نتفلیکس پس از چند سریال استرالیایی ناامیدکننده – از پروژه تصنعی «زمین کشندی» تا کار بی‌حال و به‌هم‌ریخته «هارتبرک های»- با سریال حرمت‌ شکن (Irreverent) در اواخر سال ۲۰۲۲ یک هدیه غافلگیرکننده به مخاطبان خود داد: داستان این مجموعه کمدی بسیار زیرکانه و خنده‌دار که می‌توان بی‌وقفه به تماشای آن نشست، در یک شهر ساحلی کوچک در کوئینزلند اتفاق می‌افتد.

پَدی مَکرِی، خالق سریال ۱۰ اپیزودی از مسیری شبیه به فیلم کمدی «به ووپ ووپ خوش آمدید» استفاده می‌کند تا داستان یک خلاف‌کار را روایت کند که از شیکاگو می‌گریزد و از جامعه‌ای دورافتاده سر درمی‌آورد، مکانی ازنظر فناوری به‌شدت عقب‌افتاده با محلی‌های عجیب و غریب که در آن تنها راه ارتباط اینترنتی استفاده از یک کامپیوتر با سیستم عامل قدیمی است که برق آن با ژنراتور تأمین می‌شود و فقط در کنار ساحل کار می‌کند.

 

8

 

شهرهای کوچک استرالیا قبلاً به‌دفعات به‌عنوان مکان‌ وقوع داستان‌های کمدی استفاده شده‌اند، اما «حرمت‌شکن» که تولید مشترک ایالات متحده و استرالیا است، با ضرب‌آهنگ‌ تند و پی‌رنگ دقیقاً متقاطع خود و استفاده از شخصیت‌های مکمل، بیشتر به سمت احساسات آمریکایی‌ گرایش دارد.

کالین دونل، بازیگر آمریکایی در نقش شخصیت اصلی سریال، پائولو که مردی پرافاده، زرنگ، اما همیشه در حال تقلا است، بسیار سرگرم‌کننده ظاهر می‌شود. پائولو یک «مذاکره‌کننده مافیا» است که استعداد زیادی در وراجی دارد و معمولاً به‌عنوان واسطه عمل می‌کند. وقتی تازه‌ترین مأموریت او به مشکل می‌خورد و به‌طور تصادفی پسر رئیس یک گروه خلاف‌کار را می‌کشد، ناگهان به مردی تبدیل می‌شود که دیگر نباید زنده بماند. پائولو با کیف حاوی بیش از یک میلیون دلار پول که از صحنه حادثه برداشته است به استرالیا می‌گریزد با این امید که بتواند زندگی تازه‌ای را شروع کند.

مانند استیو مارتین در «هواپیماها، قطارها و اتومبیل‌ها» که خود را در کنار جان کندی می‌بیند، پائولو نیز در هواپیما به کشیش مکنزی (پی‌جی برن) برمی‌خورد که به شکل آزاردهنده‌ای خوش‌مشرب و اهل گرم گرفتن است. مقصد مکنزی، شهر ساحلی کلامپ است، جایی که قرار است به‌عنوان کشیش جدید مشغول فعالیت شود.

از شانس بد پائولو، هتل او و مکنزی در بریزبن نیز یکی است. بعد از خوردن چند ویسکی در کافه، پائولو با هم‌سفر ناخواسته‌ خود هم‌صحبت می‌شود و به مکنزی – که از وقتی همسرش او را ترک کرده دچار بحران روحی شده است – اطمینان می‌دهد هیچ قدرت برتری نیست و به او توصیه می‌کند: «از خدا نخواه چیزی به تو بدهد. برو و خودت بگیر».

صبح روز بعد، پائولو متوجه می‌شود کشیش توصیه‌های او را جدی گرفته، کیف پول‌های دزدی را برداشته و فرار کرده است. در عوض، پائولو نیز هویت کشیش را می‌دزدد، قبای او را می‌پوشد و با ظاهری شبیه نیکلاس کیج در شروع «تغییر چهره» از هتل بیرون می‌زند. وقتی او به امید پیدا کردن سر نخ‌هایی برای ردیابی مکنزی به کلامپ می‌رسد، قالب روایی سریال، همین‌طور حال و هوای کمدی داستان واقعاً اوج می‌گیرد.

در یک چرخش ابزورد، پائولو در همان حال که تلاش می‌کند محل اقامت مکنزی را پیدا کند، برای حفظ ظاهر جعلی خود از او کمک می‌گیرد و کشیش که نمی‌خواهد شهرتش لکه‌دار شود، تلفنی به او مشاوره می‌دهد پائولو (حالا، مَک) چطور موعظه‌ها، مراسم عروسی‌ و تشییع جنازه را مدیریت کند.

«حرمت‌شکن» را جاناتان تپلیتزکی و لوسی گافی کارگردانی کردند. تپلیتزکی در ۲۰۰۳ فیلم «Gettin’ Square» را کارگردانی کرد که یکی از بامزه‌ترین شخصیت‌های خلاف‌کار تاریخ سینمای استرالیا را به نمایش می‌گذارد – جانی «اسپیت» اسپیتیری، آدمکشی که نقش او را دیوید ونهام بسیار خنده‌دار بازی کرد.

شما در «حرمت‌شکن» که تمام اپیزودهای آن ۳۰ نوامبر گذشته از نتفلیکس/پیکاک پخش شد، بیشتر با مردم می‌خندید، نه به مردم – یک گروه نامتجانس شامل پیتر (وین بلر)، شهردار شیفته کلیسا؛ پایپر (کایلی براکنل)، افسر پلیس؛ اگنس (سوزي پورتر)، رهبر یک گروه قاچاقچی تنباکو غیر قانونی (یا چاپ-چاپ) و دو خلاف‌کار خرده‌پای جوان، کامرون (اد اکسنبولد) و دیزی (تیگن استیمسون). دیزی خیلی زود متوجه می‌شود کشیش قلابی کسی نیست که می‌گوید. درحالی‌که پائولو همچنان وانمود می‌کند یک مرد روحانی، اما تا حدی غیر متعارف است، دیزی در مدیریت یک فعالیت مجرمانه شامل قاچاق چاپ-چاپ به او کمک می‌کند.

دونل نقش پائولو را با تلفیقی بسیار خنده‌دار از شجاعت ظاهری و سردرگمی به تصویر می‌کشد؛ یک خلاف‌کار خوب که باید خیلی زود یاد بگیرد چگونه یک کشیش خوب (قلابی) باشد. بلر در نقش یک آدم کلیسایی که انگار همه‌چیز را می‌داند، حضوری بسیار مؤثر دارد. اکسنبولد در نقش یک ابله خوش‌قلب، واقعاً خوب است و استیمسون خود را به‌عنوان استعدادی که باید کارش را دنبال کرد تثبیت می‌کند.

بازیگران بین سرراست بودن و چشمک زدن به تماشاگر حد وسط را پیدا می‌کنند و طوری در نقش‌های خود ظاهر می‌شوند که بدون اغراق و معذب بودن به شما می‌فهمانند چه زمان دارند شوخی می‌کنند. تعدادی از چرخش‌های داستانی به‌خصوص در نیمه دوم فصل، کمی عجولانه و ناآماده به نظر می‌رسد، انگار که نیاز به توضیح بیشتری باشد، اما «حرمت‌شکن» در بیشتر لحظه‌ها به‌طور شگفت‌آوری سرگرم‌کننده است.

مردی با زندگی دوگانه

کالین دونل که با سریال‌های «اَرو» و «تیم پزشکی شیکاگو» شناخته می‌شود، در «حرمت‌شکن» نقش مردی را بازی می‌کند که زندگی دوگانه‌ای دارد. بازیگر ۴۰ ساله متولد سنت لوئیس در ایالت میزوری می‌گوید: «این شخصیت با هر نقشی که قبلاً بازی کردم، خیلی متفاوت است. من تجربه بازی در نقش یک دکتر را دارم که در شیکاگو زندگی می‌کند و پائولو هم اهل این شهر است. صرف نظر از این شباهت، خوب بود که یک نقش متفاوت به من پیشنهاد شد. پائولو جذاب و بامزه و خیلی زبر و زرنگ است. او یک بازمانده است و در زیر همه‌چیز کمی خطرناک به نظر می‌رسد.»

دونل که همراه همسرش، پتی مورین (هم‌بازی او در «تیم پزشکی شیکاگو») و بچه کوچکشان در نیویورک زندگی می‌کند، درباره شخصیت پائولو در سریال توضیح می‌دهد: «او فرصت زیادی ندارد. افراد زیادی در تعقیب او هستند. پائولو همچنین تلاش می‌کند در شهری که مردم آن از او انتظار چیز خاصی را دارند که دور از حاشیه امنش است، هویت جعلی خود را حفظ کند، اما باحال‌ترین نکته درباره پائولو این است که او یک آفتاب‌پرست کاملاً حرفه‌ای است. او توانایی‌ دارد برای هر کسی در هر موقعیتی، چیزی متفاوت باشد؛ بنابراین، از صحنه‌ای به صحنه دیگر، بسته به این که در هر لحظه با چه کسی روبرو می‌شود، نقش آدم‌های مختلف را بازی می‌کند.»

دونل می‌گوید پدی مکری، خالق «حرمت‌شکن» به لحاظ لحن تا حدی از سریال «Northern Exposure» الهام گرفت که از ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۵ از سی‌بی‌اس پخش می‌شد. او می‌گوید: «در نوجوانی خیلی آن سریال را دوست داشتم. واقعاً در ذهن من مانده است. داستان سریال ما خیلی دلی و بامزه است و تا حد زیادی حال و هوای آن کار را دارد. فکر می‌کنم با قرار دادن یک شخصیت در یک موقعیت کاملاً ناشناس و تبدیل کردن او به آدمی نامأنوس با آن موقعیت می‌توان چیزهای زیادی به دست آورد.»

دونل، توانایی بامزه بودن و صمیمت هسته اصلی سریال را «بسیار شگفت‌انگیز» می‌داند و می‌گوید: «من فکر می‌کنم پدی و کل گروه نویسندگان سریال کار فوق‌العاده‌ای انجام دادند تا بین مضامین مورد نظرشان واقعاً تعادل برقرار شود – ابزورد بودن و در عین حال توجه به ارزش‌های اصلی جامعه و رستگاری و تلاش برای این که بفهمیم به‌عنوان آدم‌های عادی چه کسی هستیم، در یک چشم‌انداز جدید قرار بگیریم، سعی کنیم اشتباهات خود در گذشته را اصلاح کنیم و به‌عنوان یک فرد رشد کنیم.»

شخصیت پائولو احتمالاً مهم‌ترین قوس روایی سریال را دارد. او از پائولو خلاف‌کار و خودخواه، در قالب کشیش مَک به ازخودگذشتگی و اجتماع می‌رسد. دونل می‌گوید: «ما در ابتدای سریال، او را در جایی می‌بینیم که به‌نوعی فقط به خودش خدمت می‌کند و کاری را انجام می‌دهد که در آن کاملاً توانا است، اما وقتی زندگی‌اش از این‌رو به آن‌رو می‌شود و مجبور می‌شود در یک موقعیت کاملاً ناآشنا قرار شود. به‌ناچار به خودش نگاهی می‌اندازد. قرار گرفتن در این موقعیت او را وادار می‌کند محیط اطرافش را بررسی کند و بفهمد چگونه می‌تواند با آن سازگار شود. او در این جامعه غریب با آدم‌های جدیدی در زندگی‌اش روبرو می‌شود که واقعاً او را مجبور می‌کنند از نو به خودش نگاه کند و ببیند چه جور آدمی است، چه کار می‌کند و چرا این کارها را می‌کند.»

دونل که همچنین سابقه حضور در برادوی («پسرهای جرسی») دارد می‌گوید از تجربه تئاتری خود برای بازی در نقش شخصیتی با زندگی دوگانه استفاده کرد. او توضیح می‌دهد: «این که برای زنده ماندن لازم باشد کاری انجام دهی، نکته‌ای دارد. پائولو در موقعیت بسیار حساسی قرار می‌گیرد که خوشبختانه من هیچ‌وقت خودم آن را تجربه نکرده‌ام، اما آنچه ما در این شخصیت می‌بینیم این است که او به‌تدریج تحت تأثیر جامعه‌ای قرار می‌گیرد که ناخواسته در آن گنجانده شده است. وقتی خود را در میان گروهی از آدم‌های برگزیده می‌بینیم، مانند جامعه تئاتری که من در نیویورک با آن در ارتباط بودم، یا دوستان و خانواده‌ای که در زندگی با آن‌ها آشنا می‌شویم – نمی‌توانیم از آدم‌ها تأثیر نگیریم؛ بنابراین سفر پائولو در این سریال برای من واقعاً سرگرم‌کننده‌ بود. نگاه به جامعه را می‌دیدم و این که جامعه چگونه می‌تواند تأثیر چشمگیری بر یک فرد داشته باشد. داستان پائولو واقعاً داستان یک رشد شخصی و کمی رستگاری است.»

به لحاظ احساسی، یکی از حزن‌انگیزترین روابط سریال بین پائولو/مک شارلاتان و فردی است که خودش در کلامپ به‌نوعی یک غریبه به‌حساب می‌آید – دیزی، یک زن جوان دربه‌در و نادیده‌ گرفته‌شده که به‌نوعی آینه‌ مک می‌شود.

دونل می‌گوید: «رابطه مک و دیزی را خیلی دوست داشتم. دیزی به‌نوعی همزاد جوان اوست و مک خوب می‌داند اگر او حواسش را جمع نکند ممکن است به‌راحتی در مسیر دیگری قرار بگیرد؛ بنابراین بخشی از وجود مک خودبه‌خود می‌خواهد از دیزی در برابر همه‌چیزهایی که خودش در کودکی تجربه کرد، محافظت کند. همکاری با تیگن استیمسون بازیگر نقش دیزی خیلی لذت‌بخش بود. او بازیگر فوق‌العاده‌ای است و در صحنه‌ها به‌قدری به کمک کرد که کار من برای این که احساس کنم می‌خواهم از چنین فردی مراقبت کنم، خیلی ساده‌تر شد.»

«حرمت‌شکن» سریالی بی‌اندازه آرامش‌بخش است که دیدن آن حس خوبی به تماشاگر می‌دهد، نه‌فقط به خاطر شخصیت‌های مهربان و در عین حال پیچیده، مناظر زیبا، طنز عجیب و غریب و روابط تأثیرگذار، بلکه به خاطر نگاه توأم با دلسوزی به مشکلات هر یک از شخصیت‌ها.

پی‌جی برن بازیگر نقش کشیش مکنزی می‌گوید: «ایده این است: مهم نیست در کدام نقطه از دنیا هستید، هر خانه‌ای یک داستان دارد. همه ما به‌نوعی چیزهای مشابهی تجربه می‌کنیم. به همین دلیل من این سریال را دوست دارم – یک پتوی گرم برای دنیا است که می‌گوید: “می‌دانم شما بعضی وقت‌ها در خانه با مشکل مواجه می‌شوید. ما با این سریال اینجا در کنار شما هستیم، اینجا هستیم تا با شما همراهی کنیم.”»

-