ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

سوم دی 1352؛ هراز از جنوب تهران به کرج متصل می‌شود

یک شبکه ارتباط سراسری به‌منظور بهبود ترافیک پایتخت و کاهش مشکلات رفت‌و‌آمد وسایط نقلیه گرداگرد تهران ساخته خواهد شد.

 
 11
 

طرح اساسی این مسیر که یک و نیم دایره وسیع را با شعاع گسترده‌ای در جنوب شهر به‌وجود می‌آورد، اکنون مراحل اولیه اجرای خود را می‌گذراند.

ویژگی برجسته بزرگراه جنوبی تهران در وهله اول ایجاد سیستم خاصی است که اتومبیل‌ها برای عبور سراسری از تهران دیگر وارد شهر تهران نمی‌شوند.

 
 
 
 

با احداث بزرگراه‌های جدید، خطوط اتوبوسرانی شمالی-جنوبی و شرقی-غربی عملا به علت برقرار شدن خطوط تندرو در خطوط کمربندی بدون استفاده خواهد ماند و این خود کمکی است به کاهش تمرکز ترافیک داخل شهر.

این بزرگراه از نقاط زیر می‌گذرد: میدان شهیاد، مهرآباد جنوبی، یافت‌آباد، جاده‌های کرج و ساوه و وصفنارد، راه‌آهن شمال غرب، امامزاده حسن، خزانه، قلعه‌مرغی، جوادیه، میدان کشتارگاه، فرح‌آباد خزانه، جاده رزم‌آرا، مسیر جاده ماشین دودی، محله دباغ‌ها، سیدملک خاتون، هاشم‌آباد، محمدآباد، باقرآباد، افسریه، فرح‌آباد ژاله و راه هراز.

سوم دی 1362؛ فقیرترین قشر مردم، کارمند است

اکبر هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نمازجمعه گفت: در مورد مالیات عرض کردم، کسانی که از زیر بار مالیات درمی‌روند، اینها اشتباه می‌کنند، خیال می کنند که سود می‌برند، اما درواقع ضرر می‌کنند.

امسال که مالیات خیلی زیاد شده، یعنی اوج مالیات در تاریخ ایران، حدود 80 میلیارد تومان است که گذاشته‌اند. یک سوم خرجی را که دولت می‌کند باید از مردم بگیرد.

امروز در حقیقت فقیرترین بخش مردم، کارمندان دولت هستند. برای اینکه اینها حقوقشان ثابت مانده، مخارجشان بسیار گران شده، ما از اینها به آسانی مالیات می‌گیریم. بقیه مالیات‌هایی را که باید بدهند، پولدارها باید بدهند و کسانی که صاحب درآمد هستند باید بدهند.

سوم دی 1382؛ بانک شهر تاسیس می‌شود

محمود احمدی‌نژاد، شهردار تهران از تاسیس بانک شهر در شهرداری خبر داد و اعلام کرد: هفته گذشته لایحه‌ای امضا و تقدیم مجلس شورای اسلامی شد که در صورت تصویب، شهرداری تهران 500 میلیارد تومان اوراق قرضه عرضه خواهد شد تا از منابع مالی مردم در جهت تسریع در اجرای پروژه‌ها استفاده شود.

وی به سیاست شهرداری تهران در ساخت مسکن در تهران اشاره کرد و گفت: ما در تلاش هستیم تا گره ساخت‌وساز را در تهران حل کنیم و فکر می‌کنیم اگر در سطح گسترده و افقی اجازه ساخت و ساز کم بدهیم، این امر ظرفیت‌های فراوانی را برای بازسازی بافت‌های شهر تهران ایجاد می‌کند.

 
 

به عبارت دیگر، مساله مسکن را باید از شکل کالایی که در اختیار سوداگران است خارج کنیم و دولت، مجلس و همه موظفیم طبق قانون اساسی، زمینه‌های داشتن مسکن مناسب را برای مردم فراهم کنیم.

وی تصریح کرد: تمرکز شرکت‌هایی که کار و مسوولیتی در تهران ندارند و بعضا در شهرهای دوردست مشغول به کار هستند و تنها دفتر کارشان در تهران است، دیگر در دنیا منسوخ شده و این افراد در همه جای دنیا دفتر کارشان را در محل فعالیت خود مستقر می‌کنند.

«میگا» سرمایه‌گذاری خارجی در ایران را تضمین می‌کند

 
 

با عضویت ایران در سازمان میگا، علاوه‌بر اینکه سرمایه‌گذاری خارجی درکشورمان تضمین می‌شود، سرمایه سرمایه‌گذاران ایرانی در خارج از کشور تضمین می‌شود.

محمد خزاعی، رئیس‌کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی افزود: پس از اعلام پذیرفته شدن ایران در این سازمان، آمریکا تلاش‌های فراوانی را برای لغو عضویت کشورمان انجام داد، اما عضویت ایران دیگر لغو نخواهد شد.

 
 

ساختار شرکت ملی نفت ایران تجاری می‌شود

در برنامه چهارم توسعه با تصویب هیات دولت و مجلس شورای اسلامی، شرکت ملی نفت ایران مانند سایر شرکت‌های نفت دنیا تجاری می‌شود.

سیدمهدی میرمعزی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: تاکنون به میزانی که لازم بوده فعالیت‌های پژوهشی برای تجاری کردن انجام نشده است؛ زیرا هدف اصلی شرکت ملی نفت انجام فعالیت‌های تجاری نبوده است.

میرمعزی با اشاره به اینکه تجاری کردن فعالیت‌های شرکت ملی نفت ایران رمز بقای آن است، خاطرنشان کرد: ایجاد درآمد و ثروت در آینده برای کشور و شرکت ملی نفت ایران چه در داخل و چه در میادین نفتی خارج از کشور با تجاری‌سازی این شرکت افزایش خواهد یافت.

وی درخصوص فعالیت‌های شرکت نیکو یادآور شد: نیکو یکی از شرکت‌های فرعی شرکت ملی نفت ایران است که بیشتر سرمایه‌گذاری ما را در خارج از کشور به عهده دارد.

ترکیه در ساخت فرودگاه بین‌المللی امام خمینی سرمایه‌گذاری می‌کند

وزیر راه و ترابری گفت: موافقت‌نامه 193 میلیون دلاری یک سرمایه‌گذار از ترکیه در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی به امضا رسیده و قرارداد آن در حال تهیه است.

مهندس احمد خرم افزود: مدت این قرارداد دو سال است و این سرمایه‌گذار متعهد شده طی این مدت «ترمینال دوم»، «کارگو»، «کترینگ» و «هتل فرودگاه» را ساخته و تحویل دهد.

وی گفت: سرمایه‌گذار این طرح سرمایه‌گذار فرودگاه استانبول ترکیه است و او تعهد داده که طی دو سال به خوبی قرارداد خود را به اتمام برساند.

 
 

وزیر راه و ترابری با بیان اینکه تاریخ افتتاح رسمی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی 12 بهمن است، افزود: با افتتاح مرحله اول این فرودگاه، 6 میلیون مسافر داخلی و خارجی سالانه جابجا خواهند شد.

سنگال خواستار راه‌اندازی تولید خودروهای ایرانی در آن کشور شد

 
 

رئیس‌جمهور سنگال در دیدار از گروه صنعتی ایران‌خودرو خواستار راه‌اندازی خط تولید خودرو توسط ایران‌خودرو در کشور متبوع خود شد.

عبدا... واد در مذاکره با مسوولان گروه صنعتی ایران‌خودرو، همچنین تمایل کشور خود را برای خرید انواع خودرو سواری، بین شهری و کامیون از ایران‌خودرو ابراز داشت.

وی خواستار استفاده از توانایی‌های گروه صنعتی ایران‌خودرو در ساخت خودرو در کشور متبوع خود شد و تاکید کرد که سنگال بازار مناسبی برای ورود کالاهای صنعتی ایران است.

سوم دی 1392؛ واگذاری بزرگ‌ترین شرکت نفتی را متوقف کنید

وزیر نفت با ارسال نامه‌ای به وزیر اقتصاد خواستار خروج نام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت توزیع‌کننده سوخت مایع ایران از فهرست واگذاری‌های وزارت نفت در قالب سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی شد.

مصطفی کشکولی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هم از ارسال نامه وزیر نفت به وزیر اقتصاد برای لغو واگذاری این مجموعه نفتی خبر داده و اعلام کرده است: نظر وزیر نفت بر این است که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بلافاصله از فهرست واگذاری خارج شود، چراکه این شرکت نفتی کار حاکمیتی انجام می‌دهد.

-