اکثر افراد با مشاهده موخوره راه آرایشگاه را در پیش گرفته و خیلی زود موهایشان را کوتاه می‌کنند. البته بهترین روش برای از بین بردن موخوره کوتاه کردن موهاست. با این وجود برخی افراد تمایلی به کوتاهی موها ندارند و به دنبال روش‌هایی برای درمان آن هستند. باید گفت که هیچ فرمول جادویی برای از بین بردن موخوره وجود ندارد و کوتاهی موها کماکان بهترین روش درمان این مشکل محسوب می‌شود. 

2

با این حال برخی ماسک‌های طبیعی وجود دارند که به بهبود وضعیت موها و حفظ رطوبت آنها کمک می‌کنند. متاسفانه موهای ما در معرض آسیب‌های متعددی قرار دارند. تغذیه نامنامسب، استفاده از محصولات حاوی ترکیبات شیمیایی آسیب‌رسان و استفاده از دستگاه‌های داغ‌کننده مو از جمله عوامل اصلی بروز موخوره محسوب می‌شوند. 

بنابراین قبل از اقدام به  درمان این مشکل لازم است که عادت‌های خود را اصلاح کنید و ابتدا با عوامل ایجادکننده موخوره مقابله کنید. در مرحله بعد می‌توانید از روش‌های طبیعی برای کاهش و بهبود وضعیت موها استفاده کنید. 

ماسک موهایی که در ادامه معرفی می‌شوند علاوه بر مقابله و پیشگیری از بروز موخوره، رطوبت‌رسان و نرم‌کننده‌های طبیعی مو نیز هستند. با وجود اینکه هیچ مطالعه علمی در این خصوص انجام نشده است اما تهیه ماسک‌ها و شامپوهای طبیعی و خانگی طرفداران زیادی دارد و خوشبختانه این محصولات طبیعی آسیبی به موها نمی‌رسانند و باعث تحریک پوست سر نمی‌شوند. بنابراین اگر طرفدار روش‌های خانگی و طبیعی هستید می‌توانید محصولات زیر را امتحان کنید.

شامپو تخم‌مرغی خانگی برای مقابله با موخوره

تخم‌مرغ و رزماری دو ترکیب فوق‌العاده حاوی مواد مغذی هستند که نوک موها را نرم‌تر و مرطوب‌تر می‌کنند. علاوه براین، بنابر اطلاعاتی که در Phytotherapy Research به چاپ رسیده است، رزماری حاوی عصاره‌ای است که تاثیر مثبتی روی سلامت موها دارد. 

این گیاه معطر همچنین باعث تحریک رشد موها می‌شود. ترکیب رزماری با تخم‌مرغ که منبع پروتئین است به بهبود وضعیت موخوره کمک می‌کند. برای اینکار به یک عدد تخم‌مرغ، 3 قاشق غذاخوری معادل 30 گرم رزماری تازه و یک لیتر آب نیاز دارید. 

رزماری تازه را داخل یک لیتر آب جوش بریزید و اجازه بدهید استراحت کند. سپس محلول را صاف کرده و با تخم‌مرغ هم‌زده مخلوط کنید. مقداری از این محلول را مانند شامپوی روزانه خود به موهایتان بزنید و مابقی را در یک ظرف تمیز ریخته و در عرض یک هفته استفاده کنید.

ماسک آووکادو و تخم‌مرغ

آووکادو منبع خوب ویتامین‌های A، C، E و K و همچنین پتاسیم، منیزیم، سدیم، اسیدهای چرب و پروتئین‌ها است. در نتیجه جای تعجبی نیست که برای سلامت موها مفید باشد. ترکیبات دیگر این ماسک یعنی تخم‌مرغ و روغن زیتون نیز خواص آووکادو را تقویت می‌کنند. 

باید بدانید که صدها سال است که از آووکادو برای مراقبت از سلامت موها استفاده می‌شود. برای تهیه این ماسک به یک عدد آووکادو، سفیده یک عدد تخم‌مرغ و 14 گرم معادل یک قاشق غذاخوری روغن زیتون نیاز دارید. 

هسته آووکادو را خارج کرده و آن را با چنگال له کنید تا پوره شود. سفیده تخم‌مرغ و یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را به آن افزوده و کاملا هم بزنید. ماسک بدست آمده را روی موها یا نوک آنها بگذارید و 30 تا 40 دقیقه صبر کنید و در نهایت موهایتان را بشویید. می‌توانید این ماسک را هر روز و یا حداقل 3 بار در هفته استفاده کنید.

روغن زیتون و عسل

اگر به دنبال یک نرم‌کننده طبیعی برای موهایتان هستید می‌توانید به روغن زیتون و عسل اعتماد کنید. چون به نرمی و رطوبت‌رسانی به موهای خشک کمک زیادی می‌کنند. این نرم‌کننده طبیعی همچنین به باز شدن گره موها کمک کرده و وضعیت موخوره را بهبود می‌بخشد. 

برای تهیه این ماسک به دو قاشق غذاخوری معادل 30 گرم روغن زیتون و همین میزان عسل نیاز دارید. این دو ماده را با هم ترکیب کنید و هم بزنید تا کاملا یکدست شوند. سپس ماسک به دست آمده را روی نوک موها بزنید و به مدت 30 دقیقه صبر کنید. در نهایت موهایتان را با شامپوی روزانه‌تان شست‌وشو دهید. می‌توانید از این ماسک به طور روزانه استفاده کنید.

روغن آرگان

روغن آرگان را معجزه طبیعت بدانید. این روغن مفید حاوی ویتامین E، اسیدهای چرب و پولی‌فنول‌ها است که به محافظت از موهای خشک کمک می‌کنند. استفاده منظم از این روغن موها را رطوبت‌رسانی کرده و موخوره را کاهش می‌دهد. 

اگر از موهای وز خود ناراضی هستید نیز می‌توانید به این روغن اعتماد کنید. کافیست 2 قاشق غذاخوری معادل 30 گرم از این روغن را تهیه کرده و نوک موها را با آن ماساژ دهید. سپس موها را با کیسه فریزر بپوشانید و 30 دقیقه صبر کنید. در نهایت موهای خود را بشویید. اینکار را هر هفته 3 مرتبه تکرار کنید تا نتیجه دلخواه حاصل شود.

ماسک پاپایا


خوشبختانه این میوه استوایی در ایران نیز کشت می‌شود. اگر به میوه پاپایا دسترسی دارید می‌توانید ‌آن را با مقداری ماست طبیعی و روغن بادام ترکیب کرده و به عنوان ماسک مرطوب‌کننده استفاده کنید. چون تاثیر زیادی در بهبود موخوره دارد. 

برای اینکار به یک برش میوه پاپایا، 50 گرم ماست طبیعی و 1 قاشق غذاخوری معادل 15 گرم روغن بادام نیاز دارید. پاپایا را له کنید و ماسک طبیعی و روغن بادام را به آن اضافه کنید. مواد را هم بزنید تا کاملا یکدست و کرمی شوند. ‌آن را روی موها و بخصوص نوک آنها بزنید. موهای خود را با کلاه پلاستیکی بپوشانید و یک ساعت صبر کنید. در نهایت موها را بشویید. می‌توانید از این ماسک 3 بار در هفته استفاده کنید.

-