هر روزه به تعداد افرادی که بیماری روانی طولانی مدت دارند افزوده میشود. همچنین به جمعیت افرادی که عدم تحرک جسمی و انزوای اجتماعی را تجربه میکنند افزوده میشود. بنابراین بیشتر از هر زمان دیگری نیاز به درمانهای نوآورانه و مؤثر حس میشود.

هنرها از طریق ارائه کمک، ارتقاء بهزیستی و ایجاد فضایی برای ارتباطات اجتماعی نقش مهمی در این امر دارند.

 

26

 

در اینجا به تاثیر هنر در بهبود سلامت روانی و ارتقاء وضع روحی و روانی فرد پرداخته میشود.
مشغول هنر بودن

آیا شما هم در هنگام شرکت در فعالیت های فرهنگی مانند موسیقی، موزه ها، گروه های رقص و تئاتر، احساس شادی می کنید؟
درگیر شدن با هنر می تواند تأثیرات قدرتمند و پایداری بر سلامتی داشته باشد. این موضوع می تواند محافظت کننده در برابر طیف وسیعی از شرایط روانی و کمک کننده برای مدیریت سلامت روان و بهبودی پایدار باشد.
تاثیر هنر در بهبود سلامت روانی

مشارکت در هنر به عنوان روشی برای بهبود سلامت، از محبوبیت بالایی برخوردار است. شرکت در هنرها می تواند افراد را قادر سازد تا با طیف گسترده ای از شرایط روحی و پریشانی روانی روبرو شوند.
بهترین بخش این تاثیر این است که به افراد کمک می کند تا از طریق خلاقیت، سلامت روان خود را بهبود بخشند. ایجاد هنر به بسیاری از افراد کمک می کند تا بدون نیاز به استفاده از کلمات، خود را ابراز کنند.
هنرها می توانند در افراد احساس تعلق اجتماعی ایجاد کند

با افزایش سن و با از بین رفتن اتصالات اجتماعی مانند دوستان ، خانواده و محل کار- و همچنین محدودیت های دیگر مانند کاهش سلامت جسمی ، ممکن است با انزوا روبرو شویم.
از طریق درگیر شدن در برنامه های هنری، افراد می توانند در دهه های بعدی زندگی ارتباطات اجتماعی خود را مجدداً بازسازی کنند. ارتباط با دیگران به کاهش تنهایی و انزوا کمک می کند. این امر در مورد خانه های سالمندان نیز صادق است. جایی که فعالیت های هنری می تواند به افزایش تعامل های اجتماعی بین ساکنان و ساکنان و کارمندان کمک کند. این موضوع می تواند روحیه و بهزیستی را بهبود بخشد.
نقش ارزشمند هنر در بهبود تاثیرگذاری روشهای درمانی

در روشهای درمانی القایی مانند تحریک مغناطیسی مغز، هنر درمانی با کمک بر کاهش استرس و ادراک مغز از درد، میتواند درمان و بهبود را تسریع بخشد. همچنین با تقویت اعتماد به نفس و ایجاد احساس اشتغال، تاثیر بهتری را شاهد خواهیم بود. علاوه بر این مزایا، درگیری هنری اضطراب ، افسردگی و استرس را نیز کاهش می دهد.

هنردرمانی روشی است که می‌تواند به‌طور غیررسمی توسط خودتان و یا به‌طور رسمی به کمک یک درمانگر هنری انجام شود. خلق هنر بر روی یک کاغذ، مانند نقاشی سه‌بعدی، ممکن است به شما کمک کند استرس خود را خارج از درمان رسمی کاهش دهید، درحالی‌که تمرین کردن با یک درمانگر هنری می‌تواند به درمان عاطفی عمیق‌تر کمک کند.

با یک متخصص در تماس باشید
1. با یک مشاور هنری معتبر در تماس باشید
درحالی‌که ممکن است برخی از درمانگران، هنر را به‌عنوان کاهنده استرس معرفی کنند، اما تنها درمانگران هنری که با استانداردهای جهانی به بهبود بیمارانشان کمک می‌کنند، به‌عنوان درمانگر هنری در نظر گرفته می‌شوند. در اینترنت جست‌وجو کنید تا یک درمانگر هنری معتبر در نزدیکی خود پیدا کنید.
درمانگر هنری، قبل از اینکه مجوز فعالیت بگیرد، تمامی دروس مربوطه را به‌طور تخصصی در دانشگاه آموزش می‌بیند.
شما می‌توانید از وب‌سایت ATCB برای پیدا کردن یک درمانگر معتبر استفاده کنید.
اگر یک درمانگر هنری در ناحیه شما وجود نداشته باشد، یک درمانگر معمولی هم می‌تواند مفید باشد. به‌عنوان‌مثال، شما می‌توانید در منزل یک تمرین انجام دهید، مثلاً حالت عاطفی خود را نقاشی کنید و سپس آن را نزد درمانگر مربوطه ببرید و روی آن بحث کنید. همچنین می‌توانید از مشاور خود بپرسید که آیا می‌تواند به شما کمک کند تا با تکنیک‌های خلاق مدیریت استرس آشنا شوید؟

2. قرار ملاقات اولیه بگذارید
درست همانند بسیاری از پزشکان، شما باید قبل از شروع واقعی درمان، یک قرار اولیه برای ملاقات با مشاور خود تعیین کنید. به مطب مشاور زنگ بزنید و اجازه دهید تا بداند شما به هنر درمانی علاقه‌مند هستید.
ملاقات اول اغلب صرف پرسش سوالاتی در مورد تاریخچه شخصی و احساسات فعلی شما می‌شود. همیشه باصداقت و به بهترین نحو پاسخ دهید، اما بدانید که هرگز مجبور نیستید اطلاعاتی که باعث ناراحتی شما می‌شود را در اختیار او قرار دهید. بگذارید درمانگر بداند که شما به روش هنر درمانی برای تسکین استرس خود، علاقه‌مند هستید. این کار به او کمک می‌کند تا برنامه‌ای تنظیم کند که برای شما مناسب باشد.

3. شروع به شرکت در جلسات کنید
هنگامی‌که با مشاور خود ملاقات کردید، آماده‌اید که به صلاح‌دید خودتان و مشاور، در جلسات شرکت کنید. به مطب او زنگ بزنید تا قرارها را تنظیم کنید و با مشاور خود شروع به کارکنید تا با هنر ارتباط بهتری برقرار کنید و اهداف درمانی خود را تعیین کنید.
بدانید که مشاور شما احتمالاً شما را با دقت نگاه خواهد کرد و در طول جلسه با شما در مورد ایجاد خلاقیت صحبت خواهد کرد.
این بدین معنا نیست که او می‌تواند آنچه را که انجام می‌دهید اصلاح یا داوری کند، بلکه در عوض از طریق فرآیند عاطفی که تجربه می‌کنید به شما کمک کند.

4. یک درمان گروهی را امتحان کنید
اگر شما برای روش هنردرمانی آماده نیستید و یا یک جایگزین مقرون‌به‌صرفه را می‌خواهید، ممکن است بهتر باشد که به یک گروه هنردرمانی ملحق شوید. این گروه‌ها به‌طورکلی زیر نظر روان‌پزشکان هنری به‌طور مستقیم اداره می‌شوند و هر هفته یک‌بار یا هرماه یک‌بار یکدیگر را ملاقات می‌کنند.
در مورد هرکدام از جلسات درمانی جدید که ممکن است در آینده نزدیک شروع شوند، با مطب پزشکان محلی خود تماس بگیرید و از آن‌ها پرس‌وجو کنید.
گروه‌ها معمولاً به‌طور هفتگی و یا ماهانه تشکیل می‌شوند. اگر در حال حاضر ظرفیت خالی وجود ندارد، از ایشان بخواهید قبل از اینکه جلسه جدیدی تشکیل شود، فراخوان ثبت‌نام را به شما اعلام کنند.
جلسات گروهی عموماً مقرون به‌صرفه‌تر از جلسات انفرادی هستند و ممکن است توسط بیمه پوشش داده نشوند. از درمانگاه در مورد پوشش بیمه‌های مختلف سؤال کنید.
اگر گروه هنردرمانی وجود نداشته باشد، بهتر است به فعالیت‌های هنری گروهی بیشتر توجه کنید. این افراد در سال‌های اخیر محبوبیت پیداکرده‌اند و ممکن است رفتن به یک کلاس نقاشی و یا کلاس سفالگری با دوستان به شما کمک کند که خلاقیت خود را تقویت و استرس را از خود دورنگه دارید.

-