مشاوره خانواده چیست ؟ همه ما میدانیم وجود یک نظام نادرست خانوادگی چه در خانواده ی دارای فرزند و چه بی فرزند مشکلات زیادی را در درجه اول برای هر فرد و در درجه دوم برای جامعه ایجاد میکند. همچنین میدانیم اکثر مشکلات و کج کاری های رفتاریمان تاثیر زیادی از خانواده و روابط آن میگیرد چون همانطور ک همیشه و در همه گفته شده خانواده اولین جامعه هرکودک و هرفردی است که در آن هم اجتماع را می‌آموزد وهم فردیت را .

 

6

 

اینکه ازکجا بفهمیم مشکلاتمان نیاز به مشاوره خانواده و خانواده درمانگر دارد یا مشاوره فردی کار ساده ایست! چون تقریبا همه مشکلات انسانی را میتوان هم به صورت فردی و هم به صورت خانوادگی درمان کرد. اما برای حل بعضی مشکلات مراجعه به خانواده درمانگر رایج تر است مانند مشکل کودکان، مشکلات ازدواج و زناشویی، متازعات کهنه خانوادگی ، علائمی ک در فرد وقتی رخ میدهد که تغییری در خانواده ایجاد شده و …

مشاوره خانواده چیست ؟

مشاوره خانواده( خانوده درمانی) یک شیوه درمان در حوزه روانشناسی خانواده است ک طرف آن خانواده است و درآن رفتارو اعمال همه ی اعضای خانواده مورد بررسی قرار میگیرد .

همیچنین در مشاوره خانواده مواردی وجود دارد که با مشاوره فردی متفاوت است

مانند:

  • درمشاوره خانواده روی ” خانواده” به عنوان بیمار انگشت گذاشته میشود نه فردی خاص در خانواده و اگر فردی در خانواده مشکلی بارزتر از دیگر اعضا داشته باشد آن را فردی درنظر میگیرند که صرفا آشفتگی و بیماری خانواده را منعکس میکند. یعنی آن فرد که به عنوان بیمار معلوم درخانواده ، مراجعه کرده است حامل نشانه‌های مرضی و بدکارکردی نظام خانواده است در نتیجه تا نظام خانواده درجهت مثبت تغییر نکند بیماری و پریشانی آن بیمار معلوم هم درمان نمیشود یا اگر درمان شود ماندگار نخواهد بود.
  • درمشاوره خانواده اعضای خانواده بیشتر باهم ملاقات میشوند تا جداجدا
  • مشکلات ، درون فردی درنظر گرفته نمی شود بلکه حاصل تعاملات بین فردی اعضای خانواده درنظرگرفته میشود.
  • دراین نوع مشاوره بیشتراز الگویی برای فهمیدن علت استفاده میشود که درآن رفتار هرشخص هم به عنوان علت وهم به عنوان معلول رفتار بقیه اعضا توجه میشود
  • این‌نوع درمان معمولا مختصر، مسئله محور و عملگراست.

در روانشناسی خانواده رویکرد ها و نظریه های گوناگونی برای تحلیل یک خانواده و تبیین آن وجود دارد به عنوان مثال رواندرمانگران ساختاری بیش از همه به ساختار خانواده و سلسله مراتب خانواده و جایگاه هایشان توجه میکنند. رواندرمانگران بوئنی بر اضطراب هایی که هر خانواده در مقابل یک بحران تجربه میکند، بر مثلث سازی ها و .. .

سبک و شیوه ای که رواندرمانگران خانواده در پی میگیرند به مثابه یک کل است یعنی خانواده را همچون یک سیستم زنده میبینند که زنده است و دچار تغییراتی میشود و به صورت پویا عمل میکند این نگاه به آنها در تبیین یک خانواده کمک بزرگی میکند.

ویژگی‌های یک خانواده‌درمانگر خوب

  • باید به گوناگونی فرهنگ هرخانواده توجه کند و دید بازی نسبت به انواع فرهنگ ، افکار و جهانبینی های مختلف داشته باشد.
  • توانایی ایجاد یک رابطه موثر و قابل اعتماد که طی ان بتواند راهبردها و تشخیص‌هایش را به اعضای خانواده بگوید.
  • توانایی حل مسئله
  • توانایی درک همدلانه همه اعضای خانواده
  • پرسیدن سوالاتی برای آشکارکردن کارکرد، الگو و تاریخچه خانواده
  • توانایی پرسش سوالاتی که بتواند تمرکز اعضا را از دیگری به “خود” تغییر دهد.

-