایش بگذارند و به دیگران نشان دهند، به ورزش روی می آورند. زمانی که فرد در حال آموزش و یادگیری فرایند ها می باشد، قضاوت هایی که راجبش می شود در مورد توانایی هایش اهمیت زیادی دارد.

اما فرد ورزشکار نیز باید با واقعیت کنار بیاید و انتقادپذیر باشد. اگر در کاری با شکست مواجه شدید نباید احساس کم بودن به شما دست دهد و همواره با تلاش و پشت کار به کار خود ادامه دهید تا موفقیت های زیادی کسب کنید.

ورزشکارانی که به طور مکرر در بازی و مسابقه به پیروزی دست پیدا می کنند، توانایی های خود را باور کرده و احساس با ارزش بودن به او دست می دهد. اما افرادی که طعم شکست را می چشند، خود را ضعیف می دانند.

کلام آخر
در زندگی همیشه باید هدفمند باشیم و از بی تحرکی که باعث کسالت و افسردگی می شود دوری کنیم و با توجه به هدفی که برای خود مشخص کرده ایم، با ایجاد انگیزش به راه خود ادامه دهیم و با هر بار شکست زود تسلیم نشویم.

داشتن انگیزه برای موفقیت در هر کاری بسیار مهم می باشد که با راه کار های مختلفی که معرفی کردیم می توانید انگیزه خود را برای انجام کاری که می خواهید افزایش دهید.

-