علائم درد زانو


ممکن است در بالا و پایین رفتن از پله در زانوی خود درد را تجربه کرده باشید و یا هنگام نشستنهای طولانی‌مدت در کلاس درس، سینما و یا خودرو در زانوی خود درد احساس کنید و مجبور شوید زانوی خود را بازکنید. این درد که غالباً در جلوی زانو و اطراف کشکک به وجود میآید ممکن است در فعالیتهای ورزشی، کوه‌پیمایی، دویدن و پریدن و به‌طورکلی در فعالیتهایی که زانو خم میشود نیز خود را نشان دهد. این درد زانو از شایعترین دردهای زانو به‌ویژه در افراد فعال و ورزشکار به شمار میرود. اغلب جوانان و نوجوانان از آن شکایت دارند؛ زنان و دختران بیشتر از آن رنج می‌برند. مطالعات نشان داده است که در افراد با سنین 13 تا 40 سالگی مشاهده‌شده است و میزان شیوع آن در جامعه تا 25 درصد گزارش‌شده است و این یعنی از هر 4 نفر 1 نفر با این درد به‌نوعی درگیر است.


تشخیص درد زانو


این درد عمدتاً در جلوی زانو، پشت و اطراف کشکک بروز پیداکرده و با فشار بر کشکک ایجاد میشود. وجود تورم و التهاب در زانو و در پارهای موارد خالی شدن زانو نیز در برخی افراد گزارش‌شده است. با توجه به اینکه مفصل زانو ازجمله مهم‌ترین مفاصل بدن است و در کارهای روزمره از آن به‌کرات استفاده میشود وجود این درد میتواند در کاهش عملکرد حرکتی افراد مبتلا و نیز کاهش کیفیت زندگی آنان تأثیر بسزایی داشته باشد.

1
علتهای درد زانو


اگرچه درد جلو زانوی میتواند علتهای مختلفی داشته باشد از مهم‌ترین علتهای آن میتوان به ضعف عضلات چهار سر ران، اضافه‌وزن، استفاده بیش‌ازحد زانو، صافی کف پا وجود بیماریهایی مانند نرم شدن غضروف پشت کشکک و التهاب تاندون کشککی، ازگود شلاتر و… اشاره کرد. به‌طورکلی برای دردهای جلوی زانو از اصطلاح سندروم درد پاتلوفمورال استفاده میشود و میتواند دربرگیرنده‌ی همه درهای جلو زانو باشد. درمان این عارضه وابسته به علت آن میباشد.


درمان زانودرد


استفاده از دارو، نوارپیچی کشکک و تمرین درمانی، آب‌درمانی… ازجمله شیوه‌های درمانی توصیه‌شده برای این سندروم است.

-