کنسولگری چین در بندرعباس در جنوب ایران، یک سال بعد از صدور مجوز آن در هیئت دولت جمهوری اسلامی، افتتاح شد.

16

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گزارش داده است که سفیر چین در ایران در مراسم گشایش سرکنسولگری این کشور در استان هرمزگان گفته است که پکن «قاطعانه از ایران در مقابل مداخله خارجی و همین طور حفظ حاکمیت، تمامیت ارضی و کرامت ملی حمایت می‌کند».

این در حالی است که اقدام اخیر چین در حمایت از موضع امارات متحده عربی در قبال جزایر سه‌گانه ایران در خلیج فارس، انتقادات زیادی در میان مردم ایران به همراه داشت؛ هر چند حکومت ایران تلاش کرد بدون انتقاد یا اعتراض صریح به پکن، این موضوع را کم‌اهمیت جلوه دهد.

چانگ هوا، سفیر چین در تهران، در مراسم گشایش کنسولگری در جنوب ایران با اشاره به پیشرفت در «برنامه جامع همکاری‌های ۲۵ ساله» دو کشور -که امضای آن انتقادات فراوانی در ایران به دنبال داشت- گفت که کنسولگری جدید «فرصت‌های بیشتری را برای شهرهای جنوب ایران از جمله بندر عباس فراهم خواهد کرد».

آقای چانگ مناطق جنوبی ایران را دارای «پتانسیل فراوان» دانست و گفت حضور شرکت‌های چینی برای «سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی کسب و کار» در این منطقه باعث «توسعه اقتصادی محلی و افزایش اشتغال مردم» شده است.

 

اوایل دی‌ماه ۱۴۰۰ دولت ابراهیم رئیسی به پیشنهاد وزارت امور خارجه با صدور مجوز برای گشایش سرکنسولگری چین در ایران موافقت کرده بود.

پیش از آن در فروردین همان سال و در اواخر دوره ریاست جمهوری حسن روحانی، وزرای خارجه دو کشور سند توافق ۲۵ ساله ایران و چین را امضا کرده بودند.

تحریم‌های سنگین غرب علیه ایران در سال‌های اخیر، جمهوری اسلامی را بیش از پیش به روسیه و چین نزدیک و وابسته کرده است.

منتقدان سیاست خارجی و مخالفان حکومت ایران توافق‌های بلندمدت با این کشورها را با قراردادهای تاریخی مانند عهدنامه ترکمانچای مقایسه می‌کنند که در آن بخشی از خاک ایران به روسیه واگذار شد.

چین در جنوب ایران چه می‌کند؟

بندرعباس از مهمترین بنادر ایران و پذیرای کشتی‌های خارجی است و با توجه به سطح واردات ایران از چین، سالیانه میزبان کشتی‌ها‌، خدمه و اتباع چینی است.

واگذاری منابع طبیعی مناطق جنوبی ایران به چین، از جمله حق ماهی‌گیری «نامحدود» و بهره‌برداری از نفت و گاز منطقه همواره مورد انتقاد بوده است.

پروژه‌های توسعه سواحل مکران در جنوب ایران -که مورد حمایت رهبر جمهوری اسلامی است- و همین طور تاسیس شهر صنعتی و ساخت پالایشگاه و صنایع پتروشیمی در آن مناطق از جمله مواردی است که گفته می‌شود در سند همکاری بلندمدت ایران و چین در نظر گرفته شده است.

چانگ هوا، سفیر چین در ایران هم هم‌زمان با گشایش کنسولگری کشورش در جنوب ایران گفت «بسیاری از شرکت‌های چینی در اینجا سرمایه‌گذاری می‌کنند و کشتی‌های چینی در این نقطه از ایران فعال هستند، بنابراین فعالیت سرکنسولگری ما نقش مهمی ایفا می‌کند.»

-