پس از آنکه فشارهای بی‌سابقه غربی چه در حوزه داخلی و چه با استفاده از ابزارهای نهادهای بین‌المللی مانند سازمان ملل بر جمهوری اسلامی ایران پاسخ نداد، اکنون نشانه‌هایی دیده می‌شود که غربی‌ها با پذیرش شکست‌شان در اِعمال فشار بر ایران خواهان بازگشت به میز مذاکره هستند. مشخصا رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در مصاحبه‌ با رادیو آزادی(رادیو اروپای آزاد) در پاسخ به این سوال که آیا برجام مرده‌است، گفت: ببینید کار من نوشتن آگهی ترحیم نیست. کار من پیشبرد و حفاظت از منافع ایالات متحده است» این مقام دولت بایدن در تداوم ادعاها بدون اشاره به درخواست‌های آمریکا در مذاکرات افزود: «ما مدتی است که آشکارا در این زمینه صحبت کرده‌ایم که ایران یک فرصت طلایی داشت، و همه ما فرصت داشتیم که برجام را احیا کنیم. همه موافق بودند، حتی یکی دو روز فکر می‌کردیم که ایران هم موافق است، اما در آخرین لحظه درخواستی را مطرح کردند که می‌دانستند از سوی هیچکس قابل پذیرش نبود. در نتیجه آنها هستند که این فرصت برای بازگشت فوری به برجام را از بین بردند. از آن موقع چیزهایی تغییر کرده اما هیچ چیز شک ما را در زمینه آمادگی ایران برای دستیابی به توافق را تغییر نداده است».

  • 14

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در عین تکرار ادعاها درباره برنامه هسته ای صلح آمیز ایران تاکید کرد: «ما همچنان معتقدیم که دیپلماسی و یک توافق بهترین راه برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح اتمی است» رابرت مالی با تاکید بر اینکه ما آماده هستیم که دیپلماسی را ادامه دهیم، در عین حال مدعی شد: «اما باز هم تاکید می‌کنم طرفی که به یک امکانِ واقعی برای احیای برجام پشت کرد، ایران بود».

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا هم در نشستی خبری در واشنگتن با تکرار ادعاهای دولت بایدن افزود: ما همچنان معتقدیم دیپلماسی بهترین راه حل است. اما با وجود تلاش هایی که ما و متحدان اروپایی ما انجام دادیم، ایران علاقه مند یا آماده نبوده است تا تصمیمات لازم برای بازگشت به پایبندی را اتخاذ کند».

بلینکن با بیان اینکه ما همچنان معتقد بودیم که مؤثرترین و بادوام ترین راه  برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای از طریق دیپلماسی  است، گفت که «زمانی که برجام اجرا می شد، کاری را که برای آن طراحی شده بود، انجام می داد. این توافق برنامه هسته ای ایران را محدود کرد و نه تنها نهادهای بین المللی  بلکه مقامات آمریکایی موثر بودن این توافق و پایبندی ایران به آن را تایید کرده بودند».

او بار دیگر به اشتباه دولت وقت آمریکا در خروج از برجام اذعان کرد و گفت: بر اساس باور ما، خروج آمریکا از برجام یک اشتباه فاحش بود. این واقعیتی است که دولت کنونی آمریکا آن را به ارث برده است .

چند روز پیش هم بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفته بود: «توافق کردیم که ارتباطات را باز نگه داریم و برجام را بر اساس مذاکرات وین بازگردانیم. او در توئیتی نوشت: «در بحبوحه وخامت روابط میان ایران و اتحادیه اروپا دیداری ضروری با حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه ایران در اردن داشتم».

بورل در ادامه مواضع مداخله‌جویانه کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا در امور داخلی کشورمان و با تکیه بر ادعای اثبات نشده آنها مبنی بر استفاده از پهپادهای ساخت ایران در اوکراین افزود: (در این دیدار) بر ضرورت توقف فوری حمایت نظامی از روسیه و سرکوب داخلی در ایران تاکید شد». او همچنین نوشت: «توافق کردیم که باید ارتباطات را باز نگه داریم و برجام را بر اساس مذاکرات وین بازگردانیم».

با این اوصاف به نظر می‌رسد غربی‌ها پس ازافزایش فشارهای بی‌سابقه بر جمهوری اسلامی دریافته‌اند که تنها راه رفع بحران مذاکره دیپلماسی است.

-