در سال ۲۰۱۰، مفهوم «بی‌مصرف‌ها» ایده بسیار جالبی بود: یک اکشن گروهی متشکل از برخی از بزرگترین ستاره‌های سینمای اکشن جهان در دوره‌های مختلف؛ آن فیلم به کارگردانی سیلوستر استالونه در گیشه موفق شد و دنباله‌های متعددی را به وجود آورد که تمام تمرکزشان روی ستاره‌ها و نمایش اکشن بود. بنابراین، کمی گیج کننده است که چرا فیلم «The Expendables 4» هیچ یک از این کارها را انجام نمی‌دهد، که منجر به کمترین سرگرمی در این فرنچایز می‌شود. برای رسیدن به پاسخ این پرسش که چرا این اثر بدترین قسمت فرنچایز است، با نقد فیلم Expend4bles همراه باشید.

 
37
 
 

خلاصه داستان: جوخه بی‌مصرف‌ها یک بار دیگر به یک ماموریت خطرناک فرستاده می‌شود. این بار ماجرا با چاشنی‌های بمب اتمی مرتبط است که در دستان یک فرد اشتباه می‌تواند منجر به وقوع جنگ جهانی سوم شود. بنابراین، قهرمانان به لیبی می‌روند تا شروران را متوقف کنند. اما عملیات طبق برنامه پیش نمی‌رود. و اکنون بی‌مصرف‌ها با ترکیب کمی به روز شده، باید اشتباهات خود را اصلاح کنند تا جهان را از تهدید دیگری نجات دهند.

در همین ابتدا باید بگویم که این یک فیلم اکشن افتضاح است که هم داستان نخ‌نمای‌ آن قابل پیش‌بینی است و هم اجرای بد و نادرست اکشن در آن هیچ لذتی ندارد. این فیلم به کارگردانی «اسکات وا» خوب ساخته نشده و به عنوان یک فیلم اکشن، نمی‌تواند چیزی که مخاطب از آن انتظار دارد، ارائه دهد.

 
 

کارگردان اسکات وا در این فیلم برخی از آرام‌ترین و ضعیف‌ترین سکانس‌های اکشن سینما را به نمایش عموم می‌گذارد. هیچ نکته ملموس یا حسی برای اکشن موجود در فیلم وجود ندارد. ظاهراً «Expend4bles» در لوکیشن‌های واقعی فیلم‌برداری شده است، اما بیشتر فیلم در پس‌زمینه یک پرده سبز ارزان قیمت قرار دارد که توی ذوق می‌زند. تنها یک سکانس اکشن مناسب در فیلم وجود دارد که استاتهام و ایکو اویس را در پایان درگیر یک مبارزه می‌کند. و متأسفانه، برای رسیدن به این مسابقه فیلم شامل بیش از یک ساعت فیلمسازی نامرغوب است. این همچنین اولین فیلم «بی مصرف‌ها» است که استالونه در آن نقش کوتاهی دارد.

باید توجه داشت فرنچایز بی‌مصرف‌ها همیشه در درجه اول برای بازیگرانش جذاب بوده است. یکی از ایدئولوژی‌های اصلی این سری فیلم‌های اکشن آن بود که سیلوستر استالونه، فعالانه از ارتباطات خودش برای جذب ستارگان مختلف برای هر سلیقه مخاطب عاشق سینمای اکشن استفاده می‌کرد. این یعنی چه کسی دوست ندارد که در یک فیلم اکشن راکی با رقیب رو در رو خود دراگو تیم شود؟! حتی در این شکل جذب ستارگان سینمای اکشن، در قسمت دوم فرنچایز دیدم که برای چاک نوریس هم جا بود. و به تعبیری، زمانی که مشهورترین و نمادین‌ترین شخصیت‌های سینمای اکشن روی صحنه به شما چشمک می‌زنند، دیگر شکل داستان یا روایتی که روی صفحه اتفاق می‌افتد کاملاً بی‌اهمیت می‌شود.

 

اما در The Expendables 4، مشکلات از سطح بازیگری شروع می‌شود. این یعنی حتی خود شخصیت استالونه نیز تقریباً درگیر داستان نیست، که به دلیل نامعلوم در این فیلم یک نقش کوتاه دارد. در میان تازه واردان کرتیس «فیفتی سنت» جکسون، مگان فاکس و جیکوب اسکیپیو در اینجا ظاهر می‌شوند که باید قبول کرد این افراد بی‌نهایت با سطح هریسون فورد یا آرنولد شوارتزنگر فاصله دارند. در این بین تونی جا و ایکو اویس نیز که ستارگان شرقی تازه وارد به این فرنچایز هستند، فربانی کج سلیقگی فیلمنامه‌نویس و حتی شکل کارگردانی کار شده‌اند.

به طور کلی ساختار فیلم به گونه‌ای است که اصلاً در مورد تیم بی‌مصرف‌ها نیست؛ یا بهتر است بگوییم که بلد نیست که این‌گونه باشد. به هر حال، در روند داستانی این فیلم شخصی چون مگان فاکس بدون هیچ پشتوانه‌ای در این فرنچایز، ناگهان باید قهرمانان را رهبری کند. اما نه این بازیگر و نه شخصیت او چیز خاصی برای گفتن به مخاطب ندارند. به نظر می‌رسد که او اصلاً سعی در ایفای نقش خود ندارد و چهره او تقریباً در کل فیلم یک حالت ثابت و خشک را حفظ می‌کند.

 

با این تفاسیر، در The Expendables 4، جیسون استاتهام نقش اول را در میان بازیگران بر عهده دارد. و خوشبختانه او بیش از یک بار ثابت کرده است که می‌تواند به تنهایی فیلم‌های منزجر کننده را به فیلم‌هایی قابل قبول و از شخصیت‌های صاف به تصاویر نسبتاً جذاب تبدیل کند. اکنون فیلم به شدت بد «بی‌مصرف‌های ۴» نیز از این قاعده مستثنی نیست، بنابراین می‌توانیم با خیال راحت فکر کنیم که این استاتهام است که شخصیت اصلی اینجاست و هر صحنه با او می‌تواند مخاطب را سرگرم کند.

اما فرنچایز «بی‌مصرف‌ها» همیشه به خاطر تعامل بازیگران مشهور و صحنه‌های جذاب اکشن بین آن‌ها تماشایی بوده است. و در قسمت چهارم مشکلات بزرگی در این مورد وجود دارد. به سادگی هیچ هم افزایی احساسی یا کار گروهی در تیم جدید این فیلم وجود ندارد؛ تمام صحنه‌های گروهی در روند اکشن‌ها اجباری و پیش پا افتاده به نظر می‌رسند. در حالی که استاتهام تمام تلاشش را می‌کند، به نظر می‌رسد بقیه نمی‌دانند که در صحنه فیلم‌برداری چه می‌کنند.

 

و همچنین به نظر می‌رسد خود فیلم اکشن و کارگردان پشت دوربین آن نیز فراموش کرده‌اند که دقیقاً چه چیزی این ژانر را جذب می‌کند. صحنه‌های مبارزه در Expend4bles بسیار ملایم و بدون کم‌ترین جذابیت ممکن هستند. آنها نه سبک دارند، نه ترحم و نه راه حل جالبی برای اجرای درست یک مبارزه. بازی با اسلحه مصنوعی به نظر می‌رسد و خشونت تا حدودی کارتونی است. در واقع نه خشونت و نه شکل بهره‌برداری از سلاح به هیچ وجه در فیلم غوطه‌ور نیست؛ و این یعنی کارگردان در بخش اکشن به سادگی چیزی برای ارائه به شما ندارد.

حتی به عنوان یک نمایش هیجان انگیز با حضور چند سلاح و ستاره اکشن، این فیلم کار نمی‌کند. اما بدون شک مقصر در اینجا نه تنها تولید ضعیف و عدم تنش، بلکه گرافیک کامپیوتری متوسط نیز هست. استقاده از پرده سبز اینجا آنقدر بد است که حس سرگرمی را خراب و فکر مخاطب را به خود مشغول می‌کند. به طور کلی تقریباً تمام لحظاتی که با استفاده از پرده سبز تولید شده‌اند، باعث ایجاد احساسات ناخوشایند می‌شود. و در The Expendables 4 مطمئناً برخی از بدترین نمونه‌های استفاده از «کروما کی» را در چند سال اخیر خواهید یافت.

 

خب شاید بگویید در این افتضاح کامل چه چیز دیگری پیدا خواهید کرد که بهتر باشد؟ جواب سخت است، شاید هیچ نکته‌ای نباشد، اما چندین تلاش برای خلق یک موقعیت طنز وجود دارد که حداکثر یکی از آنها را می‌توان موفق نامید. در نتیجه، کاملاً مشخص نیست که چرا اصلاً این فیلم وجود دارد. بازیگران زیادی از «گارد قدیمی» حضور ندارند؛ و داستان فیلم درباره تداوم نسل‌ها صحبت نمی‌کند. حتی هیچ چیز بالقوه جالب یا جدیدی نیز در این میان ارائه نمی‌دهد. با این حال، از قبل مشخص شده است که فیلم «بی‌مصرف‌های ۴» آخرین قسمت این مجموعه خواهد بود. و این فیلم به وضوح نشان داد که این تصمیم درست است.

شاید گفتن این حرف برای یک فرنچایز که بر مبنای سرگرمی مطلق مخاطب تولید شده سخت باشد، اما Expend4bles خسته‌کننده است. در قسمت چهارم این مجموعه فیلم عملاً چیزی از جذابیت قبلی آن باقی نمانده، بنابراین قطعاً زمان بازنشستگی «The Expendables» فرا رسیده است. فیلم Expend4bles تلاش نمی‌کند تا جادوی پیشینیان خود را دوباره به دست آورد، بنابراین، در نهایت به دلیل یک طرح درهم پیچیده، شخصیت‌های توسعه نیافته و سکانس‌های اکشن بدون الهام شکست می‌خورد.

-