اسکیت بوردینگ ورزشی است که در کوچه و خیابان به چشم همگان می خورد، زیرا اسکیت بورد یک وسیله مناسب، هیجانی، کم هزینه و بدون به همراه داشتن آلودگی است. اگر چه اسکیت بوردینگ در ظاهر ساده به نظر می رسد اما یک ورزش حرفه ای به شمار می رود اما هر کسی می تواند با تلاش در این حرفه به رشد قابل قبولی برسد. برای شناخت بیشتر این رشته ، حرکات و اجزای آن مطالب را دنبال نمائید.

7

معرفی تکمیلی اسکیت بوردینگ

اسکیت‌ بوردینگ یا اسکیت بردینگ (به انگلیسی :Skateboarding) یک ورزش هیجانی و در عین حال پر خطر می باشد که برای حرفه ای شدن نیازمند تمرین و تلاش بسیاری دارد.

قسمت اصلی اسکیت بوردینگ تخته اسکیت می باشد ، با اینکه مشخص نیست چه کسی این وسیله را اختراع کرده است اما مشاهده ها نشان داده است که اولین تخته اسکیت بوردینگ در بازه سال ‌های ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۸ ساخته شده ‌است. 

این حرفه شامل سوار شدن ، مسلط شدن و انجام حرکت های نمادین به وسیله یک اسکیت بورد است. اسکیت ‌بوردینگ به گونه ای است که می توان به آن به چشم یک عمل تفریحی، یک کار هنری، یک شغل، یا یک روش جهت جا به جایی نگاه کرد. این ورزش در گذر سال ‌ها و به کمک خیلی از اسکیت ‌بازان به وجود آمده است و کم کم به عنوان یک حرفه مستقل جا افتاده و عنوان گرفته است. در دهه ۷۰ میلادی، پارک ‌هایی شخصی شده برای اسکیت ‌بازها ، دوچرخه سواران BMX ، اسکیت باز های  اگرسیو (aggressive) و اسکوتر باز ها طراحی شده است. باید شرح داد که این مکان ها، فضایی مناسب برای تمرین و فعالیت ورزشکاران این شاخه از اسکیت به حساب می آید.

معرفی اسکیت برد 

اسکیت برد ( Skateboard ) یا همان تخته ‌اسکیت یک وسیله ورزشی کاربردی می باشد که اجزای اصلی آن شامل دک یا همان تخته به اضافه چهار چرخ است. شناخته شده ترین  اسکیت برد ها ظاهری شبیه به مستطیل دارند که دو سر آن ها به صورت نیم ‌دایره می باشد و به به نام اسکیت برد های چوب بستنی شکل یا popsicle شناخته می‌شوند. همچنین صفحه‌ های اسکیت برد در بیشتر نمونه ها با یکدیگر قرینه می باشند اما اسکیت برد هایی با صفحه های نوک تیز و اشکل های فانتزی هم طراحی می شود.


ورزش اسکیت بوردینگ با Skateboard انجام می شود

طول  اسکیت برد های استاندارد برای افراد مبتدی حدود ۷۰ تا ۸۰ سانتی‌ متر می باشد. اگر عرض صفحه اسکیت برد زیاد باشد، نیرو و انرژی زیادی در موقع انجام تکنیک‌ های اسکیت بردینگ استفاده می شود. و اگر عرض اسکیت برد کم باشد، هنگام انجام این ورزش نمی توان تعادل را به خوبی حفظ کرد. پس بهترین عرض و طول برای اسکیت برد باز های مبتدی، عرض ۲۲ سانتی متری و طول ۷۰ تا ۸۰ سانتی ‌متری است.

در زمان های ابتدایی شروع این ورزش ، تخته ‌های اسکیت همانند تخته ‌های موج ‌سواری از چوب و فلز طراحی می شدند که در ظاهر آن ها هیچ ‌مورد فرو رفتگی ای به چشم نمی خورد . همچنین چرخ ‌ها های اسکیت بورد از جنس فولاد و ترکیب خاک رس بودند که سبب می شد از استحکام کمتری برخوردار باشند.

اجزای کامل اسکیت برد ها عبارتند از : دک ، تراک ها ، چرخ ها ، یاتاقان یا بیرینگ ،  سخت افزار ، قطعه فلزی ، نوار رویی ، کف ، صفحه بلند شونده ، بارکش و سلوک .

اسکیت برد برقی 

نمونه ی دیگری از اسکیت‌ برد ها وجود دارد که دارای باتری و موتور هستند. این اسکیت‌ برد ها در بیشتر مواقع به وسیله بلوتوث کنترل می‌شوند و سرعت آن ها به ۶۰ کیلومتر در ساعت هم می‌ رسد. باتری، موتور و دیگر تجهیزات این نوع اسکیت ‌برد در قسمت زیر زیر تخته یا دک قرار می‌گیرند.

ویژگی های یک اسکیت برد قابل قبول :

- اسکیت برد با استایل مناسب

- اسکیت بردی با عرض و طول مناسب 

- شیب مناسب برای صفحه اسکیت برد

- نرمی و سختی ، کوچکی و بزرگی متعادل در قسمت چرخ ‌های اسکیت برد 

- یاتاقان ‌های کاربردی با کیفیت در اسکیت برد 

- اسکیت برد با بوش یا بوشینگ استاندارد

- نوار گریپ متناسب و با کیفیت

- تیغه (Trucks) های مستحکم


برای انجام حرکات حرفه ای به اسکیت بورد باکیفیت و مناسب نیاز دارید

نکته های حائز اهمیت قبل از انجام اسکیت بوردینگ

اسکیت بازان باید پیش از اقدام به انجام اسکیت برد سواری ایمنی و نکته های زیر را رعایت کنند .

- به طور حتم در انجام این ورزش از کلاه ، آرنج بند و زانو بند استفاده کنند زیرا اسکیت بوردینگ یک ورزش خطرناک است.

- حرکت های نمایشی این ورزش باید با دقت و آرامش انجام شوند ،  زیرا هر گونه خطا در حرکت ها ممکن است به مسدومیت افراد ختم شود.

- برای افراد مبتدی و آن هایی که با وجود تمرین حرفه ای نیستند ،  توصیه می شود که انجام حرکت های اسکیت بوردینگ به صورت گروهی یا در حضور یک مربی صورت گیرد.

- پسندیده است که انجام حرکت های نمایشی و حتی تمرین های این رشته تنها   در باشگاه اختصاصی صورت گیرد زیرا هر سطح و مکانی برای اسکیت بوردینگ مناسب نیست.

حرکت های ابتدایی در اسکیت‌ بوردینگ

 

-  Pushing ، پا زدن

 - Ollie ، پرش

 - Ollie 180 ، پرش ۱۸۰ درجه‌ای به سمت جلو یا عقب

 - Pop-shuvit ، چرخاندن تخته اسکیت زیر پا به سمت جلو یا عقب

  - Kickflip ، چرخاندن تخته اسکیت به سمت پایین با پنجهٔ پا 

 - Heelflip ، چرخاندن تخته اسکیت به سمت پایین با کمک پاشنه پا 

- Manual ، نگه داشتن اسکیت روی  چرخ‌ های جلو یا عقب

حرکت های حرفه ای اسکیت بوردینگ 

حرکت های حرفه ای این رشته می توانند ترکیبی از حرکت های ابتدایی باشند و در کنار هم یک نمایش پر مهارت  را به وجود آورند. مثال زیر نمونه ای از یک حرکت کار شده و حرفه ای است.

- Varial Heelflip  ترکیبی از حرکات Heelflip و Frontside Pop-shuvit .

آمار اسکیت بازان

در سال  ۲۰۰۹ میلادی یک گزارش و آمار گیری صورت گرفت که نشان داد بازار اسکیت ‌بوردینگ ارزشی نزدیک به ۴٫۸ میلیارد دلار در هر سال دارد، و همچنین این آمار ثابت کرد که ۱۱ میلیون و ۸۰ هزار اسکیت باز فعال در سراسر جهان وجود دارد. افزون بر آن در سال ۲۰۱۶ میلادی یک محاسبه دیگر به نمایش داد که اسکیت ‌بوردینگ در بازی ‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو در ژاپن وجود خواهد داشت این نشان دهنده پیشرفت اسکیت بوردینگ می باشد .

اسکیت بوردینگ و هیپ هاپ

 

فرهنگ هیپ هاپ به عنوان یک خرده فرهنگ خیابانی از محله های فقیر نشین آمریکا رشد کرده است و علاوه بر عناصر اصلی و فرعی، ورزش هایی نیز وجود دارند که طرفداران این فرهنگ و این قشر از جامعه توجه بیشتری به آنها دارند. در این میان اسکیت بردینگ و بسکتبال از محبوبیت بالایی میان هنرمندان و طرفداران هیپ هاپ برخوردار هستند. از اسکیت بورد ها می توان به عنوان وسیله ای برای جا به جایی یا ورزش و بهبود سلامتی استفاده کرد که جنبه ی هنری نیز دارد.

-