فرانچایز Star Wars یکی از پرطرفدارترین (اگر نگوییم پرطرفدارترین) فرانچایزهای تاریخ سینما است که توانسته تجارب منحصر به فردی با هر قسمت به بینندگان عرضه کند. اولین نسخه این سری، Star Wars که در دهه هفتاد به روی پرده سینما رفت، سینما و فرهنگ آمریکا را به قبل و بعد از خود تقسیم کرد! در اینجا بررسی خواهیم کرد که چرا Star Wars باید در رده بهترین‌ فیلم‌ها قرار بگیرد و در چه جنبه‌هایی تأثیرگذار بوده است.

 
39
 

سکانس ابتدایی Star Wars

به سختی می‌توان یک اپنینگ ماندگارتر از صحنه ابتدایی Star Wars نام برد. «مدت‌ها پیش، در یک کهکشان بسیار دور… / A long time ago in a galaxy far, far away…» به صورت نوشته به نمایش در می‌آید و با خواندن آن و آنچه پس از آن نوشته شده، برای اولین بار با دنیایی غنی مثل Star Wars آشنا می‌شویم. این نوشته، در تمامی فیلم‌های دیگر Star Wars هم تکرار شده و آن را تبدیل به یکی از امضاهای سری کرده است. در میان مردم و در مدیاها شوخی‌های زیادی با آن می‌شود که گواه از محبوبیت خارق‌العاده‌ی این اپنینگ و این سری بطور کلی دارد.

جلوه‌های ویژه و صداگذاری

نمی‌توان درباره اثرات سری Star Wars بر دنیای سینما صحبت کرد و نامی از جلوه‌های ویژه آن نیاورد. فیلم Star Wars همانطور که از شمایلش هم مشخص است در زمانی پیش از طراحی‌های گرافیکی و SFX ساخته شده (کافی است نگاهی به طراحی مدل موهای فیلم‌های شخصیت‌ها که به سبک دهه 70 میلادی است، بیاندازید). با نبود CGI، جورج لوکاس و تیم او در Industrial Light and Magic (ILM) مجبور بودند که تمامی مدل‌های سفینه‌ها، شخصیت‌ها و محیط‌ها را به شکل دستی طراحی کنند؛ آن‌ها از تکنیک‌های فیلم‌برداری زیادی استفاده کردند تا پس زمینه داینامیک و پر روح باشد. علاوه بر این، تمامی ربات‌ها و صحنه‌های درگیری چشم‌گیر آن نیز توسط تیم ILM بطور دستی طراحی شده است. شخصیت‌هایی مثل C-3PO و Chewbacca هم توسط بازیگران واقعی بازی شده‌اند و هیچ طراحی کامپیوتری در کار نیست.

 

جنگ ستارگان در طراحی صداها نیز پیشرو بود (صداهایی مثل طنین شمشیرها و تفنگ‌های نوری). Industrial Life and Magic از پیشروهای CGI در این زمینه بود و ابداعات آن‌ها بعداً در فیلم‌هایی نظیر ژوراسیک پارک نیز تکرار شد.

مفهوم فرانچایز با Star Wars گسترش یافت

ساختن دنباله‌ها برای یک فیلم پیش از جنگ ستارگان چیز مرسومی نبود و اقلام وابسته مثل اسباب‌بازی‌ها هم چیز مشترک و همه‌گیری نبودند تا اینکه Star Wars چنین فرهنگی را گسترش داد. اقلام همراه و بازاریابی تجاری از طریق وسایل وابسته، با دنیای Star Wars بود که سود دهی خود را اثبات کرد و بیش از 100 میلیون دلار درآمد به همراه داشت. تا سال 2011، تنها اسباب بازی‌های این سری 3 میلیارد دلار فروش رفته بودند، با وجود اینکه هیچ نسخه‌ای در این سال منتشر نشد. هر کسی که پس از آغاز سری استار وارز به دنیا آمده باشد حتماً تجربه بازی با اسبا‌ب‌بازی‌ها و اکشن فیگورهای مربوط به شخصیت‌های خیالی را دارد؛ چه شخصیت‌های وابسته به دنیای Star Wars و چه شخصیت‌هایی مثل اوبی-وان کنوبی، مرد عنکبوتی، بتمن یا لاک‌پشت‌های نینجا. این‌ها همه با Star Wars آغاز شد.

شبکه نتفلیکس در سریالی به نام The Toys That Made Us به تأثیرگذاری فرانچایز استار وارز بر روی دنیای اسباب بازی اشاره می‌کند و یک قسمت کامل با محوریت این سری وجود دارد.

تکنولوژی‌ فیلم‌برداری جدید

اولین فیلم سری Star Wars برای فیلمبرداری بعضی صحنه‌ها باید پا را از تکنولوژی‌های حاضر فراتر می‌گذاشت و در پروسه ساختش با تکنولوژی فیلمبرداری جدیدی آشنا شدیم. Dykstraflex که بر اساس اسم خالقش نامگذاری شده، تکنیکی است که توهم در حال حرکت بودن اشیا را خلق می‌کند؛ تیم ILM با استفاده از آن توانستند صحنه‌های کلیدی مثل نبرد سفینه‌ها را خلق کنند. این اختراع باعث به وجود آمدن عصر جدیدی در نحوه فیلم‌برداری و تکنیک‌های مربوط به آن شد که تا امروزه در صنعت فیلمسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

باز-تعریف فیلم‌های بلاک‌باستری

سری Star Wars با ایجاد تعریف جدیدی از فیلم‌های بلاک‌باستری و مولفه‌های سازنده آن، هالیوود را تغییر دارد. Star Wars A New Hope طبق آمارهای باکس آفیس، با احتساب تورم دومین فیلم پرفروش تاریخ سینما پس از Gone with the Wind به حساب می‌آید. پس از Star Wars بود که ما با پدیده بلاک‌باستر تابستانی آشنا شدیم و تابستان‌ها را با دیدن بلاک‌باسترهای مهیج می‌گذرانیم.

رشد آثار علمی تخیلی پس از Star Wars

Star Wars اولین بلاک‌باستر بزرگ علمی تخیلی به حساب می‌آید و با موفقیت آن بود که میل به این سبک در هالیوود فراگیر شد و تا امروزه نیز ادامه دارد.

سری جنگ ستارگان، موجب تغییراتی در طبع صنعت فیلمسازی و حتی فرهنگ کشور آمریکا در جهات مختلفی شد. امروزه میلیون‌ها نفر تنها با دیدن نام Star Wars به سینماها هجوم می‌برند. اینکه آیا فرانچایزی بزرگ‌تر از آن وجود دارد، قابل بحث است اما نمی‌توان انکار کرد که این سری اولین در نوع خودش است! فرانچایزهای موفق دیگری فقط بخاطر تکرار موفقیت Star Wars پا به عرصه وجود گذاشته‌اند.

موفقیتی دور از انتظار

در انتها باید اشاره کرد که پیش از انتشار Star Wars، امیدی به موفقیت آن نبود و خیلی‌ها فکر می‌کردند که این اثر در جذب کردن بینندگان با مشکل روبرو خواهد شد. اما اکنون، پنج دهه پس از انتشار اولیه‌ی آن، دنیا با Star Wars به جای متفاوتی تبدیل شده است!

موفقیت Star Wars همواره منبع الهامی برای فیلمسازان و بیزنس‌هایی بوده است که دست به ریسک‌ها، ابداعات نو و خلاقانه می‌زنند؛ با داشتن محتوای با کیفیت و جرأتِ گام برداشتن در مسیرهای جدید، می‌توان به موفقیت‌های بزرگ رسید.

-