سلولیت به چربی زیر پوست گفته می‌شود که ظاهری توده‌ای و برجسته روی ران‌ها، باسن و شکم ایجاد می‌کند. ممکن است آن را دوست نداشته باشید اما درحقیقت وجود دارد و بی‌ضرر است.

1

علل سلولیت و عوامل پرخطر

سلولیت، چربی معمولی است و به صورت توده‌ای به نظر می‌رسد زیرا به بافت همبند فشار می‌آورد و روی پوست آن چروک ایجاد می‌کند. معلوم نیست چرا این اتفاق می‌افتد.

سلولیت در افراد لاغر و چاق ایجاد می‌شود. میزان حجم عضلات می‌تواند روی آن تاثیر بگذارد و افراد با تناسب اندام نیز گاهی به آن دچار می‌شوند. عوامل هورمونی و ژنتیک هر دو در آن نقش دارند. ممکن است به ضخامت پوست نیز مرتبط باشد. زنان بیشتر از مردان به آن مبتلا می‌شوند. با افزایش سن، سلولیت بیشتر ایجاد می‌شود.

 سبک زندگی نیز ممکن است در آن نقش داشته باشد. به طور مثال، سلولیت ممکن است مربوط به موارد زیر باشد:

• رژیم‌غذایی ناسالم
• رژیم گرفتن نامناسب
• متابولیسم کند
• عدم فعالیت بدنی
• کم آبی بدن
• کل چربی بدن (اما دست‌کم مطالعه‌ای نشان داد که کاهش وزن، سلولیت را تغییر نمی‌دهد.

درمان سلولیت

سلولیت در پوست‌های تیره کمتر دیده می‌شود. بنابراین اگر پوست روشنی دارید، کرم برنزه‌کننده ممکن است برجستگی‌ها و فرورفتگی‌ها را کمتر نشان دهد. لازم نیست برای دیده نشدن آن کاری انجام دهید اما راه‌هایی برای کاهش آن یا خلاص شدن از شر آن وجود دارد. برخی راه‌ها اثر بهتری دارند.

کرایولیپولیز

این روش بدون نیاز به جراحی، سلول‌های چربی را منجمد کرده و از بین می‌برد. هنگامی که این سلول‌ها می‌میرند، بدن به طور طبیعی آنها را از بین می‌برد. این درمان معمولاً برای فرم دادن به بدن استفاده می‌شود اما حذف چربی نیز می‌تواند سلولیت را بهبود ببخشد. ممکن است نیاز به سه روش درمانی هم‌زمان داشته باشید و ۴-۳ ماه طول بکشد تا به نتیجه مطلوب برسید.

درمان‌ با لیزر

این روش، سیستم‌ ارتعاش امواج نیز نامیده می‌شود و سلولیت را از بین می‌برد. درمان آن معمولاً ترکیبی از ماساژ، لیپوساکشن یا پرتودرمانی است که می‌تواند چربی را ذوب کند. علاوه بر آن کاهش چروک روی بافت همبند، تقویت رشد کلاژن، سفت شدن پوست ، افزایش جریان خون و کاهش تجمع مایعات است. حداقل ۶ ماه باید صبر کنید تا به نتایج پایدار آن برسید.
یکی از محبوب‌ترین درمان‌های لیزری مورد تایید سازمان غذا و دارو، روش سلولاز است. پزشک یک محلول بی‌حس‌کننده را به ناحیه مورد نظر تزریق می‌کند، سپس لیزر را زیر پوست قرار می‌دهد. گرما را در سه جهت می‌تاباند. فرد می‌تواند انتظار بهبود ۷۵ درصدی سلولیت را حدوداً تا یک سال داشته باشد.

ماساژ

اکثر ماساژها بر این اساس هستند که ماساژ ناحیه موردنظر موجب افزایش جریان خون و کاهش تجمع مایعات می‌شود. درنتیجه باسن و شکم زیباتر می‌شود.

اندرمولوژی یا لیپوماساژ نوع خاصی از ماساژ مکانیکی است. دستگاهی با مکش کم‌فشار پوست را بین دو غلتک چرخان قرار می‌دهد. تئوری آن این است که ماساژ عمیق موجب شکسته شدن بافت همبند و فرورفتگی را ایجاد می‌کند. اکثر مطالعات نشان می‌دهند که تکنیک‌های ماساژ، از جمله اندرمولوژی، پوست را برای مدت کوتاهی زیباتر نشان می‌دهد اما هیچ سود دراز‌مدتی ندارد. برخی از متخصصان نگران این مسئله هستند که مکش می‌تواند موجب شل شدن زودرس پوست شود و ظاهر آن را بدتر جلوه دهد.

لیزر‌درمانی

  یک نمونه کم انرژی از تکنولوژی است که سنگ کلیه را درمان می‌کند. یک درمان غیرتهاجمی است که دو بار در هفته و در طول ۶هفته یا بیشتر انجام می‌شود که می‌تواند تا ۶-۲ ماه نتیجه لازم را بدهد اما در مورد اینکه چقدر خوب اثر می‌کند و تا چه مدت ممکن است  اثر آن باقی بماند، تحقیقات بیشتری لازم است.

کاهش چربی، عضله سازی

 افراد به هر اندازه‌ ممکن است سلولیت داشته باشند اما اگر اضافه وزن دارید، موثرترین درمان، کاهش اضافه وزن و تقویت بدن است. کمتر بخورید و تمرینات هوازی و تمرینات قدرتی را بیشتری انجام دهید. حداقل ۲روز در هفته وزنه بزنید. بیشتر بر روی پاها، باسن و کمر تمرکز کنید. ماهیچه‌های قوی و برجسته در زیر یک لایه چربی نازک‌‌تر، پوست را صاف‌تر و با چروک کمتر نشان می‌دهد.

سابسیژن

یک روش کم‌تهاجمی است که می‌تواند سلولیت را درمان کند. نتایج نشان داده است که حداقل به مدت ۲سال ماندگاری دارد. پزشک، ناحیه مورد نظر را علامت‌گذاری کرده و محلول بی‌حس‌کننده را تزریق می‌کند، سپس تیغ کوچکی را برای برش بافت همبند که چربی روی آن قرار ‌دارد، وارد می‌کند. یک دستگاه دستی به نام سلفینا در سال ۲۰۱۵ برای دقیق‌تر انجام دادن این روش تایید شد که عمق و منطقه تحت درمان را کنترل می‌کند. حدود ۳۰-۲۰برش در طول یک جلسه متوسط یک ساعته انجام می‌شود. نتایج آن می‌تواند تا ۲ سال باقی بماند.

محصولات موضعی

 انواع کرم‌های موجود در بازار مدعی کاهش سلولیت هستند. بسیاری از آنها حاوی موادی هستند که برای افزایش تجزیه چربی (کافئین، آمینوفیلین، تئوفیلین) در نظر گرفته شده‌اند. برخی دیگر حاوی ویتامین‌ها، موادمعدنی و عصاره‌های گیاهی هستند. به طور کلی، این محصولات به تنهایی فواید کمی دارند اما ممکن است زمانی که با درمان‌های دیگر ترکیب می‌شوند، تاثیر بیشتری داشته باشند. برخی شواهد نشان می‌دهد که کرم رتینول می‌تواند به رفع سلولیت کمک کند اما نتایج آن مطلوب نیست. استفاده دو بار در روز از کرم رتینول ۰/۳ درصد به مدت ۶ ماه می‌تواند پوست را ضخیم کرده و ظاهر پرتقالی پوست را کمتر نشان دهد.

انواع درمان سلولیت که باید با احتیاط انجام شود یا از انجام آن صرف‌نظر کنید

تزریق

 برخی پزشکان موادشیمیایی را به لایه چربی زیر پوست تزریق می‌کنند تا تجزیه سلولی صورت پذیرد و سلولیت کمتر دیده شود، این روش اغلب مزوتراپی نامیده می‌شود. موادشیمیایی مورد استفاده شامل فسفاتیدیل کولین، آمینوفیلین، هورمون، عصاره‌های گیاهی، ویتامین و موادمعدنی هستند. شواهد کمی نشان داده است که این نوع درمان‌ موثر باشد. اکثر پزشکان این روش را توصیه نمی‌کنند زیرا احتمال عفونت، تورم، بثورات و توده‌های پوستی وجود دارد.

لیپوساکشن

 این روش حذف چربی اغلب در ران، باسن و شکم استفاده می‌شود اما در عین حال ممکن است چربی‌های به جای مانده را نامطلوب‌‌ جلوه دهد.

-