گودزیلا یکی از نیرومندترین و شگفت‌انگیزترین کایجوها در تاریخ سینما به شمار می‌آید. با حضور این شخصیت در ساخته‌های گوناگون و زیر نظر پدیدآورندگان مختلف، جنبه‌های متفاوتی از این هیولا به نمایش درآمده است. به این دلیل نیز توانایی‌ها و حتی عملکردهای بدن گودزیلا در طول زمان به شکل‌های گوناگونی به تصویر کشیده شده‌اند.

 

19

 

برای همین، به سختی می‌توان ویژگی‌های ثابتی برای این کایجو یافت.هر چند اگر به برخی از المان‌های داستان‌های گودزیلا بنگریم، می‌توانیم از سن، ساختار بدن و جهش‌یافتگی‌های احتمالی این موجود پرده برداریم.


زادآوری غیرجنسی

 

کم و بیش هیچگاه جفتی برای گودزیلا به نمایش کشیده نشده است. با این وجود، در بیش‌تر روایاتی که از این کایجو وجود دارد، گودزیلا راهی برای زادآوری پیدا می‌کند. فیلم Godzilla سال ۱۹۹۸ نشان می‌دهد که این موجود ماده است و می‌تواند بدون داشتن یک جفت، تخم‌گذاری منجر به فرزند انجام دهد. البته در دوره‌های شووا و هیسه‌ای و فیلم Godzilla: Final Wars، گودزیلا بدون داشتن دلیلی آشکار و صرفاً با تخم‌گذاری فرزنددار می‌شود. دور دوران هیسه‌ای، دانشمندان حتی تصور می‌کردند که این هیولا یک «تخم انگلی» را از خود به جا می‌گذارد تا یک موجود دیگر (در این جا رودان) فرزندش را بزرگ کند.

 

شگفت‌آورترین جنبه‌ی زادآوری غیرجنسی این کایجو در Shin Godzilla رخ می‌دهد. در پایان این فیلم، موجوداتی عجیب و غریب از دم او بیرون می‌آیند و به این اشاره دارند که فرزندان گودزیلا موجودات باورنکردنی نیمه انسان و نیمه کایجو هستند. در GODZILLA: Planet of the Monsters نیز گودزیلا با روشی مشابه می‌تواند نسخه‌های کوچک‌تری از خودش را پدید آورد.

اسکلت دارای آگاهی

 

در Godzilla Against Mechagodzilla، دولت ژاپن با ساخت جنگ‌افزارهای سایبرنتیک در پیرامون اسکلت گودزیلای ابتدایی، مکاگودزیلا را پدید می‌آورند. با نام مستعار کیریو، این نگارش از گودزیلا از کنترل خارج می‌شود. دلیل این سرکشی اسکلت گودزیلای ابتدایی بود.

این اسکلت شامل روح گودزیلا می‌شود که در دوره‌هایی بیدار می‌شود تا روی بخش‌های سایبرنتیک کیریو و دستورات خلبانش اثر بگذارد. در پایان و بدون داشتن مغز هم، گودزیلا کنترل این بدن تازه را به دست می‌گیرد. بدین گونه، می‌توان گفت بدن گودزیلا در سطح سلولی دارای آگاهی و عملکرد است.

بازیابی از یک سلول

 

در Godzilla 2000 یک دانشمند با نام یوجی شینودا شبکه‌ی پیش‌بینی گودزیلا را برای یافتن یورش‌های آینده پایه‌ریزی کرد. در طی یک حمله‌ی گودزیلا، این کایجو منفجر می‌شود تا شینودا به گوشت او دسترسی پیدا کند. اکنون با پژوهش درباره‌ی این هیولا در سطح سلولی، نمایان می‌شود که گودزیلا می‌تواند بدون نقص خودش را بازیابی و ترمیم کند.

با این کشف می‌توان گفت که این کایجو می‌تواند از هر آسیبی ترمیم شود و عملاً جاودان است. این توانایی احیا حتی می‌تواند بیش از مفهوم ساده‌ی ترمیم آسیب‌ها باشد. همان گونه که در دوره‌ی هیسه‌ای نشان داده شد، سلول‌های گودزیلا می‌توانند جهش پیدا کنند و موجودات تازه‌ای که شبیه به خود او هستند را پدید آورند.

متابولیسم تشعشعات

 

بدن یک موجود به بزرگی گودزیلا نیاز به خوراک فراوانی برای کارکرد دارد. ژانر کایجو بیش‌تر تلاش داشته است تا از اشاره به نیاز خورد و خوراک این هیولا دوری بجوید. با این وجود، در مانسترورس دیده شده که گودزیلا و دیگر کایجوها با جذب میزان فراوانی از تشعشعات که به بدن‌هایشان نیرو می‌بخشد به عملکرد خود ادامه می‌دهند. در Godzilla: King of the Monsters، این هیولا عملاً با آکسیژن دیسترویر کشته می‌شود. برای کمک به شارژ دوباره‌ی بدن گودزیلا، انسان‌ها یک بمب اتم به سمتش شلیک می‌کنند تا بتواند تشعشعات را جذب کند. این کار باعث می‌شود تا گودزیلا در حالت فروزانی قرار بگیرد.

در دوران هیسه‌ای نیز دیده شده است که این کایجو، خودِ انرژی هسته‌ای را مورد استفاده قرار دهد و همچون یک رآکتور اتمی عمل کند. در Godzilla vs. Destoroyah، سطح انرژی هسته‌ای گودزیلا به میزانی بحرانی می‌رسد تا گودزیلای فروزانی پدید آید که آن قدر انرژی گرماهسته‌ای دارد تا کل زمین را نابود کند.

گیاه، دوزیست، دایناسور یا چیزی دیگر؟

 

همان طور که گفته شد، اوریجین‌های گوناگون گودزیلا باعث نبود یک توضیح ثابت درباره‌ی این موجود و ویژگی‌های بدن او می‌شود. دوره‌ی هیسه‌ای به این اشاره دارد که این کایجو یک دایناسور با نام گودزیلازاروس بود که از انقراض گسترده جان سالم به در برد و به لطف تشعشعات اتمی جهش پیدا کرد. ولی دوره‌ی شووا اشاره می‌کند که گودزیلا گونه‌ای بود که به خاطر بمب اتم بیدار شده است؛ شاید یک گونه‌ی دایناسوری که در زیر آب قرار داشت.

در دوران ریوا، اوریجین گودزیلا عجیب و غریب‌تر شد. Shin Godzilla این موجود را به عنوان گونه‌ای دوزیست دسته‌بندی می‌کند که مرحله‌ی لاروگونه‌ای را پشت سر می گذارد تا تبدیل به این موجود هیولاوار شود. بدین گونه می‌توان گفت که این موجود به صورت اتفاقی در اقیانوس پدید آمده است. از طرف دیگر GODZILLA: Planet of the Monsters اشاره دارد که گودزیلا بیش‌تر ویژگی‌های گیاهی دارد که ریشه در زمین داشته و با جهش‌یافتگی تبدیل به موجودی غول‌آسا شده است.

در مانسترورس نیز گفته می‌شود گودزیلا و دیگر تایتان‌ها بسیار بسیار کهن هستند. در این پیوستگی، کایجوها در ابتدا اربابان زمین بودند و ممکن است تصمیم بگیرند تا چیزی که زمانی به آن‌ها متعلق بود را باز پس گیرند. این پیوستگی ریشه‌های لاوکرفتی بیش‌تری به گودزیلا می‌بخشد.

-