بسیاری از ورزشکاران در حرفه بدنسازی تکنیک های صحیح حبس کردن نفس را نمی دانند. حبس کردن نفس خود یک تکنیک بسیار حرفه ای و اصولی است که باید توسط مربیان حرفه ای آموزش داده شود. زیرا اصل اولیه در بدنسازی است و در صورت درست اجرا نشدن می تواند خطرات جبران ناپذیری را داشته باشد.

2

حبس کردن نفس یکی از کارهایی است که ورزشکاران در ورزش بدنسازی انجام می دهند. آن ها معمولاً در انتهای تکرار آخر هر ست تمرینی، نفس خود را حبس می‌کنند.
   در مجموع بهتر است این اتفاق صورت نگیرد؛ اما اگر هم اینطور شد، در تمام تکرارها، این حبس تنفس اتفاق نیفتد؛ زیرا عواقب خطرناکی دارد! زمانی که فرد نفس خود را حبس می کند و سپس با انقباض عضله سعی در انجام کار سنگین دارد، فشار درون قفسه سینه به شدت بالا خواهد رفت که موجب می ‌شود فشار سیستولی بسیار بالا رود. این اتفاق در واقع مانور والساوا است که ممکن است موجب آسیب ‌های جدی قلبی عروقی گردد. در صورتی که این حبس نفس طولانی ‌تر شود، به دلیل افزایش فشار قفسه سینه، بازگشت خون وریدی به قلب دچار افت می ‌شود. در نتیجه قلب خون کمتری برای ارسال به بخش ‌های مختلف بدن در اختیار خواهد داشت.
   حالا ممکن است خون کافی به مغز نرسد و در نتیجه عملکرد مغز با مشکل مواجه شود. در این مواقع معمولاً فرد احساس سبکی سر می ‌کند و یا حتی ممکن است غش کند! حال تصور کنید اگر در حین تمرین چنین اتفاقی برای شما رخ دهد ممکن است چه مشکلات جبران ناپذیری برای شما پیش بیاید مخصوصا اینکه در حاله تمرین با وزنه های سنگین باشید. پس تکنیک تنفس صحیح در بدنسازی را به خوبی آموزش دیده و به خوبی رعایت کنید تا دچار چنین مشکلاتی نشوید.
نکات مهم در مورد تنفس صحیح در بدنسازی:
– قبل از شروع هر ست، یعنی در زمان استراحت بین ست ‌ها بهتر است نفس عمیق بکشید تا شرایط تنفسی شما منظم شده و آمادگی لازم برای اجرای حرکت را داشته باشید. این کار در واقع به ریکاوری بهتر شما برای شروع ست جدید کمک می ‌کند.
– بهتر است تا حد امکان از بینی برای دم و از دهان برای بازدم استفاده کنید.
–  می ‌توانید از عصاره اکالیپتوس برای باز شدن مجاری تنفسی (بینی) استفاده کنید.
– همانطور که عضلات شما بزرگ و قوی ‌تر می‌ شوند، سیستم قلبی عروقی شما نیز باید تقویت شود تا پاسخگوی حجم بدنی شما باشد؛ پس تمرینات هوازی را برای تقویت سیستم قلبی عروقی فراموش نکنید.
– با رعایت تمام نکات بازدهی تمرینات را بالا ببرید.

-